Royement

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Koops

Post by Koops » Wed Dec 03, 2003 22:10

jan.Schippers wrote:fout de arbiter heeft wel degelijk terecht gehandeld en die 1uur 40 te laat die krijg je inderdaad als je half overijssel afreist en via een omweg in westerhaar aankomt.ik begrijp niet waarom zoveel drukte je kan niet eerder een oordeel geven totdat je het hele verhaal hebt gelezen.
de ontstane vertraging is wel degelijk juist alleen als je in een situatie komt die sneel afhandelijng vereist dan ga je gebruik maken van een snellere methode die was er wel maar is niet benut door een langzamere methode te kiezen kwam er nog eens een vertraging in het geding van die vertraging is ook door de conducteur een bevestiging afgegeven maar van de eerste vertraging niet en dat kan niet m.i.
als er aan 4 bussen mensen aankomen en er zijn maar twee bussen beschikbaar en je weet dat je telaat aankomt dan ga je in die eerste twee bussen plaatsnemen je vraagt tenminste dat je anders te laat komt voor een belangrijke partij maar heeft dit zich laten passeren ja hoe veel bussen mag je dan laten schieten voordat je verder reist. mij was dit niet gebeurt ik had in de eerste twee bussen plaats genomen hoe dan ook en niet in de volgende twee bussen die een half uur later aankwamen. vreemd toch of ben ik te simplistisch.
jan.Schippers wrote:onwetendheid is gelukzaligheid.

de spijker op zijn kop geslagen je bent nog onwetend maar ik verzeker je als je maar vaker met dit bijltje hebt gehakt verdwijnt je gelukzaligheid wel vanzelf.
Kijk, maar het bovenstaande had je er in eerste instantie niet bij verteld. Daar wordt het allicht een ander verhaal van. Ik heb ook wel eens in een trein gezeten die in zijn eentje anderhalf uur vertraging opliep en ik dacht dat je het over een vergelijkbare situatie had. Heeft de speler in kwestie overigens ook niet even gebeld dat hij wat later kwam? Dat is wel een beetje onhandig natuurlijk.
Ik begrijp je verhaal nog steeds niet helemaal, onder andere doordat je geen interpunctie gebruikt. Maar als iemand kiest voor een reisroute en op enig moment moment meent daar van af te moeten wijken omdat hij denkt dat dat sneller is, dan vind ik niet dat je hem dat direct kunt verwijten. Zeker bij storingen is het altijd moeilijk inschatten wat de snelste keuze is: wachten op de bus of omreizen.
In ieder geval: ik ben benieuwd wat de uitslag van het protest wordt.

peper

Post by peper » Wed Dec 03, 2003 22:47

Koops wrote:Ignorance is bliss.
hè? dit is toch de nederlandse afdeling?

peper

Post by peper » Wed Dec 03, 2003 22:53

jan.Schippers wrote:fout de arbiter heeft wel degelijk terecht gehandeld en die 1uur 40 te laat die krijg je inderdaad als je half overijssel afreist en via een omweg in westerhaar aankomt.ik begrijp niet waarom zoveel drukte je kan niet eerder een oordeel geven totdat je het hele verhaal hebt gelezen.
de ontstane vertraging is wel degelijk juist alleen als je in een situatie komt die sneel afhandelijng vereist dan ga je gebruik maken van een snellere methode die was er wel maar is niet benut door een langzamere methode te kiezen kwam er nog eens een vertraging in het geding van die vertraging is ook door de conducteur een bevestiging afgegeven maar van de eerste vertraging niet en dat kan niet m.i.
als er aan 4 bussen mensen aankomen en er zijn maar twee bussen beschikbaar en je weet dat je telaat aankomt dan ga je in die eerste twee bussen plaatsnemen je vraagt tenminste dat je anders te laat komt voor een belangrijke partij maar heeft dit zich laten passeren ja hoe veel bussen mag je dan laten schieten voordat je verder reist. mij was dit niet gebeurt ik had in de eerste twee bussen plaats genomen hoe dan ook en niet in de volgende twee bussen die een half uur later aankwamen. vreemd toch of ben ik te simplistisch.
denk ik de nederlandse afdeling aangekomen te zijn, begrijp ik er nog geen hol van

Andre de Koning

Post by Andre de Koning » Wed Dec 03, 2003 22:54

Koops wrote:
jan.Schippers wrote:onwetendheid is gelukzaligheid.

