KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 12:56

De Gelderlander, 15 april 2006

Alexander Baljakin, gevangene van zijn eigen reputatie
Door LEO HEUS

CULEMBORG - Voor Alexander Baljakin blijft verliezen een speciale, nare, zeldzame, ervaring. Deze week gebeurde het een keer, op het NK in Culemborg verloor hij van Anton van Berkel. Hij verwerkte de nederlaag moeizaam.

De inspanningen de afgelopen anderhalve week tijdens het Nederlands kampioenschap dammen in Culemborg eisen zijn tol. Alexander Baljakin (45) is moe, doodmoe. „Iedereen hier is moe. Nee, niet omdat we dit jaar om de dag twee partijen spelen. Gewoon moe van het denken.“

In zestien seizoenen Nederlandse clubcompetitie voor DV Huissen verloor hij slechts twee partijen. „Een daarvan omdat ik vergat naar de klok te kijken.“

Vanaf 2004 kreeg de geboren Wit-Rus toestemming om aan het NK deel te nemen. De beroepsdammer schreef subiet in. In de negende ronde van zijn derde NK leed hij afgelopen woensdag zijn eerste nederlaag. Tegenstander Anton van Berkel kon het nauwelijks geloven. Toeschouwers slaakten luide, verboden, kreten van verbijstering. „Ik zag een simpel zetje over het hoofd. Eigenlijk gaat het iedere partij hetzelfde. Zoek ik naar een scenario om te winnen of ga ik mee in remise? Tegen Van Berkel koos ik voor winst. Dat liep fout af.“

Iedereen vreest de nummer drie van het afgelopen WK in Amsterdam. Dat breekt hem op. „Het is mijn grote handicap, ze willen allemaal remise spelen tegen mij“, aldus Baljakin.

Als een spin, ogenschijnlijk gevangen in eigen rag, zit Baljakin achter tafel. Loerend op de minieme mogelijkheden om ‘dode’ remisestellingen te vermijden. Mocht de tegenstander even verslappen in zijn halsstarrige plannen richting remise dan slaat hij toe. Als een sluipmoordenaar.

Maar ook sluipmoordenaars hebben emoties. „Van een verliespartij heb ik last. Die blijft door mijn hoofd spoken. ’s Nachts werd ik wakker van de partij tegen Van Berkel.“

Hij legde de zaak uit aan mevrouw Baljakina en hoopte de slaap weer te kunnen vatten. Want: „Ik wilde uitslapen om helder aan de volgende partij te beginnen.“

Als een van de weinige deelnemers sloeg hij het aanbod om tijdens het toernooi in Culemborg te overnachten af. Omwille van de concentratie reist hij liever op en neer naar Arnhem. Per trein, de Culemborgse speelgelegenheid ligt pal naast het station.

Hij heeft een rijbewijs, maar vindt auto’s overbodig. Baljakin was er op gespitst om te presteren, zag wel wat in het Nederlands kampioenschap. Over het algemeen bereidt hij zich goed voor op kampioenschappen. Hij beschouwt bestudering van partijen die zijn tegenstanders speelden als de beste voorbereiding. „Maar dan moet je wel weten wie die tegenstanders zijn. Hans Jansen en Kees Thijssen ken ik zo langzamerhand wel. Maar er zijn hier vijf dammers die ik nauwelijks kende. Bovendien werden ze pas kort voor het toernooi bekend. Om me goed te kunnen voorbereiden had ik begin maart moeten weten wie ik hier zou tegenkomen.“

Wat hem betreft was de loting anders uitgevallen. „In de eerste ronden trof ik alle sterke spelers. Het is gunstiger om in het begin te winnen, dan kun je het later rustiger bekijken.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:02

Damrubriek Rob Clerc uit De Gelderlander van 15 april:
http://www.gelderlander.nl/denksport/article257637.ece

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:07

De Gelderlander, 18 april 2006

Jansen baalt van wisselvalligheid
Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Gérard Jansen is bij het Nederlands kampioenschap dammen in Culemborg op de voor hem teleurstellende vijfde plaats geëindigd.

De speler uit Huissen sloot het titeltoernooi zaterdag in de dertiende en laatste speelronde af met een puntendeling tegen debutant Johan Sterrenburg. Het leverde hem zijn vijftiende punt op.

Jansen was na afloop van zijn 21ste NK-optreden duidelijk over zijn eigen prestatie: „Dit was niet mijn kampioenschap. De vorm voor zo’n zwaar toernooi was er niet. Ik speelde voor mijn doen erg wisselvallig. Ik stond nog enkele keren erg slecht, verloren zelfs. Ook het afmaken van gewonnen partijen lukte me niet. Op dit moment zijn me de oorzaken van het matig presteren niet duidelijk“, aldus Jansen.

