FMJD: Delftse telling onacceptabel

Discussies over damsport (in het Nederlands)
GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2003 11:53

Dieter wrote:Die snap ik even niet Guido, Natuurlijk stelt het bestuur KNDB de zaken voor 10-1 wel wat gemakkelijk voor. De discussie over de procedure rond de DT zal wel degelijk in stemming komen voor de provincies en als het aan mij ligt dan komt er pas weer een bondsraad nadat nieuwe nog aangepaste statuten goedkeuring hebben gevonden. De bestaande bondsraad zou dan wellicht weer nieuw geinstalleerd kunnen worden maar is in elk geval incompleet omdat een aantal leden terug zal treden.
Ik neem aan dat je als voorzitter van de Limburgse dambond op de hoogte bent van de agenda's van de vergaderingen op 10 januari. Ik zie op agenda van de algemene vergadering geen discussie of stemming of whatsoever over de DT staan. Hoe kom je erbij dat het hierover zal gaan?

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Dec 15, 2003 11:55

GuidoB wrote:De UPDB stemt helemaal nergens op. Er wordt een besluit genomen over de DT in de bondsraadsvergadering.
Wat knap dat jij dat al zo zeker weet. Volgens mij moet de ALV eerst nog instemmen met een statutenwijziging. Daaraan kan en zal hopelijk de ALV de voorwaarde verbinden dat er verkiezingen worden gehouden na 10 januari, omdat
- nergens ter wereld verkiezingen worden gehouden voor een orgaan wanneer dat officieel nog niet bestaat
- de eerste 'verkiezingen' op zijn zachtst gezegd niet perfect verlopen zijn
- er praktische problemen zijn wanneer je de uitslag van die verkiezingen overneemt (niet iedereen is nog beschikbaaar)
En omdat het dan nog wel even duurt voordat de bondsraad geinstalleerd kan worden, lijkt het me wel zo praktisch dat de ALV op 10 januari de hele agenda afhandelt.

Dieter

Post by Dieter » Mon Dec 15, 2003 12:25

Jan Pieter is me voor en heeft je vraag al beantwoord Guido.
De voorstelling van het bestuur is wel erg simpel. Ze denken zeker dat de ALV even in twee minuten de bondsraad installeerd en de bondsraad bekrachtigd vervolgens al zijn besluiten van 2003. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img] Maar daarvoor gaan de afgevaardigden zeker niet naar de ALV.
De statuten zullen tegen het licht gehouden moeten worden. De bevoegdheden van de bondsraad moeten ter discussie staan en de ALV heeft het volste recht om de besluiten van 2003 stuk voor stuk tegen het licht te houden en zelf te beoordelen.
Of er vervolgens weer een bondsraad komt, en of er nieuwe verkiezingen noodzakelijk blijken dat zal de vergadering moeten leren. Voor mij hoeft dat overigens niet, al is de huidige raad niet meer compleet en moeten diverse plaatsen dus wel weer via tussentijdse verkiezingen aangevuld worden.

Hanco Elenbaas

Re: FMJD: Delftse telling onacceptabel

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 12:40

Peter de Hek wrote:
Maak nu niet de vergissing omdat een paar spelers van Constant sympathie voor de DT hebben dit door te trekken naar de hele ZHZ. In de ons om liggende verenigingen kom ik geen enkele sympathie voor dit idee tegen. Ben Smeenk zou er goed aan doen zijn achterban eens te peilen over dit idee of op zijn minst zijn visie te geven waarom hij voor een experiment met de DT gaat stemmen (liefts voor 10 januari 2004)!!!
Nou Ben, je zei zaterdag dat je de fora trouw leest sinds je in de bondsraad zit. Wat doe je met deze opmerking van Peter? Naast je neerleggen?
Laat ons eens vernemen wat je plannen zijn.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2003 12:49

Jan Pieter wrote:Wat knap dat jij dat al zo zeker weet. Volgens mij moet de ALV eerst nog instemmen met een statutenwijziging. Daaraan kan en zal hopelijk de ALV de voorwaarde verbinden dat er verkiezingen worden gehouden na 10 januari, omdat
- nergens ter wereld verkiezingen worden gehouden voor een orgaan wanneer dat officieel nog niet bestaat
- er praktische problemen zijn wanneer je de uitslag van die verkiezingen overneemt (niet iedereen is nog beschikbaaar)
En omdat het dan nog wel even duurt voordat de bondsraad geinstalleerd kan worden, lijkt het me wel zo praktisch dat de ALV op 10 januari de hele agenda afhandelt.
Ik baseer mij alleen maar op de agenda die ik heb ontvangen. Ik weet wel vrij zeker dat er geen voorstellen voor de ALV zijn ingedien omtrent de DT. Dit had 6 weken voor de vergadering gemoeten en dan was het ook in de opgestuurde agenda opgenomen. Of het praktisch is of niet, de ALV handelt helemaal niets af van de agenda voor de bondsraadsvergadering. Het enige agendapunten van de ALV zijn de statutenwijziging en (ff uit mijn hoofd, ik heb het hier niet bij de hand) bekrachtiging van de besluiten van de vergadering van november 2002.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Dec 15, 2003 12:55

GuidoB wrote:Ik baseer mij alleen maar op de agenda die ik heb ontvangen.
Een agenda is alleen maar een voorstel van het bestuur. Het is de ALV die bepaalt wat er echt gebeurt.

