KNDB-Beker 2006

Post Reply
Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 24, 2006 16:01

Yabidooo wrote:11.00 aanwezig zijn Piet is wel vroeg voor die mannen...

Dus denk niet dat het op gaat wat je zegt
Ach Rudolf, bij het AC-restaurant (of tankstation) kunnen ze vast de strategie tegen

Barkel, Slotboom, Leijenaar of Clerc, Van Berkel en Van de Weteringh (en moet Heusdens officieel ook niet aanwezig zijn??)

een beetje doornemen.
Om 11.00 in Huissen zijn is wel heel vroeg... [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

Edwin Twiest

Post by Edwin Twiest » Wed May 24, 2006 18:19

Van de KNDB-site...

Witte van Moort en Van Stigt Thans opnieuw barrage
24-05-06
Tweede ronde bekercompetitie
In de bekerwedstrijd tussen Witte van Moort 1 en Van Stigt Thans heeft bij Witte van Moort 1 de heer E. Twiest aan bord 2 meegedaan. In de eerste ronde heeft hij voor Witte van Moort 2 gespeeld. Volgens artikel 54b.6 mag een speler slechts in één team van dezelfde bekercompetitie uitkomen.

Artikel 54b.6:
In een viertal kunnen alle speelgerechtigde spelers van een vereniging worden opgesteld, mits deze spelers nog niet voor een ander team in hetzelfde landelijke bekertoernooi voor viertallen zijn uitgekomen. Artikel 47.2 is op het bekertoernooi niet van toepassing. De opstelling is naar keuze.
De consequentie is dat de partij van de heer Twiest verloren wordt verklaard en de uitslag 4 - 4 wordt. Dit betekent volgens de regels dat er een barrage gespeeld moet worden. Dit dient voor zaterdag 27 mei 12.00 uur te gebeuren. Ook hier mag de heer Twiest niet aan meedoen. Van Stigt Thans begint met een voorsprong van 2-0 en heeft aan een gelijkspel genoeg vanwege de verliespartij van Witte van Moort 1 aan bord 2.

Ben Smeenk
coördinator teamwedstrijden KNDB

==> Dus het is onmogelijk dat Clerc verliest van Marino? Zal wel ongelovelijk zwaar worden natuurlijk, maar niets is onmogelijk

... dan heeft wvm toch weer de beste papieren?..en Ron moet ook wel op komen dagen....

En die opmerking van Hanco van net slaat zoals gewoonlijk weer nergens op... ik heb een punt gehaald (met heel veel moeite door het ijzersterke spel van Ron, dat wel) maar dat heeft verder nergens iets mee te maken lijkt me...

Maar toch bedankt Hanco voor de hartelijke woorden aan de rest van mijn teamgenoten!!!

In elk geval heel veel succes aan beide teams zaterdag! (een 0 in het sneldammen tegen Ron is immers ook geen onlogische uitslag denk ik dan maar weer... ==> beetje positief blijven

OH ja, klein vraagje (uit eigen interesse); waarom is deze regel er eigenlijk??? is het bij dammen (en dan net bij deze discipline) verboden om een zwakke(re) speler op te stellen in een hoger team?
Wat is de beweegredenen van de opstellers van het reglement hier eigenlijk van geweest? Andersom kan ik het me voorstellen.... maar goed; volgens de huidige reglementen heb ik verloren (tel de rating voor mezelf toch mee..... leuk zo'n bonuspunt bij het afscheid van je dam'carriere' )
en dat accepteer ik en de club dan ook maar (kan ook niet anders)..... maar het reglement is aan herziening toe lijkt me.... ipv al dat gezeur over de remisemarges moeten ze eerst de regels eens herzien...lijkt me belangrijker..

mikkeltje

Post by mikkeltje » Wed May 24, 2006 19:35

Edwin Twiest wrote:Van de KNDB-site...

Witte van Moort en Van Stigt Thans opnieuw barrage
24-05-06
Tweede ronde bekercompetitie
In de bekerwedstrijd tussen Witte van Moort 1 en Van Stigt Thans heeft bij Witte van Moort 1 de heer E. Twiest aan bord 2 meegedaan. In de eerste ronde heeft hij voor Witte van Moort 2 gespeeld. Volgens artikel 54b.6 mag een speler slechts in één team van dezelfde bekercompetitie uitkomen.

