Niet onlogisch??? Het wordt een compleet nieuw spel, waarin de meerderheidspartij niet meer zal proberen de vijandelijke stukken te veroveren, en waarin de onderliggende partij juist zal proberen zijn laatste stukken zo snel mogelijk kwijt te raken. Combinaties waarbij je er 10 geeft en 11 slaat, kun je maar beter niet meer nemen, want dat kost te veel hout. In toernooien zullen de partijen tussen toppers onderling niet interessant zijn, want daar zijn de verschillen waarschijnlijk klein. Alles draait om de strijd tegen de kleintjes waarin wel 10 of meer punten te verdienen zijn.pietervdvorm wrote:Ik bedoel dit: in de slotstand zou je het aantal stukken kunnen tellen.
1) Staat er een 4x1-dammeneindspel op het bord, dan is het 8-2.
2) Heeft de een 2 dammen en de ander niets meer, dan is het 4-0
3) Als iemand alle stukken van de tegenstander verovert en zelf 1 schijf overhoudt, dan is het 1-0.
4) Dam tegen dam (niet te winnen) is remise, is 2-2.
Als je zo zou spelen, moet je natuurlijk wel zorgen voor een symmetrische telling. In de tabel zou je 8-2 kunnen verwerken als -6 voor de een en + 6 voor de ander. Bij 2) is het -4 tegen 4, in voorbeeld 3) -1 tegen 1, in voorbeeld 4) 0 tegen 0. De speler die een toernooi precies op zijn gemiddelde speelt, heeft aan het eind dus 0 punten. Iemand die een slecht toernooi speelt, kan bijv. eindigen op -15.
En inderdaad, in een 4x1 eindspel is het in 'Ultra-Delfts' (?) niet handig om de vijandelijke dam af te vangen, want daarmee verlies je twee punten. Het is immers niet economisch: het kost meer materiaal dan het oplevert. En de hoeveelheid materiaal, daar gaat het juist om. Zo onlogisch is dit allemaal toch niet?
Het is alsof je bij voetbal alleen nog naar het doelsaldo kijkt. Een club die 3 keer met 2-0 wint, legt het af tegen een club die twee keer verliest met 2-0 en een keer wint met 12-0. (Dit laatste probleem bestaat in mindere mate trouwens ook in (Nieuw) Delfts. Daar kun je met 2 overwinningen en 3 nederlagen toch tot matchwinnaar uitgeroepen worden.) Probeer een buitenstaander maar eens uit te leggen waarom dat logisch zou zijn.