DUWO Kennisstad Damfestival 2006

Post Reply
Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 07, 2006 18:26

Bert Zwart wrote:Overigens denk ik dat de huidige puntentelling binnen de huidige opzet van het NK (13 rondes in 9 dagen) gezien het laatste NK goed voldoet. Op WK match niveau is het toch een ander verhaal.
Je bent gelukkig weer een beetje bij zinnen.

13 rondes in 9 dagen is nog niet officieel. Weliswaar was er in de laatste bondsraadsvergadering een grote meerderheid voor, maar het vereiste quorum was er niet meer (Dieter was eerder naar huis gegaan.).

Volgende vergadering is een kleiner quorum voldoende en dan breng ik het weer in stemming.

En de huidige puntentelling wordt - bij gelijk eindigen - aangevuld met de pluisjes, nadat eerst het aantal overwinningen is geteld. Dit is de actuele stand van zaken.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 08, 2006 02:23

Eric van Dusseldorp wrote:Maar wanneer reageer je eens op mijn stelling dat jij je wel erg laat leiden door "Wie niet voor mij is, is tegen mij."? Ach, laat eigenlijk ook maar zitten, ik word moe van dit soort discussies.
Ik wil de discussie ook niet te lang meer uitspinnen, maar hier toch nog wel iets over zeggen. Ik geef toe dat ik bepaalde mensen behoorlijk aanpak. Een concreet voorbeeld waarom ik dit doe. Krajenbrink heeft zich heel lang muisstil gehouden in de discussie over de puntentelling. In de enquete van 1998 noemde hij zichzelf een beetje slap en wilde hij afwachten hoe de anderen reageerden. Nadat de bondsraad in 2003 het besluit tot invoering van de puntentelling had genomen, kwam hij uit de kast. Teeg'n. Dat was qua timing niet chic, helemaal niet, het was een kwak mosterd bij het zoete dessert. Onmiddellijk trad de angsthazenreflex van het KNDB-bestuur in werking. Ojee, ojee, Krajenbrink is tegen, wat nu? Nou, gewoon Krajenbrink op het matje roepen en eens stevig aan de tand voelen zou ik zeggen. Je bent toch bestuur?
Want wat was het hoofdargument van Krajenbrink? Bij invoering van de puntentelling zou het trainingsmateriaal herschreven moest worden en 'daar zat wel tien jaar werk in'. Een scheet in de lucht dus, een zwak huilverhaal. Het KNDB-bestuur had Krajenbrink onmiddellijk op het matje moeten roepen en zeggen 'Luister eens hier goede vriend. Jij bent coördinator Talentontwikkeling, een belangrijke functie binnen de KNDB. Je weet van het remiseprobleem, dat gaat ook jou aan. Onder de toptalenten zitten jonge mensen die dromen van een bestaan als profdammer. Wil jij hun dromen bij voorbaat vernietigen? Hebben de arme kinderen zich een breuk getalentontwikkeld, blijkt straks geen sponsor geïnteresseerd in hun remisepartijen. Dat is één van de redenen dat de bondsraad dit besluit heeft genomen, Kraaimans.
En dan nog iets Kraai. Je hebt je al die tijd muisstil gehouden en nu na eindeloze discussies en voorbereiding het besluit is genomen, probeer je nog even een spaak in het wiel te steken? En dan ook nog vanuit een ingebeeld, benepen, piepklein eigenbelangetje? Dit gedrag accepteren wij niet Kraai. Weet je wat jij doet? Jij gaat als de wiedeweerga naar het toernooi in Delft om je fatsoenlijk op de hoogte te stellen. Nieuwsgierigheid naar nieuwe ontwikkelingen hoort bij jouw functie. Je neemt een aantal talentjes mee. Je maakt er een leuke en leerzame dag van. Henk de Witt regelt wel een gesprek van de jeugdspelers met Tsjizjov of Georgiev. Leerzaam en stimulerend! En daarna ga je iets leuks met de kinderen doen, een tocht met de rondvaartboot maken ergens pannekoek eten, whatever.'
'Maar....'
'Niks te maren Kraai, maak iets van je functie! Ingerukt!'.
Ik formuleer het een beetje plastisch en zet het wat extra sterk aan om het contrast met de slappe, angsthazige bestuurscultuur in de KNDB voor het voetlicht te brengen. Ik krijg daar blaasjes van op mijn huid, het is een ernstige allergie, ik geef het toe. Maar je bent toch g... het KNDB-bestuur, bestuur dan ook eens een keer! En laat je g... niet door elk slap lulverhaal intimideren!
Het weekdierengedrag provoceert mij om zelf dan maar wat tegengas te geven en van de weeromstuit gaat dat weinig zachtzinnig, ik geef het eerlijk toe. Tant pis. En dan gebeurt het, men slaat terug met de wapens der zwakken. 'Wie niet voor De Witt is, is tegen hem!' roept men. 'Hij is net Mussolini', aldus de boze brievenschrijver uit E. 'Nee, hij is Stalin', aldus gediplomeerd complotdenker E. te A. 'Het Damspel is voor 80% gevuld met de Delftse telling!' roept de één. 'Correctie, Het Damspel is voor 100% gevuld met de Delftse telling!' riep de ander. 'Hoe kom je daarbij, het is zeker 150%!' aldus de derde.
'Oh, kijk eens aan', zeggen KNDB-bestuur en bondsmedewerkers, 'wat zijn dit allemaal bijzonder interessante en hoog intelligente meningen. Die gaan we eens gezellig op de KNDB-site zetten.
Zo gaat dat Eric, zo is het gebeurd, zo reageren de dommen, de argumentlozen, de machtsgeilo's, de baantjesjagers en, daar heb je ze weer, de grijze kardinalen. Men noemt dit ook wel het organiseren van een hetze. Maar ojee, wat sneu nu, het onderwerp van de hetze is helemaal niet onder de indruk. Hij pakt enkele van de meest perfide hetzevoerders aan, hij noemt gewoon hun naam en hun paard.
Men ontsteekt in gehuil over deze brutaliteit, over de spot en de scherpe toon waarmee de vermetele hen tegemoet treedt. En de vermetele citeert wederom Frits Bolkestein:
'WIE ZICH BEKLAAGT OVER DE TOONHOOGTE VAN HET DEBAT STAAT INHOUDELIJK ZWAK'.