de spijker op zijn kop geslagen je bent nog onwetend maar ik verzeker je als je maar vaker met dit bijltje hebt gehakt verdwijnt je gelukzaligheid wel vanzelf.
Kijk, maar het bovenstaande had je er in eerste instantie niet bij verteld. Daar wordt het allicht een ander verhaal van. Ik heb ook wel eens in een trein gezeten die in zijn eentje anderhalf uur vertraging opliep en ik dacht dat je het over een vergelijkbare situatie had. Heeft de speler in kwestie overigens ook niet even gebeld dat hij wat later kwam? Dat is wel een beetje onhandig natuurlijk.
Ik begrijp je verhaal nog steeds niet helemaal, onder andere doordat je geen interpunctie gebruikt. Maar als iemand kiest voor een reisroute en op enig moment moment meent daar van af te moeten wijken omdat hij denkt dat dat sneller is, dan vind ik niet dat je hem dat direct kunt verwijten. Zeker bij storingen is het altijd moeilijk inschatten wat de snelste keuze is: wachten op de bus of omreizen.
In ieder geval: ik ben benieuwd wat de uitslag van het protest wordt.
Gaat de partij Schippers-Sterrenburg ook op 20 december overgespeeld worden?

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Dec 03, 2003 23:46

jan.Schippers wrote:Mag ik hier dan vermelden dat Tjalling Goedemoed in het laatst verschenen (het damspel) zich zeer genuanceerd heeft opgesteld EINDSPEL

Hij beperkt zich tot het dammen en laat allerlei andere (onzinnige) uitspraken achter zich die totaal geen betrekking hebben tot het dammen.
in het verleden stoorde ik mij aan zijn uitlatingen die m.i. te ver doordraafden en geen betrekking tot het dammen had.
Ben ik de enige die dammen als metafoor voor religie vermoedt in die column?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 04, 2003 09:46

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Als het reglement in dit soort gevallen voorschrijft dat alleen die ene partij moet worden overgespeeld, en niet de hele wedstrijd, dan vind ik het reglement in dat opzicht niet rechtvaardig, niet eerlijk.
Daar valt misschien wat voor te zeggen. Maar afgezien van allerlei logistieke problemen krijg je natuurlijk wel de vraag of de invloed van het opnieuw spelen van een hele wedstrijd niet groter is dan de invloed van het verlaat spelen van een wedstrijd. Zelf vind ik het reglement zoals dat nu bestaat prima.
Het Spel- en wedstrijdreglement van de KNDB kent volgens juristen allerlei onvolkomenheden en leemtes.
Het Spel- en wedstrijdreglement staat de laatste 15 tot 20 jaar dan ook onder supervisie van een leek, de Groninger Douwe de Jong, beschermheer van een andere van-oorsprong-Groninger, Henk de Witt.
Voor Henk de Witt is Groningen tegenwoordig Verweggistan, maar de invloed die Henk de Witt binnen de KNDB heeft gekregen dankt hij aan een oud-Groninger Theo van den Hoek en een nog-steeds-Groninger Douwe de Jong.
Deze Douwe de Jong heeft in Damland nog een belangrijke stem, als vooraanstaand lid van de beroepscommissie. Alle protesten tegen uitspraken van de protestcommissie (sinds kort onder leiding van Theo van den Hoek) worden behandeld door Douwe de Jong en zijn beroepscommissie, die altijd het laatste woord heeft.
Het doet me weer denken aan een uitspraak van een andere Groninger, wijlen Johan Zwanepol:
"Vermoedelijk is de oorzaak van alle ellende dat het dammen allerlei reglementen kent die voor tweeërlei uitleg vatbaar zijn. De KNDB kan daarin vreselijk marchanderen."
De jurist Jelle Groeneveld heeft beloofd binnenkort in een speciaal topic terug te komen op wat er allemaal schort aan ons Spel- en wedstrijdreglement.

Paul Wijninga

Post by Paul Wijninga » Thu Dec 04, 2003 10:01

jan.Schippers wrote:fout de arbiter heeft wel degelijk terecht gehandeld
Fout. Duidelijk is dat Sterrenburg een consorten een hele andere mening hadden (en hebben) over het geheel. De meest praktische oplossing is dan spelen, met een aantekening op het wedstrijdformulier dat WvM protest aantekent. Dan zat je nu niet met de shit dat je speciaal voor de wedstrijd zult moeten vrij nemen. Was je trouwens zelf ook niet conducteur Jan?

jan.Schippers

Post by jan.Schippers » Thu Dec 04, 2003 10:50

Gaat de partij Schippers-Sterrenburg ook op 20 december overgespeeld worden?