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2003 13:01

Jan Pieter wrote:Een agenda is alleen maar een voorstel van het bestuur. Het is de ALV die bepaalt wat er echt gebeurt.
Hoe kom je daar nou bij? Het KNDB-bestuur stelt de agenda samen; het is helemaal geen voorstel. Lees de reglementen eens na, voordat je zomaar iets roept.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Dec 15, 2003 13:04

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:Wat knap dat jij dat al zo zeker weet. Volgens mij moet de ALV eerst nog instemmen met een statutenwijziging. Daaraan kan en zal hopelijk de ALV de voorwaarde verbinden dat er verkiezingen worden gehouden na 10 januari, omdat
Ik weet wel vrij zeker dat er geen voorstellen voor de ALV zijn ingedien omtrent de DT. Dit had 6 weken voor de vergadering gemoeten (...)
Had dat ook in drievoud moeten geschieden?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Dec 15, 2003 13:22

GuidoB wrote:
Ik baseer mij alleen maar op de agenda die ik heb ontvangen. Ik weet wel vrij zeker dat er geen voorstellen voor de ALV zijn ingedien omtrent de DT. Dit had 6 weken voor de vergadering gemoeten en dan was het ook in de opgestuurde agenda opgenomen. Of het praktisch is of niet, de ALV handelt helemaal niets af van de agenda voor de bondsraadsvergadering. Het enige agendapunten van de ALV zijn de statutenwijziging en (ff uit mijn hoofd, ik heb het hier niet bij de hand) bekrachtiging van de besluiten van de vergadering van november 2002.
Nog even wat citaten van Gerard de Groot, eind november in topic 'Nieuwe bondsraadverkiezingen noodzakelijk', om een nog beter idee te krijgen van wat er op 10 januari gaat gebeuren:
"Overigens is het nog maar de vraag of de verkiezingen dan anders uit zullen vallen, want de 'conservatieven' geven blijk van een bijzonder slechte organisatie. Zo is er tot nu toe geen voorstel ingediend om het genomen besluit tot invoering van de puntenoverwinning terug te draaien (ik weet dat dat besluit in juni niet rechtsgeldig is, maar de AV zal dat besluit samen met alle andere besluiten van de bondsraad met een grote klap bekrachtigen). En zo'n voorstel valt in ieder geval niet te verwachten uit West-Holland (mijn achterban) of het KNDB-bestuur."

"Van mij hoef je op dit punt geen actie te verwachten. We hebben het hier over het herstel van de fout gelopen procedure m.b.t. de statutenwijziging. En dat wordt op 10 januari in het bijzijn van een notaris opgelost. Punt. Ik zie verder geen reden voor nieuwe verkiezingen. Degenen die vorig jaar iets gemist hebben, krijgen over twee jaar een nieuwe kans."

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Dec 15, 2003 13:44

GuidoB wrote:Hoe kom je daar nou bij? Het KNDB-bestuur stelt de agenda samen; het is helemaal geen voorstel. Lees de reglementen eens na, voordat je zomaar iets roept.
Uiteraard stelt het bestuur de agenda samen, maar dat verandert niets aan het feit dat dit slechts een voorstel is. Jij begrijpt toch ook wel dat de gepubliceerde agenda domweg niet gehandhaafd kan worden, wanneer de ALV tegen de instelling van de bondsraad zou stemmen.

In het HR wordt expliciet vermeld dat het de afgevaardigden staande de vergadering is toegestaan om moties in te dienen (art. 8.20) en dat de algemene vergadering op voorstel van de voorzitter kan besluiten af te wijken van de agenda (art. 8.9).
Wie moet er nou de reglementen lezen?

