Bondscompetitie 2005-2006

Post Reply
pietervdvorm
Posts: 331
Joined: Sat Aug 07, 2004 19:00

Post by pietervdvorm » Tue Feb 21, 2006 01:47

Vuil spel? Ik vraag om een diagram!!! Desnoods een beschrijving van de vuistslag in tijdnood...

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Feb 21, 2006 03:12

Wat een gezeur over de 10-10 bij DVSB en Hiltex 2. Als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd dan mag je verwachten dat ze toch spelen alsof ze er belang bij hebben. Dat heet het vervullen van de sportieve plicht.

Maar als beide teams belang hebben bij dezelfde uitslag, dan moet je niet verlangen dat de teams een beter resultaat proberen te behalen, in elk geval niet wanneer dat het risico op een slechter resultaat met zich meebrengt. Je hoeft je eigen belang toch niet ondergeschikt te maken aan het belang van anderen?? Wie hier niet mee kan leven, moet de regels van het spel veranderen (zodat er bijv. geen gelijke spelen meer mogelijk zijn). De spelers valt niets te verwijten. Eerlijk gezegd verbaast het me dat de 10-10 pas om half vier werd bereikt.

Van_Hanegem
Posts: 51
Joined: Tue Aug 16, 2005 01:33
Location: Utrecht

Post by Van_Hanegem » Tue Feb 21, 2006 07:29

Ken Uw Pappenheimers!
De Delftse intrigant Gerard de Groot, altijd klaar met kwaadaardige praatjes over anderen, maar nooit een woordje van zelfkritiek of excuus, is er haast vanzelfsprekend ook als de ratten bij om DVSB en Hiltex te veroordelen. Op zijn site Spinnengif schrijft De Groot: "DVSB verleende zijn kampioenschap een nare bijsmaak door een schijnbaar afgesproken 10-10 tegen degradatiekandidaat Hiltex 2, dat daar maar al te graag aan meewerkte."
Hoe diep kun jij nog zinken Gerard?

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Tue Feb 21, 2006 08:31

Van_Hanegem wrote:Ken Uw Pappenheimers!
De Delftse intrigant Gerard de Groot, altijd klaar met kwaadaardige praatjes over anderen, maar nooit een woordje van zelfkritiek of excuus, is er haast vanzelfsprekend ook als de ratten bij om DVSB en Hiltex te veroordelen. Op zijn site Spinnengif schrijft De Groot: "DVSB verleende zijn kampioenschap een nare bijsmaak door een schijnbaar afgesproken 10-10 tegen degradatiekandidaat Hiltex 2, dat daar maar al te graag aan meewerkte."
Hoe diep kun jij nog zinken Gerard?
Ik denk dat jij als anonieme moraalridder deze vraag best zelf kunt beantwoorden. [img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Post by Damkoningin » Tue Feb 21, 2006 10:55

Jan Pieter wrote:
Tijn wrote:Detail:

CEMA/De Vaste Zet speelde de elfde en laatste ronde zonder Ove Verdel (wegens ziekte). Dit is voor het eerst in zeventien seizoenen. Hierin speelde Ove alle honderdzesentachtig wedstrijden!
In 1988 promoveerde Amstelland naar de nationale competitie en mijn broer Wiebo heeft sindsdien geen wedstrijd gemist. Zijn teller staat dus op 18 x 11 = 198. Wie biedt er meer?
Jan Schippers heeft 250 partijen in de NC gespeeld.
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Tue Feb 21, 2006 11:17

Jan Pieter wrote:Wat een gezeur over de 10-10 bij DVSB en Hiltex 2. Als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd dan mag je verwachten dat ze toch spelen alsof ze er belang bij hebben. Dat heet het vervullen van de sportieve plicht.

Maar als beide teams belang hebben bij dezelfde uitslag, dan moet je niet verlangen dat de teams een beter resultaat proberen te behalen, in elk geval niet wanneer dat het risico op een slechter resultaat met zich meebrengt. Je hoeft je eigen belang toch niet ondergeschikt te maken aan het belang van anderen?? Wie hier niet mee kan leven, moet de regels van het spel veranderen (zodat er bijv. geen gelijke spelen meer mogelijk zijn). De spelers valt niets te verwijten. Eerlijk gezegd verbaast het me dat de 10-10 pas om half vier werd bereikt.
Je hebt volkomen gelijk Jan Pieter.

