Nieuwe ideeen voor de damsport

User avatar
DJBAMI
Posts: 55
Joined: Fri Jan 16, 2004 14:13
Location: Britsum (Friesland)

Nieuwe ideeen voor de damsport

Post by DJBAMI » Fri Jan 20, 2006 10:46

Naast het veranderen van de regels rondom de damsport om de remisemarge tegen te gaan zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden om het dammen aantrekkelijker te maken.
Ik stel voor dat we net als bij het darten een arbiter bij het bord hebben staan die met een goeie intonatie de zetten op showvinistische toon door het lokaal heen slingert. tweeeeeee-en-dertig-acht-en-twiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiintig!!!! Bami to hit first. Iedereen wat gouden ringen om de vingers en een paar gouden kettingen om de nek. Kunnen we de sport razend populair maken. Ik zou dan ook willen zien dat dit voorstel per direct wordt doorgevoerd tenzij iemand met een nog beter idee kan komen. Voorstellen??

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Fri Jan 20, 2006 11:03

Een beetje leven in de brouwerij is niet verkeerd.

Damkoningin
Posts: 1273
Joined: Fri Oct 24, 2003 22:40
Real name: Irene Stegeman
Location: Westerhaar

Post by Damkoningin » Fri Jan 20, 2006 11:25

Leuk bedacht Gerlof, maar het word dan zo'n geschreeuw bij een dampartij. En als je dan aan het nadenken bent hoor je opeens naast je: Vijfentwintig - Dertigggggggggg...

Lijkt me enigzins irritant. Maar je hebt wel gelijk dat de damsport een beetje aantrekkelijker te maken.

Wat zou je denken van een pauze tussendoor met een klein show van iemand?
*Want achter het masker van "toch wel gelukkig" ligt wanhoop en twijfel zo drijvend en nukkig*

~Geen medelijden voor hem die zonder kennis is~

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Post by Arjen de Mooij » Fri Jan 20, 2006 12:39

Ik stem voor. Irritant my ass, dat is precies de bedoeling! In plaats van dat je als een autistische zombie vijf uur lang naar een plank hout zit te staren kun je het publiek opzwepen, en als je twee partijen zo gespeeld hebt, dan weet je niet beter. Ook dammers kunnen leren om met geluid in de zaal te spelen en zich toch niet (teveel) te laten afleiden.

Een darter moet zich ook concentreren, maar daar is het ook niet stil!

Piet Bouma
Posts: 3574
Joined: Sun Nov 02, 2003 13:05
Location: Harlingen

Post by Piet Bouma » Fri Jan 20, 2006 13:18

Arjen de Mooij wrote:Ik stem voor. Irritant my ass, dat is precies de bedoeling! In plaats van dat je als een autistische zombie vijf uur lang naar een plank hout zit te staren kun je het publiek opzwepen, en als je twee partijen zo gespeeld hebt, dan weet je niet beter. Ook dammers kunnen leren om met geluid in de zaal te spelen en zich toch niet (teveel) te laten afleiden.

Een darter moet zich ook concentreren, maar daar is het ook niet stil!
Ik ben ook voor! Wel zal er een enorme omslag nodig zijn.
Veel dammers vinden dat bij deze concentratiesport absolute stilte nodig is.

Tijdens het Nieuwjaarssneldamgala Huizum werden via de microfoon ook wat teksten door de zaal geslingerd, zoals:
"Jan Terpstra krijgt een dam tegen"
"Jan vertelt dat hij er ook weer af gaat"
"Tjalling Goedemoed speelt een hakopening tegen Gerlof Kolk (1.32-28 17-22 2.28x17 12x21)"
"Bij Kolk-Goedemoed staat nu een heksenketel op het bord."
Ook de tussenstand klonk regelmatig tijdens de partijen via de geluidsinstallatie.

Het werd niet door alle dammers in dank afgenomen. Sommigen wilden toch absolute stilte. En dat bij een gezellig sneldamtoernooi.....

Als we willen dat dammen spektakel wordt, publiekssport, dan zullen we het geluid daarbij moeten accepteren. Desnoods verstrekt de organisatie op verzoek maar volledige geluidsafsluitende oordopjes.

