Henk de Witt wrote:Die term 'match van de (g)eeuw' kan ik me nog goed herinneren. Het speculeren over complotten rond de match en de invloed die dit gehad zou hebben op de uitslagen laat ik graag aan anderen over. De buitenwereld zag een reeks remises en was daarover not amused.Hanco Elenbaas wrote:De media werden opgehitst door Koeperman en Fokkink, die zorgvuldig achterhielden dat Andreiko en Koeperman hadden geprobeerd Wiersma om te kopen. Toen Sijbrands tijdens de match over deze omkooppoging werd ingelicht, overwoog hij uit de match te stappen en gaf hij Andreiko enkele keren snel remise. In het kader van de verregaande psychologische oorlogvoering vond Koeperman het kennelijk een goede zaak om Sijbrands zwart te maken en hem in de pers aan te duiden als veroorzaker van de "Match van de Geeuw".
Henk de Witt wrote:Dat betwijfel ik. Het zou ongetwijfeld tot sappige artikelen in de pers hebben geleid, maar aan het beeld van dammen als saai remisespel zou het niets veranderd hebben. Te meer daar later is gebleken dat remises tussen grootmeesters structureel zijn geworden. Dammen op topniveau is een remisespel, daar helpt geen lieve moedertje aan. We kunnen ons wel in allerlei bochten wringen, de media willen uitleggen dat een remise heel boeiend kan zijn, matches willen afschaffen, twee partijen op een dag laten spelen zodat er door vermoeidheid meer blunders worden gemaakt, dit alles zal niet helpen. Beter is het de realiteit onder ogen te zien en de boosdoener, een verouderde puntentelling, te hervormen. De ervaring heeft bovendien geleerd dat doemscenario's omtrent een nadelige invloed van een aangepaste puntentelling op het spel niet bewaarheid zijn geworden. Integendeel. Het spel is er interessanter op geworden.Hanco Elenbaas wrote:Als de media in 1973 gewoon openhartig waren geïnformeerd over wat er werkelijk speelde, zou een heleboel ellende zijn voorkomen.
Henk en Jaap,Jaap van Galen wrote:Voor mij persoonlijk is Sijbrands-Andreiko de aanstichter. Het had zo'n mooie match kunnen zijn, met naar mijn mening onze beste en meest interessante dammer ooit, er was zoveel belangstelling, en dan zo worden afgemaakt in de pers. Het remise-probleem bestaat echter al veel langer.Jelmer Martens wrote:Ik ben wel benieuwd wanneer het voor ieders gevoel is misgegaan, dat het remisevirus toesloeg en het dammen in het defensief drong.
.....
Of begon het toch al een beetje in 1973, Sijbrands-Andreiko? Zeg het maar!
Het is bijna zeker dat jullie in 1994 de vijf inzicht gevende artikelen van Ton Sijbrands hebben gemist in Dammen 96 t/m 100.
Ook zeer de moeite waard zijn de stukken "Derde Cyclus" en "Vierde Cyclus" van Alexander Münninghof op respectievelijk de pagina's 55-56 en 63-74 van het matchboek Sijbrands-Andreiko.
Ton Sijbrands won de 2de en de 18de partij van de match.
In Dammen nummer 100 bespreekt Sijbrands de 20ste partij en hij besluit zijn verhaal met de woorden:
Wat de media ervan vinden lijkt me sowieso minder interessant en zeker minder zuiver dan wat Ton Sijbrands in 1994 heeft uitgevonden over de match Sijbrands-Andreiko.Ton Sijbrands wrote:"Zo eindigde ook de eerste en enige partij waarin Andreiko serieuze winstkansen had in een puntendeling, waarmee de eindstand van de match op 22-18 was gekomen. Het is waar: die cijfers hadden hoger kunnen uitvallen wanneer ik mijn kansen in de 10e, 11e en 18e partij (en heel misschien ook de 13e partij) beter zou hebben waargenomen. Daar staat tegenover dat Andreiko de 20e partij -vermoedelijk- had kunnen winnen, zodat een 23-17 of 24-16 uitslag het krachtsverschil wellicht het beste tot uitdrukking zou hebben gebracht.
Maar heel veel doet dat er niet toe. Wat ik slechts heb willen aantonen is dat mijn tweekamp met Andreiko lang niet zo slaapverwekkend was als destijds in de media ("match van de geeuw") gesuggereerd werd. Ik heb de illusie dat ik daar, met behulp van de vier partijen die ik tussen juni en december 1994 de revue heb laten passeren (waarbij overigens zeer bewust aan de twee winstpartijen voorbij is gegaan), op z'n minst enigszins in geslaagd ben. En passant is, hoop ik, onomstotelijk komen vast te staan dat het nooit, nee nooit te laat is reeds geanalyseerde partijen voor een tweede of desnoods derde maal kritisch tegen het licht te houden: naarmate de tijd verstrijkt, neemt de kans alleen maar toe dat men tot geheel nieuwe, meestal zuiverder inzichten komt. Ook dat lijkt mij de winst van de bij deze afgesloten serie."
Münninghof beschrijft uitvoerig wat er gebeurde in 1973 nadat Harm Wiersma aan Jan Timman vertelde over de omkooppoging van Andries Andreiko en hoe Ton Sijbrands verontwaardigd versomberde nadat Münninghof het hem had overgebracht. Alles wat er toen achter de schermen gebeurde kun je onmogelijk losdenken van de uiterlijke schijn van de match en het domme geschreeuw in de media. En als je de artikelen van Sijbrands doorneemt kom je erachter dat behalve de twee door Sijbrands gewonnen partijen er nog vier of vijf in een beslissing hadden kunnen eindigen. Als je dan nog steeds aan het geeuwen bent, dan heb je misschien wel het verkeerde spel gekozen toen je ging dammen.
De media zullen dammen pas echt interessant gaan vinden als er minder oppervlakkige tijden aanbreken. Voorlopig is het onbenul aan de macht en moeten liefhebbers van het damspel zichzelf maar zien als een kleine, gelukkige elite die door de infantiele buitenwereld onmogelijk begrepen kan worden.