Door peptalk en bananen naar NK
door Chris Korsten
Vrijdag 7 april 2006 - Tienmaal is scheepsrecht voor Toby ’Bananaman’ Hage, die vanaf vandaag zijn eerste NK damt.
Liefst vijf debutanten beginnen vandaag in Culemborg aan het NK dammen, onder wie Toby Hage. De speler van het Tilburgse Angarde is de enige deelnemer die wordt bijgestaan door een mental coach. „Ik ben iemand die dat nodig heeft.“
Tegenwoordig is het vaste prik dat Hage met een tros bananen achter het bord verschijnt, waardoor hij ongewild als ’Bananaman’ door het leven gaat.
Het idee is afkomstig van Groninger Herman Spanjer, sinds enige tijd zijn begeleider/mental coach. Twee seizoenen geleden, toen Hage vanuit Tilburg een kortstondig uitstapje naar Apeldoorn maakte, kwamen de twee tot elkaar. „We speelden in hetzelfde team. Na enige tijd ontstond het lumineuze idee dat Herman mij zou gaan begeleiden. De aanleiding was dat ik vrijwel ieder jaar meedeed aan de halve finale van Nederland, zonder dat ik me ook maar één keer voor de eindstrijd wist te kwalificeren. Nou, dan ga je je stiekem toch eens achter de oren krabben. Dit jaar heb ik voor de tiende keer
een poging ondernomen ik durf gerust te beweren dat het dankzij de extra ondersteuning nu eindelijk is gelukt.“
mental coach Herman Spanjer
Behalve het geven van adviezen over voeding en damtechniek, houdt Spanjertroublemaker, zich bovenal bezig met mental coaching. „Wanneer een doel niet wordt bereikt, kun je bewust kiezen voor rust, social talk of andere vormen van blabla. Maar in mijn optiek is een stevige confrontatie dikwijls veel effectiever“, aldus Spanjer.
Skeeleren
Hage heeft verder de hoop gevestigd op zijn lichamelijke conditie. „Een gezonde geest past in een gezond lichaam. Doordat liefst vier dagen een dubbele ronde op het programma staat, heb ik de afgelopen tijd óók gewerkt aan mijn uithoudingsvermogen. Op de hometrainer en door te skeeleren. Ik heb nog nooit eerder zo’n zwaar toernooi gespeeld, dus al die inspanningen zijn waarschijnlijk geen overbodige luxe.“