Veel beter was het natuurlijk geweest dat al op bijv. vrijdag de uitslag 10-10 bekend was gemaakt en dat er geen arbiterskosten, reiskosten e.d. gemaakt werden.
Alle deelnemende teams hadden vooraf via e-mail de uitslag even door kunnen krijgen.

En als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd, tja, waarom zouden ze nog spelen. Sportieve plicht? Voor wie? Publiek?
Nee, ook deze damwedstrijden zouden via de post/e-mail afgedaan kunnen worden. Goh, een lekkere vrije zaterdag.
Laten we de reglementen gewoon aanpassen en voorstellen dat 24 uur voor aanvang van een wedstrijd een uitslag overeengekomen kan worden.

In lagere competities is m.i. deze tendens al gaande. Sommige teams accepteren een nederlaag met 16-0 of 8-0 en hoeven dan niet te verschijnen. Dit omdat het niet meer uitmaakt of dat men het gevoel heeft geen kans te hebben.
En als er bijv. toevallig een bekerloting tussen twee teams van dezelfde club ontstaat. Tja, dan hoeven we deze wedstrijd toch niet te spelen?

Mijn excuus aan Davelaar en Hildering en spelers van Hiltex 2 en DVSB. Ik verwijt ze niks. Complimenten zelfs. Club- en teambelang moet altijd voorgaan.
Zelf ben ik geen haar beter. Ik speel ook een snelle remise als ik niet veel zin meer heb of niet durf. Ik kan me ook voorstellen dat twintig spelers tegelijk dit gevoel kunnen hebben.

Ach, laat ik maar ophouden met zeuren en zeiken. Het is alleen voer voor anoniemen, die wel een mening hebben, maar die niet met een echte naam durven te ondertekenen.
Nee, laten we vooruitkijken naar de nationale competitie van volgend seizoen. Elf vrije zaterdagen zijn nooit weg.

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Post by Dieter » Tue Feb 21, 2006 11:36

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:Wat een gezeur over de 10-10 bij DVSB en Hiltex 2. Als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd dan mag je verwachten dat ze toch spelen alsof ze er belang bij hebben. Dat heet het vervullen van de sportieve plicht.

Maar als beide teams belang hebben bij dezelfde uitslag, dan moet je niet verlangen dat de teams een beter resultaat proberen te behalen, in elk geval niet wanneer dat het risico op een slechter resultaat met zich meebrengt. Je hoeft je eigen belang toch niet ondergeschikt te maken aan het belang van anderen?? Wie hier niet mee kan leven, moet de regels van het spel veranderen (zodat er bijv. geen gelijke spelen meer mogelijk zijn). De spelers valt niets te verwijten. Eerlijk gezegd verbaast het me dat de 10-10 pas om half vier werd bereikt.
Je hebt volkomen gelijk Jan Pieter.

Veel beter was het natuurlijk geweest dat al op bijv. vrijdag de uitslag 10-10 bekend was gemaakt en dat er geen arbiterskosten, reiskosten e.d. gemaakt werden.
Alle deelnemende teams hadden vooraf via e-mail de uitslag even door kunnen krijgen.

En als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd, tja, waarom zouden ze nog spelen. Sportieve plicht? Voor wie? Publiek?
Nee, ook deze damwedstrijden zouden via de post/e-mail afgedaan kunnen worden. Goh, een lekkere vrije zaterdag.
Laten we de reglementen gewoon aanpassen en voorstellen dat 24 uur voor aanvang van een wedstrijd een uitslag overeengekomen kan worden.

In lagere competities is m.i. deze tendens al gaande. Sommige teams accepteren een nederlaag met 16-0 of 8-0 en hoeven dan niet te verschijnen. Dit omdat het niet meer uitmaakt of dat men het gevoel heeft geen kans te hebben.
En als er bijv. toevallig een bekerloting tussen twee teams van dezelfde club ontstaat. Tja, dan hoeven we deze wedstrijd toch niet te spelen?

