KRANTENARTIKELEN - 2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Apr 07, 2006 20:22

Brabants Dagblad, 7 april 2006

Door peptalk en bananen naar NK

door Chris Korsten

Vrijdag 7 april 2006 - Tienmaal is scheepsrecht voor Toby ’Bananaman’ Hage, die vanaf vandaag zijn eerste NK damt.

Liefst vijf debutanten beginnen vandaag in Culemborg aan het NK dammen, onder wie Toby Hage. De speler van het Tilburgse Angarde is de enige deelnemer die wordt bijgestaan door een mental coach. „Ik ben iemand die dat nodig heeft.“

Tegenwoordig is het vaste prik dat Hage met een tros bananen achter het bord verschijnt, waardoor hij ongewild als ’Bananaman’ door het leven gaat.
Het idee is afkomstig van Groninger Herman Spanjer, sinds enige tijd zijn begeleider/mental coach. Twee seizoenen geleden, toen Hage vanuit Tilburg een kortstondig uitstapje naar Apeldoorn maakte, kwamen de twee tot elkaar. „We speelden in hetzelfde team. Na enige tijd ontstond het lumineuze idee dat Herman mij zou gaan begeleiden. De aanleiding was dat ik vrijwel ieder jaar meedeed aan de halve finale van Nederland, zonder dat ik me ook maar één keer voor de eindstrijd wist te kwalificeren. Nou, dan ga je je stiekem toch eens achter de oren krabben. Dit jaar heb ik voor de tiende keer
een poging ondernomen ik durf gerust te beweren dat het dankzij de extra ondersteuning nu eindelijk is gelukt.“

Image
mental coach Herman Spanjer

Behalve het geven van adviezen over voeding en damtechniek, houdt Spanjertroublemaker, zich bovenal bezig met mental coaching. „Wanneer een doel niet wordt bereikt, kun je bewust kiezen voor rust, social talk of andere vormen van blabla. Maar in mijn optiek is een stevige confrontatie dikwijls veel effectiever“, aldus Spanjer.

Skeeleren

Hage heeft verder de hoop gevestigd op zijn lichamelijke conditie. „Een gezonde geest past in een gezond lichaam. Doordat liefst vier dagen een dubbele ronde op het programma staat, heb ik de afgelopen tijd óók gewerkt aan mijn uithoudingsvermogen. Op de hometrainer en door te skeeleren. Ik heb nog nooit eerder zo’n zwaar toernooi gespeeld, dus al die inspanningen zijn waarschijnlijk geen overbodige luxe.“

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 08, 2006 10:05

De Telegraaf, 8 april 2006
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Apr 08, 2006 10:07

De Telegraaf, 8 april 2006

S P O R T K O R T

DRIEVOUDIG KAMPIOEN KEES THIJSSEN heeft in de openingsronde van het nationaal damkampioenschap als enige een overtuigende zege behaald. Hij versloeg debutant Michiel Kloosterziel uit Katwijk overtuigend. De overige zes duels eindigden in een gelijkspel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 02:17

De Telegraaf/ANP, 8 april 2006

Thijssen en Scholma aan kop

CULEMBORG - Kees Thijssen en Auke Scholma delen de koppositie bij de nationale titelstrijd dammen in Culemborg. Beiden staan na drie ronden op vijf punten.
Na twee winstpartijen kwam Thijssen zaterdag in de tweede speelronde van de dag remise overeen met Alexander Baljakin. Scholma profiteerde door Jeroen van den Akker te verslaan.

Culemborg. NK. Tweede ronde: Provoost - Van den Akker 1-1, Scholma - Hage 2-0, Van Berkel - Hans Jansen 0-2, Kloosterziel - Heusden 1-1, Sterrenburg - Thijssen 0-2, Baljakin - Sekongo 2-0, Van Dusseldorp - Gérard Jansen 0-2. Derde ronde: Gérard Jansen - Provoost 1-1, Sekongo - Van Dusseldorp 1-1, Thijssen - Baljakin 1-1, Heusden - Sterrenburg 0-2, Hans Jansen - Kloosterziel 1-1, Hage - Van Berkel 1-1, Van den Akker - Scholma 0-2.

