NK-finale 2006

Post Reply
Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Mon Apr 10, 2006 17:23

Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Casper van der Tak wrote: Ben ik de enige die niet bij de KNDB-site kan komen nu?! Ik krijg nu een File Permission Error, terwijl ik tot nu toe geen problemen met de KNDB-site had...
Je bent niet de enige...
Gelukkig!! (voor het eerst sinds tijden trouwens dat het me vanuit Beijing lukt op de FMJD-site in te loggen...)
Van hier uit geen enkel probleem om op de KNDB-sites te komen.
Partijen 5de ronde: http://nk2006.kndb.nl/index.php?option= ... &Itemid=41[/quote]

Nee, nu is alles er weer.[/quote]

Kon er zelf ook weer bij. Zit ik er nu helemaal naast, of was dit gewoon een hele zwakke partij van Gerard? Zijn vorige partij vond ik ook niet erg best (ook een kansloze omsingeling zonder creatieve ideen), dus hij lijkt uit vorm te zijn.

Lekkere partijen voor Kees in zo'n veel-partijen-in-een-weekje toernooi; kost niet veel energie.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 10, 2006 17:45

Casper van der Tak wrote: Zit ik er nu helemaal naast, of was dit gewoon een hele zwakke partij van Gerard? Zijn vorige partij vond ik ook niet erg best (ook een kansloze omsingeling zonder creatieve ideen), dus hij lijkt uit vorm te zijn.

Lekkere partijen voor Kees in zo'n veel-partijen-in-een-weekje toernooi; kost niet veel energie.
Het lijkt in die partijen van Kees vaak of het allemaal zo makkelijk gaat, alsof die tegenstanders maar wat aanrommelen. Paultje heeft regelmatig uitgelegd dat het wezenlijk anders in elkaar zit en dat dat schijnbare geknoei in feite veroorzaakt wordt door het verschrikkelijk sterke spel van Kees.

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Tue Apr 11, 2006 02:39

Hanco Elenbaas wrote:
Casper van der Tak wrote: Zit ik er nu helemaal naast, of was dit gewoon een hele zwakke partij van Gerard? Zijn vorige partij vond ik ook niet erg best (ook een kansloze omsingeling zonder creatieve ideen), dus hij lijkt uit vorm te zijn.

Het lijkt in die partijen van Kees vaak of het allemaal zo makkelijk gaat, alsof die tegenstanders maar wat aanrommelen. Paultje heeft regelmatig uitgelegd dat het wezenlijk anders in elkaar zit en dat dat schijnbare geknoei in feite veroorzaakt wordt door het verschrikkelijk sterke spel van Kees.
Ben het het Paul eens in het algemeen, maar bijv. tegen Cor v. Dusseldorp vond ik het allemaal wel erg voor de hand liggen wat hij speelde; wel sterk hoor, maar vanaf 3-9 had ik zijn zetten zelf ook al binnen een paar seconden gevonden. Dat is geen kritiek op Kees, maar wel kritiek op zijn tegenstanders die vrij kansloze omsingelingen kiezen.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Apr 11, 2006 10:07

Vermoedelijk heeft ook Cor vanaf zeker moment met lede ogen al die krachtzetten van Kees aan zien komen.

Wellicht moet er een match tussen de kampioen van Nederland en de kampioen van China komen, in het bijprogramma van de aanstaande match Sijbrands - Wiersma? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 11, 2006 15:29

Bert Zwart wrote:Vermoedelijk heeft ook Cor vanaf zeker moment met lede ogen al die krachtzetten van Kees aan zien komen.

Wellicht moet er een match tussen de kampioen van Nederland en de kampioen van China komen, in het bijprogramma van de aanstaande match Sijbrands - Wiersma? [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]
De match Sijbrands-Wiersma staat eraan te komen, mits een aantal bijzonder goede sponsors wordt gevonden, dat is tot mijn grote vreugde zaterdag duidelijk geworden. Het zou leuk zijn als er dan tegelijkertijd bijvoorbeeld ook een schaduwmatch van Kees tegen een andere profdammer zou plaatvinden.

Ik denk dat Casper heel wat remises zal halen met Kees in een match, maar een paar keer zal ook Casper zo op het eerste gezicht vreemde dingen gaan doen. Dat dwingt Kees af.
Zou Kees de enige zijn tegen wie Cor nog nooit een puntje heeft gehaald?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Apr 11, 2006 16:13

Gekopieerd uit de thread krantenartikelen:
Dieter wrote:
Bert Zwart wrote:Bennie had tegen Sekongo ongetwijfeld een primeur: de eerste partij op een NK waarin een 3 om 1 eindspel werd doogespeeld.
Is Goedemoed zijn trainer?
Volgens mij zou Goedemoed in deze situatie ook niemand aanraden de partij door te spelen.

Het was overigens geen primeur: Cock van Leeuwen heeft tegen Hans Jansen een keer doorgespeeld op een NK, daar zat een hele geschiedenis achter die Hanco ongetwijfeld beter kent dan ik.

De notatie tussen Sekongo en Provoost in de vijfde ronde stopt na 62 zetten, dit is onjuist. Ik heb zelf gezien dat er is doorgespeeld. Ongetwijfeld baalde Bennie dat zijn strategie net niet succesvol was.