Mijn excuus aan Davelaar en Hilberink en spelers van Hiltex 2 en DVSB. Ik verwijt ze niks. Complimenten zelfs. Club- en teambelang moet altijd voorgaan.
Zelf ben ik geen haar beter. Ik speel ook een snelle remise als ik niet veel zin meer heb of niet durf. Ik kan me ook voorstellen dat twintig spelers tegelijk dit gevoel kunnen hebben.

Ach, laat ik maar ophouden met zeuren en zeiken. Het is alleen voer voor anoniemen, die wel een mening hebben, maar die niet met een echte naam durven te ondertekenen.
Nee, laten we vooruitkijken naar de nationale competitie van volgend seizoen. Elf vrije zaterdagen zijn nooit weg.
Ik voel met je mee Piet, het is bitter maar binnen de regels nu eenmaal mogelijk en niet exclusief voor het dammen hoor. dat twee of twintig spelers remise overeen kunnen komen zit opgesloten in de regelgeving en als je in een ongustige positie geraakt kun je daar het slachtoffer van worden, ik weet niet meer wanneer maar ik herrinner me dat ook eens een voetbalwedstrijd op tv zo gespeeld is, samen de tijd vol spelen met de bal heen en weer achteruit, naar links en naar rechts en zo door. Heel vervelend zeker voor de derde partij die lijdzaam moet toezien. Ging geloof ik om degradatie uit de eredivisie zo'n 20 jaar geleden denk ik.
Het enige wat je tegen dat soort zaken kunt doen is proberen niet verzijld te geraken in die derde partij situatie. Accepteer maar dat jullie de strijd eerder verloren hebben en sta niet te lang stil bij zo'n vervelende afloop. Morgen is een nieuwe dag met nieuwe kansen, ga d'r voor.
succes

Urker
Posts: 172
Joined: Thu Jun 30, 2005 11:53

Post by Urker » Tue Feb 21, 2006 12:05

Bouma heeft 11 vrije zaterdagen volgend jaar. Als die belofte net zo lang stand houdt als zijn vertrek van het forum is het niet geloofwaardig. Hij hangt nu zijn eigen hoofd in een strop, doet hier een beetje zielig en hoopt op steun. Die steun komt er dus niet. Straks is er geen weg meer terug. Dan stopt hij met dammen!!!!!!!! Vervolgens moeten wij hem weer jaren smeken om dat besluit te herzien. Ik peins er niet over.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Feb 21, 2006 13:34

Jan Pieter wrote:Wat een gezeur over de 10-10 bij DVSB en Hiltex 2. Als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd dan mag je verwachten dat ze toch spelen alsof ze er belang bij hebben. Dat heet het vervullen van de sportieve plicht.

Maar als beide teams belang hebben bij dezelfde uitslag, dan moet je niet verlangen dat de teams een beter resultaat proberen te behalen, in elk geval niet wanneer dat het risico op een slechter resultaat met zich meebrengt. Je hoeft je eigen belang toch niet ondergeschikt te maken aan het belang van anderen?? Wie hier niet mee kan leven, moet de regels van het spel veranderen (zodat er bijv. geen gelijke spelen meer mogelijk zijn). De spelers valt niets te verwijten. Eerlijk gezegd verbaast het me dat de 10-10 pas om half vier werd bereikt.
Dat het niet eerder was afgelopen kwam onder andere door Gerrit Tigchelaar die per se wou winnen van Kees Binnenkade. Geruime tijd had Gerrit ook goede winstkansen, maar op een gegeven moment keerden de kansen en moest Gerrit tot het uiterste om de remise veilig te stellen.
Bij Kees Jacobs tegen Francis Paul Tholel zag het er lang naar uit dat Kees (binnen een uurtje remise met Piet Bouma in het degradatieduel Hiltex 2 - Huizum) tegen zijn vijfde of zesde nul van het seizoen zou oplopen. Francis heeft een remiseaanbod van Kees afgeslagen, maar gelukkig begon ook Francis uiteindelijk te twijfelen.
Hans van den Heuvel moest een zeer slechte stand verdedigen tegen Andrew Tjon A Ong, terwijl Erik Brunsman het ook nog behoorlijk lang heeft geprobeerd tegen Harry Clasquin.

