Dammer aangehouden
Dammer aangehouden-Open damkampioenschap Suriname
Hallo Rudi, ik heb de laatste tijd jou berichten op dit forum gelezen en dat rare (zeker voor anno 2006) gedoe in de surinaamse damwereld gevolgd.
Ook heb ik ettelijke mails naar Narain en naar jou gestuurd maar tot nu toe geen reactie/antwoord op die mails van jullie mogen ontvangen.
Rudi ik heb langer dan 20 jaar onder de Surinaamse gemeenschap in Nederland gewoond en ik ben goed bevriend met vele Surinaamse dammers, zowel van Hindoestaanse,Javaanse en Negroide afkomst.
De laatste 14 jaar heb ik hier in de Pan-Amerikaanse zone vele surinaamse damdelegaties meegemaakt in Brazilië, Curaçao, Grenada en ook in Suriname. Ik denk dat jullie daar in Suriname drommels goed weten wat de eigenlijke oorzaak is van die problemen tussen Bendt,Burleson,Kemnaad,Oostburg en de heer Narain.
De surinaamse damwereld/gemeenschap moet eens een keertje echt dat verdeel en heers-probleem durven te bespreken en op te lossen. Het is voor ons heel opmerkelijk dat er altijd financiële problemen zijn met surinaamse damdelegaties als de speelgerechtigde spelers/kampioenen van neger afkomst zijn en als de speelgerechtigde spelers/kampioenen hindoestanen zijn, de financiën er wel zijn en ook goed worden besteed aan die spelers. Kijk maar eens wie er nou allemaal meedoen aan het Open Damkampioenschap van Suriname. Als voorzitter van de PADCF heb ik Raj Narain, wie trouwens ook vice-vooorzitter is van de PADCF, telefonisch en ook in een van die mails geadviseerd om gewoon plaats te maken voor anderen om de zaken recht te trekken daar in Suriname.
Juliie moeten daar een voorzitter,bestuur hebben die daadwerkelijk slechts naar het propageren van het dammen kijkt en alle surinaamse dammers gelijk behandeld zonder naar ras of kleur te kijken.
Ik weet dat velen het mij kwalijk gaan nemen maar het zal mij een zorg zijn. De waarheid moet gewoon gezegd worden. En dan wil ik het op dit moment niet eens over die gedupeerde jeugddammers hebben.
Misschien moet Aachfaaq Mohammedjoesoef maar weer naar Suriname verhuizen.voor een tijdje.
Ook heb ik ettelijke mails naar Narain en naar jou gestuurd maar tot nu toe geen reactie/antwoord op die mails van jullie mogen ontvangen.
Rudi ik heb langer dan 20 jaar onder de Surinaamse gemeenschap in Nederland gewoond en ik ben goed bevriend met vele Surinaamse dammers, zowel van Hindoestaanse,Javaanse en Negroide afkomst.
De laatste 14 jaar heb ik hier in de Pan-Amerikaanse zone vele surinaamse damdelegaties meegemaakt in Brazilië, Curaçao, Grenada en ook in Suriname. Ik denk dat jullie daar in Suriname drommels goed weten wat de eigenlijke oorzaak is van die problemen tussen Bendt,Burleson,Kemnaad,Oostburg en de heer Narain.
De surinaamse damwereld/gemeenschap moet eens een keertje echt dat verdeel en heers-probleem durven te bespreken en op te lossen. Het is voor ons heel opmerkelijk dat er altijd financiële problemen zijn met surinaamse damdelegaties als de speelgerechtigde spelers/kampioenen van neger afkomst zijn en als de speelgerechtigde spelers/kampioenen hindoestanen zijn, de financiën er wel zijn en ook goed worden besteed aan die spelers. Kijk maar eens wie er nou allemaal meedoen aan het Open Damkampioenschap van Suriname. Als voorzitter van de PADCF heb ik Raj Narain, wie trouwens ook vice-vooorzitter is van de PADCF, telefonisch en ook in een van die mails geadviseerd om gewoon plaats te maken voor anderen om de zaken recht te trekken daar in Suriname.
Juliie moeten daar een voorzitter,bestuur hebben die daadwerkelijk slechts naar het propageren van het dammen kijkt en alle surinaamse dammers gelijk behandeld zonder naar ras of kleur te kijken.
Ik weet dat velen het mij kwalijk gaan nemen maar het zal mij een zorg zijn. De waarheid moet gewoon gezegd worden. En dan wil ik het op dit moment niet eens over die gedupeerde jeugddammers hebben.
Misschien moet Aachfaaq Mohammedjoesoef maar weer naar Suriname verhuizen.voor een tijdje.
-
In GUADELOUPE -Where I was born in 1969- there are also citizens who have black-african origin and others who have indian origin. And of course there are whites peoples with ancestors in EUROPE.
Population breakdown according to racial groups :
- Blacks : 80%
- Indians : 13 %
- Whites : 2 %
Fortunately there are no tensions between these groups in GUADELOUPE.
