Eindhovens Dagblad, 7 april 2006
Voor Van den Akker is er meer dan dammen
Door JAC FREDERIX
EINDHOVEN – Jeroen van den Akker wil weg uit Eindhoven. Niet dat de 25-jarige dammer het niet naar zijn zin heeft in Brabant maar de dagelijkse treinreis naar Amsterdam worden hem langzaam een beetje te veel. Hij is dan ook druk op zoek naar een appartement in de hoofdstad.
Jeroen van en Akker: "Als je niet van de druk houdt,
moet je ook niet aan topsport doen." Foto Kees Martens
Maar deze zoektocht wordt nu voor een dikke week onderbroken. Vandaag begint in Culemborg het Nederlands Kampioenschap dammen. Van den Akker doet al weer voor de zesde keer mee.
Eind vorig jaar sloot Van den Akker zijn studie biomedische technologie af aan de Eindhovense universiteit. Sinds februari is hij aan de slag in het AMC in Amsterdam om te promoveren op verschillende behandelmethoden voor hartziektes. Een druk leven voor iemand die op topniveau wil dammen. Van den Akker: „Het geeft inderdaad soms best wel wat druk. Maar als je niet van die druk houdt, moet je ook niet aan topsport doen.“
De keuze van studie én topsport is heel bewust genomen door Van den Akker. „Dammen is hartstikke mooi, maar alleen daar mee bezig zijn is wel heel eenzijdig. De wereld bestaat uit meer dan alleen dammen.“ Hij zal in de toekomst dan ook nooit fulltime dammer worden.
Voor Jeroen van den Akker, bij de aspiranten werd hij wereldkampioen, is een maatschappelijke loopbaan ook belangrijk. Daarom zette hij vorig jaar het dammen even op een lager pitje. Het afstuderen kreeg voorrang. Meteen ging het dammen een stuk minder. „Ik miste het ritme, de automatismen. Ik zat op zo’n vijf procent onder mijn kunnen. Maar het lijntje tussen winst en verlies is in de topsport zo klein, dat ik vaak aan de verkeerde kant van de score zat.“
Toch heeft Van den Akker de afgelopen maanden weer de stijgende lijn te pakken. „In het begin van de competitie was het nog allemaal wat minder. Maar tegen het einde van de competitie waren de prestaties al weer wat beter.“
Ondanks zijn verbeterde spel vindt Van den Akker het moeilijk om precies in te schatten waar hij zal eindigen. „Het gaat er gewoon om dat ik de kansen die ik ga krijgen ook ga pakken.“
Kansen pakken en zelf geen fouten maken, daar draait het om het NK. Het NK dammen dat Van den Akker loodzwaar noemt. Het begint vandaag en het duurt tot het volgend weekeinde. „Elke dag staat er een partij op het programma en op sommige dagen zelfs twee. Als je dan bedenkt dat een gemiddelde partij zo’n vier tot vijf uur duurt, dan weet je dat het zwaar wordt.“
Dat is niet het enige dat het zwaar maakt. Van den Akker: „Naarmate het toernooi vordert blijven gespeelde partijen maar door je hoofd malen en je bent ook aan het denken hoe je volgende dag gaat spelen. Hoe ik dan overeind blijf? Door mezelf voor veel dingen af te sluiten. Ik hou mezelf ook een beetje voor de gek. Ik zeg gewoon tegen mezelf dat ik een hele goede conditie heb. Als je dat duizend keer tegen jezelf zegt, dan ga je het nog geloven ook.“