Jansen voldeed met de vijfde plaats wel aan de minimale eis voor deelname aan het WK voor landenteams, in december in Dakar (Senegal). „Belangrijk is dat ik bij de eerste vijf ben geëindigd. Daarmee heb ik mijn afvaardiging in het Nederlandse team voor het WK landenteams vastgehouden“, besefte Jansen, die samen met nationaal kampioen Kees Thijssen en Alexander Baljakin, ploeggenoot van Jansen bij DV Huissen, de eer van Nederland zal verdedigen. „En nu maar hopen dat er geen kink in de kabel komt. Zo’n kennismaking met dammen in Afrika lijkt me een belevenis.“

Ook de prestaties van Baljakin bleven dit NK achter bij de verwachtingen. De speler van DV Huissen eindigde als vierde, met zestien punten uit dertien partijen.

Baljakin sloot het toernooi af met remise tegen Cor van Dusseldorp. De voormalige Rus speelde in de slotronde weer ambitieus. Zijn stelling oogde kansrijk. Van Dusseldorp liet zich niet gemakkelijk wegzetten. Toen hij dreigde vast te lopen, trok de Leidenaar aan de noodrem. Met een bekende afwikkeling verzekerde hij zich van de remise.

Jansen ging in zijn slotpartij met Sterrenburg positioneel aan de leiding. De Huissenaar had een mooie centrumopstelling. Ook in deze slotpartij leverde dat geen winnend voordeel op. Zijn opponent uit Wageningen behield het overzicht. Jansen probeerde nog een offer voor doorbraak. Sterrenburg pareerde die actie echter en pakte een. punt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:11

Jeroen van den Akker teleurgesteld over NK

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG – Jeroen van den Akker is teleurgesteld over zijn optreden in het Nederlandse Kampioenschap. De Culemborgse dammer kon bij de titelstrijd in zijn woonplaats zijn verwachtingen voor zijn zesde NK niet waarmaken. Van den Akker bezet in het eindklassement de elfde plaats met elf punten uit dertien partijen.

Image

In de dertiende en laatste ronde deelde Van den Akker de punten met grootmeester Hans Jansen die ook een tegenvallende NK speelde. Jansen speelde snel en deed in de slotfase nog een ultieme winstpoging. Van den Akker onderkende de gevaren en reageerde attent.
Na het schijfoffer van Jansen die een remise voorstel van Jeroen afwees, koos de deelnemer van Denk en Zet voor zekerheid. De posities waren intussen zo uitgedund dat de remise, de zevende van Van den Akker, niet in gevaar kwam.
In de terugblik op dit NK uit de mond van Jeroen van den Akker klonk door dat hij zich het verloop anders had voorgesteld: “Ik kan met het resultaat niet tevreden zijn. Het is lastig om vast te stellen waaraan het schortte. Ik heb niet anders gespeeld dan eerdere keren in het NK. Enkele keren heb ik de partij weggegeven. Dat kostte punten.”
Van den Akker: “Ik kon nu mindere stellingen door een gebrek aan scherpte niet met een puntendeling afsluiten. Het vinden van een verdedigingsplan ging enkele keren mis. Soms was mijn tijdverdeling zwak. Ik kwam dan moeizaam tot keuzes voor het vervolg van de partij. Dat brak me, zoals tegen Thijssen, in de beslissende fase op. Volgend jaar hoop ik weer van de partij te zijn.”
Auke Scholma sloot het toernooi af met onnodig verlies tegen Ron Heusdens. Met die niet ingecalculeerde nederlaag verspeelde de voor Denk en Zet uitkomende grootmeester zijn tweede plaats aan deze tegenstander. Scholma was na de nederlaag tegen kampioen Kees Thijssen niet meer bij de les. Scholma noteerde zestien punten.
Bennie Provoost, de derde deelnemer van de hoofdmacht van Denk en Zet op dit niveau, bleef na het treffen met Toby Hage op het gemiddelde (dertien punten). De Zeeuw had hoop zijn eerste NK met winst af te sluiten. Dat bleek te hoog gegrepen. Hage hield de partij binnen de remisemarges.
Provoost kende een prima debuut. Hij won één partij (van Hans Jansen), verloor er één (van Scholma) en speelde de overige elf keer remise en eindigde verdienstelijk als zevende. De nuchtere spelopvatting van Provoost maakte hem tot een aanwinst als NK-speler.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:15

Geslaagd debuut Johan Sterrenburg

Door ANTON JANSSEN

EDE – De uit Wageningen afkomstige dammer Johan Sterrenburg maakte een geslaagd debuut in het Nederlandse Kampioenschap (NK) in Culemborg.