Stand aan kop: 1. Thijssen, Scholma 3-5, 3. Baljakin, Gérard Jansen, Hans Jansen 3-4, 6. Sterrenburg 3-3.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:05

<CENTER>
DAMVERENIGING SLAGVAARDIG WAMEL

Secretaris: W.J. Duifhuis
Anjerstraat 2
6658 XT Beneden - Leeuwen
tel. 0487 – 594581
E-mail: dv.slagvaardig@planet.nl

Beneden Leeuwen, maart 2006

1e Denksportgala Dammen / Schaken van Slagvaardig en Tornado

Datum: Zondag 23 april 2006; aanvang 12.00 uur; Einde ca. 17.30 uur
in D’n Bogerd, van Heemstraweg 53, te Druten (0487 - 517127).
Gaarne 11.30 uur aanwezig.

Gespeeld wordt in: - Seniorenklasse
- Jeugdklasse (geboren in 1992 of later)

Indeling: In beide klassen wordt volgens het Zwitsers systeem gespeeld;
7 ronden;

Inschrijfgeld: Het inschrijfgeld bedraagt € 4,00 per persoon voor de senioren en
voor de jeugd € 2,50.

Prijzen: In beide klassen prijzen voor de best 3 of 5 geklasseerd; afhankelijk van het aantal inschrijvingen.

Speeltempo: 15 minuten per speler per partij.
K.N.D.B. spelregels voor sneldammen zijn van toepassing, echter
met uitzondering van arbitrage (deze wordt niet toegepast).

Volgorde van Deze wordt - achtereenvolgens - bepaald door
aankomst: aantal wedstrijdpunten, weerstandspunten, S.B. punten en evt. loting.

Opgave van vóór 15 april 2006 bij:
deelnemers: W.J. Duifhuis Tel. 0487 – 594581
Anjerstraat 2 E-mail: dv.slagvaardig@planet.nl
6658 XT BENEDEN - LEEUWEN

</CENTER>

DAMVERENIGING SLAGVAARDIG WAMEL
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ingezonden door: s.v.p. naam + telefoonnummer vermelden. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
INSCHRIJFFORMULIER 1e Denksportgala Dammen / Schaken van Slagvaardig en Tornado
Namen deelnemers: Klasse: Namen deelnemers: Klasse:
……………………… …….. ……………………… ……..

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:11

2 apriL 2006

Pim Meurs en Pieter Steijlen Gelders kampioen

Door onze medewerker

CULEMBORG
– Damvereniging Denk en Zet uit Culemborg was met elf deelnemers goed vertegenwoordigd op het Gelderse kampioenschap sneldammen. Pim Meurs (junioren) en Pieter Steijlen (aspiranten) werden in Almen in hun leeftijdscategorie kampioen. Ze plaatsten zich voor het Nederlandse Kampioenschap in juni. Dat deden ook junior Robert-Jan van den Akker en bij de senioren in categorie B Jan Riesthuis.

Pim Meurs was bij de junioren op dreef en met slechts vier remises bleef hij zijn directe concurrent drie punten voor. Pim scoorde 22 punten uit 13 snelle partijtjes. Robert-Jan van den Akker werd in deze groep met 16 punten vijfde.
Ook Pieter Steijlen was een klasse apart. Zijn score was met drie remises uitstekend. Hij had net als Pim Meurs drie punten voorsprong. Pieter noteerde 27 punten uit 15. Bij de aspiranten werd Sjoerd ten Brinke achtste, Derk-Jan Riesthuis tiende en Sjuul Verheij veertiende. Bij de pupillen eindigden Thijs Spreen Brouwer, Kester Brons en Marc den Hartog in de middenmoot. Freek van Stijn werd zesde bij de welpen.
Jan Riesthuis was in categorie B met 19 punten uit 15 gedeeld eerste. Na vier barragepartijen was er nog geen beslissing om de Gelderse titel gevallen. Gerard Korten uit Eibergen en Riesthuis stonden nog steeds op gelijke hoogte. Toen werd om de eerste plaats geloot. Daarbij was Korten de gelukkigste. Riesthuis werd dus tweede.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:14