Allez, ik heb al weer veel te veel woorden over dit arme forum uitgestort. De storthoop heeft gesproken! Zijn er werkelijk honderden meelezers van deze dicussie Eric? Zoveel? 's Nachts toch niet? Arme meelezertjes, mijn oprechte excuses.
Welterusten Eric en meelezertjes.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 08, 2006 02:37

Henk de Witt wrote:Het KNDB-bestuur had Krajenbrink onmiddellijk op het matje moeten roepen en zeggen 'Luister eens hier goede vriend. Jij bent coördinator Talentontwikkeling, een belangrijke functie binnen de KNDB. Je weet van het remiseprobleem, ... etc. etc. etc.
"Ik ben gekke Henkie niet!", zal Haitze gniffelend bij zichzelf denken, in het onwaarschijnlijke geval dat hij deze regels ooit onder ogen krijgt.

Henk, nu je toch niks beters te doen hebt. Een verdieping lager wacht Urker op je. Hij schrijft daar:
Urker wrote:Van onze correspondent.

De alom bekende dampromotor Henk de Nitwitt is terug van weggeweest. En hoe, lezers van mijn rubriek liepen de schrik van hun leven op tijdens een wandeling nabij de pier van Scheveningen. De 11-jarige voetballiefhebber Jopie wilde juist blootvoets een bal de zee inschoppen. Nog juist tijdig werd hij bij de arm gegrepen door een passant. Gelukkig want het bleek om het levende ingegraven hoofd van Henk te gaan. Bijna was hiermee een einde gekomen aan jarenlange strijd buiten het dambord. De grijze kardinalen hebben te vroeg de polonaise ingezet. Henk is terug, scherper en verfrissender dan ooit. Nog inspirerender dan na zijn vorige zonnesteek toen hij zich liet fotograferen als pianoman. De arme van Dusseldorp en Gorteltjes moeten het ontgelden . Het Nieuwe Forum, eerder door mij persoonlijk gereinigd, is de nieuwe pisplek van Henk.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 08, 2006 03:40

Hanco Elenbaas wrote:
Henk de Witt wrote:Het KNDB-bestuur had Krajenbrink onmiddellijk op het matje moeten roepen en zeggen 'Luister eens hier goede vriend. Jij bent coördinator Talentontwikkeling, een belangrijke functie binnen de KNDB. Je weet van het remiseprobleem, ... etc. etc. etc.
"Ik ben gekke Henkie niet!", zal Haitze gniffelend bij zichzelf denken, in het onwaarschijnlijke geval dat hij deze regels ooit onder ogen krijgt.

Henk, nu je toch niks beters te doen hebt. Een verdieping lager wacht Urker op je. Hij schrijft daar:
Urker wrote:Van onze correspondent.

De alom bekende dampromotor Henk de Nitwitt is terug van weggeweest. En hoe, lezers van mijn rubriek liepen de schrik van hun leven op tijdens een wandeling nabij de pier van Scheveningen. De 11-jarige voetballiefhebber Jopie wilde juist blootvoets een bal de zee inschoppen. Nog juist tijdig werd hij bij de arm gegrepen door een passant. Gelukkig want het bleek om het levende ingegraven hoofd van Henk te gaan. Bijna was hiermee een einde gekomen aan jarenlange strijd buiten het dambord. De grijze kardinalen hebben te vroeg de polonaise ingezet. Henk is terug, scherper en verfrissender dan ooit. Nog inspirerender dan na zijn vorige zonnesteek toen hij zich liet fotograferen als pianoman. De arme van Dusseldorp en Gorteltjes moeten het ontgelden . Het Nieuwe Forum, eerder door mij persoonlijk gereinigd, is de nieuwe pisplek van Henk.
Ojee, de dolle hond is door zijn bazen losgelaten en hangt aan mijn broekspijp. Het heeft nog vrij lang geduurd, ik waande me bijna veilig voor dit ultieme wapen om mij de mond te snoeren. Dacht dat ze hem deze keer misschien aan de ketting zouden houden. Niet dus.