Image

Sterrenburg hield zich temidden van de ervaren grootmeesters en meesters goed staande. De student technische planologie werd uiteindelijk dertiende en voorlaatste.
De score van Johan Sterrenburg, tien punten uit dertien partijen, geeft vertrouwen voor de toekomst. De WSDV-er klopte grootmeester Ron Heusdens die als tweede eindigde en Michiel Kloosterziel. De overige uitslagen van Sterrenburg waren remises met grootmeester Gérard Jansen en de internationaal meesters Anton van Berkel, Leopold Sekongo en Jeroen van den Akker.
Ook met twee collega-debutanten (Bennie Provoost en Toby Hage) deelde Johan de punten. Alleen Cor van Dusseldorp en de toppers Kees Thijssen (opnieuw kampioen), Auke Scholma en Alexander Baljakin slaagden er in Sterrenburg op verlies te zetten.
De debutant uit Wageningen toonde in zijn spel een frisse aanpak. Hij ging complicaties niet uit de weg. Zijn speelsterkte zal zeker nog groeien. Sterrenburg mag begin volgend jaar proberen zich via de halve finales opnieuw voor het NK te kwalificeren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:20

PZC, 18 april 2006

Provoost net achter gevestigde orde
door Roeland van Vliet

CULEMBORG - Kees Thijssen, de 31-jarige dammer die zaterdag in Culemborg voor de vierde keer op rij de nationale titel greep, is zeer gecharmeerd van het spel van Bennie Provoost. „Hij is de toekomst van het Nederlandse dammen“, meldde de winnaar. De twintigjarige Provoost, die als zevende eindigde, glunderde bij het horen van die opmerking. „Hij heeft me gezegd dat ik ook een keer voor die Nederlandse titel moet gaan, dat het in me zit om kampioen te worden.“

Image

Provoost, afkomstig uit Aagtekerke, heeft zelf ook het gevoel dat hij nog wel kan groeien in zijn sport. Maar voorlopig is hij blij met zijn zevende plek op het NK. „Van tevoren had ik een doel gesteld: bij de beste helft komen. Nou, dat is precies gelukt“, vertelde de Zeeuw, die ook nog eens de beste debutant was. De andere nieuwelingen - Michiel Kloosterziel, Johan Sterrenburg, Leopold Sekongo en Toby Hage - eindigden allen lager dan hij. Provoost: „Ik mag zeggen dat ik direct achter de gevestigde orde ben geëindigd.“

De speler van het Culemborgse Meurs/Denk en Zet kwam tijdens de dertien rondes van het NK uit op elf remises. Daarnaast won hij één keer (van Hans Jansen) en verloor hij één keer (tegen Auke Scholma). „In de meeste partijen heb ik op voordeel gestaan. Alleen tegen Alexander Baljakin, Auke Scholma en Ron Heusdens werd ik flink in de verdediging gedrongen, maar ik ben maar één keer onder de druk bezweken“, zei Provoost. „Ik denk dat wanneer een plusremise hier zou zijn beloond, ik wat hoger dan de zevende plaats was gekomen.“

Strategie

Eén van zijn beste partijen speelde de student bedrijfseconomie zaterdag, uitgerekend tegen provinciegenoot Toby Hage, zijn trainer van weleer. Hoewel het een lange, vermoeiende partij was, genoot Provoost van zijn mooie langetermijnstrategie. Wat hij bedacht had, kwam ook steeds uit. Na zo’n vijf uur dammen had hij daardoor een licht voordeel opgebouwd en stond hij mogelijk op winst. Maar hij durfde de gok niet aan en sloot vrede met Hage. „In zo’n eindspel, waarin beide spelers naar een dam kunnen gaan, kun je opeens last van damblindheid krijgen. Dan denk je dat je er bent, maar ga je enorm in de fout. Dat wilde ik voorkomen en dus heb ik remise aangeboden“, vertelde Provoost. „Maar eigenlijk had ik wel willen winnen. Ik wilde revanche voor de nederlaag in de competitie.“

Onder controle

Dat hij die niet kreeg, had de uit Tholen afkomstige Hage overigens al wel zien aankomen. „Ik stond misschien wel iets minder goed dan hij, maar de situatie was altijd onder controle“, analyseerde de 31-jarige website-ontwikkelaar die in Baarle Nassau woont. Dat de twee Zeeuwen tijdens de slotronde het langst bezig waren, verbaasde hem niks. „Ik heb deze week alleen maar lange partijen gespeeld. Iedereen had het gevoel dat-ie van mij kon winnen. Pas als ze het echt niet meer zagen gebeuren werd het remise.“

Uiteindelijk verloor Hage zes keer. Te vaak, vond hij zelf. „Ik wist dat het een zwaar toernooi zou worden, maar het was nog zwaarder“, erkende hij. „Ik heb te veel blunders gemaakt en me soms simpel laten foppen. Maar wat wil je: sommige jongens zijn beroepsdammer en ik speel maar één é twee keer in de week. Bij enkele partijen was de strijd eigenlijk al van tevoren beslist.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 13:28

