Dit vind ik een slecht compromis. Als je puntenoverwinningen registreert moet je ze ook onder alle omstandigheden gebruiken bij gelijk aantal punten. Kennelijk zijn er nog steeds veel mensen die een overwinning en een nederlaag een beter resultaat vinden dan twee remises [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]Jaap van Galen wrote:Besloten is om de volgorde om te draaien. Dus eerst het aantal overwinningen en dan, conform FMJD, het saldo van het aantal punten overwinningen. [img]images/smilies/new_smilie_colors1.gif[/img] Maar toch vind ik het jammer.Jaap van Galen wrote:Inmiddels zijn de stukken rondgestuurd voor de komende bondraadsvergadering. Ze zijn voor zover ik weet nog niet geplaatst op de KNDB-site.
Opvallend: Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) op te nemen in de wedstrijdvoorwaarden conform de FMJD-regelgeving. Met 1 verschil, het saldo van het aantal puntenoverwinningen telt zwaarder mee dan het aantal overwinningen. Motivatie is dat, bij gelijk eindigen, een speler met een positief saldo van puntenoverwinningen naar het oordeel van het bestuur het beter heeft gedaan dan iemand met alleen meer overwinningen.
Halfslachtig compromis, natuurlijke ontwikkeling of een gedurfde nieuwe zet? Ik ben benieuwd naar de reacties.
![](https://damforum.nl/bb3/images/ua.png)
Bondsraadsvergadering 24 juni 2006
-
Re: Bondsraadsvergadering 24 juni 2006
Hier gaat het niet om. Men wilde graag dezelfde regels hanteren als de FMJD. Zie ook een ander voorstel, over het gelijktrekken van 19 punten waarop de KNDB-regels afweken.Wieger Wesselink wrote:Dit vind ik een slecht compromis. Als je puntenoverwinningen registreert moet je ze ook onder alle omstandigheden gebruiken bij gelijk aantal punten. Kennelijk zijn er nog steeds veel mensen die een overwinning en een nederlaag een beter resultaat vinden dan twee remises [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]Jaap van Galen wrote:Besloten is om de volgorde om te draaien. Dus eerst het aantal overwinningen en dan, conform FMJD, het saldo van het aantal punten overwinningen. [img]images/smilies/new_smilie_colors1.gif[/img] Maar toch vind ik het jammer.Jaap van Galen wrote:Inmiddels zijn de stukken rondgestuurd voor de komende bondraadsvergadering. Ze zijn voor zover ik weet nog niet geplaatst op de KNDB-site.
Opvallend: Het bestuur stelt voor om de puntenoverwinning (door hen voordeelremise genoemd) op te nemen in de wedstrijdvoorwaarden conform de FMJD-regelgeving. Met 1 verschil, het saldo van het aantal puntenoverwinningen telt zwaarder mee dan het aantal overwinningen. Motivatie is dat, bij gelijk eindigen, een speler met een positief saldo van puntenoverwinningen naar het oordeel van het bestuur het beter heeft gedaan dan iemand met alleen meer overwinningen.
Halfslachtig compromis, natuurlijke ontwikkeling of een gedurfde nieuwe zet? Ik ben benieuwd naar de reacties.
-
Ik ben het met Wieger eens, soms moet je dan maar afwijken. En de FMJD had ons al verzekerd dat deze afwijking geen enkel probleem zou opleveren voor de KNDB. Maar dat driepunten-idee blijft inderdaad doorsudderen in menige gedachtenwereld. Als voetballers dat doen kunnen wij niet achterblijven is dan soms de redenering.GuidoB wrote:Hier gaat het niet om. Men wilde graag dezelfde regels hanteren als de FMJD. Zie ook een ander voorstel, over het gelijktrekken van 19 punten waarop de KNDB-regels afweken.Wieger Wesselink wrote: Dit vind ik een slecht compromis. Als je puntenoverwinningen registreert moet je ze ook onder alle omstandigheden gebruiken bij gelijk aantal punten. Kennelijk zijn er nog steeds veel mensen die een overwinning en een nederlaag een beter resultaat vinden dan twee remises [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]
-
Eerst een correctie, het was geen voorstel van het bestuur, maar van Frank Teer.Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. Het is hier al vaker verteld, maar blijkbaar niet begrepen of niet gelezen: FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.Jelmer Martens wrote:Ongelofelijk dat de KNDB precies op dit punt wil afwijken van de FMJD.
Maar voor wat betreft het standpunt van Hildering. Ik heb daar naar gevraagd en het bestuur verzekerde mij dat Hildering/FMJD eerst het aantal overwinningen en dan plusjes wil tellen, en dat dat standpunt voorlopig ook niet zal veranderen. Dat is in tegenspraak tot wat hierboven wordt beweerd, dus ergens klopt er iets niet.
