Bondscompetitie 2006-2007

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon May 22, 2006 09:04

http://www.damclubhiltex.nl/index.php?o ... &Itemid=28
J.F. (Hans) van den Heuvel wrote:
Hiltex 1 klaar voor het nieuwe seizoen

vrijdag 19 mei 2006
Met de kersverse aanwinst Jeroen van den Akker in de gelederen is het team van Hiltex op orde om ook in het nieuwe seizoen volop mee te draaien in de strijd om het clubkampioenschap van Nederland. Hoewel er door de clubleiding een wensenlijstje was gemaakt om het team op één plaats te versterken hoefde men niet langer meer na te denken toen een van de dragende spelers van Culemborg zich spontaan aanbood bij de Amsterdamse hoofdmacht. "Jeroen past perfect in ons beleid om jonge talentvolle spelers naar Amsterdam te halen om zich hier verder te ontwikkelen", aldus de nieuwe teammanager Hans van den Heuvel.

De kopman van het team Kees Thijssen speelt hierin een belangrijke rol. Tijdens de wedstrijden maakt trainer/coach Kees heel wat meters om de ontwikkelingen aan de andere borden nauwlettend te volgen. Na afloop worden de spelers één voor één ontboden bij meester Kees en worden de minder sterke voortzettingen aan een kritische beschouwing onderworpen. Wie zich niet verbetert, ontvangt straf. Dat kan een rekenopdracht zijn, maar het kan ook gebeuren dat iemand er de volgende wedstrijd naast staat. Of zelfs dat een speler wordt verbannen naar het 2e team van Hiltex, zoals mental hero Hein Meijer is overkomen. Het tekent overigens de goede verstandhouding binnen de club dat Hein - die het afgelopen seizoen ver beneden zijn niveau presteerde - nu alle ruimte krijgt om zijn trainersambities bij Hiltex 2 in de praktijk te brengen, terwijl hij diverse aanbiedingen op zak had om in de ereklasse te blijven spelen.

Ook op het gebied van mentaliteit en discipline zijn de teugels door de nieuwe teammanager flink aangetrokken. Van den Heuvel hierover: Een sportteam begeleiden vergelijk ik met het managen van een bedrijf. Ik loop 15 jaar rond bij ‘s werelds grootste reclamebureau met werkweken van 60 uur. We gaan altijd voor de hoogste kwaliteit, met onmogelijke deadlines gepaard met een flinke portie stress. Wie faalt valt af. Maar er is ook enorme ontlading bij het winnen van een pitch, waarna de champagne rijkelijk vloeit. Individuele dammers ervaren hetzelfde fenomeen bij toernooien waar het er echt om gaat. Nederlandse dammers kunnen wat mentaliteit betreft nog veel leren van de Russen. Indien Kees Thijssen 50% zou hebben van de mentaliteit van Alexei Chizhov, dan zou hij wellicht bij de eerste drie op het WK kunnen eindigen. Het teamspel is beduidend anders. Tien individuele toppers maken nog geen team.

Over de mentaliteit van het Hiltex team ben ik redelijk tevreden. Als ik een cijfer zou moeten geven over het afgelopen seizoen is dat gemiddeld een 8 met slechts één onvoldoende. Dit betrof de uitvoering in de wedstrijd tegen Van Stigt waar de zwakke plekken genadeloos werden blootgelegd. Daarom moet er speltechnisch nog het een en ander verbeterd worden maar daar gaan we samen met Kees hard aan werken. Over een mogelijk kampioenschap laat ik me niet uit. Prioriteit is dat we de komende jaren bouwen aan een jong talentvol team rond Kees Thijssen. Indien de jonkies dan niet meer onderuit gaan tegen de Russische toppers dan komt het feestje vanzelf.

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Mon May 22, 2006 19:07

Het aantal teams in de 2e klasse is weer gestegen: van 49 naar 57! Inclusief IJmuiden2 zelfs 58, maar op de KNDB-site is dit nog niet bevestigd.

Vorig jaar werd vanwege de groei het aantal poules in de 2e klasse verhoogd van vier naar vijf. Hierdoor werd de spoeling wat dun en had 2C afgelopen seizoen slechts 9 teams. Dat probleem is nu dus geheel opgelost, sterker nog, als we boven de 60 teams komen moet de KNDB van vijf naar zes poules!

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Tue May 23, 2006 23:08

Als ik naar de nieuwe teams kijk, dat zie ik veel tweede en derde tientallen met hopelijk veel jeugd: Mildam2, Roden/Leek2, Hoogeveen2, DIOS2, Heijmans3, TDV3, IJmuiden2(?).

Maar ook veel nieuwe teams: Drachten, Wanswerd, Zwolle, Zenderstad, Scheveningen en Eureka.