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Tue Apr 11, 2006 16:14

De match Sijbrands-Wiersma staat eraan te komen, mits een aantal bijzonder goede sponsors wordt gevonden, dat is tot mijn grote vreugde zaterdag duidelijk geworden.
Wat bedoel je nou eigenlijk?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Apr 11, 2006 16:15

Andere 3 om 1's die doorgespeeld zijn op een NK (met dank aan een damliefhebber)

Boom - Oudshoorn 1998 (1-1)
Van Tilburg - De Ruiter 1977 (1-1)
C. van Leeuwen - H. Jansen 1997 (1-1)

E. Dollekamp - A. Scholma (3 om 2) (0-2)
H. Jansen - v.d. Borst 1981 (3 om 2) (1-1)

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Apr 11, 2006 16:44

Christian van der Schaaf wrote:
De match Sijbrands-Wiersma staat eraan te komen, mits een aantal bijzonder goede sponsors wordt gevonden, dat is tot mijn grote vreugde zaterdag duidelijk geworden.
Het is Hanco afgelopen zaterdag duidelijk geworden dat de match Sijbrands - Wiersma doorgaat, mits er een aantal goede sponsors wordt gevonden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Apr 11, 2006 17:21

Bert Zwart wrote:
Christian van der Schaaf wrote:
Het is Hanco afgelopen zaterdag duidelijk geworden dat de match Sijbrands - Wiersma doorgaat, mits er een aantal goede sponsors wordt gevonden.
Tot mijn grote vreugde!!
De dammatch waar ik al meer dan dertig jaar naar uitkijk en met mij alle damliefhebbers onder mijn generatiegenoten, een enkele zuurpruim daargelaten.
Beter laat dan nooit.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Tue Apr 11, 2006 18:00

Bert Zwart wrote:Gekopieerd uit de thread krantenartikelen:
Dieter wrote:
Bert Zwart wrote:Bennie had tegen Sekongo ongetwijfeld een primeur: de eerste partij op een NK waarin een 3 om 1 eindspel werd doogespeeld.
Is Goedemoed zijn trainer?
Volgens mij zou Goedemoed in deze situatie ook niemand aanraden de partij door te spelen.

Het was overigens geen primeur: Cock van Leeuwen heeft tegen Hans Jansen een keer doorgespeeld op een NK, daar zat een hele geschiedenis achter die Hanco ongetwijfeld beter kent dan ik.

De notatie tussen Sekongo en Provoost in de vijfde ronde stopt na 62 zetten, dit is onjuist. Ik heb zelf gezien dat er is doorgespeeld. Ongetwijfeld baalde Bennie dat zijn strategie net niet succesvol was.
Het gelijk van Bennie is min of meer aangetoond in de partij Van den Akker - Baljakin. De Bal lijkt gewonnen te hebben vanuit de anti-scouppe.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Apr 11, 2006 18:08

Bij de live-partijen staat nog steeds de remisestand na 72.5-14. Als Jeroen dit echt heeft weten te verliezen -ik kan het niet geloven-, vind ik dat nog erger dan een 3-om-1 nederlaag. Een anti-Scouppe zou toch iedereen met een rating van minimaal 666 foutloos moeten spelen.

Maar wellicht heeft Bal een schijfje geofferd en vervolgens de 3-om-2 gewonnen [img]images/smilies/icon_smile.gif[/img]
Last edited by Jan Pieter on Tue Apr 11, 2006 18:14, edited 2 times in total.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Tue Apr 11, 2006 18:10

Bert Zwart wrote:
Dieter wrote: Is Goedemoed zijn trainer?

Het gelijk van Bennie is min of meer aangetoond in de partij Van den Akker - Baljakin. De Bal lijkt gewonnen te hebben vanuit de anti-scouppe.
Idd uitslag is 0-2 en na 72 zetten stopt de partij. Jeroen heeft opgegeven, doorgespeeld en verloren of is door de vlag gegaan. Zou wel erg zijn als hij 'gewoon' verloren heeft in de anti-scouppe op een NK! Ben benieuwd naar de rest van de notatie.

Ajax-fan

Post by Ajax-fan » Tue Apr 11, 2006 18:28

Ajax-fan wrote:
Bert Zwart wrote:

Idd uitslag is 0-2 en na 72 zetten stopt de partij. Jeroen heeft opgegeven, doorgespeeld en verloren of is door de vlag gegaan. Zou wel erg zijn als hij 'gewoon' verloren heeft in de anti-scouppe op een NK! Ben benieuwd naar de rest van de notatie.
Dus niet anti-scouppe verloren.
Last edited by Ajax-fan on Tue Apr 11, 2006 18:51, edited 1 time in total.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Apr 11, 2006 18:28

De zetten staan er inmiddels op, en we kunnen concluderen dat Jeroen zich onvoorstelbaar heeft laten beetnemen.

1) hij heeft zich in tijdnood laten brengen, zodat hij slechts 20 seconden per zet overhield

2) hij heeft zijn dam vastgezet terwijl dat niet nodig was

3) hij is kennelijk niet op de hoogte van de partij Getmanski-Schwarzman, WK 2003, behandeld in Hoofdlijn 93, p32. I.p.v. 15-10 is 5-28 gewoon remise.
Last edited by Jan Pieter on Tue Apr 11, 2006 18:41, edited 2 times in total.

Post Reply