Like RAOUL ALIAS, First I imagined that RACIAL MISUNDERSTANDINGS were on the basis of the clash inside the draughts association in SURINAME. But I didn't dare to write it before today.
Now I hope that all misunderstandings will be passed away and so DRAUGHTS will revive in SURINAME.
RAOUL ALIAS declared - if I correctly understood- that indians manage their draughts associations better than their blacks counterparts in SURINAME. It isn't so obvious.
Everywhere in the world you can find bad managers from all racial groups.
Population breakdown according to racial groups :
- Blacks : 80%
- Indians : 13 %
- Whites : 2 %
Fortunately there are no tensions between these groups in GUADELOUPE.
Like RAOUL ALIAS, First I imagined that RACIAL MISUNDERSTANDINGS were on the basis of the clash inside the draughts association in SURINAME. But I didn't dare to write it before today.
Now I hope that all misunderstandings will be passed away and so DRAUGHTS will revive in SURINAME.
RAOUL ALIAS declared - if I correctly understood- that indians manage their draughts associations better than their blacks counterparts in SURINAME. It isn't so obvious.
Everywhere in the world you can find bad managers from all racial groups.
Information : my first priority !!
L'info en première ligne !!
L'info en première ligne !!
- Hanco Elenbaas
-
Re: Dammer aangehouden-Open damkampioenschap Suriname
Raoul:R.Alias wrote:Hallo Rudi, ik heb de laatste tijd jou berichten op dit forum gelezen en dat rare (zeker voor anno 2006) gedoe in de surinaamse damwereld gevolgd.
Ik heb daadwerkelijk e-mails (2 of 3) van jou ontvangen met vragen opmerkingen m.b.t. contributie etc, en heb niet geantwoord, aangezien ik NIET in het bestuur ziet, en de vragen gesteld mij niet regarderen. Ik had gehoopt dat dhr. Narain hierop in zou gaan.
M.b.t. de problemen binnen de Surinaamse damgemeenschap denk ik dat dit een management probleem (tekort koming) van het bestuur is, en dat het geen etnisch/raciaal probleem is.
Wie weet heb jij gelijk.....!?
- Hanco Elenbaas
Nu de grote jongens Guno Burleson, Gerson Bendt en Rinaldo Kemnaad verstek laten gaan, kan de oude Sadiek weer vlammen als the best of the rest.
De Ware Tijd, 27 maart 2006
Sadiek koerst naar open damtitel
27/03/2006
SDB foto / Raj Narain -
Paramaribo - John Sadiek koerst naar de titel in de Open Damkampioenschappen 2006.
Met nog twee ronden te gaan heeft de damdokter twee punten voorsprong op zijn naaste belagers. Hij won vier van zijn vijf partijen.
De verrassing in de vijfde ronde van donderdag was de winst van Rabinder Nanhoe op oud-kampioen Stanley Moetoer. Door de winst klom Nanhoe naar een gedeelde tweede plaats. Zowel hij, Jerry Sadiek als Dheeradjdutt Somai hebben zeven punten.
Vandaag wordt de voorlaatste ronde afgewerkt, terwijl morgen om half zeven de laatste partijen worden gespeeld op het terras van Hotel Krasnapolsky. De aanvangstijd is half zeven ‘s avonds.
Uitslagen: John Sadiek - Dheeradjdutt Somai 2-0; Jerry Sadiek - Stanley Kempenaar 2-0; Rabinder Nanhoe - Stanley Moetoer 2-0; Jimmy Kasi - Sharief Rodjan 1-1; Moentazali Nazir - Sieuwpal Nannan 1-1; Tariq Sadiek - Jack Paiso 2-0; Harry Laldjietsingh - Chanderbhaan Bansi 2-0; Rudie Benschop - John Schmeltz 2-0; Rabichan Kelly - Remy Ramautar 2-0; Krish Ori - Imro Adriaans 2-0.
Top 5: 1. John Sadiek 9 punten; 2. Jerry Sadiek 7 (29 weerstandspunten); 3. Somai 7 (29 WP); 4. Nanhoe 7 (23 WP); 5. Rodjan 6.
Programma vandaag: John Sadiek - Nanhoe; Jerry Sadiek - Kasi; Laldjietsing - Somai; Nannan - Rodjan; Tariq Sadiek - Nazir; Moetoer - Kempenaar; Bansi - Benschop; Schmeltz - Kelly; paiso - Ori; Ramautar - Adriaans.-.
- Hanco Elenbaas
Hopelijk doen spoedig de èchte kampioenen weer mee!
De Ware Tijd, 30 maart 2006
John Sadiek open damkampioen 2006
30/03/2006
SDB foto / Raj Narain -
Paramaribo - John Sadiek is dinsdagavond open-damkampioen van 2006 geworden. Zijn zoon Jerry werd met een punt minder semikampioen. De open-damkampioenschappen zijn gedomineerd door de familie Sadiek, die vrij constant aan kop heeft gestaan. De andere telg, Tariq Sadiek, werd tiende.
