Eens met Bert, ik zou alleen de term aartsconservatief vermijden want Nederlanders worden niet graag conservatief genoemd (daarom is er ook geen politieke partij die zichzelf conservatief noemt). Maar de progressieven zijn ook in twee groepen in te delen: de voorstanders van Delftse telling die conservatief zijn ten aanzien speeltempo en dubbelrondes (Henk, mag ik jou in dit hokje stoppen?) en de voorstanders van dubbele rondes en een sneller speeltempo die conservatief ten opzichte van Delfts staan (Jan Pieter geloof ik, en zelf wil ik mij ook wel tot deze kleur bekennen). Kortom, iedereen is in bepaalde mate conservatief en op zijn vlak tegen verandering.Bert Zwart wrote:Erik en Dieter zijn gewoon tegen iedere vorm van spelaanpassing, de aartsconservatieven zeg maar. Daarnaast is een grote groep die de ontwikkelingen met belangstelling gade slaat, maar niet zo besluitvaardig en visionair is als de "progressieven" en meer experimenten wil zien.
Laten we de discussie vervolgen. Ik juich een experiment als Duwo toe, dat heb ik al eerder gezegd. En brainstormen over Delfts in zijn ultieme vorm als veroveringsspel, dat is ook leuk. Pieter kwam met een verrassende consequentie:
De meesten van ons dammen al tientallen jaren, dus dan zit je vastgeroest in bepaalde patronen. Voor de klassieke spelers uit de eerste helft van de 19e eeuw was het ook een enorme schok dat tempi-voorsprong ook juist heel voordelig kan zien.pietervdvorm wrote:Een 4 x 1-dammeneindspel is 8-2 (die dam vang je natuurlijk niet af, want dan is het 4-0).