2 april 2006

Steven Wijker wint vijfde Damnacht van Lent

Image
Zelfs op een uitgerekt bord kwam Kees Thijssen niet langs
Steven Wijker

Door onze medewerker
LENT
– Damclub Lent organiseerde voor de vijfde keer een damnacht. Vanaf zaterdagavond half tien zaten veertien enthousiastelingen achter het damborden in clubhuis ’t Klaverblad. Jeugdige spelers waren goed vertegenwoordigd bij dit evenement dat zondagochtend rond negen uur werd afgesloten. De spelers werkten tijdens de Damnacht achttien partijtjes per persoon in een rap tempo af.
Na een rondtoernooi werden de finales in twee groepen afgewerkt. Steven Wijker uit Heerhugowaard werd eerste in groep 1. Voor de tweede prijs was een barrage nodig. Daarin bleef Jasper Lemmen van de organiserende club de meerdere van Arjen de Mooij uit Veghel en van Rienk van Marle uit Nijmegen.
De winst in groep B ging naar Wim van Mourik uit Nijmegen, Joppe Lemmen van DC Lent werd tweede en Marco van Bronswijk ook van DC Lent, na een barrage met clubgenoot Sander Spaans, derde.
Thijs Gerritsen van DC Lent heeft zich via de Gelderse titelstrijd voor het Nederlandse Kampioenschap sneldammen geplaatst. Gerritsen werd met 24 punten uit 15 tweede bij de aspiranten. Ook Pepijn van den Brink van DV Huissen mag als nummer 2 bij de pupillen op 17 juni naar het NK sneldammen. Bij de senioren is Henk Hoksbergen van DC Heteren als nummer drie in categorie B voor het NK sneldammen geplaatst.

Eindstanden Damnacht van Lent

Groep 1:
1 Steven Wijker Heerhugowaard 11 punten uit 7, Jasper Lemmen Bemmel 10, 3 Arjen de Mooij Veghel 10, 4 Rienk van Marle Nijmegen 10, 5 Maddy Lemmen Bemmel 6, 6 Thijs Gerritsen Bemmel 6, 7 Fons Huijbregts Breda 3.

Groep 2:
1 Wim van Mourik Nijmegen 12 uit 7, 2 Joppe Lemmen Bemmel 11, 3 Marco van Bronswijk Lent 9, 5 Sander Spaans Lent 9, 5 Raymond Geurts Ooij/Marcel Wijers Bemmel 8, 6 Niek Wegh Lent en Ton Holla Nijmegen 3
Last edited by Hanco Elenbaas on Sun Apr 09, 2006 06:24, edited 3 times in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:16