Maar alle kwaadsprekers worden hartelijk bedankt. Een betere support had ik niet kunnen wensen om mijn eis duidelijk te maken bij ons bestuur dat Hiltex 2 komend seizoen aanzienlijk versterkt en gesaneerd zal moeten worden, willen we in enkele "sportieve revanches" de gewenste uitslagen boeken, maar vooral als we een kansje willen hebben tegen DCA Apeldoorn dat weer voluit voor het kampioenschap zal gaan.

User avatar
mikkeltje
Posts: 391
Joined: Tue Oct 19, 2004 21:53
Location: Diemen
Contact:

Post by mikkeltje » Tue Feb 21, 2006 14:13

Dieter wrote:
Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:Wat een gezeur over de 10-10 bij DVSB en Hiltex 2. Als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd dan mag je verwachten dat ze toch spelen alsof ze er belang bij hebben. Dat heet het vervullen van de sportieve plicht.

Maar als beide teams belang hebben bij dezelfde uitslag, dan moet je niet verlangen dat de teams een beter resultaat proberen te behalen, in elk geval niet wanneer dat het risico op een slechter resultaat met zich meebrengt. Je hoeft je eigen belang toch niet ondergeschikt te maken aan het belang van anderen?? Wie hier niet mee kan leven, moet de regels van het spel veranderen (zodat er bijv. geen gelijke spelen meer mogelijk zijn). De spelers valt niets te verwijten. Eerlijk gezegd verbaast het me dat de 10-10 pas om half vier werd bereikt.
Je hebt volkomen gelijk Jan Pieter.

Veel beter was het natuurlijk geweest dat al op bijv. vrijdag de uitslag 10-10 bekend was gemaakt en dat er geen arbiterskosten, reiskosten e.d. gemaakt werden.
Alle deelnemende teams hadden vooraf via e-mail de uitslag even door kunnen krijgen.

En als sporters geen belang meer hebben bij een wedstrijd, tja, waarom zouden ze nog spelen. Sportieve plicht? Voor wie? Publiek?
Nee, ook deze damwedstrijden zouden via de post/e-mail afgedaan kunnen worden. Goh, een lekkere vrije zaterdag.
Laten we de reglementen gewoon aanpassen en voorstellen dat 24 uur voor aanvang van een wedstrijd een uitslag overeengekomen kan worden.

In lagere competities is m.i. deze tendens al gaande. Sommige teams accepteren een nederlaag met 16-0 of 8-0 en hoeven dan niet te verschijnen. Dit omdat het niet meer uitmaakt of dat men het gevoel heeft geen kans te hebben.
En als er bijv. toevallig een bekerloting tussen twee teams van dezelfde club ontstaat. Tja, dan hoeven we deze wedstrijd toch niet te spelen?

Mijn excuus aan Davelaar en Hilberink en spelers van Hiltex 2 en DVSB. Ik verwijt ze niks. Complimenten zelfs. Club- en teambelang moet altijd voorgaan.
Zelf ben ik geen haar beter. Ik speel ook een snelle remise als ik niet veel zin meer heb of niet durf. Ik kan me ook voorstellen dat twintig spelers tegelijk dit gevoel kunnen hebben.

Ach, laat ik maar ophouden met zeuren en zeiken. Het is alleen voer voor anoniemen, die wel een mening hebben, maar die niet met een echte naam durven te ondertekenen.
Nee, laten we vooruitkijken naar de nationale competitie van volgend seizoen. Elf vrije zaterdagen zijn nooit weg.
Ik voel met je mee Piet, het is bitter maar binnen de regels nu eenmaal mogelijk en niet exclusief voor het dammen hoor. dat twee of twintig spelers remise overeen kunnen komen zit opgesloten in de regelgeving en als je in een ongustige positie geraakt kun je daar het slachtoffer van worden, ik weet niet meer wanneer maar ik herrinner me dat ook eens een voetbalwedstrijd op tv zo gespeeld is, samen de tijd vol spelen met de bal heen en weer achteruit, naar links en naar rechts en zo door. Heel vervelend zeker voor de derde partij die lijdzaam moet toezien. Ging geloof ik om degradatie uit de eredivisie zo'n 20 jaar geleden denk ik.
Het enige wat je tegen dat soort zaken kunt doen is proberen niet verzijld te geraken in die derde partij situatie. Accepteer maar dat jullie de strijd eerder verloren hebben en sta niet te lang stil bij zo'n vervelende afloop. Morgen is een nieuwe dag met nieuwe kansen, ga d'r voor.
succes
Ging volgens mij om de wedstrijd NEC - AJAX 1-1 (uit mijn hoofd)