Voor woorden ben ik niet gauw bang, ze mogen scherp zijn, polemisch, vilein soms. Een grijze kardinaal druk ik zonder problemen de hand. Maar van dolle honden heb ik schrik. Dat schuim om de bek, dat onvoorspelbare bijtgedrag, ik heb het er niet zo op. Liever laf dan een stuk uit mijn kuit.
Ik ben met onbepaald forumverlof.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Aug 08, 2006 05:18

Bert Zwart wrote:Bedankt JP. Dient het bestuur van de KNDB dan ook nog in overleg te treden met de bondsraad?
Volgens mij wel. Ik kan het Spel- en Wedstrijdreglement nu niet bekijken, want ik zit helaas achter een PC zonder de Acrobat Reader -lastig hoor, internetten in het buitenland, en dan heb ik het nog niet eens over alle foto's die de pagina's wel leuker maken, maar die mij dankzij de trage lijnen alhier vele roepiahs kosten- maar als je op de KNDB-site kijkt, zie je onder wedstrijden het subkopje KNDB wedstrijden staan (o.a. NK Algemeen), en dit zijn volgens mij de wedstrijden waarbij een andere puntentelling de instemming van de bondsraad behoeft.
Last edited by Jan Pieter on Tue Aug 08, 2006 05:31, edited 1 time in total.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Aug 08, 2006 05:28

Henk de Witt wrote:Krajenbrink heeft zich heel lang muisstil gehouden in de discussie over de puntentelling. ... En daarna ga je iets leuks met de kinderen doen, een tocht met de rondvaartboot maken ergens pannekoek eten, whatever.'
Een kostelijk verhaal, vooral die pannekoek maakt het helemaal af, maar voor de stelling dat het bestuur zich door Krajenbrink heeft laten intimideren ontbreekt ieder bewijs. Graag zou ik alsnog van je vernemen hoe het kan dat KNDB-bestuurders en leden van de Bondsraad denken in vrijheid tot hun beslissingen te komen terwijl ze in werkelijkheid als willoze wezens de opdrachten van de grijze kardinalen uitvoeren.

Trouwens, ik ben ook tegen de Delftse Telling. Betekent dit dat ook ik geen eigen wil meer heb? Dat de tentakels van de grijze kardinalen zich tot in Indonesie uitstrekken? Of zou het wellicht toch kunnen dat mensen een mening hebben op basis van argumenten, argumenten die jij niet deelt, maar niettemin argumenten.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Tue Aug 08, 2006 09:45

In ieder geval een leuk, leesbaar varhaal van onze vriend Henk, waar ik verder niet inhoudelijk op inga.
De 'pluisjes' en de 'grijze kardinalen' houden we erin!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 08, 2006 14:15

Henk de Witt wrote: De bond zit nu in een zeer zware crisis waar men geen enkel antwoord op heeft. Temeer niet omdat de KNDB feitelijk in handen is van een conglomeraat van opportunisten, baantjesjagers, machtsmannetjes, grijze kardinalen, egotrippers (à la Eric van Dusseldorp) en fundamentalisten (à la Dieter van Gortel). Vergis je niet, dit is geen loze opsomming, ik weet zeer goed waarover ik praat.
Ik heb mij dan ook van dit tragische mini-bondje afgewend. Er zijn nog steeds goede mensen actief in de KNDB, maar zij zijn kansloos.
Over kardinalen gesproken.
Een veelgelezen werkje onder mensen die in deze van schijn, list, bedrog en domheid aan elkaar hangende samenleving iets willen bereiken is het in 1646 voor het eerst uitgebrachte "Handorakel en kunst van de voorzichtigheid" van de Spaanse jezuïet Baltasar Gracián. Hierin heeft Gracián 300 voorschriften gebundeld die je vertellen hoe je dient om te gaan met mensen en hoe je je het beste kunt gedragen als je voorhebt je doelen te verwezenlijken.
Door jezuïeten opgeleide politici als Lubbers en Van Mierlo hebben het boekje op hun nachtkastje liggen.

Voorschrift 270 zegt in de vertaling van Theo Kars uit 1991:
Niet als enige veroordelen wat velen bevalt.
Iets wat zovelen voldoening geeft, kan niet helemaal slecht zijn; het mag dan onverklaarbaar zijn, maar men geniet er toch van. Het verkondigen van een uitzonderlijk standpunt wekt altijd ergernis en, als het ongegrond is, spot.
Wij brengen er eerder ons oordeelsvermogen door in opspraak dan het voorwerp van onze kritiek. Het resultaat is dat men alleen blijft met zijn verkeerde smaak. Als het u niet mogelijk is het goede erin te ontdekken, verberg dan uw gebrek aan inzicht, en veroordeel niet ronduit, want slechte smaak komt gewoonlijk uit onwetendheid voort. Wat iedereen beweert is óf juist óf wil daarvoor doorgaan.

