Nieuw Delfts
-
Nieuw Delfts
Op het forum is er nog weinig aandacht voor het DUWO-Delftse festival.
Dat terwijl er toch wel degelijk weer een volgende stap wordt gezet in de ontwikkeling van het punten-overwinnings-systeem.
Een heuse WK-match en een vierkamp met vier Nederlandse kampioenen. Al decennia lang zijn zulke krachtmetingen, zeker voor de buitenwereld, nauwelijks meer interessant. Eindelijk weer eens een poging om het interessant te maken. Ook de telling met de estetisch fraaiere 10-0 9-1 8-2 7-3 6-4 en 5-5, bij een "ouderwetse" overwinning en 4, 3, 2, of 1 schijf meer, lijkt steeds logischer.
Maar hoe denkt de damwereld erover? Ik ben benieuwd naar de reacties.
De naam "Nieuw Delfts" heb ik overigens zelf verzonnen, heeft iemand nog een betere naam voor het 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-systeem?
Dat terwijl er toch wel degelijk weer een volgende stap wordt gezet in de ontwikkeling van het punten-overwinnings-systeem.
Een heuse WK-match en een vierkamp met vier Nederlandse kampioenen. Al decennia lang zijn zulke krachtmetingen, zeker voor de buitenwereld, nauwelijks meer interessant. Eindelijk weer eens een poging om het interessant te maken. Ook de telling met de estetisch fraaiere 10-0 9-1 8-2 7-3 6-4 en 5-5, bij een "ouderwetse" overwinning en 4, 3, 2, of 1 schijf meer, lijkt steeds logischer.
Maar hoe denkt de damwereld erover? Ik ben benieuwd naar de reacties.
De naam "Nieuw Delfts" heb ik overigens zelf verzonnen, heeft iemand nog een betere naam voor het 10-9-8-7-6-5-4-3-2-1-0-systeem?
Mijn mening wil je vast niet weten Jaap. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Waarom niet? Voor alles heb je voor- en tegenstanders nodig! En meningen mogen herzien worden...Dieter wrote:Mijn mening wil je vast niet weten Jaap. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
-
Jouw mening denk ik te kennen, maar wie weet kun je me verrassen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Dieter wrote:Mijn mening wil je vast niet weten Jaap. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
-
-
-
Tja, particulier.Eric van Dusseldorp wrote:Voor een particulier toernooi vind ik het wel een aardig idee.
Maar wel de wereldkampioen en de nummer twee van de wereld en de Nederlands kampioen. En ze stemmen ook nog in en denken mee over dat nieuwe Delfts. Dus een aardig idee en alleen voor een particulier toernooi?
-
Maar dat maakt voor het particulier-zijn van een toernooi natuurlijk niet uit, al nodig je de top-tien van de wereld uit.Jaap van Galen wrote:Tja, particulier.Eric van Dusseldorp wrote:Voor een particulier toernooi vind ik het wel een aardig idee.
Maar wel de wereldkampioen en de nummer twee van de wereld en de Nederlands kampioen. En ze stemmen ook nog in en denken mee over dat nieuwe Delfts.
Wat mij betreft wel. Ik beschouw een 9-1 score voor een potremise-eindspel als een (grappige) vorm van experidammen.Jaap van Galen wrote: Dus een aardig idee en alleen voor een particulier toernooi?
-
-
Die 9-1 was (ook) een voorstel van Tsjizjov. Zelf wereldkampioenen hebben blijkbaar gevoel voor humor. [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]Eric van Dusseldorp wrote: Wat mij betreft wel. Ik beschouw een 9-1 score voor een potremise-eindspel als een (grappige) vorm van experidammen.
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Re: Nieuw Delfts
Persoonlijk zie ik geen wezenlijk verschil tussen Delfts en Nieuw Delfts, en vermoedelijk geldt dat voor alle dammers, zowel voor- als tegenstanders van (Nieuw) Delfts. Wie enthousiast is over Delfts, zal ook wel gelukkig worden van Nieuw Delfts, en wie niets ziet in Delfts, zal nu geen hosannah roepen. Een discussie over Nieuw Delfts komt dus neer op een herhaling van de discussie over Delfts. Vandaar dat het zo stil is op het forum: er is niets nieuws onder de zon (Prediker 1:9).Jaap van Galen wrote:Op het forum is er nog weinig aandacht voor het DUWO-Delftse festival.
-
Het in de telling opnemen van 1 schijf voordeel vind ik persoonlijk wel nieuw. Maar jij beschouwt dat als een detail voor fijnproevers?Jan Pieter wrote:Er is niets nieuws onder de zon
- Jan Pieter
- Real name: Jan Pieter Drost
Het lijkt me niet van wezenlijke invloed op het oordeel van dammers over (Nieuw) Delfts. Alle voorstanders blijven voor, alle tegenstanders blijven tegen. Dus inderdaad, een detail.Jaap van Galen wrote:Het in de telling opnemen van 1 schijf voordeel vind ik persoonlijk wel nieuw. Maar jij beschouwt dat als een detail voor fijnproevers?Jan Pieter wrote:Er is niets nieuws onder de zon
-
Het wordt wellicht wat minder een detail als straks de plusjes in het WK, en straks ook in het NK al bij 1 schijf meer worden verdiend. Het opschuiven van de grens, of differentiatie (misschien wel zoals in Nieuw Delfts), lijkt me toch een mogelijke discussie in bondsraad of in FMJD-bestuur.Jan Pieter wrote:Dus inderdaad, een detail.
Last edited by Jaap van Galen on Sun May 21, 2006 15:52, edited 2 times in total.