2 april 2006

Steven Wijker wint vijfde Damnacht van Lent

Door onze medewerker

LENT
– Damclub Lent organiseerde voor de vijfde keer een damnacht. Vanaf zaterdagavond half tien zaten veertien enthousiastelingen achter het damborden in clubhuis ’t Klaverblad. Jeugdige spelers waren goed vertegenwoordigd bij dit evenement dat zondagochtend rond negen uur werd afgesloten. De spelers werkten tijdens de Damnacht achttien partijtjes per persoon in een rap tempo af.
Na een rondtoernooi werden de finales in twee groepen afgewerkt. Steven Wijker uit Heerhugowaard werd eerste in groep 1. Voor de tweede prijs was een barrage nodig. Daarin bleef Jasper Lemmen van de organiserende club de meerdere van Arjen de Mooij uit Veghel en van Rienk van Marle uit Nijmegen.
De winst in groep B ging naar Wim van Mourik uit Nijmegen, Joppe Lemmen van DC Lent werd tweede en Marco van Bronswijk ook van DC Lent, na een barrage met clubgenoot Sander Spaans, derde.
Thijs Gerritsen van DC Lent heeft zich via de Gelderse titelstrijd voor het Nederlandse Kampioenschap sneldammen geplaatst. Gerritsen werd met 24 punten uit 15 tweede bij de aspiranten. Ook Mark Looman mag naar het NK. Het pas negenjarige spelertje van Slagvaardig uit Wamel werd bij de welpen vierde en mag op 17 juni ook naar het NK tegen zijn leeftijdsgenoten.

Eindstanden Damnacht van Lent

Groep 1:
1 Steven Wijker Heerhugowaard 11 punten uit 7, Jasper Lemmen DC Lent 10, 3 Arjen de Mooij Veghel 10, 4 Rienk van Marle Nijmegen 10, 5 Maddy Lemmen DC Lent 6, 6 Thijs Gerritsen DC Lent 6, 7 Fons Huijbregts Breda 3.

Groep 2: 1 Wim van Mourik Nijmegen 12 uit 7, 2 Joppe Lemmen DC Lent 11, 3 Marco van Bronswijk DC Lent 9, 5 Sander Spaans DC Lent 9, 5 Raymond Geurts/Marcel Wijers DC Lent 8, 6 Niek Wegh DC Lent en Ton Holla Nijmegen 3.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:27

4 april 2006

Open NK voor veteranen bij WSDV in Wageningen

Door ANTON JANSSEN

WAGENINGEN – Damvereniging WSDV in Wageningen organiseert onder leiding van toernooileider Gerhard Gerritsen van maandag 24 tot en met vrijdag 28 april het Open Nederlandse Kampioenschap dammen voor veteranen. Gespeeld wordt in het gerenoveerde clubgebouw De Doorbraak aan de Grintweg 324-A in Wageningen.
Er worden acht ronden Zwitsers gespeeld in drie categorieën: 50+, 60+ en 70+. De animo voor het toernooi is opmerkelijk groot. WSDV heeft al 55 deelnemers ingeschreven. Het maximum staat op 66. Aanmeldingen voor het toernooi zijn nog mogelijk bij Henk Kleinrensink, telefoon 0317-411873.
De eerste ronde begint om 12 uur, de volgende drie dagen wordt om 9.30 en 15.00 uur gespeeld en op de slotdag beginnen de dammers om 10.30 uur. De prijsuitreiking is om 16.00 uur. Na afloop is er een gezamenlijk buffet als afsluiting. De damstrijd verloopt onder leiding van arbiter Herman Ketelaars uit Nijmegen.
De algemene winnaar van het toernooi mag zich Nederlandse Kampioen noemen en legt ook beslag op de Geert van Dijk trofee. Organisator Kleinrensink beschouwt grootmeester Ruud Palmer uit Nijmegen en FMJD-meester Frank Teer uit Heesch (oud Europees Kampioen) als favoriet voor de eindzege. Achtvoudig Nederlands kampioene Barbara Graas uit Wormerveer doet ook mee.
Ada Hink, voorzitter van de Wageningse Sportraad, doet maandag 24 april de openingszet. Haitze Meurs, voorzitter van de Dambond, komt op de slotdag de Eremedailles uitreiken. Tijdens het toernooi is steeds actuele informatie beschikbaar op website: www.wsdv.nl.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:30