Artikel 54b.6:
In een viertal kunnen alle speelgerechtigde spelers van een vereniging worden opgesteld, mits deze spelers nog niet voor een ander team in hetzelfde landelijke bekertoernooi voor viertallen zijn uitgekomen. Artikel 47.2 is op het bekertoernooi niet van toepassing. De opstelling is naar keuze.
De consequentie is dat de partij van de heer Twiest verloren wordt verklaard en de uitslag 4 - 4 wordt. Dit betekent volgens de regels dat er een barrage gespeeld moet worden. Dit dient voor zaterdag 27 mei 12.00 uur te gebeuren. Ook hier mag de heer Twiest niet aan meedoen. Van Stigt Thans begint met een voorsprong van 2-0 en heeft aan een gelijkspel genoeg vanwege de verliespartij van Witte van Moort 1 aan bord 2.

Ben Smeenk
coördinator teamwedstrijden KNDB

==> Dus het is onmogelijk dat Clerc verliest van Marino? Zal wel ongelovelijk zwaar worden natuurlijk, maar niets is onmogelijk

... dan heeft wvm toch weer de beste papieren?..en Ron moet ook wel op komen dagen....

En die opmerking van Hanco van net slaat zoals gewoonlijk weer nergens op... ik heb een punt gehaald (met heel veel moeite door het ijzersterke spel van Ron, dat wel) maar dat heeft verder nergens iets mee te maken lijkt me...

Maar toch bedankt Hanco voor de hartelijke woorden aan de rest van mijn teamgenoten!!!

In elk geval heel veel succes aan beide teams zaterdag! (een 0 in het sneldammen tegen Ron is immers ook geen onlogische uitslag denk ik dan maar weer... ==> beetje positief blijven

OH ja, klein vraagje (uit eigen interesse); waarom is deze regel er eigenlijk??? is het bij dammen (en dan net bij deze discipline) verboden om een zwakke(re) speler op te stellen in een hoger team?
Wat is de beweegredenen van de opstellers van het reglement hier eigenlijk van geweest? Andersom kan ik het me voorstellen.... maar goed; volgens de huidige reglementen heb ik verloren (tel de rating voor mezelf toch mee..... leuk zo'n bonuspunt bij het afscheid van je dam'carriere' )
en dat accepteer ik en de club dan ook maar (kan ook niet anders)..... maar het reglement is aan herziening toe lijkt me.... ipv al dat gezeur over de remisemarges moeten ze eerst de regels eens herzien...lijkt me belangrijker..
Ik vermoed dat hier was bedoeld "voor één vereniging of voor een lager team van dezelfde vereniging" en dat de regel slordig is geformuleerd. De regel is m.i. ingesteld omdat sommige spelers landelijk en provinciaal voor verschillende teams spelen.

Persoonlijk vind ik het in dit geval een onzin regel. Edwin speelt voor het tweede, komt uit in het eerste, en speelt dus eigenlijk `boven´ zijn niveau. Dat is een ´voordeel´ voor de tegenstander.

In het dagelijkse leven wordt er dan de Memorie van Toelichting op nageslagen, die de `geest van de wet` weergeeft. Deze is dan doorslaggevend.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 24, 2006 19:54

mikkeltje wrote:
Ik vermoed dat hier was bedoeld "voor één vereniging of voor een lager team van dezelfde vereniging" en dat de regel slordig is geformuleerd. De regel is m.i. ingesteld omdat sommige spelers landelijk en provinciaal voor verschillende teams spelen.

Persoonlijk vind ik het in dit geval een onzin regel. Edwin speelt voor het tweede, komt uit in het eerste, en speelt dus eigenlijk `boven´ zijn niveau. Dat is een ´voordeel´ voor de tegenstander.

