Hanco Elenbaas wrote:Een informatief artikel van Harm Wiersma uit De Telegraaf van woensdag 15 oktober 2003 is door Wieger ook op Alternatieve Meningen geplaatst.
Gaan we nu die hele leugenachtige, hetze-achtige toestand van 2003 nog een keer overdoen? Want het artikel is in die sfeer geschreven en was ernstige uitglijder van Harm, een journalist onwaardig. Met dit artikel is al lang en breed afgerekend, dat weet je best. Het stuk werd door Harm geschreven tijdens het Bijlmertoernooi en het lijkt niet al te gewaagd om te veronderstellen dat hij daar door een paar kardinalen even terzijde is genomen. Dat Wieger destijds blij was met het artikel tekent zijn hypocrisie. Zie ook onderstaand ingezonden stuk naar de Telegraaf.
Ingezonden brief aan de Telegraaf
Delft, 17 oktober 2003,
Dammen
Op 15 oktober jl. stond er een artikel van uw dammedewerker in de Telegraaf onder de kop ‘Topdammers niet blij met nieuwe regels’. Het artikel begint met een aardige schets van de traditioneel ingestelde damwereld, maar ontaardt gaandeweg in een eenzijdig en tendentieus betoog tegen een door de KNDB aangenomen nieuwe telling voor het NK. Deze telling zal het aantal remises aan banden leggen. Sinds jaar en dag wordt het topdammen geplaagd door een overdosis aan remises. Met desastreuze gevolgen voor het imago van de kleinste onder de denksporten. Uw dammedewerker ‘weet’ dat de verandering zal leiden tot ‘vervlakking van het spel’. De enkele duizenden partijen die op lokaal niveau inmiddels met de nieuwe telling zijn gespeeld, alsmede de bijna honderd partijen in drie toptoernooien wijzen echter eerder in tegenovergestelde richting. Dit lijkt ook logisch, want de nieuwe telling maakt het spelen op remise, DE grote vlakmaker, veel moeilijker. In het artikel worden enkele namen genoemd van grootmeesters die tegen de nieuwe telling zijn. Verzuimd wordt om namen te noemen van topdammers die vòòr zijn. O.a. drie Nederlandse kampioenen: Rob Clerc, Erno Prosman en Kees Thijssen. Ook negenvoudig wereldkampioen Alexei Tsjizjov en viervoudig wereldkampioen Anatoli Gantwarg zijn warm voorstander. In het artikel wordt verder gesproken van miljoenen varianten die de prullenbak in zouden kunnen. Onjuist, er komen vele varianten bij. Als één van de tegenstanders van de nieuwe telling wordt voormalig Nederlands kampioen Wieger Wesselink opgevoerd. Verzuimd wordt erbij te vertellen dat Wesselink voorstander is van een veel radicalere hervorming van de puntentelling en daarbij zelfs accepteert dat het hele eindspel herschreven zou moeten worden.
Niettemin heeft de KNDB wel een probleem, want in een recente enquête sprak 80% van de topdammers zich uit tegen de nieuwe telling. Van de 200 ondervraagde topdammers reageerde 56%. De uitslag van deze enquête is geheel in strijd met een eerdere enquête uit 1998 onder een kleinere, selecte groep van 28 topdammers. N.a.v. die enquête meldde de Volkskrant: ‘Topdammers omarmen nieuwe puntentelling’.
Henk de Witt
Lid werkgroep Modernisering Puntentelling van de KNDB
Oosteinde 154b
2611 SR Delft
Tel. 015-2134311
Jan Pieter wrote:Als ik het goed begrijp(cursivering van mij, hdw) is de enige overeenkomst tussen de grijze kardinalen dat het gaat om mensen waar Henk de Witt het niet mee eens is.
Je hebt het niet alleen niet goed begrepen, je hebt er (nog?) steeds helemaal niets van begrepen. Sorry voor dit strenge oordeel, overigens met alle verschuldigde respect uitgesproken.
Jan Pieter wrote:De kwestie Haijtink ken ik niet, maar een notulist die de notulen aanpast, lijkt mij op voorhand niet zo schokkend.
Nou, nou, jij bent wel helemaal van de KNDB-cultuur merk ik. Beetje knoeien in de notulen, mensen op het verkeerde been zetten, ach moet toch kunnen?
Nog even het feit waarom het hier ging. De bondsraad trok in januari 2004 het besluit in om de puntenoverwinning in te voeren in het NK. Tegelijkertijd werd toestemming verleend om op provinciaal niveau de telling wel toe te passen indien daar voldoende draagvlak voor was. Wat schreef de bondsdirecteur in de notulen? Dat het
nietmocht. Ach, kleinigheidje volgens Jan Pieter. Toestemming geven of geen toestemming geven wat is nou helemaal het verschil? Scheelt maar één woordje! Alert bondsraadslid Guido van den Berg (niet toevallig hij) vond verschilletje groot genoeg om middels een rondschrijven aan de bondsraad erop te wijzen dat er een fout in de notulen stond die toch wel even gecorrigeerd moest worden.
Later het jaar werd mede door de inspanningen van Guido de puntenoverwinning ingevoerd in het individuele kampioenschap van de West-Hollandse kampioenschap. Prompt trokken enkele dammers aan de bel. In de notulen van de bondsraad stond dat dit niet mocht! Bleek dat de bondsdirecteur de ongecorrigeerde versie van de notulen gewoon op internet had laten staan. Ach, niks aan de handa, kleinigheidje volgens Jan Pieter. Beetje valsheid in geschrifte, moet toch kunnen?
Overigens had ik me vergist in het feit dat ik over dit voorval met een KNDB-bestuurder had gesproken. Ondergetekende wordt ook een beetje ouder en krijgt het langzamerhand een beetje moeilijk om talloze feitjes en voorvalletjes van de corrupte KNDB-cultuur op een rijte te houden.
Ik sprak met deze bestuurder over een ander voorval, nu ruim een jaar geleden. Een journalist van de Haagsche Courant had het bondsbureau gebeld. Hij wilde iemand van het KNDB-bestuur spreken over het actuele standpunt van het bondsbestuur over de puntentelling. Ach, niet nodig. Haijtink kende dit standpunt en kon het de journalist zo vertellen. Even kort door de bocht het KNDB-standpunt aldus de heer Haijtink:
Hartstikke teeg'n, zo'n beetje alle dammers bint teeg'n. Maar deze journalist had in tegenstelling tot Harm Wiersma doorgeleerd voor zijn vak en belde ook nog even Henk de Witt. Hij viel van de ene verbazing in de andere. Wat, petitie van tien grootmeesters? Daar had meneer Haijtink niks van gezegd. Wat, puntentelling al toegepast in West-Holland? Daarover had meneer Haijtink gezwegen als het graf. Dus in West-Holland waren ze niet allemaal
teeg'n? Het artikel verscheen en een relletje was geboren. Het KNDB-bestuur was not amused dat de bondsdirecteur zijn privémening had proberen te slijten als standpunt van het KNDB-bestuur. Immers, dat bestuur is (formeel althans) helemaal niet hartstikke tegen. Maar maatregelen om een einde te maken aan deze cultuur? Nee hoor. We moeten nog negen maanden met Haijtink door één deur. Stel dat meneer Haijtink boos op ons wordt. Snel zand erover, met de zegen van Jan Pieter.
-Wordt vervolgd-[/b]