gedicht
-
gedicht
Heeft iemand dat gedicht nog uit een hoofdlijn uit 1994, getiteld "stenig mij"?
-
Re: gedicht
STENIG MIJ!Bert Zwart wrote:Heeft iemand dat gedicht nog uit een hoofdlijn uit 1994, getiteld "stenig mij"?
Als ik gezegd zou hebben:
"ststjogoljew is lid van 'de partij',
dat doet voor mij de deur dicht",
En ik zou later zeggen:
"Slava'en ik zijn altijd dikke vrienden geweest",
Stenig mij!
Als Gantwart - reglementair,
maar onterecht - van Wiersma wint,
En ik zou gezegd hebben:
"Gantwarg heeft voor mij afgedaan",
En ik zou hem daarna meer bewieroken dan ooit,
Stenig mij!
"Ik stop met wedstrijddammen",
En ik zou beledigd zijn,
als u mij niet meer uitnodigt voor toernooien,
Stenig mij!
Maar stenig mij met damschijven,
Rondom beplakt met vilt,
Want ik zou mijn eigen gekerm niet kunnen verdragen.
Herman van Westerloo (kort na 9 juli 1994) ==> uit hoofdlijn 37 (juli 1994)
- Hanco Elenbaas
Dit gedicht is een prul.steenslag wrote:Mooi hoor. Heeft van Westerloo nog meer van dit fraais geschreven?
Herman werd in de tijd dat hij het schreef regelmatig voor paal gezet in het blad Dammen van Ada Dorgelo en Ton Sijbrands.
Herman was indertijd duidelijk boosaardig bezig en zijn pogingen tot verweer heeft het blad Hoofdlijn heel wat abonnees gekost.
Nog maar kort geleden schreef Auke Scholma iets in Hoofdlijn in de trant van 'omdat Herman eindelijk opgehouden is Ton lastig te vallen zal ik ook weer eens wat schrijven in dit blad'.
Zijn beste stukjes heeft Herman geschreven in de eerste nummers van De Brouwerij, in de rubrieken Vliegende Schijven en Halma.
De Herman die dat schreef, zou zich hebben geschaamd voor dit 'gedicht'.
Het spijt me, maar ik vind het een parel van een gedicht.Edwin Twiest wrote:STENIG MIJ!Bert Zwart wrote:Heeft iemand dat gedicht nog uit een hoofdlijn uit 1994, getiteld "stenig mij"?
"Ststjogoljew is lid van 'de partij',
En ik zou later zeggen:
"Slava' en ik zijn altijd dikke vrienden geweest",
Stenig mij!
En ik zou gezegd hebben:
Stenig mij!
En ik zou beledigd zijn,
Stenig mij!
Rondom beplakt met vilt,
Zelfs de vreedzame webmaster van de PFDB-site, dampropagandist Sietse Nagel, heeft bewondering voor dit gedicht. Hij citeert het weleens en gebruikt dan zelfs een geheel eigen versie.
Iets van:
"Stenig mij met schijven omkleed met vilt
opdat ik mij eigen gekerm niet horen kan"
Heaven is no location, but a state of mind
-
Korstmos, dankzij mijn 15 stemmen Kutdammer van het jaar, blijkt soms minder troebel dan voorheen. Het is een zeer acceptabel sinterklaasgedicht.Kosmos wrote:
Het spijt me, maar ik vind het een parel van een gedicht.
Zelfs de vreedzame webmaster van de PFDB-site, dampropagandist Sietse Nagel, heeft bewondering voor dit gedicht. Hij citeert het weleens en gebruikt dan zelfs een geheel eigen versie.
Iets van:
Ja, nog bedankt voor die stemmen, beste Ben Anonien.Ben Anonien wrote:Korstmos, dankzij mijn 15 stemmen Kutdammer van het jaar, blijkt soms minder troebel dan voorheen. Het is een zeer acceptabel sinterklaasgedicht.Kosmos wrote:
Het spijt me, maar ik vind het een parel van een gedicht.
Iets van:
-
Graag gedaan Korstmos. Ik hoop dat mijn stemmen je geholpen hebben bij je recente benoeming.
Bedankt ook nog voor je adviezen met mijn kippen. Nu ze geruimd zijn, kan ik weer lekker de ouwe rukker zijn die ik altijd was en dat bevalt me toch het best.
Maar ik ben blij dat jij die Sijbrands ook haat.
Bedankt ook nog voor je adviezen met mijn kippen. Nu ze geruimd zijn, kan ik weer lekker de ouwe rukker zijn die ik altijd was en dat bevalt me toch het best.
Ik haat Sijbrands niet echt, hoor.Ben Anonien wrote:Graag gedaan Korstmos. Ik hoop dat mijn stemmen je geholpen hebben bij je recente benoeming.
Het is een interessant fenomeen, maar ook een man die niet altijd even heldhaftig te werk gaat. Zo was de partij tegen Winkel laatst weer snel gestreden.
Maar bij Simec was Sijbrands toch een lieverd, vind je ook niet?
("Maar Tonn, benn jij dan zoo báng om te ver-liiiiii-zen?")
Sinds dat pootje van je 'm' is geruimd, ben je een stuk leuker ineens, Ben!
Edwin Twiest wrote:STENIG MIJ!Bert Zwart wrote:Heeft iemand dat gedicht nog uit een hoofdlijn uit 1994, getiteld "stenig mij"?
"ststjogoljew is lid van 'de partij',
En ik zou later zeggen:
"Slava'en ik zijn altijd dikke vrienden geweest",
Stenig mij!
En ik zou gezegd hebben:
Stenig mij!
En ik zou beledigd zijn,
Stenig mij!
Rondom beplakt met vilt,
Een gedeelte van dit gedicht is volgens mij gebaseerd op een interview van Van Westerloo met Gantwarg: "God zal Kuperman Straffen" (1990, Hoofdlijn, november editie, p.28 e.v.). Over Kuperman, Sijbrands en combines. Gantwarg haalt in dat interview fel uit naar Kuperman over russische combines. Naar Sijbrands mbt "dirty games" rondom de match tegen Gantwarg die de uitdager van Tsjizjow moest opleveren (o.a. de inhuur van Mogiljanski als analysator).
Het was dat TG mij naar dat gedicht vroeg om de één of andere reden.
Mijn citaat deugde hier en daar niet. Toen heb ik het er even bijgezocht.
Ik werd vooral getroffen door de vorm, door de vondst van het dempende karakter van het vilt bij een steniging met damstenen .. eh .. damschijven e.d.
Mijn kennis van de literatuur schiet tekort. Als HvW het gedicht zelf helemaal heeft verzonnen, dan is dat niet onaardig.
Van een eventuele onderlinge strijd tussen betrokken heren houd ik mij verre. Niemand is volmaakt, de bewondering overheerst.
Of zoals TG onlangs nog schreef: 'Sport verbroedert'.
Mijn citaat deugde hier en daar niet. Toen heb ik het er even bijgezocht.
Ik werd vooral getroffen door de vorm, door de vondst van het dempende karakter van het vilt bij een steniging met damstenen .. eh .. damschijven e.d.
Mijn kennis van de literatuur schiet tekort. Als HvW het gedicht zelf helemaal heeft verzonnen, dan is dat niet onaardig.
Van een eventuele onderlinge strijd tussen betrokken heren houd ik mij verre. Niemand is volmaakt, de bewondering overheerst.
Of zoals TG onlangs nog schreef: 'Sport verbroedert'.