In het dagelijkse leven wordt er dan de Memorie van Toelichting op nageslagen, die de `geest van de wet` weergeeft. Deze is dan doorslaggevend.
Precies.
Zo maakte de rechtstheoreticus professor Dorien Pessers afgelopen zondag in Buitenhof gehakt van het fascistoïde "regels zijn regels"-geklets van onze nationale schande Rita Verdonk.
Witte van Moort heeft de wedstrijd tegen Van Stigt Thans knap gewonnen, onder meer omdat een invaller een zwaarbevochten puntje heeft gehaald. Op de plaats van deze invaller zou Westerhaar natuurlijk liever een van haar veel sterkere leden hebben opgesteld, maar dat was kennelijk onmogelijk.
Als het reglement om vage redenen toestaat dat de partij van Edwin verloren verklaard wordt, dan zou het een groot gebaar zijn van Schiedam om geen misbruik te maken van deze mogelijkheid, omdat artikel 54.b.6 niet geschreven is voor dit soort gevallen.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 24, 2006 20:02

mikkeltje wrote:

Ik denk dat het toch iets anders ligt.

In juni 2002 is op voorstel van Gelderland aangenomen dat er meer dan een team van een vereniging in de landelijke bekercompetitie mag uitkomen.
Het bestuur van de KNDB heeft dit voorstel destijds geamandeerd door art. 47.2 niet van toepassing te laten zijn.

Daardoor is een switch tussen bekerteams niet mogelijk en voorkom je dat er bewust strategisch geschoven kan worden met spelers.

Iets wat bijv. in de PFDB-bekercompetitie wel gebeurd. Ook door Huizum. Sterke spelers, die bijv. in 1B worden gezet en later nog altijd door kunnen stromen naar 1A.
Dus voor de regelgeving valt best wel iets te zeggen.

Jammer, dat WvM en Edwin het slachtoffer geworden zijn, want in dit geval is het natuurlijk volkomen onbewust gebeurd.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed May 24, 2006 20:17

Piet, je begrijpt niet wat Mikkeltje schrijft.
Je zegt het al, de bedoeling van dat artikel 54b.6 is om te verhinderen dat "bewust strategisch geschoven kan worden met spelers".
Daar is hier geen sprake van, dus in de geest van de wet kan in dit geval geen beroep worden gedaan op dit artikel.

Alex

Post by Alex » Wed May 24, 2006 20:20

Hanco Elenbaas wrote:Piet, je begrijpt niet wat Mikkeltje schrijft.
Je zegt het al, de bedoeling van dat artikel 54b.6 is om te verhinderen dat "bewust strategisch geschoven kan worden met spelers".
Daar is hier geen sprake van, dus in de geest van de wet kan in dit geval geen beroep worden gedaan op dit artikel.
De goeden moeten onder de kwaden lijden. Stel dat je, per ongeluk door rood rijdt, en je wordt geflitst, krijg je net zo goed een boete als waneer je expres door rood rijdt, en je wordt geflitst.

mikkeltje

Post by mikkeltje » Wed May 24, 2006 20:29

Alex wrote:
De goeden moeten onder de kwaden lijden. Stel dat je, per ongeluk door rood rijdt, en je wordt geflitst, krijg je net zo goed een boete als waneer je expres door rood rijdt, en je wordt geflitst.
Door rood rijden is minder interpretabel dan het voorbeeld in deze discussie. Maar ook door rood rijden leidt niet altijd tot een boete.

1+1 is ook bijna altijd 2 en ook niet vergelijkbaar met de situatie Twiest.

Een ander criterium is of men te goeder trouw heeft gehandeld. Gezien de ledenlijst van WvM kan ik me niet voorstellen dat WvM te kwader trouw heeft gehandeld door ET in te zetten (en dus daarmee VST een oor heeft willen aannaaien....)

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 24, 2006 20:29

Hanco,

Ik begrijp heel goed wat Mikkeltje schrijft.
Vorig jaar was het ook heel ongelukkig dat Tjalling Goedemoed onreglementair door het Noorden was opgesteld.
En dat terwijl het algemeen bekend was dat hij daar al speelde. Alleen niet opgegeven bij de bond......
Toen deed ik - emotioneel - een beroep op WvM - om niet te gaan sneldammen.
Maar WvM had toen gelijk dat ze wel wilden spelen, zoals VST ook gelijk zal hebben vanuit hun belang.

En....Edwin is toch een verdomd sterke speler!!! Remise tegen Heusdens ik doe het hem niet na.

Yabidooo

Post by Yabidooo » Wed May 24, 2006 20:52

Edwin, je stopt dus eindelijk met dammen...

Heb je het nog jaren vol weten te houden [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

ff een jaartje of definitief?