In de zeven ronden, die volgens het Zwitsers-systeem werden afgewerkt, verloor John Sadiek geen enkele partij. Hij won vier wedstrijden en speelde drie remises. De remises kwamen tegen zoon Jerry, Harry Laldjietsingh en Rabinder Nanhoe, terwijl Dheeradjdutt Somai, Sharief Rodjan, Sieuwpal Nannan en Imro Adriaans door hem geklopt werden.
Vorig jaar zag de damdokter de titel voor zijn ogen weggegrist worden door William Orie, die op basis van de weerstandspunten (wp) de eerste plaats toebedeeld kreeg. Sadiek werd toen tweede.
Jerry Sadiek damde tien punten bij elkaar. Net als zijn vader won hij vier partijen, speelde twee remises en verloor van Somai, die derde werd. Somai eindigde gelijk met Rodjan, Laldjietsingh, Nanhoe en Moentazali Nazir, maar kreeg de hogere rangschikking op basis van de wp en meer gewonnen partijen.
De wedstrijden hadden dankzij de deelname van Rabichan Kelly van Trinidad en Tobago een internationaal tintje. Volgens voorzitter Raj Narain van de Surinaamse Dambond is de Trinidadiaan al een aantal maanden in Suriname en is de verwachting dat hij er nog een poosje zal verblijven. Er zijn geen concrete gesprekken met hem geweest, maar Narain denkt wel dat hij vaker te zien zal zijn tijdens damactiviteiten.
In de open damkampioenschappen eindigde Kelly als laatste onder de twintig deelnemers. “Hij heeft het niet zo goed gedaan”, zegt Narain. “De Surinamers waren stukken beter dan hij.” Kelly vergaarde vier punten.
De open damkampioenschappen zijn normaliter het eerste toernooi van de SDB in het kalenderjaar. Dit jaar echter werd door interne problemen het toernooi verschoven. Opvallend is wel de terugval in het aantal deelnemers. Waren er in 2004 nog 38 deelnemers en vorig jaar 42, deze keer waren er slechts twintig. Een groot aantal topdammers als Guno Burleson, Gerson Bendt, Rinaldo Kemnaad, Hugo Kemp, Ramon Norden, Gilbert Bronstein, Waldi Anches en Harley Overman schitterden door afwezigheid.
De volgende activiteit van de SDB is de voorronde van het persoonlijk landskampioenschap dammen 2006. Aan deze wedstrijden mogen slechts dammers met de Surinaamse nationaliteit meedoen.
Uitslagen: John Sadiek - Laldjietsingh 1-1; Nanhoe - Jerry Sadiek 1-1; Rodjan - Stanley Moetoer 1-1; Somai - Tariq Sadiek 2-0; Moentazali Nazir - Rudie Benschop 2-0; Nannan - Jack Paiso 1-1; Jimmy Kasi - John Schmeltz 2-0; Adriaans - Stanley Kempenaar 2-0; Kelly - Chanderbhaan Bansi 1-1; Krish Ori - Remy Ramautar 2-0.
Eindrangschikking:
1. John Sadiek 11 punten;
2. Jerry Sadiek 10;
3. Somai 9 (WP 54/vier zeges); 4. Rodjan 9 (WP 54/drie zeges); 5. Laldjietsingh 9 (WP 53/drie zeges); 6. Nanhoe 9 (WP 53/twee zeges); 7. Nazir 9 (WP 51); 8. Moetoer 8 (WP 50); 9. Kasi 8 (WP 49); 10. Tariq Sadiek 7 punten.-.
- Hanco Elenbaas
Curaçao Open juni 2001 met Bert Bakhuis, Hein Meijer,
Guno Burleson, David Finley en Wieger Wesselink
Code: Select all
Eindstand bovenaan Eerste Curaçao Open 2-9 juni 2001
1 Wieger Wesselink Nederland 9 - 16
2 Guno Burleson Suriname 9 - 13
3 Hein Meijer Nederland 9 - 12
4 Kees Thijssen Nederland 9 - 12
5 Leonardo Moreno Dom. Rep. 9 - 12
6 Stanley Moetoer Suriname 9 - 11
7 Adam Kelvin Andall Grenada 9 - 11
- Hanco Elenbaas
De Ware Tijd, 1 april 2006
Schaakbond kleurt kaarten
01/04/2006
Paramaribo - Om geld in te zamelen om de mannen- en vrouwenploeg naar de Schaak Olympiade in Turijn, Italië af te vaardigen, zal de Surinaamse Schaakbond (SSB) enkele fundraisingsactiviteiten houden.
Deze zaak is gedelegeerd naar de ‘commissie afvaardiging Olympiade 2006’. Eén van de eerste activiteiten is een kleurkaartenactie, die vanmorgen start bij Alegria. Morgenmiddag vier uur zijn de schakers in de Hermitage Mall.