Verdwenen zijn Source+ NDG (al zullen er vermoedelijk een aantal spelers de overstap maken naar de buurgemeente Zenderstad), Westland2, Raes2 en Pekelsma. Verder is RDG DIO omgedoopt in ODB Haeghe PV en het oude ODB Haeghe wordt dus ODB2.

Kan iemand mij vertellen welke plaats achter Eureka schuilgaat? Gezien de poule-indeling uit Limburg of Brabant. En Wanswerd heb ik niet in de Grote Bosatlas kunnen vinden. Gezien de namen in de beker een club uit Friesland.

Alex

Post by Alex » Wed May 24, 2006 00:52

Jelmer Martens wrote:Verdwenen zijn Source+ NDG (al zullen er vermoedelijk een aantal spelers de overstap maken naar de buurgemeente Zenderstad), Westland2, Raes2 en Pekelsma. Verder is RDG DIO omgedoopt in ODB Haeghe PV en het oude ODB Haeghe wordt dus ODB2.
Westland 2 blijft naar alle waarschijnlijkheid.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed May 24, 2006 09:12

Het is de algemene tendens. Men speelt liever op zaterdag dan op een doordeweekse avond.

GuidoB

Post by GuidoB » Wed May 24, 2006 09:49

Alex wrote:
Jelmer Martens wrote:Verdwenen zijn Source+ NDG (al zullen er vermoedelijk een aantal spelers de overstap maken naar de buurgemeente Zenderstad), Westland2, Raes2 en Pekelsma. Verder is RDG DIO omgedoopt in ODB Haeghe PV en het oude ODB Haeghe wordt dus ODB2.
Westland 2 zal toch niet voor niets niet meer zijn ingedeeld? Dan zullen ze hebben aangegeven dat ze niet meer willen meedoen. Daarentegen las ik gisteren in het clubblad van DOS van mei dat het maar erg de vraag is of ze nog een 2e team hebben. Het lijkt wel dat de clubs zich niet bewust zijn van de deadline van 1 april voor het aanmelden danwel terugtrekken van teams in de 2e klasse.

blondegod

Post by blondegod » Wed May 24, 2006 12:12

Jelmer Martens wrote: En Wanswerd heb ik niet in de Grote Bosatlas kunnen vinden

een club uit Friesland.
Correct! [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed May 24, 2006 12:36

Wanswerd zal binnen nu en 10 jaar ongetwijfeld het landskampioenschap voor teams gaan binnenhalen. Daarom is het goed als iedereen al wat informatie opneemt over dit dambolwerk.
Op wikipedia staat het volgende:

Wanswerd
Ga naar: navigatie, zoek
Wânswert (Wanswerd)
Provincie Friesland (Fryslân)
Gemeente Ferwerderadeel (Ferwerderadiel)
Inwoners 213 (1 jan 2004)
Geografische ligging 53°30' NB 5°85' OL
Belangrijke verkeersaders N357, N361
Netnummer 0519
Postcodes 9178

Wanswerd (officieel (Fries): Wânswert) is een dorp in de Friese gemeente Ferwerderadeel (Ferwerderadiel) en telt ongeveer 213 inwoners.

Het dorp wordt gekenmerkt door een 15e eeuwse kerktoren en een molen uit 1867 die vroeger diende voor het in stand houden van het boezemwaterpeil. Deze gebouwen vormen een belangrijk onderdeel van het aangezicht van Wanswerd.
[bewerk]

Geschiedenis

Wanswerd (Wânswert) is een oud dorp. Het stamt uit de Germaanse tijd. Jagers hebben volgens archeologische vondsten in Wanswerd een aantal keren hun kamp opgeslagen tussen 8000 v. Chr. en 3000 v. Chr. De permanente bewoning van Wanswerd was er in het begin van onze jaartelling.

De naam Wanswerd wordt ontleend aan de germaanse god Wodan. Wanswerd is een samentrekking van Wodan en wierd oftewel terp. De plaatsnaam betekent dan "De terp van Wodan".

Sinds 1 januari 1999 is de officiële naam van het dorp het Friestalige Wânswert, voorheen Wanswerd.
[bewerk]

Bevolkingsontwikkeling

* 2004 - 213
* 2002 - 214
* 1999 - 190

blondegod

Post by blondegod » Wed May 24, 2006 13:36

Goh......zo leer je nog 'ns wat!

Alex

Post by Alex » Wed May 24, 2006 14:36

GuidoB wrote:
Alex wrote:
Westland 2 zal toch niet voor niets niet meer zijn ingedeeld? Dan zullen ze hebben aangegeven dat ze niet meer willen meedoen. Daarentegen las ik gisteren in het clubblad van DOS van mei dat het maar erg de vraag is of ze nog een 2e team hebben. Het lijkt wel dat de clubs zich niet bewust zijn van de deadline van 1 april voor het aanmelden danwel terugtrekken van teams in de 2e klasse.
Ik meldde alleen maar wat mij maadag jl ter ore is gekomen in Honselersdijk, ze hebben aldaar nog wat mensen bereid gevonden om op zaterdag te spelen, en gaan zich nu beraden of ze een 2e team gaan inschrijven. Blijkbaar denkt men daar dat de deadline 1 juli as. is?