3 april 2006

Gérard Jansen geen moeite met aangepast Nederlands Kampioenschap

Door ANTON JANSSEN

Image

HUISSEN
– Gérard Jansen begint vrijdag in Culemborg aan zijn eenentwintigste Nederlands damkampioenschap. De Huissense grootmeester was door zijn derde plaats in het vorige Nederlandse Kampioenschap (NK) zeker van een plaats in de strijd tussen de beste veertien dammers. Van Jansen is bekend dat hij topsport en zijn maatschappelijke carrière (Gérard werkt als administrateur in Pernis. AJ) goed weet te combineren.
Het NK 2006 staat in het teken van veranderingen in de toernooiopzet. De dertien speelronden worden in negen dagen afgewerkt. Er zijn niet alleen minder speeldagen; ook de bedenktijd is verkort. Na de vijfenzeventigste zet krijgen de spelers twintig seconden voor elke volgende zet.
Jansen oordeelt: “Ik vind dit speeltempo beter dan dat in het WK van Amsterdam, vorig jaar oktober. De bond geeft geluisterd naar de kritiek van spelers. Met de wijziging is er geen risico dat spelers elkaar door de klok (kunnen) jagen.”
Over het speelschema Jansen een duidelijke mening: “Toch wordt dit NK een hele klus. Buitenstaanders verbazen zich over de moeite die dammers met een toernooi met deze opzet hebben. Wanneer ze zelf zo’n toernooi zouden spelen, gaan ze daarover anders denken. Wanneer het tegenzit, ben je op dit NK twee keer zes uur aan het bord gekluisterd. Van de andere kant komt het mij door de drukte op het werk goed uit dat het NK slechts één week duurt.”
Dit NK heeft dankzij sponsoring een prima gevulde prijzenpot. De speler van DV Huissen: “Volgens mijn herinneringen is het prijzengeld nog nooit zo hoog geweest. Vorig jaar waren daarover van de deelnemers veel kritische geluiden te horen. Daar is naar geluisterd. Ik heb een vaste baan. Een prijs is leuk meegenomen maar per saldo gaat het mij toch om het meedoen.”
Het deelnemersveld voor het NK 2006 telt liefst vijf debutanten. Jansen: “Hoe zullen ze het doen? Er zitten voor mij enkele onbekenden tussen. In deze titelstrijd is één plaats in het Wereldkampioenschap (WK) van 2007 in Hardenberg te verdienen. De nummers 1 tot en met 3 mogen in september op kosten van de bond naar het Europese Kampioenschap (EK) in Slovenië.”
Gérard Jansen, Alexander Baljakin en regerend Nederlands Kampioen Kees Thijssen zijn (voorlopig) aangewezen als Nederlands team voor het WK landenteams in december 2006 in Senegal.
De Huissenaar: “We moeten in het komende NK bij de sterkste vijf deelnemers eindigen. Dan is de aanwijzing definitief. Ik verheug me op uitzending. Dat wordt mijn kans voor een kennismaking met het dammen in Afrika. Een reden extra dus om op het NK goed voor de dag te komen. Ik ga in Culemborg mijn vertrouwde tactiek volgen.”