De Stentor, 12 april 2006

DDD wint Overijsselse titel op wilskracht
door NIKHILA

12 APRIL 2006 - GENEMUIDEN - De emoties liepen hoog op in speelzaal De Schakel in Genemuiden. Het gevecht om de Overijsselse damtitel was aan de finale van het bekertoernooi gekoppeld. De krachtsverschillen in het festijn waren minimaal. DDD Dedemsvaart bleef thuisclub O&O op wilskracht de baas (7-9) en Dronten kon na een 4-4 gelijkspel tegen Kijk Uit Balkbrug pas juichen na barrage: 7-1. Met zeven spelers kwam DDD gehavend aan de start. ‘We moesten te elfder ure op zoek naar twee invallers’, sprak aanvoerder Jan Siegers. ‘Tot overmaat van ramp was één van hen in de war met de speeldag.’ De ploeg uit Dedemsvaart begon daardoor met een reglementaire 2-0 achterstand aan het duel. ‘Er kleefde wel een psychologisch voordeeltje aan’, vond Siegers. ‘O&O liet de teugels vieren en wij gingen er noodgedwongen hard tegenaan.’

Na een slim damslagje van Piet Visscher rekende de thuisploeg zich te vroeg rijk. Age van Dalfsen speelde zoals altijd supersnel, maar maakte een lelijke uitglijder. Gert Brink benutte de kans voor open doel en zijn clubmakkers uit Dedemsvaart kromden bij 6-4 de rug voor een indrukwekkend slotakkoord.

Ab Lohuis ontfutselde zijn tegenspeler handig een schijf en Jan Meester tekende voor de derde treffer: 6-8. O&O, bij het zestigjarig jubileum gebrand op de kampioenstitel, knokte vol overgave voor de gelijkmaker, maar veteraan Arend Dekker weerde zich als een leeuw. Met twee dammen boorde hij de laatste hoop van de plaatselijke fans resoluut de grond in.

Kijk Uit stond in 1989 al eens eerder in de bekerfinale en verloor toen met 7-1 van de meesters uit Westerhaar. Na de herkansing tegen Dronten stond de ploeg opnieuw met lege handen. De voltreffer van clubkampioen Henk Mostert dwong de Flevolandse ploeg echter wel tot een extra krachtsinspanning.

‘We kwamen er op bord twee en drie niet door’, vertelde aanvoerder Siep Hamster. ‘Maar onze vierde man trok de score in de allerlaatste partij recht.’ Na de gelijkmaker werden de schijven in de late avond opnieuw opgezet. Voor partijtjes met slechts tien minuten bedenktijd.

‘Ik had zelf snel twee schijven te pakken na een brutale aanval van mijn tegenstander.’ Het verweer van Kijk Uit stortte als een kaartenhuis ineen, al kwam Henk Mostert met de schrik vrij tegen Henk Kamminga. ‘Hij had beide dammen moeten opofferen’, lachte Hamster. ‘Maar 8-0 zou ook wel iets te veel van het goede zijn geweest.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 14:44

Brabants Dagblad, 18 april 2006

Thijssen hopt van malaise naar damtitel

van een verslaggever

Dinsdag 18 april 2006 - Culemborg - Kees Thijssen blikte zaterdag in Culemborg met gemengde gevoelens terug op het behalen van zijn vierde nationale damtitel in successie. De oud-Waalwijker was blij, natuurlijk, maar in de achtste ronde verongelukte hij in de partij tegen Ron Heusdens op een ongekende manier.

Image
Kees Thijssen
Foto Sandra Peerenboom

Het betekende zijn enige verlies van het toernooi. „Het dieptepunt van mijn carrière“, zei de bedroefde kampioen.
„Ik had een kunststukje geconstrueerd en kon echt heel mooi winnen. Maar ik vergiste me, maakte een domme rekenfout. In plaats van een kunstzinnige winstpartij verloor ik afschuwelijk. Echt diep tragisch dat verlies.“ Thijssen blikte verslagen rond bij de herinnering. „Maar nu ben ik toch kampioen“, herinnerde hij zich plots vreugdevol.

