NK Experidammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Tue Dec 02, 2003 09:08

zie e-mail die verstuurd is naar experidammen@yahoo.com...

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Dec 03, 2003 23:54

Ik heb het al eens eerder aan deze of gene geopperd, maar...

Lijkt het jullie een goed idee om een ronde van het NK Experidammen online te houden? Bijvoorbeeld op de 10x10 server. Als extra regel gebruiken we dan:
- er mogen geen computerprogramma's gebruikt worden maar...
- er mag wel een dambordje naast de computer neergezet worden waarmee je variantjes kan bekijken. Of eventueel dam2.2 zolang de computer maar niet gebruikt wordt. Hierbij vertrouwen we op ieders eerlijkheid.

Dit heeft als voordeel dat het veel laagdrempeliger is (de entreeprijs van 5 euro blijft gehandhaafd) zodat we veel deelnemers krijgen. Maar het grootste voordeel is natuurlijk dat dit een variant van dammen is die waarschijnlijk in de toekomst veel beoefend zal worden en dus ook getest moet worden. Daarbij denk ik dan aan controleerbaarheid van het niet een computer gebruiken, en of er op deze manier meer mensen bereid zijn aan een toernooi mee te doen (je hebt zo immers geen reiskosten). De gezelligheid kan gehandhaafd worden via de chat (niet voorzeggen).

Het lijkt mij interessant...Wat vindt u allen ervan?

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Dec 04, 2003 19:30

Dus er zijn al programma's beschikbaar voor Ktariaans, ape-, lombok- en al wat dies meer zij dammen?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Thu Dec 04, 2003 19:59

Het zal je verbazen Vraagje, maar het was niet mijn plan om met afwijkende regels te spelen.

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Dec 04, 2003 20:12

Dan is het toch geen experidammen?

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Dec 05, 2003 00:32

We lezen het stukje nog even door:

- er mag wel een dambordje naast de computer neergezet worden waarmee je variantjes kan bekijken. Of eventueel dam2.2 zolang de rekenoptie(hier stond computer) maar niet gebruikt wordt

goh dus toch een afwijkende regel! maar niet een die letterlijk de spelregels betreft

- Maar het grootste voordeel is natuurlijk dat dit een variant van dammen is die waarschijnlijk in de toekomst veel beoefend zal worden en dus ook getest moet worden.

online dammen is dus een variant van dammen die wel degelijk invloed heeft op het spel. Beste vraagje als het NK Senioren online gespeeld zou worden zou jij dan spreken van een experimenteel NK of niet?

steenslag

Post by steenslag » Fri Dec 05, 2003 01:11

Op http://www.playchess.com kun je een programma downloaden waarmee je (gratis, als Guest(!)) op de schaakserver van Chessbase kunt spelen. Het ziet er fantastisch uit en heeft een heleboel functies waar ze bij VOG nog nooit van gehoord hebben. Als de damwereld jeugd wil trekken heb je dit soort dingen nodig. Maar on topic:
het programma detecteert of een speler schaak-software gebruikt en dikwalificeert automatisch. Zoiets heb je wel nodig bij het analysebordjes-dammen.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Dec 05, 2003 10:39

steenslag wrote:...het programma detecteert of een speler schaak-software gebruikt...
De wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Fri Dec 05, 2003 11:58

Ik ken het idee ja. Het probleem is alleen, ik ga hier gewoon achter mn vaste computer zitten en hou flits op mn laptop ernaast. Dat ga jij niet detecteren met je programmaatje.

steenslag

Post by steenslag » Fri Dec 05, 2003 12:25

Nee, daar doe je niet veel aan. De meeste potjes worden dan ook gespeeld met maximaal 3 minuten bedenktijd. Dat red je niet met je laptop ernaast.
Ik weet niet hoe die detectie werkt, maar ik denk dat het geheugen gescand wordt op tablebase-structuren (een grote klont geheugen waar een schaakprogramma zijn doorgerekende zetten opslaat). Onfeilbaar zal het wel niet zijn, maar voor serieuze internet-toernooien is zo'n voorziening toch wel handig.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Wed Dec 10, 2003 09:36

Een ronde met schijven tellen. Is dat wat? Het aantal schijven dat je van je tegenstander veroverd hebt, tellen. Wie de meeste stukken heeft die wint en bij gelijk aantal is het remise. Doel van het dammen is het veroveren van de stukken van de tegenstander.
'Huisdammers' zie ik, als geen van beide meer kan winnen door alle schijven te veroveren, het aantal schijven tellen dat hij of zij veroverd hebben. Beginnende jeugd telt tijdens de partij het aantal stukken ze geslagen hebben en aan hun zijde van het bord bewaken. Het aantal veroverde stukken tellen appelleert blijkbaar aan het doel van de damsport.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Dec 10, 2003 11:46

Hmmm, zeker een goed idee! Dammen is immers een eliminatiespel. Is het dan ook leuk om te doen dat je aantal punten je aantal geslagen schijven is? Dus 2 voor de winnaar en 1,8 vor de verliezer? Of nee dat mag niet he, nou dan bijvoorbeeld in scouppe, 1,8 voor de winnaar en 0 voor de verliezer?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Wed Dec 10, 2003 12:36

Mijn voorkeur gaat uit naar eenvoud. (Dan begrijp ik het zelf ook sneller.) Nadeel van schijven tellen en vervolgens vergelijken met het aantal schijven van je opponent is, dat nog steeds vroegtijdig tot remise besloten kan worden. Om dat te vermijden kan als aanvullende regel het aantal schijven als 'doelsaldo' meegewogen worden. Doorspelen wordt dan beloond.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Wed Dec 17, 2003 14:41

Eric van Dusseldorp bracht me op het idee van verplichte openingen. Is er iemand die daar absoluut geen heil in ziet?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Dec 18, 2003 08:20

ik. de opening is niet relevant in ons damspel. daar heeft baljakin op zijn website al een uitstekende column over geschreven.

Post Reply