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:34

3 april 2006

Jeroen van den Akker wil voor thuispubliek goed presteren

Door ANTON JANSSEN

Image

CULEMBORG – Het Nederlandse Kampioenschap (NK) voor dammers in Culemborg begint komende vrijdag. De opening is om twaalf uur, de eerste ronde start om één uur. Het toernooi wordt in het kantoor Panta Rhei aan de Godfried Bomansstraat 4 gespeeld. Uiteindelijk heeft de organisatie afgezien van het oude stadhuis. Panta Rhei biedt veel ruimte, de speelzaal is 400 m2.
In dit NK 2006 komen drie deelnemers van de plaatselijke damvereniging Denk en Zet uit: Jeroen van den Akker, Bennie Provoost en Auke Scholma. Het trio heeft zich via de Halve Finales voor de titelstrijd geplaatst. Het toernooi brengt veel vernieuwingen. De prijzenpot is met € 12.500 gevuld. De partijen zijn op een groot scherm in de publieksruimte en via het Internet te volgen.
Voor het eerst worden op verschillende dagen twee ronden afgewerkt. Het hele toernooi met dertien ronden duurt slechts negen dagen. Zaterdag 15 april is de slotdag. Aan de maximale speelduur van een partij is een limiet gesteld. Het Open NK sudoku is een nevenactiviteit. Ton Sijbrands, Rob Clerc en Johan Krajenbrink verzorgen demonstraties en John van den Borst geeft twee keer een simultaan.
Jeroen van den Akker, voor de zesde keer finalist, vindt het toernooi in de nieuwe opzet een stuk zwaarder. De Culemborger: “Maar ik heb er geen problemen mee. Het spelen van twee partijen per dag is in het voordeel van de spelers zoals ik die over een goede lichamelijke conditie beschikken. Ik reken me tot de jongere garde. Ik voorspel dat in dit toernooi met vijf debutanten meer beslissingen gaan vallen. Over het algemeen is het spel van nieuwkomers minder stabiel. Ze willen graag het spel maken; dat leidt tot interessante partijen. De kampioen zal minimaal een plus 4-score moeten hebben.”
Over het spelen in Culemborg merkt Van den Akker op: “Het is de vraag of dat voor mij een voordeel is. Ik kan thuis slapen en mijn vrije tijd zelf indelen. Van de andere kant leeft het thuisfront natuurlijk meer met je mee. Met het prijzengeld ben ik tevreden. Het is een tegemoetkoming aan de full-profs. Zelf voel ik me een semiprof. Een hoge klassering is voor mij geen doel op zich. Wel wil ik graag mijn B-status bij NOC/NSF handhaven.”
Auke Scholma komt al voor de tweeëntwintigste keer in het NK uit. De Groninger ziet het NK nog steeds als een uitdaging: “Ik zoek steeds naar vernieuwingen in het spel en ga altijd voor de titel. Ik heb aan m’n conditie gewerkt en speel voor een WK-plaats. De concurrentie is groot. Spelers als Kees Thijssen, Alexander Baljakin en Gérard en Hans Jansen zullen weer meedoen om de titel. Het schema is zwaar. Ik had liever een maximale speelduur van vijf uur per partij gezien.”
Debutant Bennie Provoost wil in dit NK vooral ervaring opdoen. De Zeeuw: “Een plaats in het linkerrijtje is mijn doelstelling. Het wordt volgens mij door de inkorting van het aantal speeldagen een slijtageslag. Ik heb me, samen met oud-kampioen Erno Prosman, intensief voorbereid. Ik ben er al weken mee bezig. In het nieuwe speeltempo kan ik me vinden. Het wordt een mooie ervaring in Culemborg; het is voor mij een beetje een thuisbasis”, aldus de speler van Denk en Zet.

Speelschema
Vrijdag 7 april 13.00 uur ronde 1; zaterdag 8 april 9.30 uur ronde 2 en 16.00 uur ronde 3, zondag 9 april 12.00 uur ronde 4, maandag 10 april 9.30 uur ronde 5 en 16.00 uur ronde 6, dinsdag 11 april 12.00 uur ronde 7, woensdag 12 april 9.30 uur ronde 8 en 16.00 uur ronde 9, donderdag 13 april 12.00 uur ronde 10, vrijdag 14 april 9.30 uur ronde 11 en 16.00 uur ronde 12 en zaterdag 15 april 10.00 uur ronde 11 en 16.30 uur prijsuitreiking en sluiting.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:39

