Op de site van de hockeybond staat ook wel iets lezenswaardig:
http://www.knhb.nl/hockey/doelgroepen/b ... leden.aspx
Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Ernst & Young en Holland Van Gijzen Advocaten en Notarissen hebben samen met NOC*NSF een boekje ontwikkeld met daarin alle belangrijke wet- en regelgeving.
http://www.ey.nl/download/publicatie/We ... eaa239c234
Paragraaf 1.1.4 meldt dat je minderjarigen geen stemrecht hoeft te geven. Voor wie geen zin heeft om het op te zoeken:
'In principe heeft ieder lid van een vereniging een stem, ook een onbekwaam (minderjarig) lid. Tot 1992 zou dit stemrecht moeten worden uitgeoefend door zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. In de praktijk kon dat problemen opleveren wanneer, bijvoorbeeld, die vertegenwoordiger geen lid van de vereniging was. De vereniging heeft nu de keuze om een minderjarige zijn stemrecht altijd te laten uitoefenen, dan wel te bepalen dat de minderjarige ten aanzien van bepaalde zaken dit stemrecht niet mag uitoefenen.
Hiernaast blijven constructies rechtsgeldig waarbij bijvoorbeeld aan jeugdleden of aspirantleden geen stemrecht wordt toegekend.'
Op welke wetsartikelen dit is gebaseerd, is mij trouwens niet helemaal duidelijk (art. 13.2 gaat wel over onbekwamen d.w.z. minderjarigen, maar lijkt toch vooral te bepalen wie hun stemrecht uitoefent, niet of ze het hebben), maar dat is wel vaker het probleem bij juridische vraagstukken. Bij het tentamen Burgerlijk- en Handelsrecht dat ik ooit deed, mocht je de wetboeken zelfs gebruiken bij de beantwoording van de vragen, maar toch zakte meer dan de helft van de studenten.
http://www.ey.nl/download/publicatie/We ... eaa239c234
Paragraaf 1.1.4 meldt dat je minderjarigen geen stemrecht hoeft te geven. Voor wie geen zin heeft om het op te zoeken:
'In principe heeft ieder lid van een vereniging een stem, ook een onbekwaam (minderjarig) lid. Tot 1992 zou dit stemrecht moeten worden uitgeoefend door zijn of haar wettelijke vertegenwoordiger. In de praktijk kon dat problemen opleveren wanneer, bijvoorbeeld, die vertegenwoordiger geen lid van de vereniging was. De vereniging heeft nu de keuze om een minderjarige zijn stemrecht altijd te laten uitoefenen, dan wel te bepalen dat de minderjarige ten aanzien van bepaalde zaken dit stemrecht niet mag uitoefenen.
Hiernaast blijven constructies rechtsgeldig waarbij bijvoorbeeld aan jeugdleden of aspirantleden geen stemrecht wordt toegekend.'
Op welke wetsartikelen dit is gebaseerd, is mij trouwens niet helemaal duidelijk (art. 13.2 gaat wel over onbekwamen d.w.z. minderjarigen, maar lijkt toch vooral te bepalen wie hun stemrecht uitoefent, niet of ze het hebben), maar dat is wel vaker het probleem bij juridische vraagstukken. Bij het tentamen Burgerlijk- en Handelsrecht dat ik ooit deed, mocht je de wetboeken zelfs gebruiken bij de beantwoording van de vragen, maar toch zakte meer dan de helft van de studenten.
-
Re: Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
Nog een aanvulling. De verkiezingen vinden plaats conform het zogenaamd OR-principe. Ofwel in elke damprovincie mogen er door ieder lid van de dambond zoveel stemmen worden uitgebracht als er kandidaten gekozen kunnen worden.Jaap van Galen wrote:Een ander interessant onderwerp dat op de agenda van de bondsraad staat is het kiesreglement. De vorige keer verliep de verkiezing enigszins chaotisch, het kiesreglement probeert dit in betere banen te leiden.
Een lijvig maar interessant stuk concludeert op basis van o.a. onze statuten, ons huishoudelijk reglement en het Burgerlijk Wetboek dat
1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
2. Elke "damprovincie" het recht heeft om 1 provinciaal bestuurder te laten kiezen.
3. Overige plekken per provincie zijn vrije verkiezing.
4. Aspirant-bondsraadsleden zich ook over de provinciegrenzen heen kandidaat kunnen stellen.
5. Reserve-bondsraadleden apart moeten kunnnen worden gekozen
Het voorstel is om de vertegenwoordiging van de topspelers te laten kiezen uit de top-100 van de ratinglijst.
Hopelijk heb ik het hiermee de genoemde punten goed samengevat. Ik ben benieuwd naar de reactie van onze "damjuristen".
-
Re: Bondsraadsvergadering 24 juni (2)
Het voorstel is ongewijzigd aangenomen.Jaap van Galen wrote:Een ander interessant onderwerp dat op de agenda van de bondsraad staat is het kiesreglement. De vorige keer verliep de verkiezing enigszins chaotisch, het kiesreglement probeert dit in betere banen te leiden.
Een lijvig maar interessant stuk concludeert op basis van o.a. onze statuten, ons huishoudelijk reglement en het Burgerlijk Wetboek dat
1. Jeugdleden mogen kiezen en zich ook verkiesbaar mogen stellen
2. Elke "damprovincie" het recht heeft om 1 provinciaal bestuurder te laten kiezen.
3. Overige plekken per provincie zijn vrije verkiezing.
4. Aspirant-bondsraadsleden zich ook over de provinciegrenzen heen kandidaat kunnen stellen.
5. Reserve-bondsraadleden apart moeten kunnnen worden gekozen
Het voorstel is om de vertegenwoordiging van de topspelers te laten kiezen uit de top-100 van de ratinglijst.
Hopelijk heb ik het hiermee de genoemde punten goed samengevat. Ik ben benieuwd naar de reactie van onze "damjuristen".
Wellicht komt er nog wel een voorstel voor wijziging van de leeftijdsgrens, maar dat zal nog niet voor deze verkiezingen van kracht zijn.