Karig

Dat kampioenschap behelst meer dan alleen een titel. De grootmeester kan twee belangrijke gevolgen incasseren. Ten eerste stelde hij met de winst weer voor een jaar zijn A-status van NOC*NSF veilig. Het brood van de profdammer is uiterst karig belegd en financiële steun van de sportfederatie is onontbeerlijk.
In sportief opzicht zette Thijssen eveneens een belangrijke stap, want aan de titel zit een ticket vast naar het wereldkampioenschap in Hardenberg, mei volgend jaar. „Eigenlijk is dat de belangrijkste winst hier“, aldus de kampioen. Hij speelt de komende maanden een reeks zomertoernooien en daarna het Europees kampioenschap, maar het wereldkampioenschap volgend jaar is toch doel nummer één.
De laatste jaren verbeterde Nederlands beste dammer zijn prestaties tijdens het WK elke keer. „De tijd is rijp voor een titel“, weet Thijssen. De nationale dambond vindt dat ook. Die huurde voormalig Nederlands kampioen Rob Clerc in om diens navolger te begeleiden. „Damtechnisch kan ik hem niks leren, hij is echt een klasse apart in Nederland“, zegt Clerc. „Maar ik let op de voortgang van zijn studie, vooral op zijn werkdiscipline. Hij moet blijven werken.“

Ongezond

Thijssen laakte in Culemborg het straffe speeltempo van twee partijen per dag. De bond had problemen het kampioenschap onder te brengen. „We mogen blij zijn met een sponsor, zeker, maar er was te weinig geld voor een evenement met elke dag een partij“, zei Thijssen. „Acht tot tien uur dammen is loodzwaar. Je verkrampt. Je kunt maar één partij per dag werkelijk creatief zijn. Dat betekent dat je in de tweede moet remmen, dat je sneller bij remise uitkomt. Ongezond is het trouwens ook, je zit de hele dag.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 15:09

De Twentsche Courant/Tubantia, 18 april 2006

Hin Wong pakt koppositie

DAMMEN. Hin Wong onderstreepte afgelopen weekeinde zijn ambities in het kampioenschap van Overijssel. De 20-jarige dammer wil na zijn succesvolle jaren bij de jeugd doorstoten bij de senioren.

Wong is na de tweede ronde koploper met de volle vier punten. Voor de nummers één en twee liggen tickets klaar voor de halve finales NK. Wong deed goede zaken tegen debutant Jan Lammers, maar moest hard werken. Het eindspel nam bijna zes uur in beslag en telde liefst tachtig zetten.
Gerbrand Hessing verspeelde opnieuw een kostbaar puntje. De slechte tijdverdeling speelde de oud-kampioen uit Westerhaar andermaal parten. Hij werd verrast door een slim offertje van zijn tegenstander en moest nog vechten voor remise.
Borne legde afgelopen weekeinde beslag op het brons in het Overijsselse bekertoernooi, door een 5-3 overwinning tegen Almelo. ‘We spelen nu voor het eerst in het landelijke toernooi’, juichte bestuurder Michiel Hagreis. ‘Een mooi succes na het eerdere kampioenschap.’ Yuen Wong zette de ploeg op het winnende spoor. De 15-jarige jeugdspeler overdonderde zijn tegenstander met een winnende doorbraak.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 18, 2006 15:10

De Twentsche Courant/Tubantia, 18 april 2006

Hin Wong koploper provinciale damstrijd

DAMMEN. Hin Wong onderstreepte zijn ambities in het kampioenschap van Overijssel. De 20-jarige dammer uit Borne wil na zijn succesvolle jaren bij de jeugd doorstoten bij de senioren.

Wong is na de tweede ronde koploper met de volle vier punten. Voor de nummers één en twee liggen tickets klaar voor de halve finales NK. Wong deed goede zaken tegen debutant Jan Lammers, maar moest hard werken. Het eindspel nam bijna zes uur in beslag en telde liefst tachtig zetten. Gerbrand Hessing verspeelde opnieuw een kostbaar puntje. De slechte tijdverdeling speelde de oud-kampioen uit Westerhaar andermaal parten. Hij werd verrast door een slim offertje van zijn tegenstander en moest nog vechten voor remise.
Borne legde afgelopen weekeinde beslag op het brons in het Overijsselse bekertoernooi, door een 5-3 overwinning tegen Almelo. ‘We spelen nu voor het eerst in het landelijke toernooi’, juichte bestuurder Michiel Hagreis. ‘Een mooi succes na het eerdere kampioenschap.’ Yuen Wong zette de ploeg op het winnende spoor. De 15-jarige jeugdspeler overdonderde zijn tegenstander met een winnende doorbraak.
De traditionele vierkamp in Twente, dit jaar afgewerkt in Almelo, leidde tot een verrassende overwinning voor BDV Borne. De ploeg bleef Twente’s Eerste/ Maas van ‘t Hoog, tweede op de eindlijst, met 15-13 de baas. De marge tegen EDC Enschede en thuisclub Almelo was met 16-12 niet veel groter.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue Apr 18, 2006 19:15