GuidoB

Post by GuidoB » Wed May 24, 2006 23:07

Anders dan hier gesuggereerd, heb ik de regels niet geschreven, noch het voorstel om meerdere teams van één club tot het bekertoernooi toe te laten, ingediend. Ik heb destijds wel voor het amendement van het KNDB-bestuur gestemd, omdat ik de gedachte erachter goed begrijp. Anders dan in de nationale competitie is er namelijk geen sprake van hoge of lage teams van een club. Alle teams spelen in één competitie en per ronde wordt er een tegenstander geloot. Deze loting is vrij, dus iedereen kan iedereen treffen. Wie verliest, is uitgeschakeld en wie wint, mag in de volgende ronde weer spelen. Stel dat een club met twee teams meedoet, deze beide een makkelijke tegenstander loten en dat invallen wel mag. Dan stel je de sterkste spelers in de eerste ronde toch op in team 2? Als dat team onverhoopt wordt uitgeschakeld en het andere team gaat wel door, dan kunnen alle sterke spelers de volgende ronde invallen in het 'hogere' team. Oftewel, de spelers van een club met twee teams moet je letterlijk tweemaal uitschakelen. Om dit soort dingen te voorkomen, heeft het KNDB-bestuur het amendement ingediend. Een club mag best met meerdere teams meedoen, maar een speler moet kiezen voor één van de teams. Net zoals een speler die lid is van meerdere clubs moet kiezen om te spelen voor één club. De benaming WvM 1 en WvM 2 is overigens wel wat verwarrend, want het suggereert een hoog en een laag team. Beter is WvM A en WvM B.

Wie bovenstaande verhaal tot zich laat doordringen en goed begrijpt, wil ik nog het volgende voorleggen. Stel dat Hiltex 2 het komende seizoen promoveert naar de ereklasse. Hoe zullen dan de opstellingen van Hiltex 1 en Hiltex 2 in het seizoen daarop eruit zien? Als ze slim zijn, stellen ze de sterkste spelers op in Hiltex 2. Deze mogen dan namelijk invallen in Hiltex 1 en zo kunnen ze de kampioenskansen van Hiltex vergroten. Dat Hiltex 2 dan kampioen wordt en niet Hiltex 1, zal de sponsor vast niet erg vinden.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Wed May 24, 2006 23:51

Piet Bouma wrote:
(en moet Heusdens officieel ook niet aanwezig zijn??)
Tot dusver is dit mij nog niet helemaal duidelijk.
Heusdens staat op de deelnemerslijst van Thailand en stapt
morgen dus waarschijnlijk in het vliegtuig.
Start de sneldamwedstrijd dan met 0-0?

GuidoB

Post by GuidoB » Thu May 25, 2006 00:09

Piet Bouma wrote:
Piet Bouma wrote:
Ron hoeft er zaterdag niet bij te zijn. Hij hoeft immers niet te spelen. Ik hoef er ook niet bij te zijn, want ik hoef ook niet te spelen. Als Ron er wel bij had moeten zijn, was er niet zaterdag pas gespeeld.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Thu May 25, 2006 00:13

GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote:
Piet Bouma wrote:
Ron hoeft er zaterdag niet bij te zijn. Hij hoeft immers niet te spelen. Ik hoef er ook niet bij te zijn, want ik hoef ook niet te spelen. Als Ron er wel bij had moeten zijn, was er niet zaterdag pas gespeeld.
Nou, als ik WVM was, zou ik gewoon Edwin Twiest weer onreglementair opstellen. En wordt jij niet de vierde man tegen Wanswerd, Guido? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]

GuidoB

Post by GuidoB » Thu May 25, 2006 00:27

Piet Bouma wrote:
GuidoB wrote:
Piet Bouma wrote: Tot dusver is dit mij nog niet helemaal duidelijk.
Nou, als ik WVM was, zou ik gewoon Edwin Twiest weer onreglementair opstellen. En wordt jij niet de vierde man tegen Wanswerd, Guido? [img]images/smilies/icon_lol.gif[/img]
Sterker nog, dat moeten ze zelfs. En daarom hebben ze die partij al bij voorbaat reglementair verloren. Van Stigt Thans moet ook Ron Heusdens opstellen. Alleen Ron hoeft niet aanwezig te zijn, want hij heeft al reglementair gewonnen.

En Wanswerd hoeft zich niet op mij voor te bereiden, want ik zit een weekend in België.

Post Reply