20-12-2003 spelen geen idee ik ben niet persoonlijk benaderd om te spelen op die datum,daarbij ik ben helemaal niet persoonlijk benaderd maar hoor via de voorzitter van mijn vereninging hoe de vork in de steel.

als 20-12-2003 inderdaad word bepaald dan hebben ze een levensgroot probleem ik moet nl 20-12-2003 werken en zo vlak voor de feestdagen is het onmogelijk om verlof te krijgen ook al zou ik willen.

jan.Schippers

Post by jan.Schippers » Thu Dec 04, 2003 10:58

Fout. Duidelijk is dat Sterrenburg een consorten een hele andere mening hadden (en hebben) over het geheel. De meest praktische oplossing is dan spelen, met een aantekening op het wedstrijdformulier dat WvM protest aantekent. Dan zat je nu niet met de shit dat je speciaal voor de wedstrijd zult moeten vrij nemen. Was je trouwens zelf ook niet conducteur Jan?

neem me niet kwalijk maar de arbiter heeft wel juist gehandeld.
inderdaad ik was Hoofdconducteur en ben het het nog gedeeltelijk in samenhang met planner ik plan de werklijnen van hengelo in.
dat wsdv een andere mening heeft mag vanzelfsprekend maar de arbiter heeft terecht gehandeld tenzij het reglement tweeerlei uitlegbaar is daar zal ik overigens niet vreemd van opkijken .

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Dec 04, 2003 12:01

jan.Schippers wrote:als 20-12-2003 inderdaad word bepaald dan hebben ze een levensgroot probleem ik moet nl 20-12-2003 werken en zo vlak voor de feestdagen is het onmogelijk om verlof te krijgen ook al zou ik willen.
En mocht het belachelijke besluit genomen worden om de wedstrijd Apeldoorn-Maas van 't Hoog opnieuw vast te stellen, dan zullen ongetwijfeld soortgelijke problemen opduiken. Het is bijna onmogelijk om dezelfde 20 spelers achter het bord te krijgen.
Daarnaast kun je wel stellen dat men op 1 november nogal onrustig achter de borden zat, maar dat zal in een overspeelsituatie niet anders zijn.
Gelukkig heeft Tjalling die dag gewoon gespeeld tegen Odin Mol, zodat de oplossing eenvoudig is. Alle 10 uitslagen zijn geldig en we gaan over tot de orde van de dag.

jelle groeneveld

Post by jelle groeneveld » Thu Dec 04, 2003 13:23

Uit welingelichte bronnen is vernomen dat de KNDB besloten heeft geen klacht neer te leggen bij de TC, doch de TC om advies te vragen hoe te handelen inzake uitlatingen e.d. op Internet/chatboxen.
Verder heeft de KNDB opnieuw besloten de wedstrijd DCA-Maas in 't Hoog niet te laten overspelen.
Betrokken leden en clubs zouden reeds over een en ander zijn ingelicht.
De KNDB heeft op haar website toegezegd deze week met mededelingen te komen over de royementsperikelen.
We mogen ervan uitgaan, lijkt me, dat dit dus ook via de website van de KNDB zal gebeuren.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 04, 2003 13:36

Jan Pieter wrote:
jan.Schippers wrote:als 20-12-2003 inderdaad word bepaald dan hebben ze een levensgroot probleem ik moet nl 20-12-2003 werken en zo vlak voor de feestdagen is het onmogelijk om verlof te krijgen ook al zou ik willen.
En mocht het belachelijke besluit genomen worden om de wedstrijd Apeldoorn-Maas van 't Hoog opnieuw vast te stellen, dan zullen ongetwijfeld soortgelijke problemen opduiken. Het is bijna onmogelijk om dezelfde 20 spelers achter het bord te krijgen.
Daarnaast kun je wel stellen dat men op 1 november nogal onrustig achter de borden zat, maar dat zal in een overspeelsituatie niet anders zijn.
Gelukkig heeft Tjalling die dag gewoon gespeeld tegen Odin Mol, zodat de oplossing eenvoudig is. Alle 10 uitslagen zijn geldig en we gaan over tot de orde van de dag.
Jij vindt het belachelijk als Apeldoorn - Maas van 't Hoog opnieuw moet worden gespeeld.
Ik zou het 'belachelijk' vinden als het niet gebeurt. De wedstrijd is door de organiserende bond ontoelaatbaar beïnvloed met Apeldoorn als meest gedupeerde partij. Dat is ook af te zien aan de zeer vreemde uitslagen. Van Splunter won voor het eerst sinds mensenheugenis, dat hij een keertje won kwam zelfs in een op zichzelf staand bericht in de plaatselijke krant; A. Jurg haalde remise met Hendrik van der Zee, Scholma verloor van Sytsma, Leeflang van Keurentjes.