Results of RUSSIA TEAMS CHAMPIONSHIP (100 & 64) are available here :

http://www.fmsr.ru/2006/crpf06.htm

Infortunately the results are in JPG FORMAT and not easy to be seen.
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 19, 2006 00:24

Piet Lauwen heeft een mooie site gevonden (of heeft Piet het zelf geschreven?!) met korte levensbeschrijvingen van de sporthelden Rie Mastenbroek, Jaap Eden, Jannes van der Wal, Fausto Coppi en Wout Wagtmans.
http://www.seniorplaza.nl/BeroemdhedenSport1.htm

<center>
Image

Jannes van der Wal </center>

Jannes van der Wal werd op 12 november 1956 geboren in het Friese dorpje Driesum. Zoals veel kinderen leerde Van der Wal het dammen van zijn vader. Al op de lagere school was Jannes gek op dammen. En op zijn twaalfde jaar was hij ervan overtuigd dat hij later wereldkampioen dammen zou worden. Dat werd toen echter nog door niemand serieus genomen. Maar in 1974 al behaalde hij zijn eerste succes en werd jeugdkampioen dammen van Nederland. Jannes was een intelligente jongen en hij haalde met gemak het Gymnasium. Na zijn middelbare school tijd ging hij wiskunde studeren. Deze studie brak hij echter op twintigjarige leeftijd af om zich fulltime met het dammen bezig te kunnen houden.

In 1981 werd hij Nederlands kampioen en in 1982 werd hij wereldkampioen in het Braziliaanse São Paulo. De manier waarop hij de sleutelpartij tegen Clerc won was een sterk staaltje van zijn kunnen. Wel dient vermeld te worden dat het toernooi enigszins verzwakt was door het ontbreken van spelers uit de Sovjet Unie. Maar ja, wie er niet is kun je ook niet verslaan.

<center>Image</center>

Ook in 1984, 1985 en in 1987 werd hij kampioen dammen van Nederland.

Daarnaast won hij veel toernooien en speelde sterke simultaanwedstrijden. Bij een van de simultaanwedstrijden speelde hij eens tegen 225 tegenstanders en won bijna van iedereen. Hij scoorde 93 procent van alle punten. Deze prestatie staat vermeld in het Guinness Book of Records.

Van alleen dammen kon hij niet leven en dus trad hij onder andere op in televisieshows, radioprogramma's, deed mee aan goochelacts, modereportages en playbackshows. Hij deed eigenlijk aan alles mee wat maar geld opleverde. Daardoor werd hij bij het grote publiek bekend, maar wel als een beetje zonderling. Toen Mies Bouwman hem, na het behalen van het wereldkampioenschap, tijdens een uitzending naar zijn leeftijd vroeg ("Jannes, hoe oud ben je?") zweeg hij minuten lang en zat maar te grijnzen omdat hij het een onzinnige vraag vond. Hij meende dat, als er zoveel mensen betrokken waren bij een uitzending, er toch wel iemand zijn geboortedatum opgezocht zou hebben. Omdat de uitzending live was kon men dat er niet uitknippen. Heel Nederland hield de adem in om te zien hoe dat opgelost zou worden. En Mies kon de situatie alleen een beetje redden door te zeggen dat ze dan maar een (marsepeinen) damschijf van het bord dat voor haar stond zou opeten. Jannes werd er met zijn gedrag op slag beroemd door.

Ook in andere programma's, zoals de TV show van Ivo Niehe trad hij op waarbij hij op de piano samenspeelde met Louis van Dijk. Soms liet hij zich wel eens verleiden om achter de piano te kruipen en een liedje te zingen. Hij maakte zelfs nog een carnavalsplaatje met de titel: "Janus houdt toch je kanus".

Ook naar aanleiding van zijn in Brazilië behaalde wereldkampioenschap kwam er een foto in het weekblad Panorama waarin Jannes temidden van rondborstige Braziliaanse schonen stond afgebeeld. Het maakte hem nog bekender dan hij al was.

Berucht is ook het verhaal dat hij eens het Nederlands kampioenschap, dat in Utrecht gehouden werd, miste omdat hij in de trein in slaap gevallen was. Daardoor was hij een aantal keren tussen Groningen en Zwolle op en neer gereden. Als gevolg van het niet op tijd verschijnen verloor hij reglementair zijn partij van John van den Borst en daarmee het Nederlandse kampioenschap. Hierdoor verspeelde hij ook zijn plaats voor deelname aan het Wereldkampioenschap in Groningen. Daar mocht hij overigens later toch aan meedoen.