En 268:
Wat de dwaas aan het eind doet, moet een wijs man aan het begin doen.
Beiden doen hetzelfde; het verschil ligt in het tijdstip: de een gaat op het juiste tijdstip tot handelen over, de ander op het verkeerde. Wie in het begin zijn verstand binnenstebuiten aantrekt, gaat op deze wijze voort. Hij schoeit zijn voeten met wat hij op zijn hoofd zou moeten zetten, verwisselt de rechter- met de linkerschoen, waardoor zijn hele optreden links is. Het enige redmiddel is dit snel in te zien. Hij verricht onder dwang wat hij vrijwillig had kunnen doen. Een wijs man ziet direct in wat vroeg of laat moet worden gedaan, en voert dit bereidwillig en eervol uit.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 08, 2006 15:07

Henk de Witt wrote:Het weekdierengedrag provoceert mij om zelf dan maar wat tegengas te geven en van de weeromstuit gaat dat weinig zachtzinnig, ik geef het eerlijk toe. Tant pis. En dan gebeurt het, men slaat terug met de wapens der zwakken. 'Wie niet voor De Witt is, is tegen hem!' roept men. 'Hij is net Mussolini', aldus de boze brievenschrijver uit E. 'Nee, hij is Stalin', aldus gediplomeerd complotdenker E. te A. 'Het Damspel is voor 80% gevuld met de Delftse telling!' roept de één. 'Correctie, Het Damspel is voor 100% gevuld met de Delftse telling!' riep de ander. 'Hoe kom je daarbij, het is zeker 150%!' aldus de derde.
'Oh, kijk eens aan', zeggen KNDB-bestuur en bondsmedewerkers, 'wat zijn dit allemaal bijzonder interessante en hoog intelligente meningen. Die gaan we eens gezellig op de KNDB-site zetten.
Zo gaat dat Eric, zo is het gebeurd, zo reageren de dommen, de argumentlozen, de machtsgeilo's, de baantjesjagers en, daar heb je ze weer, de grijze kardinalen. Men noemt dit ook wel het organiseren van een hetze. Maar ojee, wat sneu nu, het onderwerp van de hetze is helemaal niet onder de indruk. Hij pakt enkele van de meest perfide hetzevoerders aan, hij noemt gewoon hun naam en hun paard.
Men ontsteekt in gehuil over deze brutaliteit, over de spot en de scherpe toon waarmee de vermetele hen tegemoet treedt. En de vermetele citeert wederom Frits Bolkestein:
'WIE ZICH BEKLAAGT OVER DE TOONHOOGTE VAN HET DEBAT STAAT INHOUDELIJK ZWAK'.
Voorschrift 129 van Baltasar Gracián.

Nooit klagen
Klagen schaadt altijd onze reputatie. Het prikkelt eerder tot boosaardigheid dan verlangen om te troosten. Het stelt de toehoorder in staat ons hetzelfde aan te doen; de kennis van de eerdere belediging geldt als een verontschuldiging voor een volgende. Sommige mensen effenen door klagen over hun aangedaan onrecht de weg voor een nieuw onrecht, en hun zoeken naar hulp of troost wekt leedvermaak en zelfs minachting op.
Het is een betere tactiek tegenover de een de diensten te roemen die de ander ons heeft bewezen, teneinde ook hem ertoe aan te sporen. Door het herhaaldelijk vermelden van wat de afwezigen voor ons deden, prikkelen wij de aanwezigen ons eveneens ter wille te zijn. Zo verkopen wij de een de gunst, waarin wij bij de ander staan.
Een verstandig man zal nooit mislukkingen of fouten bekendmaken, maar wel de waardering die hij geniet: zo behoudt hij zijn vrienden en bedwingt hij zijn vijanden.

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 08, 2006 19:48

Jan Pieter wrote:
Henk de Witt wrote:Krajenbrink heeft zich heel lang muisstil gehouden in de discussie over de puntentelling. ... En daarna ga je iets leuks met de kinderen doen, een tocht met de rondvaartboot maken ergens pannekoek eten, whatever.'
Een kostelijk verhaal, vooral die pannekoek maakt het helemaal af, maar voor de stelling dat het bestuur zich door Krajenbrink heeft laten intimideren ontbreekt ieder bewijs.
Nou, intimideren is misschien niet helemaal het goede woord. Wel zegt men bij elke scheet van Krajenbrink -en hij niet alleen natuurlijk- dit is vast een belangrijke scheet! Zonder de scheet op geur en duurzaamheid te testen. Toen Krajenbrink met zijn reactie kwam (formeel overigens een reactie van de CTO) heb ik daar met individuele KNDB-bestuurders over gesproken. Ook zijn er e-mailcontacten geweest. Je moet niet vergeten dat het onderwerp puntentelling in die tijd hot was en als ik een KNDB-bestuurder tegenkwam ging het daar al snel over. Het kwam eenvoudig niet bij ze op om de argumenten van Krajenbrink inhoudelijk tegen het licht te houden. Krajenbrinks bewering dat het aanpassen en herschrijven van trainingsmateriaal 'wel tien jaar werk zou kosten' zou dan al meteen door de mand zijn gevallen. Het is wel duizend jaar werk, misschien wel tienduizend. Het aanpassen en herschrijven van trainingsmateriaal is namelijk een normaal doorlopend proces in een zich ontwikkelende sport. Ook kwam het totaal niet bij de bestuurders op om Krajenbrink aan te spreken op onbehoorlijk gedrag. De coördinator Talentontwikkeling had jaren de tijd gehad om zich met het debat te bemoeien, maar zweeg in alle talen. Pas nadat de bondsraad een besluit had genomen, komt hij nog met een potje mosterd aanzetten. Bij het idee dat men de argumenten van Kraai zou kunnen toetsen en hem zou kunnen aanspreken op zijn gedrag keek men alsof men het in Keulen hoorde donderen. Zoiets zit helemaal niet in de KNDB-cultuur, het is not done. Het draait allemaal om persoonlijke contacten, relaties, vriendjes. Een inhoudelijke confrontatie wordt heel snel als persoonlijk conflict ervaren. Krajenbrink op het matje roepen, stel je toch eens voor! Men wil lief en aardig voor elkaar blijven. De keerzijde van deze médaille is echter dat vriendjespolitiek, doofpot, dreigen en chantage zelfs, welig tieren in de KNDB. Altijd aardig willen zijn kan soms ook neerkomen op lafheid.