Jelmer Martens

Post by Jelmer Martens » Wed May 24, 2006 15:38

GuidoB wrote:Daarentegen las ik gisteren in het clubblad van DOS van mei dat het maar erg de vraag is of ze nog een 2e team hebben.
Alex wrote: (..) Honselersdijk, ze hebben aldaar nog wat mensen bereid gevonden om op zaterdag te spelen, en gaan zich nu beraden of ze een 2e team gaan inschrijven. Blijkbaar denkt men daar dat de deadline 1 juli as. is?
Gelukkig liggen Delft en het Westland vlak bij elkaar, dus als Westland2 zich niet meer kan inschrijven en DOS2 kan zich niet meer uitschrijven, ligt de win-win oplossing voor de hand!

GuidoB

Post by GuidoB » Wed May 24, 2006 15:55

Jelmer Martens wrote:
GuidoB wrote:Daarentegen las ik gisteren in het clubblad van DOS van mei dat het maar erg de vraag is of ze nog een 2e team hebben.
Alex wrote: (..) Honselersdijk, ze hebben aldaar nog wat mensen bereid gevonden om op zaterdag te spelen, en gaan zich nu beraden of ze een 2e team gaan inschrijven. Blijkbaar denkt men daar dat de deadline 1 juli as. is?
Gelukkig liggen Delft en het Westland vlak bij elkaar, dus als Westland2 zich niet meer kan inschrijven en DOS2 kan zich niet meer uitschrijven, ligt de win-win oplossing voor de hand!
Je bedoelt dat de spelers van Westland lid kunnen worden van DOS?

Alex

Post by Alex » Wed May 24, 2006 15:59

GuidoB wrote:
Jelmer Martens wrote:
Je bedoelt dat de spelers van Westland lid kunnen worden van DOS?
Van DC Den Haag mag ook [img]images/smilies/icon_exclaim.gif[/img] [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

AnDa

Post by AnDa » Wed May 24, 2006 17:07

Jelmer Martens wrote:Kan iemand mij vertellen welke plaats achter Eureka schuilgaat? Gezien de poule-indeling uit Limburg of Brabant.
Eureka = Hoensbroek.
Let op, ze willen daar oude glorietijden (lets say John van den Borst) laten herleven!!!

MenO

Post by MenO » Fri May 26, 2006 23:56

Bert Zwart wrote:Wanswerd zal binnen nu en 10 jaar ongetwijfeld het landskampioenschap voor teams gaan binnenhalen. Daarom is het goed als iedereen al wat informatie opneemt over dit dambolwerk.
Op wikipedia staat het volgende:

Wanswerd
Ga naar: navigatie, zoek
Wânswert (Wanswerd)
Provincie Friesland (Fryslân)
Gemeente Ferwerderadeel (Ferwerderadiel)
Inwoners 213 (1 jan 2004)
Geografische ligging 53°30' NB 5°85' OL
Belangrijke verkeersaders N357, N361
Netnummer 0519
Postcodes 9178

Wanswerd (officieel (Fries): Wânswert) is een dorp in de Friese gemeente Ferwerderadeel (Ferwerderadiel) en telt ongeveer 213 inwoners.

Het dorp wordt gekenmerkt door een 15e eeuwse kerktoren en een molen uit 1867 die vroeger diende voor het in stand houden van het boezemwaterpeil. Deze gebouwen vormen een belangrijk onderdeel van het aangezicht van Wanswerd.
[bewerk]

Geschiedenis

Wanswerd (Wânswert) is een oud dorp. Het stamt uit de Germaanse tijd. Jagers hebben volgens archeologische vondsten in Wanswerd een aantal keren hun kamp opgeslagen tussen 8000 v. Chr. en 3000 v. Chr. De permanente bewoning van Wanswerd was er in het begin van onze jaartelling.

De naam Wanswerd wordt ontleend aan de germaanse god Wodan. Wanswerd is een samentrekking van Wodan en wierd oftewel terp. De plaatsnaam betekent dan "De terp van Wodan".

Sinds 1 januari 1999 is de officiële naam van het dorp het Friestalige Wânswert, voorheen Wanswerd.
[bewerk]

Bevolkingsontwikkeling

* 2004 - 213
* 2002 - 214
* 1999 - 190
De 10 spelers staan er nog niet op? Ik ben wel benieuwd wie er voor Wanswerd komen te spelen, zeker met het beoogde 'Friese tiental' dat op de plek van Franeker moet verrijzen. Of gaat dat nu via drie achtereenvolgende kampioenschappen met Wanswerd? De meeste spelers van dat beoogde tiental spelen immers provinciaal bij Wanswerd.

Post Reply