Vanuit het bedrijfsleven is positief gereageerd op sponsoringsaanvragen van de SSB, “maar de ontvangen middelen zijn nog niet voldoende”.
De Olympiade wordt van 20 mei tot en met 5 juni gehouden. De Surinaamse ploeg bestaat uit vier vrouwen en zes mannen. Het is de eerste keer dat een vrouwenteam zal meedoen aan dit wereldtoernooi onder auspiciën van de internationale schaakfederatie (FIDE).-.
Schaakbond kleurt kaarten
01/04/2006
Paramaribo - Om geld in te zamelen om de mannen- en vrouwenploeg naar de Schaak Olympiade in Turijn, Italië af te vaardigen, zal de Surinaamse Schaakbond (SSB) enkele fundraisingsactiviteiten houden.
Deze zaak is gedelegeerd naar de ‘commissie afvaardiging Olympiade 2006’. Eén van de eerste activiteiten is een kleurkaartenactie, die vanmorgen start bij Alegria. Morgenmiddag vier uur zijn de schakers in de Hermitage Mall.
Vanuit het bedrijfsleven is positief gereageerd op sponsoringsaanvragen van de SSB, “maar de ontvangen middelen zijn nog niet voldoende”.
De Olympiade wordt van 20 mei tot en met 5 juni gehouden. De Surinaamse ploeg bestaat uit vier vrouwen en zes mannen. Het is de eerste keer dat een vrouwenteam zal meedoen aan dit wereldtoernooi onder auspiciën van de internationale schaakfederatie (FIDE).-.
- Hanco Elenbaas
Re: Dammer aangehouden-Open damkampioenschap Suriname
R.Alias wrote:Hallo Rudi, ik heb de laatste tijd jou berichten op dit forum gelezen en dat rare (zeker voor anno 2006) gedoe in de surinaamse damwereld gevolgd.
De Ware Tijd, 6 april 2006
http://www.dwtonline.com/website/nieuws ... 0&id=17110
PADCF-voorzitter haalt uit naar Suriname
door Terence Oosterwolde
06/04/2006
Paramaribo - Voorzitter Raoul Alias van de Pan-American Draughts and Checkers Federation (PADCF) heeft op de website van de werelddambond (FMJD) ongenadig uitgehaald naar Suriname en de perikelen in de damwereld.
Hij ziet het etnische/raciale als de oorzaak van het huidig probleem tussen enkele topdammers en voorzitter Raj Narain van de Surinaamse Dambond (SDB).
Rudi Azimullah van de damvereniging Victoria, die op de FMJD-site het artikel ‘Dammer Oostburg ingesloten’ uit de Ware Tijd van 15 december 2005 had geplaatst op de Forum Index, is het niet eens met Alias en denkt dat er sprake is van een managementprobleem (tekortkoming) van het SDB-bestuur. “Maar wie weet heb jij gelijk.” Van Narain kon geen reactie verkregen worden, omdat hij uitlandig is.
Alias praat van het ‘rare gedoe’ in de Surinaamse damwereld en geeft aan dat men in Suriname drommels goed weet wat de eigenlijke oorzaak is van die problemen tussen Bendt, Burleson, Kemnaad, Oostburg en Narain. “De Surinaamse damwereld/gemeenschap moet eens een keertje echt dat verdeel- en heersprobleem durven te bespreken en op te lossen. Het is voor ons heel opmerkelijk dat er altijd financiële problemen zijn met Surinaamse damdelegaties als de speelgerechtigde spelers/kampioenen van neger afkomst zijn. Als de speelgerechtigde spelers/kampioenen hindostanen zijn, zijn de financien er wel en worden ze ook goed besteed aan die spelers.” Het jongste geval deed zich vorig jaar voor toen door financiële problemen Rinaldo Kemnaad en Gerson Bendt thuisbleven.
Alias zegt Narain, die vice-voorzitter is van de PADCF, vaker geadviseerd te hebben om plaats te maken voor anderen om de zaken recht te trekken. “Jullie moeten daar een voorzitter en bestuur hebben die daadwerkelijk slechts naar het propageren van het dammen kijken en alle dammers gelijk behandelen zonder naar ras of kleur te kijken.” De PADCF-voorzitter zegt te weten dat hij kwalijk genomen zal worden met deze reactie, maar dat zal hem een zorg zijn. “De waarheid moet gewoon gezegd worden.”
De Nederlandse dammer Hanco Elenbaas zei in zijn reactie dat een goede oplossing voor de SDB zou zijn een voorzitter te hebben als wijlen Louis Sen A Kaw, die een mengeling was van Neger, Chinees en Hindostaan. Eerder deze week deed John Sadiek via een ingezonden stuk in de Ware Tijd een beroep op zijn damvrienden Burleson, Oostburg, Bendt, Orie, Kemnaad en anderen om de controverse met Narain voor enkele maanden in de ijskast te doen, omdat de damsport de grote verliezer is.