Ik zal nog één treffende anekdote over deze cultuur vertellen. Johan Haijtink (bijzonder aardige man overigens, maar wel iemand die met een allervriendelijkst gezicht minder fraaie streken kan uithalen) werd betrapt op het manipuleren van notulen. Ik sprak hier een keer over met een KNDB-bestuurder en vroeg hoe zoiets nu werd afgehandeld. Nou, totaal niet dus, behalve met vereende krachten zo snel mogelijk de deksel op de doofpot proberen te krijgen. Toen ik hierover mijn verbazing uitsprak, kreeg ik het verhaal te horen dat Haijtink zo'n aardige man was, dat hij zo hard werkte, dat zijn vrouw ernstig ziek was en dat hij over negen maanden toch met pensioen ging. Ik kon dit allemaal wel beamen, het ging mij er ook helemaal niet om dat zo iemand vlak voor zijn pensioen nog even zou worden ontslagen of zo, welnee. Maar knoeien in notulen is een serieus vergrijp waarover je als bestuur normaal gesproken toch even een gesprekje met de betreffende functionaris wilt hebben. Je kent het wel 'U doet belangrijk en nuttig werk, daar zijn wij u zeer erkentelijk voor, maar toch maar liever niet meer knoeien in notulen'. De KNDB-bestuurder voelde daar niets voor want hij moest nog 'negen maanden met Haijtink door één deur'. Het kwam eenvoudig niet bij hem op dat het omgekeerde ook gold, dat de bondsdirecteur nog negen maanden met hem door één deur moest. Je snapt wel dat deze houding de bondsfunctionarissen in feite een vrijbrief geeft, dat ze zich van alles kunnen permitteren zonder daar door het bestuur op aangesproken te worden.
Anekdotes als deze, het zijn er talloze, vormen geen hard bewijs. Dan zou je onderzoek moeten doen naar de KNDB-cultuur. Maar of dat nu nog zinvol is bij een zieltogende bond is de vraag.
Jan Pieter wrote:Graag zou ik alsnog van je vernemen hoe het kan dat KNDB-bestuurders en leden van de Bondsraad denken in vrijheid tot hun beslissingen te komen terwijl ze in werkelijkheid als willoze wezens de opdrachten van de grijze kardinalen uitvoeren.
Even een misverstand wegnemen. De grijze kardinalen vormen absoluut geen hecht, monolitisch blok. Er is geen sprake van een alomvattend complot of iets dergelijks, dat zou een belachelijk idee zijn. Het gaat om circuits, om meer of minder losse netwerken. Daarbinnen zijn evengoed meningsverschillen, belangentegenstellingen, ruzies. Stevige ruzies soms. Kijk naar de recente affaire Stoop. Deze Stoop bijvoorbeeld maakt ondanks alle ruzies wel deel uit van het kardinalengilde. Henk wordt dacht ik ook al een beetje grijs aan de slapen. Je kunt ook spreken van old boys netwerk of Gelders 'vriendenrepubliekje'. Want het is steeds meer een Gelders circuitje geworden.