Jelmer Martens
Posts: 321
Joined: Wed Oct 26, 2005 14:57
Location: Zeist (NL)

Re: Nieuwe ideeen voor de damsport

Post by Jelmer Martens » Fri Jan 20, 2006 13:45

DJBAMI wrote:Naast het veranderen van de regels rondom de damsport om de remisemarge tegen te gaan zijn er natuurlijk ook nog andere mogelijkheden om het dammen aantrekkelijker te maken. Ik stel voor dat we net als bij het darten (..)
Darten werd pas populair in Nederland nadat Barney wereldkampioen werd. Een prachtige parallel met dammen, waar Sijbrands en Wiersma in de jaren zeventig het ledenaantal van de KNDB boven de 10.000 stuwden.

Ooit is besloten dat een serieuze partij bestaat uit 2 uur voor 50 zetten. Dat is natuurlijk volkomen willekeurig, het had ook 8 uur of 25 minuten kunnen zijn. In de flitsende Internetwereld is 2 uur echt veel te langzaam. Bij het schaken - dat met dezelfde problemen kampt als dammen, zie de draad Krantenartikelen - hebben ze heel verstandig de bedenktijd verkort.

Op een ander vlak zien we al wel verbetering, bijvoorbeeld bij het afgelopen WK. Spectakel via de uitschakeling van favorieten in de voorronden. Bij voetbal gaat het toch ook zo? Wie herinnert zich niet hoe de latere wereldkampioen Italië in 1990 bijna werd uitgeschakeld door Kameroen, destijds een volstrekte outsider? Laten we de voorronden erin houden en die vreselijke matches met 20 remises definitief tot de prehistorie verbannen.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Nieuwe ideeen voor de damsport

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jan 20, 2006 13:50

Jelmer Martens wrote:
Op een ander vlak zien we al wel verbetering, bijvoorbeeld bij het afgelopen WK. Spectakel via de uitschakeling van favorieten in de voorronden. Bij voetbal gaat het toch ook zo? Wie herinnert zich niet hoe de latere wereldkampioen Italië in 1990 bijna werd uitgeschakeld door Kameroen, destijds een volstrekte outsider? Laten we de voorronden erin houden en die vreselijke matches met 20 remises definitief tot de prehistorie verbannen.
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
Helemaal mee eens!

User avatar
Eric Sanders
Posts: 1211
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:30
Location: Nijmegen
Contact:

Re: Nieuwe ideeen voor de damsport

Post by Eric Sanders » Fri Jan 20, 2006 14:02

Jelmer Martens wrote:Wie herinnert zich niet hoe de latere wereldkampioen Italië in 1990 bijna werd uitgeschakeld door Kameroen, destijds een volstrekte outsider?
Ik.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Fri Jan 20, 2006 14:15

Wat mij betreft komen er juist veel meer toernooien in matchvorm. Maar wel met minder bedenktijd. Laten we zeggen superblitzmatches, met een bedenktijd
van 30 seconden voor de hele partij plus 1 seconde per zet. Wie het eerste 3,4,5, 6, of 7 overwinningen haalt wint de match. Matches worden niet gelijktijdig gespeeld, maar na elkaar op een podium in een enorme kroeg. Met mijn grote pens en grote bek ben ik een goede kandidaat om de zetten de zaal in te brullen.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jan 20, 2006 14:58

Bert Zwart wrote:Wat mij betreft komen er juist veel meer toernooien in matchvorm. Maar wel met minder bedenktijd. Laten we zeggen superblitzmatches, met een bedenktijd van 30 seconden voor de hele partij plus 1 seconde per zet.
Persoonlijk vond ik het barrage-systeem bij het NK-rapid onlangs ook erg geslaagd. Beide spelers krijgen een vaste hoeveelheid bedenktijd (toen 15 minuten, bij 'echt dammen' zou je daar 2 uur van kunnen maken) en er wordt gespeeld tot iemand een partij wint, of tot er een vlag valt.
Heeft diverse voordelen:
- gegarandeerd afgelopen na een bepaalde tijd
- gegarandeerd een winnaar
- mooi psychologisch spelletje: zoek je de overwinning of probeer je alleen maar te overleven en minder bedenktijd te gebruiken dan je tegenstander?
Liefst met spreekstalmeester en een zaal vol bierdrinkende toeschouwers, maar ook in stilte is dit al mooi.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Jan 20, 2006 15:05