- Hanco Elenbaas
Pieter Hildering vertelde zaterdagmiddag 18 februari aan Eric van Dusseldorp en mij dat hij de plusjes voorrang wil geven boven het aantal overwinningen. Pieter is niet iemand die snel van gedachten verandert als hij eenmaal een besluit heeft genomen, dus waar ergens iets niet klopt is mij ook niet duidelijk. Misschien heeft Pieter de TC van de FMJD nog niet weten te overtuigen?Jaap van Galen wrote:Eerst een correctie, het was geen voorstel van het bestuur, maar van Frank Teer.Hanco Elenbaas wrote:KNDB en FMJD zitten op een lijn. Het is hier al vaker verteld, maar blijkbaar niet begrepen of niet gelezen: FMJD vice-president Hildering wil precies hetzelfde als de KNDB.Jelmer Martens wrote:Ongelofelijk dat de KNDB precies op dit punt wil afwijken van de FMJD.
Maar voor wat betreft het standpunt van Hildering. Ik heb daar naar gevraagd en het bestuur verzekerde mij dat Hildering/FMJD eerst het aantal overwinningen en dan plusjes wil tellen, en dat dat standpunt voorlopig ook niet zal veranderen. Dat is in tegenspraak tot wat hierboven wordt beweerd, dus ergens klopt er iets niet.
Het is natuurlijk een essentieel verschil dat het voorstel niet afkomstig was van het bestuur van de KNDB, maar van Frank Teer, die adviseur is van de TC van de FMJD, zoals http://fmjd.org/?p=tech&i=members aangeeft.
Op 4 juni 2006 werd het bovenstaande gemeld door Hanco.In "De Kroonschijf", het blad van de Friese Dambond, van 24 juni 1937 staat iets over de zomercompetitie van de Rooms-Katholieke Damclub Huizum. Bij een overwinning werd 5-0 genoteerd, remise was 2½-2½ en het werd 3-2 als je een of twee schijven meer had dan je tegenstander.
Piet reageerde hierop met 'Katholiek nota bene'.
Het blad "De Kroonschijf" uit 1937 heb ik niet, maar ik heb wel de beschikking over de meeste notulen en jaarverslagen, zelfs een foto genomen bij het 1e lustrum in 1937. Nergens blijkt uit, dat Damclub Huizum zich verbond met welk geloof dan ook. Het is altijd een openbare club geweest met plaats voor alle gezindten.
Er werd wel aan Sinterklaasdammen gedaan rond 5 december, maar daar bleef het dan ook wel bij.
Huissen is, meen ik, wel een club met een R.K.-achtergrond.
Dat er 5 punten werden verstrekt voor een winstpartij tijdens de zomercompetitie in Huizum, zal zo zijn, want in het PFDB-jubileumboekwerk van 1988 staat op pagina 26, dat dit stond in "De Kroonschijf" van 24 juni 1937.
- Hanco Elenbaas
En hoe die 5 punten in 1937 verdeeld werden staat ook op pagina 26 van het genoemde jubileumboek.Nagelslag wrote:Op 4 juni 2006 werd het bovenstaande gemeld door Hanco.In "De Kroonschijf", het blad van de Friese Dambond, van 24 juni 1937 staat iets over de zomercompetitie van de Rooms-Katholieke Damclub Huizum. Bij een overwinning werd 5-0 genoteerd, remise was 2½-2½ en het werd 3-2 als je een of twee schijven meer had dan je tegenstander.
Piet reageerde hierop met 'Katholiek nota bene'.
Het blad "De Kroonschijf" uit 1937 heb ik niet, maar ik heb wel de beschikking over de meeste notulen en jaarverslagen, zelfs een foto genomen bij het 1e lustrum in 1937. Nergens blijkt uit, dat Damclub Huizum zich verbond met welk geloof dan ook. Het is altijd een openbare club geweest met plaats voor alle gezindten.
Er werd wel aan Sinterklaasdammen gedaan rond 5 december, maar daar bleef het dan ook wel bij.
Huissen is, meen ik, wel een club met een R.K.-achtergrond.
Dat er 5 punten werden verstrekt voor een winstpartij tijdens de zomercompetitie in Huizum, zal zo zijn, want in het PFDB-jubileumboekwerk van 1988 staat op pagina 26, dat dit stond in "De Kroonschijf" van 24 juni 1937.
Best een aardig blad, dat De Kroonschijf. We hebben hier in Amsterdam een stuk of dertig nummers vanaf eind jaren dertig tot en met december 1941. Daarna mocht het waarschijnlijk niet meer verschijnen van de Duitse bezetter, in overleg met de NDB van W.H. Lieve.
Bijna zeker zul je het bewuste exemplaar van De Kroonschijf kunnen bekijken bij Johannes Lemstra in Leeuwarden.
Ongetwijfeld zal Johannes, lid van de protestantse damvereniging De Oldehove, je ook nog wel iets kunnen tonen over het verborgen Rooms-Katholieke verleden van Damclub Huizum. Ik meen zelfs ooit een foto uit een ver verleden gezien te hebben, waarop mijnheer pastoor een prominente plaats inneemt temidden van de leden van Damclub Huizum.