Individuele bondsraadsleden zijn helemaal niet willoos of onmachtig. Alles loopt door elkaar. Stoop zit bijvoorbeeld ook in de bondsraad (Of is hij daar inmiddels uit? Ik volg het allemaal niet meer zo.) Het gaat om de achterkamertjespolitiek, om de ritsel- en regelcultuur. Een heel goed voorbeeld is de wijze waarop Tjalling Goedemoed drie jaar geleden werd geroyeerd. Ik weet nog goed dat ik op een vrijdagmiddag een KNDB-brief ontving en eerst helemaal niet begreep waar het over ging. 'Gelderse dambond', 'royement Tjalling Goedemoed', 'overgenomen door de KNDB'. Volkomen surrealistisch. Ik zat toen in de bondsraad, Tjalling ook. Probeer je dat eens voor te stellen. Als donderslag bij heldere hemel krijg je een brief waarin staat dat een collega-bondsraadslid is geroyeerd. Tjalling was ook op andere wijze prominent actief in de KNDB, onder anderen had hij een rubriek in Het Damspel waar ik toen redacteur van was. Kun je je iets van mijn ongeloof voorstellen? Was dit een bizarre grap of zo? En de Gelderse dambond, wat had die er in hemelsnaam mee te maken? Tjalling woonde toch in Friesland? Wat was dit voor sick joke? Kun je je voorstellen wat dit betekende voor Tjalling zelf en zijn Friese club? Nadat ik Tjalling gebeld had drong pas geleidelijk tot me door dat het geen grap was. In de periode daarna kregen de kardinalen die hier hun ondergrondse werk hadden gedaan geleidelijk een gezicht. Eerdergenoemde Henk Stoop bleek een hoofdrol te hebben. Indirect was de jarenlange vete tussen hem en Tjalling de aanleiding. Het feit dat Tjalling toen voor Apeldoorn speelde had de Gelderse Dambond op het idee gebracht van deze krankzinnige actie. Tjalling woonde in Leeuwarden maar voor de KNDB was hij Gelderlander. Hij bevond zich zonder zich er van bewust te zijn in het hart van kardinalenrijk. Verzin het maar eens. De kardinalen moesten nog slechts de stok vinden om Tjalling mee te slaan. Men dacht die stok te hebben gevonden toen Tjalling op een privé-chatbox het woord NSB'er had gebruikt. Een heuse verklikker lichtte de KNDB in over dit vreselijke woord, dat je overigens overal in geschriften en kranten tegenkomt. Via de KNDB kwam het (uiteraard) bij de Gelderse Dambond terecht. Deze bond onder toenmalige leiding van Jozef Linssen (destijds tevens bondsraadslid) ging vliegensvlug over tot royement. Kardinaal Haijtink belde de KNDB-voorzitter, meldde dat het standaardprocedure is dat de KNDB een dergelijk royement overneemt. De voorzitter, Ebbo de Jong, ondernam al even vliegensvlug actie, nog dezelfde dag was Tjalling geroyeerd als KNDB-lid en de volgende dag lag de brief in de bus van 31 (33 minus Linssen en Stoop) nietsvermoedende, volkomen onwetende bondsraadsleden. En vijf volkomen onwetende KNDB-bestuursleden. Het verhaal is te krankzinnig voor woorden en toch is het waar. Het gebeurde in de KNDB in de 21e eeuw.
Jan Pieter wrote:Trouwens, ik ben ook tegen de Delftse Telling. Betekent dit dat ook ik geen eigen wil meer heb? Dat de tentakels van de grijze kardinalen zich tot in Indonesie uitstrekken?
Kijk uit. Met wie chat jij allemaal en wat is jouw woordkeuze? Ogen die spieden voor de KNDB/Gelderse Dambond zien alles, het verre Indonesië biedt geen bescherming. En waarom dacht jij dat kardinalen zulke grote oren hebben? Wijlen kardinaal Douwe de Jong had trouwens de allergrootste oren van alle kardinalen, maar dit terzijde. Jij gebruikt nogal vaak het woord Delftse telling. Bloedlink! Dat maakt jou tot topverdachte in de ogen der kardinalen. Eén kleine misstap en een levenslange veroordeling tot huisdammer zal jouw wrede lot zijn.

Dit was maar een geintje Jan Pieter, je hoeft niet te schrikken. Jij loopt geen enkel risico. Jij bent voor de kardinalen namelijk volstrekt ongevaarlijk. Een beetje babbelen over experidammen en zo, over dammen en bridge en zo, het organiseren van een Lomboktoernooitje en zo, ach onschuldig vermaak. Het amuseert de kardinalen zelfs wel. Laatst hoorde ik de ene kardinaal tegen de andere zeggen 'Die Jan Pieter, die is best leuk bezig met dat Lombokdammen, vind je niet Uwe Eminentie?' 'Zeer zeker Uwe Eminentie, zeer zeker. Misschien krijgt hij het ooit wel algemeen ingevoerd. Op Lombok' En snel liepen ze ineens door met hun bekoorlijk ruisende zijden gewaden, enigszins gebogen en de hand voor de mond teneinde een opkomende proestlach te onderdrukken.
Zelfs als jij een verleidelijke aanbieding zou krijgen van Apeldoorn, in het hart van Gelders kardinalengebied, kun je daar rustig op ingaan. Tjalling was wel gevaarlijk, een directe bedreiging voor de kardinalen en moest daarom uit de weg geruimd. Hij stelde namelijk de morele corruptie in de KNDB openlijk aan de orde. Kijk, daar houden kardinalen niet van. Welke ook de tegenstellingen en onderlinge intriges van de Eminenties mogen zijn, op het gebied van handhaving van morele corruptie en status quo vormen zij een gesloten front. Zij moeten wel. In een klimaat van open inhoudelijk debat, van transparante besluitvorming, van modernisering, sterven zij spoedig.
Jan Pieter wrote:Trouwens, ik ben ook tegen de Delftse Telling. Betekent dit dat ook ik geen eigen wil meer heb?
Nee jongen, ik kan je geruststellen. Die dingen moet je helemaal los van elkaar zien. De kardinalen zijn ook tegen de Delftse telling. En zij hebben een ijzeren wil. En zoals ik het zie heb jij ook best wel een eigen willetje.