7 april 2006

Voordeel voor Jeroen van den Akker slaat niet door

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG
– In de openingsronde voor het Nederlandse Kampioenschap (NK) dammen was Jeroen van den Akker tegen debutant Toby Hage het langst in de weer. Het treffen met Hage vergde ruim vijfenhalf uur. Het was de langste partij van de dag. Er viel geen beslissing. De Culemborgse deelnemer had onvoldoende voordeel om de Brabander op de knieën te krijgen.
Na een sfeervolle opening waarin de veertien dammers zich voor het publiek in kantoorgebouw Panta Rhei presenteerden, moesten de spelers aan de bak. Voor Van den Akker was het een weerzien na een onderbreking in 2005 wegens studie. De speler/trainer van damvereniging Denk en Zet koos voor een strategische aanpak.
Naarmate de partij vorderde kreeg Jeroen betere perspectieven. Nota bene in de tijdnood van de Culemborger ging Hage niet zo handig met zijn stelling om. Van den Akker ondervond gisteren dat de marges tussen winst en remise smal zijn: “Mijn aanvalsplan was effectiever dan dat van Toby. Stilletjes hoopte ik op winstkansen. Dat bleek te hoog gegrepen want Toby verdedigde zich sterk en wist handig te ontsnappen.”
Kees Thijssen, de regerende kampioen, was gistermiddag de enige winnaar. De Amsterdammer liet clubgenoot Michiel Kloosterziel met sterk positiespel kansloos. Auke Scholma en Bennie Provoost, de beide andere dammers van de hoofdmacht van Denk en Zet in dit toernooi, deelden de punten met Cor van Dusseldorp en Hans Jansen.
PROGRAMMA Vandaag om 9.30 uur volgt ronde 2 en vanmiddag om 16.00 uur ronde 3. In de publieksruimte geeft Ton Sijbrands vanaf 11.30 uur tekst en uitleg bij het verloop van de partijen en vanaf 16.00 uur speelt Denk en Zet-dammer John van den Borst simultaan. Jeroen van den Akker speelt tegen zijn teamgenoten Provoost (ronde 2) en Scholma (ronde 3). In de vierde ronde op zondag treft hij Anton van Berkel achter het bord.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 06:41

7 april 2006

Gérard Jansen remise in levendig damtreffen met Alexander Baljakin

Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG/HUISSEN – Dammer Gérard Jansen heeft het Nederlandse Kampioenschap (NK) gistermiddag geopend met een onbeslist resultaat tegen club- en teamgenoot Alexander Baljakin. De grootmeester uit Huissen en zijn uit Wit Rusland afkomstige tegenstander maakten er geen ‘onderonsje’ van. Beide spelers van DV Huissen voelden elkaar stevig aan de tand.
Het onderlinge treffen werd niet de voorspelbare saaie risicoloze confrontatie tussen clubgenoten. Jansen na afloop: “Wanneer je een zware strategische partij speelt, zoals wij vandaag, dan zit je meteen scherp in het toernooi. Baljakin en ik hadden vooraf niets afgesproken. Gevoelsmatig ken je elkaars krachten, vooral de sterke punten. Van mijn kant had ik zeker geen behoefte hem een vervroegd verjaardagscadeau te presenteren. We zijn met een serieuze zaak bezig.”
Het treffen tussen Jansen en Baljakin werd een laveerpartij. Jansen had de indruk dat hij in het middenspel gemakkelijker stond. Baljakin deelde verschillende speldenprikken uit in een poging Jansen te verrassen. Spelers op dit niveau kunnen stellingen doorgronden. Toen Baljakin een doorstoot plaatste, was Jansen op zijn hoede.
De stelling bleef na een vereenvoudiging van de Huissenaar in evenwicht. Na bijna vier uur speeltijd deelden de clubgenoten de punten. Jansen wil er weer een mooi NK van maken. Van Baljakin die vandaag 45 jaar wordt, is bekend dat hij aast op internationaal succes.
Bij de presentatie van de import Huissenaar tijdens de openingsceremonie meldde spreekstalmeester Johan Krajenbrink dat de Wit-Rus ambitieuze plannen heeft. Hij zint op het bereiken van een match om de wereldtitel. Gérard Jansen werd gekenschetst als een doelgerichte en nuchtere NK-ganger. Jansen zit al vanaf zijn veertiende in de hoofdmacht van DV Huissen en een Nederlandse titel ontbreekt nog op zijn palmares”, aldus Krajenbrink, de komend technisch directeur bij DV Huissen/
PROGFRAMMA: Gérard Jansen speelt vanmorgen (9.30 uur) in ronde 2 tegen Cor van Dusseldorp en in de middagronde (16.00 uur) tegen debutant Bennie Provoost. Baljakin neemt het op tegen respectievelijk Leopold Sekongo en titelverdediger Kees Thijssen. Zondag om 12.00 uur komt Jansen uit tegen Sekongo en Baljakin tegen Ron Heusdens.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Apr 09, 2006 07:16