Op het dambord ging Jannes altijd de strijd aan. Hij kon er daarom niet goed tegen dat veel partijen in remise eindigden. Teleurgesteld stapte hij over op het schaken. ´Dammen is werken, schaken is lol", zei hij daarover. Maar hij bleef het dammen wel volgen. Hij verzon zelfs nieuwe spelregels om remises te voorkomen en noemde het systeem "doordammen". Kern van het doordammen is dat een materiële voorsprong tot een overwinning leidt. Als een dammer in het eindspel een voorsprong heeft van tenminste drie schijven (waarbij de dam voor twee schijven telt) en deze voorsprong tien zetten weet vast te houden, wordt de partij gewonnen verklaard. Op het "doordammen" kwam veel kritiek, vooral omdat het ten koste zou gaan van het eindspel met de eindspelvarianten.

Hij liep daarom met plannen rond om zelf een damtoernooi te organiseren waarbij de door hem bedachte spelregels van het "doordammen" zouden gelden en waarbij hij zelf als arbiter zou optreden. Zo ver kwam het echter niet. Hij werd ziek. Bij hem werd de ziekte van Hodgkin geconstateerd. In een kleine twee maanden werd zijn lichaam door deze ziekte gesloopt en overleed hij in de vroege ochtend van 24 september 1996. Hij is maar 39 jaar oud geworden. Voor iedereen, behalve een paar goede vrienden, kwam zijn overlijden als een volslagen verrassing. Omdat zijn vrienden niets hadden laten uitlekken en zijn ziekte slechts kort duurde kon dit buiten de publiciteit blijven en kon hij in alle rust sterven. Het damtoernooi dat volgens zijn regels verliep werd van 11 tot 14 december van datzelfde jaar door Rob Clerc, Bert Dollekamp en zijn grote vriend Eric Hoeksema toch nog in Groningen georganiseerd onder de naam "Johannes van der Wal Memorial".

Door zijn wat excentriek manier van doen was hij geliefd bij het publiek en daardoor ook bij reclamemakers. Hij kwam onder andere voor in een reclamefilmpje van Jumbo.

Hij schreef twee boekjes over probleemstellingen bij het dammen:"Mooi slagwerk" en "Nieuwe standjes". Verder schreef hij damrubrieken in diverse klanten en dambladen, zoals "De Brouwerij".

Een bekende uitspraak van hem is: "Een dammer praat niet veel. Als hij naar de bakker gaat zegt hij bijvoorbeeld: Eén brood."

In Groningen werd een gebouw waar denksporten gespeeld werden naar hem genoemd, het Jannes van der Wal Denksportcentrum.

In 1999 maakte Rein Hazewinkel een documentaire film over het leven van Jannes van de Wal onder de titel "Jannes". Op het IDFA documentaire festival won hij met het scenario van de film de IDFA realiseringsprijs. De film laat zien dat Jannes een kleurrijke en oorspronkelijke persoon was die maar moeilijk zijn draai kon vinden in het leven. Jannes werd door zijn optreden op de televisie een beetje gezien als een pias. Hij had zijn eigenaardigheden en daar kunnen zijn vrienden en zijn oudere broer Harke in de film met smaak over vertellen. Maar in "Jannes" rekent Hazewinkel krachtig af met het idee dat Van der Wal een onnozele hals was. Het is een soort levensverhaal als dat van John Lennon. Jannes was veel te vroeg beroemd en hij stierf toen het er net op leek dat hij de boel weer op een rijtje had.'
<center>
Jannes van der Wal?
Wat doe je zoal?
Dam dam die dam dam dam
Dam, dam, dammen, dammen !

steenslag

Post by steenslag » Wed Apr 19, 2006 00:47

Arghh... gemist! Die documentaire is op 29 maart op VPRO web-tv Holland Doc uitgezonden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 19, 2006 11:44

de Volkskrant, 18 april 2006

Thijssen wil meer na vierde damtitel
Weinig belangstelling voor NK

Van onze verslaggever Ab Schreijnders

AMSTERDAM - Kees Thijssen deelt, na zijn vierde damtitel op rij, op de ranglijst aller tijden de tweede positie met Wiersma en Roozenburg. Maar hij wil meer. ‘Het wordt hoog tijd dat ik ook internationaal ga scoren.’

Het was een hels evenement voor de veertien dammers die in Culemborg streden om de nationale titel. Negen dagen spelen, met vaak dubbele ronden, dat gaat niemand in zijn koude kleren zitten. Ook Kees Thijssen niet, al kon hij vrijdagavond om tien uur, na de zege op zijn grootste concurrent Auke Scholma, de felicitaties al in ontvangst nemen.