Maar nog even serieus over het onderwerp manipulatie van bondsraadsleden. Die is er en veel bondsraadsleden hebben absoluut niet in de gaten hoe het werkt. Laten wij weer eens een kleine waargebeurde geschiedenis uit de doeken doen.
Kardinaal Paul Visser van het bondsbureau is uiteraard fel tegenstander van de Delftse telling. Daar ben je kardinaal voor. Van het aannemen van de telling door de bondsraad over de puntentelling was hij niet in het minst onder de indruk. Stelt helemaal niets voor, aldus zelfverzekerde Paul. Let maar op, over een half jaar is alles weer van de baan. Dat mocht ik natuurlijk niet met hem eens zijn. Dan zou ik de bondsraad, waar ik zelf deel van uitmaakte, het hoogste orgaan in de bond, neerzetten als een irrelevant, onbetrouwbaar clubje. Ik geloof trouwens dat we nog gewed hebben om een fles cognac. Die zal ik hem een keer brengen als ik weer wat geld heb. De afloop is immers bekend.
Toch verbaasde het mij destijds, hoe absoluut zeker hij van zijn zaak was, terwijl het toch een vrijwel unaniem besluit was. Leergierig mannetje als ik ben, besloot ik goed op te letten op hoe de dingen hun loop zouden nemen.
Welnu, we weten dat de kardinalen hebben gewonnen, dat de bondsraad zijn gezag kwijt is en voor lange tijd geassocieerd zal worden met onbetrouwbare leden en slappe knieën. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Duidelijk is dat na het besluit er een campagne op gang kwam. De hetze op dit forum tegen mijn persoon is bekend. Paul heeft zelf flink bijgedragen aan de campagne door de hetze op de KNDB-site te zetten. Met dit eigenmachtig campagne voeren tegen een bondsraadsbesluit ging hij zijn boekje ver te buiten. So what, who cares? Het KNDB-bestuur niet. De bondsraad evenmin. Bovendien werd Paul gedekt door KNDB-voorzitter kardinaal Ebbo de Jong (waren we hem al niet eerder tegengekomen?) Ebbo stelde zich naar buiten open en geïnteresseerd op ten aanzien van de puntentelling. Hij moest het besluit ook loyaal uitvoeren. Hij speelde echter een dubbel spel. Ja, Jan Pieter, dat doen kardinalen soms. In het KNDB-bestuur begon hij het besluit te ondermijnen. De al eerder genoemde reactie van Krajenbrink (daar heb je hem weer) werd door hem met open armen ontvangen. Niks op het matje roepen. De reden voor Ebbo's handelwijze lag in zijn vriendschap met Ton Sijbrands (een hele verre, afstandelijke kardinalenoom). Ebbo behartigde al lange tijd de belangen van deze Sijbrands. Nadat Paul Visser de kleuterhetze tegen de telling en mijn persoon op dit forum op de KNDB-site had gezet kreeg die hetze plotseling orkaankracht. Rond internetfora hangt zoals je weet de geur van onderbuikgeschreeuw van allerlei randfiguren, vaak nog anoniem ook. Dat wordt, terecht, allemaal niet zo serieus genomen. Nu de 'discussie' op de officiële KNDB-site stond hadden de 'discussianten' zo maar ineens een platform in de 'bovenwereld' gekregen. Sommigen flipten volkomen, denk aan onze vriend Hanco. Kardinaal Hilderink kwam ook ineens in het spel. Hij plaatste een stuk op het forum, inmiddels KNDB-site dus, waarin gedreigd werd de plaatsingsrechten voor het WK in te trekken indien de nieuwe telling in het NK werd ingevoerd. Een loos dreigement uiteraard, maar de minder standvastige bondsraadsleden kregen het knap benauwd. Ook jij, Jan Pieter, hebt een flink steentje bijgedragen met je verhalen over scheuring, massale weerstand, opstand, coups en dergelijke. Kijk, als het bij dit forum was gebleven dan hadden jouw woorden weinig impact gehad. Internetgedoe. Henk de Witt, altijd bereid mensen te helpen, had bovendien uitgelegd dat het hier om waanideeën ging en alles zou weer in orde zijn. Maar nu stond het allemaal op de officiële KNDB-site. De arme bondsraadsleden werden banger en banger en banger. En nog banger en nog banger. Scheuring! Coups! Plaatsingsrechten WK weg! Mijn hemel, waar waren ze aan begonnen. En in dit prettige klimaat kwam de enquete Van Gortel als afmakertje, op de achtergrond gesteund door..... kardinalen. Eigenlijk was het meer een petitie, zoals je wel vaker ziet wanneer mensen beseffen dat er een besluit is genomen. Bij gemeentelijke plantsoenendiensten weet men daar alles van. De mensen weten van het plan om bomen te planten. Zodra het een besluit is, kun je rekenen op een petitie tegen de bomen omdat die het uitzicht wegnemen. Op de petitie Van Gortel werd uiteraard zeer selectief gereageerd door tegenstanders. Dammers die voorlopig tegen waren en eerst meer experimenten wilden, werden voor het gemak op één hoop geveegd met felle tegenstanders. De opvallende non-response van prominente voorstanders werd wijselijk verzwegen.