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Feb 21, 2006 14:23

pietervdvorm wrote:Interessant in de Nationale competitie zijn ook de persoonlijke uitslagen, vind ik. Met als sensatie: Pim Meurs. Topscorer van zijn club (Meurs Denk en Zet), en op de topscorerslijst van de Ereklasse staat hij op de 12e plaats, met een sterkere tegenstand (qua rating) dan de 11 spelers boven hem. Ook Maikel Palmans heeft opvallend goed gepresteerd. Zijn die jongens al zo goed? Kunnen zij (of iemand anders) hun partijen posten? Ik speel ze graag na!
Alle partijen van de Ereklasse en Hoofdklasse A kun je -geanalyseerd door Flits- opslaan op de site van Jan ten Brink onder respectievelijk Hiltex 1 en Hiltex 2. http://www.damclubhiltex.nl/applets/

Jochem Zweerink
Posts: 245
Joined: Fri Jul 23, 2004 20:17

Post by Jochem Zweerink » Tue Feb 21, 2006 14:42

De loting voor de nacompetitie is bekend:
DUO speelt uit tegen Het Noorden
en Heijmans Excelsior mag dus aantreden tegen Damlust.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Tue Feb 21, 2006 14:47

Jochem Zweerink wrote:De loting voor de nacompetitie is bekend:
DUO speelt uit tegen Het Noorden
en Heijmans Excelsior mag dus aantreden tegen Damlust.
Wat zijn de andere koppelingen? Kan nog niets vinden op de KNDB site....

mountain
Posts: 131
Joined: Tue Nov 04, 2003 14:51

Post by mountain » Tue Feb 21, 2006 14:51

zijn de resultaten voor de mindere goden inderdaad ook ergens te vinden ? Benieuwd wie er ver mag reizen en zo....

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Feb 21, 2006 14:55

Wedstrijden nacompetitie bekend
21-02-06
Ereklasse/Hoofdklasse
1. Het Noorden - Dammers Uit Oost, zaterdag 4 maart 2006
2. Damlust - Heijmans Excelsior, zaterdag 4 maart 2006
3. Winnaar wedstrijd 1 - Winnaar wedstrijd 2, zaterdag 18 maart 2006

Hoofdklasse/Eerste Klasse
4. DC Dordrecht - VAD, zaterdag 4 maart 2006
5. Winnaar wedstrijd 4 - PSV, zaterdag 18 maart 2006
6. TDV - MTB/HDC Hoogeveen, zaterdag 18 maart 2006
7. DC Zaanstreek - DC Huizum, zaterdag 18 maart 2006

Eerste Klasse/Tweede Klasse
8. TAMEK Damkring - LDG Leiden, zaterdag 4 maart 2006
9. GDC Gorinchem - Oerterp, zaterdag 4 maart 2006
10. DeZ Reeuwijk - DeZ/NGKZ Hattem, zaterdag 4 maart 2006
11. DC Lelystad - Raes DC 2, zaterdag 4 maart 2006


Bij de bepaling van uit of thuis is rekening gehouden met het aantal uit- en thuiswedstrijden in de reguliere competitie. Als dat gelijk was, is geloot.
De winnaar van Dordrecht - VAD mag thuis tegen het zwakke PSV. Oneerlijk dat de nummers 10 tegen aanzienlijk sterkere tegenstanders moeten. Als ik Huizum was, zou ik maar weer protest indienen.

Post Reply