De Telegraaf, 9 april 2006

Scholma op kop

Van onze dammedewerker

CULEMBORG, zondag

De van oorsprong Friese grootmeester en oud-kampioen Auke Scholma heeft bij het Nederlands damkampioenschap de leiding genomen. Hij won gisteren twee partijen, een fortuinlijke zege in het eindspel tegen debutant Toby Hage en was vervolgens succesvol in een regelmatige aanvalspartij tegen Jeroen van de Akker. De in Noord-Groningen woonachtige topspeler speelde vooruit tegen de Zeeuwse kampioen Provoost. Scholma won en staat hiermee eerste met een sublieme score.
<center>
Image
Auke Scholma in karakteristieke positie
foto: Kees Thijssen sr.</center>

Tweede ronde: Provoost – Van de Akker 1-1; Scholma – Hage 2-0; Van Berkel – H. Jansen 0-2; Kloosterziel – Heusdens 1-1; Sterrenburg – Thijssen 0-2; Baljakin – Sekongo 2-0; Van Dusseldorp – G. Jansen 0-2.

Derde ronde: G.Jansen – Provoost 1-1; Sekongo – Van Dusseldorp 1-1; Thijssen – Baljakin 1-1; Heusdens – Sterrenburg 0-2; H. Jansen – Kloosterziel 1-1; Hage – Van Berkel 1-1; Van de Akker – Scholma 0-2. Vierde ronde: Provoost – Scholma 0-2.

Stand bovenaan: 1. Scholma 7 uit 4; 2. Thijssen 5 uit 3; gedeeld 3. G. Jansen, H. Jansen en Baljakin 4 uit 3.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Apr 10, 2006 13:11

De Telegraaf, 10 april 2006

Thijssen naast Scholma

Van onze dammedewerker

CULEMBORG, maandag

Nationaal kampioen Kees Thijssen is gisteren in de vierde ronde van het NK dammen gelijk gekomen met Auke Scholma. De grootmeester uit het Groningse Baflo had zijn partij al vooruit gespeeld en gewonnen tegen de Zeeuwse kampioen Ben Provoost. Thijssen bleef niet achter en kwam vanuit een bekende theoretische opening met een nieuwe opbouw, waar zijn tegenstander Cor van Dusseldorp niet goed raad mee wist. Hij liet bewust een doorbraakcombinatie toe, waarna een dam op het bord kwam die vervolgens werd afgenomen. Door een opbouwfout van zijn opponent kon Thijssen vervolgens met zijn ogen dicht schijfwinst afdwingen met een vroegtijdig einde.
In de overige duels ontstond wel strijd, maar echte confrontaties gingen de meeste spelers uit de weg. De overige duels eindigden in remise en Scholma en Thijssen staan in dit vroege stadium al twee punten voor op hun naaste concurrenten.

Uitslagen vierde ronde: Provoost – Scholma 0-2, Van Berkel – Van de Akker 1-1, Kloosterziel – Hage 1-1, Sterrenburg – H. Jansen 1-1, Baljakin – Heusdens 1-1, Van Dusseldorp – Thijssen 0-2, G. Jansen – Sekongo 1-1.

Stand aan kop: 1 en 2. Scholma en Thijssen 7 pnt., 3, 4 en 5. G. Jansen, H. Jansen en Baljakin 5 pnt.

Post Reply