Alias liet ook blijken zich zorgen te maken om de gedupeerde jeugddammers van Suriname. Uit zijn reactie blijkt verder dat er correspondentie is geweest, waarop nooit door de SDB is gereageerd. Onder meer schijnen er vragen te zijn over de contributie.-.
- Hanco Elenbaas
De Ware Tijd, 4 april 2006
http://www.dwtonline.com/website/opinie ... =53&id=656
‘Zet de controverse in de ijskast’
04/04/2006
Beste damvrienden Guno (Burleson), Marcel (Oostburg), Gerson (Bendt), William Orie, Rinaldo Kemnaad en anderen.
Op dinsdag 18 april start het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2006. Door jullie afwezigheid in het recente Open Kampioenschap dammen 2006 was er veel minder glans aan. Mijn verzoek aan jullie:
1. Zet de controverse met de SDB-voorzitter voor enkele maanden in de ijskast. In 1966 (40 jaar geleden dus) heb ik mijn landstitel niet verdedigd, wegens een dyugu dyugu tussen Naks en de SDB en omdat mijn damvereniging Kismet solidair was met Naks en ik met mijn club. Ik weet wat jullie voelen.
2 . Doe massaal mee. Het betreft ónze sport. Ook niet - clubdammers mogen meedoen. De laatste 10 jaar is dat een gewoonterecht geworden. Het mag niet zo zijn dat het paard sterft, terwijl het gras groeit. De damsport zal zeker gezond voortbestaan. “Alles komt terecht.” Werk alsjeblieft mee.
Ook een verzoek aan de ondernemer Kamal Ghafoerkhan, die de damsport een warm hart toedraagt: Beste Kamal, kan je geldprijzen ter beschikking stellen voor de nummers 1 tot en met 5 van de finale? Bijvoorbeeld 500 tot 100 Surinaamse dollar. Als ik in de prijzen val, doe ik er afstand van, zodat een verschuiving naar onderen plaatsvindt. We spelen in Krasnapolsky, maar we weten dat ‘The Golden Tulip’ van jou ook een optie is. Alvast thanks.
Ook een verzoek aan de damverenigingen van Naks, Lens, Robinhood Variant, etcetera: Ontwaak uit de winterslaap. Activeer uw leden. Laten we teruggaan naar de glorie van weleer!
Ik ben nu 60 jaar en heb een erg druk leven. Zelf wil ik gewoon in de top blijven, maar Burleson, Bendt, Kemnaad, Orie, Moetoer, Rudy IJspol mogen gerust boven mij eindigen als onze edele sport maar leeft. Dáár gaat het om.
De damolympiade in december 2006 in Senegal is iets voor jullie jongeren. Door bijzondere omstandigheden kan ik a priori niet van de partij zijn. In 2007: WK in Nederland! Ik zal in Suriname voor jullie kraken (ook als eventuele landskampioen 2006).-.
Tan bun,
John Sadiek
http://www.dwtonline.com/website/opinie ... =53&id=656
‘Zet de controverse in de ijskast’
04/04/2006
Beste damvrienden Guno (Burleson), Marcel (Oostburg), Gerson (Bendt), William Orie, Rinaldo Kemnaad en anderen.
Op dinsdag 18 april start het Persoonlijk Landskampioenschap dammen 2006. Door jullie afwezigheid in het recente Open Kampioenschap dammen 2006 was er veel minder glans aan. Mijn verzoek aan jullie:
1. Zet de controverse met de SDB-voorzitter voor enkele maanden in de ijskast. In 1966 (40 jaar geleden dus) heb ik mijn landstitel niet verdedigd, wegens een dyugu dyugu tussen Naks en de SDB en omdat mijn damvereniging Kismet solidair was met Naks en ik met mijn club. Ik weet wat jullie voelen.
2 . Doe massaal mee. Het betreft ónze sport. Ook niet - clubdammers mogen meedoen. De laatste 10 jaar is dat een gewoonterecht geworden. Het mag niet zo zijn dat het paard sterft, terwijl het gras groeit. De damsport zal zeker gezond voortbestaan. “Alles komt terecht.” Werk alsjeblieft mee.
Ook een verzoek aan de ondernemer Kamal Ghafoerkhan, die de damsport een warm hart toedraagt: Beste Kamal, kan je geldprijzen ter beschikking stellen voor de nummers 1 tot en met 5 van de finale? Bijvoorbeeld 500 tot 100 Surinaamse dollar. Als ik in de prijzen val, doe ik er afstand van, zodat een verschuiving naar onderen plaatsvindt. We spelen in Krasnapolsky, maar we weten dat ‘The Golden Tulip’ van jou ook een optie is. Alvast thanks.
Ook een verzoek aan de damverenigingen van Naks, Lens, Robinhood Variant, etcetera: Ontwaak uit de winterslaap. Activeer uw leden. Laten we teruggaan naar de glorie van weleer!