Jan Pieter wrote:
Bert Zwart wrote:Wat mij betreft komen er juist veel meer toernooien in matchvorm. Maar wel met minder bedenktijd. Laten we zeggen superblitzmatches, met een bedenktijd van 30 seconden voor de hele partij plus 1 seconde per zet.
Persoonlijk vond ik het barrage-systeem bij het NK-rapid onlangs ook erg geslaagd. Beide spelers krijgen een vaste hoeveelheid bedenktijd (toen 15 minuten, bij 'echt dammen' zou je daar 2 uur van kunnen maken) en er wordt gespeeld tot iemand een partij wint, of tot er een vlag valt.
Heeft diverse voordelen:
- gegarandeerd afgelopen na een bepaalde tijd
- gegarandeerd een winnaar
- mooi psychologisch spelletje: zoek je de overwinning of probeer je alleen maar te overleven en minder bedenktijd te gebruiken dan je tegenstander?
Liefst met spreekstalmeester en een zaal vol bierdrinkende toeschouwers, maar ook in stilte is dit al mooi.
Leuk voor een experitoernooitje, zou ik zeggen.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jan 20, 2006 15:13

Eric van Dusseldorp wrote:
Jan Pieter wrote:
Bert Zwart wrote:Wat mij betreft komen er juist veel meer toernooien in matchvorm. Maar wel met minder bedenktijd. Laten we zeggen superblitzmatches, met een bedenktijd van 30 seconden voor de hele partij plus 1 seconde per zet.
Persoonlijk vond ik het barrage-systeem bij het NK-rapid onlangs ook erg geslaagd. Beide spelers krijgen een vaste hoeveelheid bedenktijd (toen 15 minuten, bij 'echt dammen' zou je daar 2 uur van kunnen maken) en er wordt gespeeld tot iemand een partij wint, of tot er een vlag valt.
Heeft diverse voordelen:
- gegarandeerd afgelopen na een bepaalde tijd
- gegarandeerd een winnaar
- mooi psychologisch spelletje: zoek je de overwinning of probeer je alleen maar te overleven en minder bedenktijd te gebruiken dan je tegenstander?
Liefst met spreekstalmeester en een zaal vol bierdrinkende toeschouwers, maar ook in stilte is dit al mooi.
Leuk voor een experitoernooitje, zou ik zeggen.
Zeker, maar zelf liep ik tijdens het NK Rapid al de uitnodigingen uit te delen voor het duodemotie-toernooi. Was ook geslaagd, maar binnen de bestaande regels vind ik de sudden-death optie het leukste wat ik tot nog toe gezien heb.
Last edited by Jan Pieter on Fri Jan 20, 2006 15:18, edited 1 time in total.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Post by Arjen de Mooij » Fri Jan 20, 2006 15:14

Nee, juist leuk voor 'gewoon' 'algemeen' dammen, omdat het hierdoor meer een sport wordt.

User avatar
Jan Pieter
Posts: 2432
Joined: Sat Sep 27, 2003 05:37
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Fri Jan 20, 2006 15:23

Arjen de Mooij wrote:Nee, juist leuk voor 'gewoon' 'algemeen' dammen, omdat het hierdoor meer een sport wordt.
Dat het leuk is voor gewoon dammen, betekent toch niet dat het ongeschikt is voor experi? 100% beslissingen vind ik revolutionair genoeg voor een plaatsje in de cyclus. Ook bij Lombokdammen werden de regels niet echt gewijzigd, maar werd in een stand die normaalgesproken remise zou zijn, toch iemand tot winnaar uitgeroepen. Hetzelfde geldt voor het (overigens nog nooit geteste) ban-de-remise-idee van Jaap van Galen.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Post by Arjen de Mooij » Fri Jan 20, 2006 15:41

Vind ik ook JP, geen bezwaar. Maar ik proefde bij Eric een zweem van: raar, dus snel in het verdomhoekje stoppen. Ik wilde daarom aangeven dat het juist ook voor het algemeen dammen een goed idee is.

Post Reply