Jaap van Galen wrote:Wat te denken, in geval van gelijke materiaalverhouding en geen controle over de hoofdlijn, dat je wint bij (1) controle over veld 46, zo niet dan bij(2) controle over veld 36, zo niet bij (3) controle over veld 26, zo niet bij (4) controle over veld 16, zo niet bij (5) controle over veld 6. Ik zal het maar het "zessen-principe" noemen. Zijn er dan nog uitzonderingen te bedenken?
Ik vind deze oplossing wel wat ingewikkeld. Mocht er ooit een Fortuna-match komen, dan wil je toch ook aan een leek kunnen uitleggen wie er wint en waarom? Een lange lijn valt voor de buitenstaander nog wel te begrijpen, wie het eerst dam haalt ook, dat wit of zwart wint idem, maar een zessen-regel?
Daarnaast vermoed ik dat er wel een lek te bedenken is, namelijk een situatie waarin een der spelers herhaling van stand forceert, zonder dat iemand over de lange lijn etc. beschikt. Wat dat betreft voel ik steeds meer voor de regel dat wit wint als niemand de lange lijn beheerst. Simpel, gegarandeerd waterdicht, en ook niet te frustreren door onwillige spelers die opzettelijk de lange lijn etc. links laten liggen.
De Lombok-clausule is in principe ook goed, maar die zouden de spelers kunnen omzeilen door achteruit te schuiven en dus nooit dam te halen. Ja, het idee dat je recht hebt om remise overeen te komen zit zo diep verankerd in de damwereld dat je met alles rekening moet houden.