Ik ben nu 60 jaar en heb een erg druk leven. Zelf wil ik gewoon in de top blijven, maar Burleson, Bendt, Kemnaad, Orie, Moetoer, Rudy IJspol mogen gerust boven mij eindigen als onze edele sport maar leeft. Dáár gaat het om.
De damolympiade in december 2006 in Senegal is iets voor jullie jongeren. Door bijzondere omstandigheden kan ik a priori niet van de partij zijn. In 2007: WK in Nederland! Ik zal in Suriname voor jullie kraken (ook als eventuele landskampioen 2006).-.
Tan bun,
John Sadiek
- Hanco Elenbaas
De Ware Tijd, 12 april 2006
http://www.dwtonline.com/website/nieuws ... 0&id=17316
Ondersteuning voor 'verstoten' dammers
door Terence Oosterwolde
Harold Chitanie
Paramaribo - Er is een nieuwe wending gekomen in de kwestie ‘Guno Burleson, Marcel Oostburg en anderen versus voorzitter Raj Narain van de Surinaamse Dambond’.
Harold Chitanie heeft zich gisteren bij de groep ‘verstoten’ dammers geschaard. “Ik heb me definitief aangesloten bij de slachtoffers van het allesvernietigende beleid”, zegt de sneldamkampioen van 1980.
Over de problemen is hij duidelijk: “De damwereld bloedt dood. Het moet ophouden.” Hij zegt dat hij en de ‘slachtoffers’ een eigen vereniging gaan oprichten. “We gaan dammen met alle topdammers.” De eerste stappen daartoe zijn volgens hem al gezet. Onder meer heeft Kamal Ghafoerkhan speelruimte (vierde etage Golden Tulip hotel-casino) beschikbaar gesteld en ook al een flinke (financiële) injectie gegeven.
In een schrijven zegt Chitanie zijn lidmaatschap van de damvereniging Combinatie ‘80 per gisteren opgezegd te hebben, omdat hij niet te spreken is over de houding van de club en haar lid John Sadiek naar de gedupeerde dammers toe. Hij zegt nog meer gesterkt te zijn in het nemen van de weloverwogen stap toen hij op 4 april het ingezonden stuk van Sadiek in de Ware Tijd las. Daarin werden onder meer de dammers opgeroepen de controverse met Narain in de ijskast te stoppen en aan wedstrijden mee te doen. Chitanie noemt het zeer opmerkelijk dat Sadiek niets over Narain neerpent, maar de dammers vraagt mee te doen, omdat er toernooien in Nederland en Senegal zijn. “Sadiek hangt de dammers een worst voor in de hoop dat ze happen”, aldus de briefschrijver, die zegt te weten dat in de ogen van velen dit een lokzet is van Sadiek.
Navraag bij het bestuur van Combinatie ‘80 leert dat er (nog) geen brief van Chitanie ontvangen is. John Sadiek, die niet op de hoogte was van de brief noch de inhoud tot hij gebeld werd door dWT zegt dat Chitanie al sinds 1999 niet ingetekend heeft bij de club. “Ik begrijp het totaal niet, maar het zal misschien een bijbedoeling hebben”, aldus de damdokter.
Chitanie geeft desgevraagd inderdaad toe dat hij geen actief lid meer was van Combinatie ‘80. Hij zegt dat hij in 2001 in het Politie Tehuis voor het laatst aan een damkampioenschap heeft meegedaan, maar dat hij toen een hartinfarct kreeg. “Niemand heeft attentie getoond, waarna ik besloten heb ermee te stoppen.”.-.
-
Voorronde PL 2006
Volgens zeggen van voorzitter Narain zullen de PL voorronden beginnen op 19 April 2006 in Hotel Krasnapolsky.
Deelnemers dienen zich to uiterlijk 6:00 pm aan te melden bij de arbiter (dhr. R Raghoenathsingh).
Er zal gespeeld worden volgens het Zwitsers systeem over 11 ronden.
Op de website van de SDB zal ik proberen het verloop van deze wedstijden zo goed en snel als mogelijk bij te werken.
Aangehecht het verloop van deelnemers vanaf 1998
Deelnemers dienen zich to uiterlijk 6:00 pm aan te melden bij de arbiter (dhr. R Raghoenathsingh).
Er zal gespeeld worden volgens het Zwitsers systeem over 11 ronden.
Op de website van de SDB zal ik proberen het verloop van deze wedstijden zo goed en snel als mogelijk bij te werken.
Aangehecht het verloop van deelnemers vanaf 1998
- Attachments
-
- PL deelnemers.gif (5.02 KiB) Viewed 9408 times
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
-
'Als ik plaats moet maken, doe ik het'
‘Als ik plaats moet maken, doe ik het’
door Terence Oosterwolde
Uit "de Ware Tijd"
15/04/2006
Paramaribo - “Als Narain plaats moet maken, doe ik het”, zegt voorzitter Raj Narain over de recente golf van kritieken nationaal en internationaal over zijn functioneren en de situatie binnen de Surinaamse Dambond. Maar Narain wil ook niet overkomen als iemand die het zinkend schip verlaat. “In zo’n situatie is het moeilijk de zaak in de steek te laten. Ook ik heb een bepaalde verantwoordelijkheid en ben bereid afstand te doen van mijn taken wanneer zaken in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen.”