Marcel Kosters

Post by Marcel Kosters » Mon Dec 15, 2003 14:04

Jan Pieter wrote:
Marcel Kosters wrote:Nu wil de FMJD haar vinger eens lekker in de Nederlandse pap steken. Mag dat?
Marcel, stel je voor dat de KNDB de Nederlandse ganzenbordkampioen afvaardigt naar het WK dammen. Vind je dat de FMJD die deelnemer dan moet accepteren?
Zo ja, dan zijn we het fundamenteel oneens met elkaar. Zo nee, dan ben jij kennelijk toch ook van mening dat de FMJD het recht heeft om grenzen te trekken, en is het alleen de vraag waar die grenzen moeten liggen.
De FMJD zal binnen redelijkheid inderdaad grenzen moeten trekken.
Ik zeg binnen redelijkheid, want in de online statuten en reglementen
van de FMJD vind ik geen direct relevante tekst. Wel is één van de doelen
"The unification of regulations for international competitions between all member federations of the FMJD in the various variants of the game."
Sluit dit iedere proefneming met het oog op verbetering van de damsport
bij voorbaat uit? Gezien de gang van zaken rond de 3 puntenoverwinning
niet. Een NK 2004 met puntenoverwinning zal geen schokkende gevolgen
voor de Nederlandse afvaardiging naar het FMJD WK opleveren. De Neder-
lands kampioen ganzenborden moet zich dus tot het WK ganzen-
borden beperken. Dammen met de puntenoverwinning is dammen
met een veranderde eindspeldimensie. Wellicht laten NK deelnemers zich
door het veranderde eindspel beïnvloeden en zullen zij andere speltypen
of speelstijlen toepassen. Dat doen NK deelnemers al sinds jaar en dag,
zij passen hun spel al dan niet aan hun tegenstander aan. De sterkste
reguliere dammers zullen ook in het NK puntenoverwinning bovenaan
eindigen. Er is verschil tussen dammen en dammen met de puntenover-
winning. Maar dat is niet dusdanig groot dat de FMJD een NK puntenover-
winning mag boycotten. Voorts zou het interessant zijn ook het FMJD
standpunt over de grote remisemarge aan de top te kennen. Wat vind jij
Jan Pieter?

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Dec 15, 2003 14:07

Jan Pieter wrote:Jij begrijpt toch ook wel dat de gepubliceerde agenda domweg niet gehandhaafd kan worden, wanneer de ALV tegen de instelling van de bondsraad zou stemmen.
De ALV heeft zich in juni 2002 reeds massaal uitgesproken voor de bondsraad. Dit zal absoluut niet aan de orde zijn op de komende vergadering.

Mocht er door een ALV ooit nog over andere zaken dan de statutenwijziging worden gesproken, dan zal dit in elk geval niet op 10 januari gebeuren. De vertegenwoordigers zullen immers eerst hun achterban moeten raadplegen om hun mening te vormen over alle zaken die zich dan opeens aandienen. Daar kan geen motie tegenop.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Mon Dec 15, 2003 14:08

Ik ben het eigenlijk wel met Marcel eens.
Het zou nogal kinderachtig van de FMJD zijn als de Nederlands kampioen niet tot het WK zou worden toegelaten, als het NK met de Deltse Telling wordt gespeeld.
Natuurlijk speel je een ander spelletje, maar het lijkt wel zo vreselijk veel op gewoon dammen, dat er geen kampioen zal komen die niet heel goed kan dammen. Iemand van mijn kaliber of iemand die goed kan ganzeborden (maar niet dammen), maakt nog steeds geen schijn van kans.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Mark Hees

Post by Mark Hees » Mon Dec 15, 2003 14:24

GuidoB wrote:
Jan Pieter wrote:Jij begrijpt toch ook wel dat de gepubliceerde agenda domweg niet gehandhaafd kan worden, wanneer de ALV tegen de instelling van de bondsraad zou stemmen.
De ALV heeft zich in juni 2002 reeds massaal uitgesproken voor de bondsraad. Dit zal absoluut niet aan de orde zijn op de komende vergadering.

Mocht er door een ALV ooit nog over andere zaken dan de statutenwijziging worden gesproken, dan zal dit in elk geval niet op 10 januari gebeuren. De vertegenwoordigers zullen immers eerst hun achterban moeten raadplegen om hun mening te vormen over alle zaken die zich dan opeens aandienen. Daar kan geen motie tegenop.
Het kan best dat de ALV zich in juni 2002 reeds massaal uitgesproken heeft voor de bondsraad. Maar als ik het goed begrijp is de ALV op 10 januari bijeengeroepen om de bondsraad te bekrachtigen. Als de ALV nu niet met tweederde meerderheid besluit om de statutenwijziging te bekrachtigen (er zal gewoon weer een stemmingronde moeten zijn), komt er echt geen bondsraad, hoe graag je dat misschien zou willen.

Peter de Hek

Post by Peter de Hek » Mon Dec 15, 2003 14:45

Marcel Kosters wrote:
De sterkste reguliere dammers zullen ook in het NK puntenoverwinning bovenaan eindigen.
Wat is dus de toegevoegde waarde van de DT? meer publiciteit, meer spannende partijen ...... Ik hoop het voor je, maar ik geloof er persoonlijk niets van.

Post Reply