Michel Holterman offert eigen ambities op voor damjeugd
door ERIC MONDEEL
31 DECEMBER 2005 - HEINO - Michel Holterman (36) heeft een mooie toekomst als dammer achter de rug. Vijf jaar geleden, toen hij kampioen geworden was van Heino, besloot hij om zijn eigen ambities op te offeren. Sinds 2000 zet hij zich geheel belangeloos in voor de jeugd van DOS/Hartholt Olie. Hij put zijn plezier uit de prestaties van de jonge dammers.
<center>

Michel Holterman maakt zijn eigen prestaties ondergeschikt
aan die van de jeugd van DOS Heino.
(Foto FRANK UIJLENBROEK) </center>
Het nieuwe millennium was een keerpunt in het damleven van Michel Holterman. Frits Gerritsen, nestor van DOS, gaf te kennen dat hij zou stoppen als begeleider van de jeugd. Wie wilde dat van hem overnemen? Holterman ging bij zichzelf te rade en besloot de taak op zich te nemen, samen met Michael Schotman.
‘Ik vind het fijn dat ik zelf goed ben opgeleid’, verklaart hij zijn beweegredenen. ‘Dat is heel belangrijk. Als de jeugd niet goed begeleid wordt, heb je geen doorstroming meer en bloedt een club dood. Dat zie je bijvoorbeeld in Zwolle. De club daar heeft maar enkele jeugdleden. Dat is toch wel droevig voor zo’n grote stad. Je ziet veel clubs vergrijzen. Een gemiddelde leeftijd van zestig é zeventig jaar. Van de 48 dammers bij ons zijn er zo’n twintig van 15 tot 35 jaar.’
Holterman steekt veel tijd en energie in het trainen van de jeugd op maandagavond. Daarbij reizen Schotman en hij met hun jonge discipelen stad en land af; op weg naar competitiewedstrijden, toernooien en persoonlijke kampioenschappen. Dat alles doet Holterman geheel onbezoldigd. ‘We kunnen een kleine reiskostenvergoeding van de club krijgen, maar die schiet er vaak bij in. Goed beschouwd kost het ons geld.’ Daarbij komt dat hij vanwege tijdgebrek niet voor het eerste team in de externe competitie kan uitkomen. Op grond van zijn speelsterkte zou hij daarvoor zeker in aanmerking komen.
Zijn beloning bestaat uit het plezier dat van de tieners afstraalt en hun toenemende speelsterkte. Zo werd Erik van Rossum onlangs Nederlands kampioen bij de welpen. ‘Ik vind het leuk om met jeugd om te gaan en ze beter te maken. Soms hoor ik van ouders dat ze niet verwacht hadden dat hun kind het zo ver zou brengen met dammen. Dat is natuurlijk leuk om te horen.’
Ook krijgt hij geregeld een kopje koffie aangeboden. Soms van een snotaapje van negen jaar. Dat vertedert zijn hart. ‘Judith en Rebecca van Beek zijn ermee begonnen. Andere kinderen zagen dat en namen het over. Grappig.’
Minder plezierig is het dat hij als speler nog weleens op de koffie komt. ‘Als ik de jeugd heb getraind, merk ik dat ik me later op de avond steeds moeilijker kan concentreren. Zo rond een uur of tien maak ik weleens een domme fout. Frits Gerritsen had dat ook. Nadat hij met de jeugdbegeleiding stopte, werden zijn prestaties weer beter.’