Voor de vierde keer in successie mocht de 30-jarige Amsterdammer zich de sterkste van Nederland noemen. Nog een titel erbij en hij evenaart een van de grote prestaties van Keller: vijf op rij. In het totaalklassement van titels stormt Thijssen de toptien binnen. Ook daarin is Keller (13) de nummer een. Maar Roozenburg (9), Clerc en Wiersma (8) en Sijbrands (6) komen – een beetje – in het zicht.
<center>
Image
Kees Thijssen op het WK 2005 in Amsterdam
foto: Tjalling Goedemoed</center>

In de laatste ronde op zaterdag deed Thijssen het rustig aan met een remise. De dag ervoor had hij elf uur aan het dambord gezeten. ‘Het was een bloedstollend en tegelijk ontzettend zwaar toernooi. Vrijdagavond dacht ik dat Auke of ik dichtbij een black-out waren. Dat een van ons zou instorten. Het gebeurde ook, maar hij was het, niet ik.’

Thijssen was prima op dreef in Culemborg. Hij won zeven keer, stond vijfmaal een puntendeling toe en verloor slechts een partij, van Ron Heusdens. Het gebeurde in een ochtendsessie. ‘Daar zal ik nog wel eens aan terugdenken, die partij zal me nog lang achtervolgen. Ik stond zo goed als gewonnen, maar maakte in tijdnood een vreselijke blunder. Op dat moment dacht ik: daar gaat mijn titel, ik heb het niet meer in eigen hand.

‘Gelukkig voor mij lieten mijn belangrijkste opponenten het later ook afweten.’ Aleksandr Baljakin verloor die dag prompt van Anton van Berkel. Scholma, die heel lang gelijke tred had gehouden met Thijssen, liet het vrijdagavond en zaterdag helemaal afweten.

Thijssen vindt het moeilijk zijn vier titels met elkaar te vergelijken. ‘Wel weet ik dat ik weer sterker ben geworden. Ik ben een van de friste spelers geweest van het gezelschap. Baljakin is 15 jaar ouder dan ik, Scholma bijna 20 jaar. Dat maakt toch verschil. Er deden nog wel wat jongere spelers dan ik mee, maar die zijn nog niet klaar voor de top. Al hebben met name Bennie Provoost en Michiel Kloosterziel het uitstekend gedaan.

<center>Image
Michiel Kloosterziel
foto: Siep Korteling
</center>

‘Die vier kampioenschappen achter elkaar, dat is allemaal leuk en aardig. En die statistieken ook wel. Belangrijker voor mij als profdammer is dat ik mijn A-status heb veiliggesteld en me daarom in alle rust kan voorbereiden op het WK volgend jaar in Hardenberg. Ik ben een door het rijk gesponsorde sporter. Vroeger heb ik weleens een parttimebaan gehad, als telefonist of receptionist. Nu word ik voor het grootste deel betaald door NOC*NSF. Ik klaag trouwens niet, ik kan er aardig van leven.

‘Maar je kunt wel twintig keer kampioen van Nederland worden, zegt de mensen dat dan iets? Ik heb het hier in Culemborg gezien, de belangstelling was soms bedroevend. Dammen is wat dat betreft in erg zwaar weer terechtgekomen. De organisatie van dit NK is op het laatste moment overgenomen door de bond. Vorig jaar viel de hoofdsponsor ineens weg. Toen was de hoofdprijs 1500 euro, nu 3500 euro. ‘Voor dat bedrag heb ik wel negen dagen lang topprestaties geleverd. Want ik vind dat ik een heuse topsporter ben, al is het in een denksport.’

Bereken Thijssens uurloon maar, als je ervan uitgaat dat hij dertienmaal minimaal drie uur in touw is geweest. En dan heeft hij nog het meest verdiend ook. Nummer laatst bijvoorbeeld, Toby Hage, kreeg een habbekrats mee voor al zijn inspanningen: 200 euro.

‘Dammen komt er in vergelijking met schaken bekaaid vanaf. Daar hoeven de toppers zich geen zorgen te maken over geld. Ik verzeker je dat Jan Timman echt al binnen is. Ik ben twee keer zesde geweest bij het WK. Het wordt hoog tijd dat ik ook internationaal ga scoren. Ik ga volgend jaar voor het erepodium. Al kan ik me dan natuurlijk niet zo’n onbegrijpelijke misser als tegen Heusdens permitteren.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Apr 19, 2006 17:45

Culemborgse Courant, 19 april 2006

Image

Open NK sudoku keert terug in 2007

CULEMBORG - Het open Nederlandse kampioenschap sudoku, dat van 8 t/m 14 april plaatsvond in Culemborg tegelijk met het NK dammen, was een evenement met twee gezichten. ,,Het aantal deelnemers bleef achter bij de verwachting’’, aldus voorzitter Haitze Meurs. In totaal deden zo’n honderd puzzelaars mee, van wie vijftig de finaleronde speelde. ,,De kans om een laptop te winnen was nog nooit zo groot geweest. Volgend jaar is er weer een toernooi. De vorm staat nog niet vast, maar dát er een vervolg komt is zeker.”

Post Reply