Belangrijk is volgens hem ook dat hij nog gedragen wordt. “Geen enkele vereniging heeft de opmerking gemaakt dat het bestuur plaats moet maken. Een minderheid probeert gewoon haar wil door te drukken.” Die groep grijpt zaken volgens hem aan om andere dingen te rechtvaardigen, waardoor het voornaamste doel, de ontwikkeling van de damsport, op de achtergrond raakt. “De huidige situatie moet niet aangegrepen worden, om iets anders te maken van de situatie. Het eigen belang moet op de achtergrond geplaatst worden.”
De huidige problemen in de damwereld schrijft de voorzitter toe aan het niet optimaal functioneren van het bestuur, dat volgens hem moet veranderen. Daarnaast speelt ook dat de (democratische) regels niet in acht worden genomen. Het zal altijd moeilijk zijn om buiten de structuren om zaken te willen realiseren, zegt hij. “Als dammers regels veranderd willen zien, moeten ze naar de algemene ledenvergadering en hun zaken voorleggen. De algemene ledenvergdering is immers de hoogste instantie.” Daarnaast vergeten de dammers ook dat in de statuten van de SDB is aangegeven dat niet individuen, maar verenigingen lid zijn van de bond en de dammers op hun beurt lid zijn van de verenigingen.
Narain zegt diep geraakt te zijn door de opmerkingen dat de problemen te maken hebben met racistische en etnische sentimenten. De reactie van voorzitter Raoul Alias van de Pan-Amerikaanse damfederatie (PACDF) ziet hij ook als zeer ongebruikelijk. “De voorzitter bemoeit zich met een interne aangelegenheid, terwijl zijn insinuatie totaal verkeerd is.” Alias reageerde op de website van de werelddambond op een bericht, dat op de Forum Index was geplaatst door Rudi Azimullah. Die moet volgens Narain, die zelfs ondervoorzitter is van de PACDF, oppassen met wat hij op de index zet, “want wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht. Suriname staat nu voor joker.”
De gekwetste Narain erkent dat gesproken kan worden van een “down periode” in de damgeschiedenis van Suriname, maar ziet het oprichten van allerlei organisaties, waarmee geschermd wordt, niet als de oplossing. “Dat is fout, omdat Suriname straks dan teveel bonden heeft en de zaak versnipperd zal zijn.” Een oplossing in de hele problematiek ligt volgens hem voorhanden. “De verenigingen moeten actief(v)er worden en meedenken. We moeten eerlijk en op niveau met elkaar samenwerken.” Om kracht aan zijn oproep bij te zetten, zal de voorzitter in de komende periode met de verenigingen praten. “Bij mij gaat het erom dat er goed en in alle rust gedamd kan worden.”.-.
door Terence Oosterwolde
Uit "de Ware Tijd"
15/04/2006
Paramaribo - “Als Narain plaats moet maken, doe ik het”, zegt voorzitter Raj Narain over de recente golf van kritieken nationaal en internationaal over zijn functioneren en de situatie binnen de Surinaamse Dambond. Maar Narain wil ook niet overkomen als iemand die het zinkend schip verlaat. “In zo’n situatie is het moeilijk de zaak in de steek te laten. Ook ik heb een bepaalde verantwoordelijkheid en ben bereid afstand te doen van mijn taken wanneer zaken in rustiger vaarwater terecht zijn gekomen.”
Belangrijk is volgens hem ook dat hij nog gedragen wordt. “Geen enkele vereniging heeft de opmerking gemaakt dat het bestuur plaats moet maken. Een minderheid probeert gewoon haar wil door te drukken.” Die groep grijpt zaken volgens hem aan om andere dingen te rechtvaardigen, waardoor het voornaamste doel, de ontwikkeling van de damsport, op de achtergrond raakt. “De huidige situatie moet niet aangegrepen worden, om iets anders te maken van de situatie. Het eigen belang moet op de achtergrond geplaatst worden.”
De huidige problemen in de damwereld schrijft de voorzitter toe aan het niet optimaal functioneren van het bestuur, dat volgens hem moet veranderen. Daarnaast speelt ook dat de (democratische) regels niet in acht worden genomen. Het zal altijd moeilijk zijn om buiten de structuren om zaken te willen realiseren, zegt hij. “Als dammers regels veranderd willen zien, moeten ze naar de algemene ledenvergadering en hun zaken voorleggen. De algemene ledenvergdering is immers de hoogste instantie.” Daarnaast vergeten de dammers ook dat in de statuten van de SDB is aangegeven dat niet individuen, maar verenigingen lid zijn van de bond en de dammers op hun beurt lid zijn van de verenigingen.