Zo is het allemaal gegaan Jan Pieter. Men zou zou ook bijna begrip krijgen voor de trillende knieën van de meeste bondsraadsleden. Bijna... Want wat je hen zonder meer mag aanrekenen is dat ze hun werk niet naar behoren hebben gedaan. Denk je dat de werkgroep 'Modernisering Puntentelling' ook maar één telefoontje van één bondsraadslid heeft gehad? Niets, nada. De werkgroep, die het hoofd gewoon koel had gehouden, had kunnen uitleggen dat er helemaal geen opstanden en scheuringen dreigden, maar dat dit in de categorie bangmakerij viel. De werkgroep had kunnen uitleggen dat de 'petitie Van Gortel' niet zo veel om het lijf had. Maar de bondsraadsleden zochten die informatie niet. Paul Visser kende zijn pappenheimers, zijn zelfzekerheid was terecht Ze lieten zich gewillig als individuele schapen naar de slachtbank van de kardinalen laten leiden. Die hebben hun buikje lekker rond gegeten.
Zo is het gebeurd Jan Pieter, zo is het gegaan, dat zweer ik op het graf van de bondsraad.

Vengaboy

Post by Vengaboy » Tue Aug 08, 2006 20:39

Henk de Witt wrote:
Tjalling was ook op andere wijze prominent actief in de KNDB, onder anderen had hij een rubriek in Het Damspel waar ik toen redacteur van was. .

Was dat in dezelfde tijd , dat jullie kardinalen van het Damspel, Leo Aliar op slinkse wijze wilden dumpen ?, achterbakse emails, etc.
......door politie en dominee geweerd.....

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 08, 2006 21:50

Henk de Witt wrote:Kardinaal Hilderink kwam ook ineens in het spel. Hij plaatste een stuk op het forum, inmiddels KNDB-site dus, waarin gedreigd werd de plaatsingsrechten voor het WK in te trekken indien de nieuwe telling in het NK werd ingevoerd. Een loos dreigement uiteraard, maar de minder standvastige bondsraadsleden kregen het knap benauwd.

Dat was serieuzer en minder loos dan je vermoedt Henk. Het ging zelfs nog verder. Pieter (Hildering) had met een aantal ereklasseverenigingen al een staking van een of twee ronden in de bondscompetitie afgesproken, mocht de illegale bondsraad de Delftse telling er toch doorheen willen drukken. Zover is het niet gekomen, zoals je je nog wel zult kunnen herinneren.
Henk de Witt wrote: Nadat Paul Visser de kleuterhetze tegen de telling en mijn persoon op dit forum op de KNDB-site had gezet kreeg die hetze plotseling orkaankracht. Rond internetfora hangt zoals je weet de geur van onderbuikgeschreeuw van allerlei randfiguren, vaak nog anoniem ook. Dat wordt, terecht, allemaal niet zo serieus genomen. Nu de 'discussie' op de officiële KNDB-site stond hadden de 'discussianten' zo maar ineens een platform in de 'bovenwereld' gekregen. Sommigen flipten volkomen, denk aan onze vriend Hanco.
Ik moet toegeven dat ik er toen veel plezier in had om jou te laten flippen. Maar dat je er een paar jaar na dato nog steeds zoveel last van zou hebben, kon ik me op dat moment ook niet realiseren. Mijn verontschuldigingen.

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Tue Aug 08, 2006 23:54

Hanco Elenbaas wrote:<center>
Een nieuwe Fokkink is opgestaan.
Zijn er al arbitrale dwalingen gemeld uit Tallinn?
Hanco Elenbaas wrote:Voorschrift 129 van Baltasar Gracián.".. de kennis van de eerdere belediging geldt als een verontschuldiging voor een volgende ..."
Hanco Elenbaas wrote:Voorschrift 270 zegt in de vertaling van Theo Kars uit 1991:]"... Het verkondigen van een uitzonderlijk standpunt wekt altijd ergernis en, als het ongegrond is, spot.... "
Hanco Elenbaas wrote:En 268:]"... de een gaat op het juiste tijdstip tot handelen over, de ander op het verkeerde ..."
Hanco Elenbaas wrote: Als je weet wat "a real life" is, dan ben je erin geslaagd een van de grootste levensvragen op te lossen.
Zolang dat jou overduidelijk nog niet gelukt is, komt het potsierlijk over jou van "a real life" te zien kwekken.
Voor mij allemaal een beetje onbegriipelijk Hanco. Ik houd het bij de bijbelse uitspraak
"Een mens ziet slechts in spiegels".

Jaap van Galen

Post by Jaap van Galen » Wed Aug 09, 2006 00:13

Hanco Elenbaas wrote:de illegale bondsraad
Ben jij wel eens gekozen als, zoals je je gedraagt, als "opperhoofd" van het Forum?
De bondsraad was, hoe dan ook, wel gekozen.
Last edited by Jaap van Galen on Wed Aug 09, 2006 00:33, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 09, 2006 00:26

Jaap van Galen wrote:Voor mij allemaal een beetje onbegriipelijk Hanco. Ik houd het bij de bijbelse uitspraak
"Een mens ziet slechts in spiegels".

Dat is in jouw geval de beste optie Jaap.
Jaap van Galen wrote:De bondsraad was hoe dan ook wel gekozen.

Maar gelukkig zonder geldige statuten, zodat verdere escalatie van het mede door jou in gang gezette proces kon worden vermeden.

Post Reply