Zo zie je maar, de een vindt dit 'belachelijk', een ander zou het tegendeel juist 'belachelijk' vinden. En uiteindelijk is binnen de KNDB alleen de mening van Douwe de Jong, onze eigen Koning Salomo, van belang.
Maar vanwege de tekortkomingen en onvolledigheden in het Spel- en wedstrijdreglement heeft een binnen de KNDB uitgeprocedeerde vereniging veel kansen als zij naar de rechter stapt.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Dec 04, 2003 14:01

Hanco Elenbaas wrote:Jij vindt het belachelijk als Apeldoorn - Maas van 't Hoog opnieuw moet worden gespeeld.
Ik zou het 'belachelijk' vinden als het niet gebeurt. De wedstrijd is door de organiserende bond ontoelaatbaar beïnvloed met Apeldoorn als meest gedupeerde partij. Dat is ook af te zien aan de zeer vreemde uitslagen. Van Splunter won voor het eerst sinds mensenheugenis, dat hij een keertje won kwam zelfs in een op zichzelf staand bericht in de plaatselijke krant; A. Jurg haalde remise met Hendrik van der Zee, Scholma verloor van Sytsma, Leeflang van Keurentjes.
Konden al deze tere zieltjes opeens niet meer dammen, omdat een clubgenoot geschorst was? Wat een amateurs zijn het dan.
Hanco Elenbaas wrote:Zo zie je maar, de een vindt dit 'belachelijk', een ander zou het tegendeel juist 'belachelijk' vinden. En uiteindelijk is binnen de KNDB alleen de mening van Douwe de Jong, onze eigen Koning Salomo, van belang.
Maar vanwege de tekortkomingen en onvolledigheden in het Spel- en wedstrijdreglement heeft een binnen de KNDB uitgeprocedeerde vereniging veel kansen als zij naar de rechter stapt.
Apeldoorn is kansloos bij de rechter. De KNDB heeft Apeldoorn de dupe laten zijn van haar dwalingen. De rechter zal niet dezelfde fout maken door Hengelo de dupe te laten zijn van zijn dwaling.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Dec 04, 2003 14:11

Eric Sanders wrote:Apeldoorn is kansloos bij de rechter.
Volgens juristen niet.
Maar wacht nou eerst af wat Theo van den Hoek(protestcommissie) en Douwe de Jong (beroepscommissie) ervan vinden. Misschien moet niet Apeldoorn maar Maas van 't Hoog naar de rechter.
Eric Sanders wrote:Konden al deze tere zieltjes opeens niet meer dammen, omdat een clubgenoot geschorst was? Wat een amateurs zijn het dan.
Als ik Henk de Witt aan de riem meeneem naar Nijmegen en ik laat hem los in jouw woning, alwaar hij de hele boel kort en klein slaat, dan wil ik nog wel eens zien hoe jij twee uur later speelt voor NOAD.

Braintag

De kruistoch van Hsnco Elenbaas tegen de KNDB

Post by Braintag » Thu Dec 04, 2003 15:09

Het complottenfetisjisme van Hanco Elenbaas wordt werkelijk met de seconde erger. Nu moet Douwe de Jong het weer ontgelden. Douwe de Jong, de godfather van de KNDB. Pfff……wat een onzin.
De goede man heeft in het verleden in het KNDB-bestuur gezeten en zit nu in de beroepscommissie. Een bestuurder, die vast wel eens iets verkeerd heeft gedaan (Hanco’s halfgod Ebbo de Jong blundert er vrolijk op los maar kan telkens weer op een liefdevolle bedekking met Hanco’s mantel rekenen) maar zich continu inzet voor de damsport.
Maar Elenbaas spuwt graag zijn gal. Eenieder die ooit eens actief is geweest in de dambond kan rekenen op de toorn van deze virtueel actieve, maar reëel uiterst inactieve dammer, Elenbaas. Telkens weer neemt hij extreme standpunten in. Of de (enkele) bestuurder wordt verafgood. Of (meestal) overladen met kritiek en de meest bizarre verwijten. Ook de reglementenobsessie begint ziekelijke vormen aan te nemen. In plaats van zijn capaciteiten in te zetten voor de promotie van de damsport, en mee te denken over nuttige zaken als ledenwinst, laat hij die onderwerpen op dit forum links liggen, behalve wanneer er een persoonlijke aanval uit te voeren valt. Geen reglement is goed. Overmacht door openbaar vervoer is voor hem kennelijk geen reden om over te spelen, de reglementen zijn hier duidelijk over. Ook Apeldoorn moet en zal om geheel onduidelijke redenen overspelen. Altijd kiest Elenbaas partij tegen de bond. De zaak lijkt er minder toe te doen. Nooit op zoek naar redelijkheid maar immer naar conflict.
Ga eens lekker dammen, lach af en toe om het amateurisme van bond, train wat kids in de bijlmer en drink een goed gals, met doeuwe de jong ofzo.

Post Reply