Narain zegt diep geraakt te zijn door de opmerkingen dat de problemen te maken hebben met racistische en etnische sentimenten. De reactie van voorzitter Raoul Alias van de Pan-Amerikaanse damfederatie (PACDF) ziet hij ook als zeer ongebruikelijk. “De voorzitter bemoeit zich met een interne aangelegenheid, terwijl zijn insinuatie totaal verkeerd is.” Alias reageerde op de website van de werelddambond op een bericht, dat op de Forum Index was geplaatst door Rudi Azimullah. Die moet volgens Narain, die zelfs ondervoorzitter is van de PACDF, oppassen met wat hij op de index zet, “want wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht. Suriname staat nu voor joker.”
De gekwetste Narain erkent dat gesproken kan worden van een “down periode” in de damgeschiedenis van Suriname, maar ziet het oprichten van allerlei organisaties, waarmee geschermd wordt, niet als de oplossing. “Dat is fout, omdat Suriname straks dan teveel bonden heeft en de zaak versnipperd zal zijn.” Een oplossing in de hele problematiek ligt volgens hem voorhanden. “De verenigingen moeten actief(v)er worden en meedenken. We moeten eerlijk en op niveau met elkaar samenwerken.” Om kracht aan zijn oproep bij te zetten, zal de voorzitter in de komende periode met de verenigingen praten. “Bij mij gaat het erom dat er goed en in alle rust gedamd kan worden.”.-.
- Attachments
-
- bp75677_GR.jpg (20.01 KiB) Viewed 9390 times
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
-
Re: Voorronde PL 2006
Op 19 April om 6:45 pm begonnen de voorronde van het PL 2006.Rudi Azimullah wrote:Volgens zeggen van voorzitter Narain zullen de PL voorronden beginnen op 19 April 2006 in Hotel Krasnapolsky.
Deelnemers dienen zich to uiterlijk 6:00 pm aan te melden bij de arbiter (dhr. R Raghoenathsingh). .........................
De terugval van deelnemers is ook nu te merken vanwege het konflikt binnen de bond -- 28 deelnemers. de Nummers 1 en 2 van het vorig jaar zullen zich bij de beste 10 moeten aansluiten voor de finale die geplanned is voor 19 Mei. De vraag is als Bendt (#1) en Kemnaad (#2) zich gaan aansluiten.
Rudi Azimullah
Paramaribo, Suriname
Paramaribo, Suriname
- Hanco Elenbaas
De Ware Tijd, 26 april 2006
Sadiek-strijd onbeslist
Paramaribo - John Sadiek heeft in de voorronde van het persoonlijk landskampioenschap dammen remise gespeeld tegen zijn zoon Jerry. Het is bekend dat bij ‘familiepartijen’ tussen de Sadieks er haast nooit een winnaar is. Door de remise verspeelde John Sadiek zijn toppositie. Die wordt bezet door zijn zoon Reza, die zijn tweede partij op rij won. Hij versloeg Dewsarran Sital en deelt de eerste plaats met Mahinder Jaggoe, die heel makkelijk won van Moentazali Nazir. Overige uitslagen: Jack Paiso - Hugo Kemp 2-0; Waldi Anches - Ronny Koendji 2-0; Sharief Rodjan - Siewpal Nannan 2-0; Reza Ghafoerkhan - Stanley Moetoer 1-1; Eric Ligeon - Rudi Azimullah 2-0; John Schmeltz - Remy Ramautar 1-1; Dennis Weels - Sardino Kasim 2-0; Krish Ori - Jaiandra Birdjoe 2-0; Rabinder Nanhoe - Imro Adriaans 2-0; Rudie Benschop - Chander Bansi 2-0; Harry Laldjietsing - Dheeradjdutt Somai 2-0.-.
Sadiek-strijd onbeslist
Paramaribo - John Sadiek heeft in de voorronde van het persoonlijk landskampioenschap dammen remise gespeeld tegen zijn zoon Jerry. Het is bekend dat bij ‘familiepartijen’ tussen de Sadieks er haast nooit een winnaar is. Door de remise verspeelde John Sadiek zijn toppositie. Die wordt bezet door zijn zoon Reza, die zijn tweede partij op rij won. Hij versloeg Dewsarran Sital en deelt de eerste plaats met Mahinder Jaggoe, die heel makkelijk won van Moentazali Nazir. Overige uitslagen: Jack Paiso - Hugo Kemp 2-0; Waldi Anches - Ronny Koendji 2-0; Sharief Rodjan - Siewpal Nannan 2-0; Reza Ghafoerkhan - Stanley Moetoer 1-1; Eric Ligeon - Rudi Azimullah 2-0; John Schmeltz - Remy Ramautar 1-1; Dennis Weels - Sardino Kasim 2-0; Krish Ori - Jaiandra Birdjoe 2-0; Rabinder Nanhoe - Imro Adriaans 2-0; Rudie Benschop - Chander Bansi 2-0; Harry Laldjietsing - Dheeradjdutt Somai 2-0.-.