De Match Sijbrands - Wiersma

Post Reply

Wie wint de aanstaande match tussen Ton Sijbrands en Harm Wiersma?

Ton Sijbrands
71
65%
Harm Wiersma
39
35%

Total votes: 110

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Mon Dec 19, 2005 22:30

Ben Anoniem wrote:
Ben Anoniem wrote: IS VANTEVOREN BEKOKSTOOFD DAT ZE ELKAAR NIET ZULLEN TREFFEN?
Dat denk ik wel.
Sijbrands speelt het liefst tegen kleintjes. Dat blijkt duidelijk uit de gemiddelde rating van zijn tegenstanders (1281,1).
Donderdagavonds voor de bewuste zaterdagronde hebben we op de clubavond van Huizum nog met Wiersma gesproken over de mogelijkheid dat hij Sijbrands zou kunnen treffen.

Duidelijk was dat Wiersma zich eigenlijk wel verheugde op de mogelijkheid dat hij Sijbrands kon treffen.
Het enige waarover hij wat inzat, wat hij moest doen als Sijbrands na zo'n 20 zetten remise zou aanbieden:
Het aanbod accepteren in het belang van de club of doorgaan voor eigen succes?
Hij blaakte in ieder geval van zelfvertrouwen en ambitie.

Dezelfde ambitie, die hij telkens uitspreekt om alsnog eens die tweekamp tegen Sijbrands te spelen.
Waarom stort elk KNDB-lid niet 10 Euro in een fonds voor deze match van de 20e eeuw (en dat wordt zeker niet de match van de geeuw!!)?
Dan is er een redelijk beginkapitaal.
Nog wat sponsors vullen dit aan en gelijktijdig met het WK 2007 wordt dit als een supernevenactiviteit verspeeld!
Hanco, als grote animator van Wiersma-Sijbrands: Kun jij dit fonds niet in het leven roepen?

Vraagje

Post by Vraagje » Mon Dec 19, 2005 22:32

Jochem Zweerink wrote:
Ben Anoniem wrote:
Jochem Zweerink wrote: Zoals Feike al erg duidelijk aangaf wijzen deze statistieken uit dat je door een bepaald bord te kiezen de tegenstandersrating nauwelijks kunt beinvloeden.
Vandaar dus de hypothese "bekokstoven".
Lijkt mij sterk. Toevallig speel ik bij bij de club van Wiersma (Angarde, club van Wiersma en trouwens ook nog DUO, waar ik ereklasse speel), maar bij Angarde (en ook bij DUO) is er geen enkele sprake van het maken van afspraken over wie er nou wel of niet tegen Sijbrands moest. Het lijkt mij sterk dat dat bij andere clubs wel zou gebeuren.
Bij andere clubs gebeurde dit in het verleden wel. Zo zijn er de volgende verhalen.
- Er waren in een bepaald jaar nog 2 borden die Sijbrands dat jaar nog niet had gehad. Op die borden zette de betreffende club de spelers die ze tegen Sijbrands wilde inzetten. Dit kwam uit.
- Clubs keken eerst op welk bord ADG de schijven met viltjes had, en paste daar de opstelling op aan.

Als er meerdere clubs zijn die trachten te voorspellen waar Sijbrands komt te zitten, kan je e.e.a. zelfs omdraaien, en komt de gemiddelde tegenstanderrating van Sijbrands doordat de tegenstanders één van hun zwakkere spelers tegen hem laten spelen.
De meest gehate dammer allertijden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Dec 20, 2005 00:06

Piet Bouma wrote:
Ben Anoniem wrote:
Ben Anoniem wrote: IS VANTEVOREN BEKOKSTOOFD DAT ZE ELKAAR NIET ZULLEN TREFFEN?
Dat denk ik wel.
Sijbrands speelt het liefst tegen kleintjes. Dat blijkt duidelijk uit de gemiddelde rating van zijn tegenstanders (1281,1).
Donderdagavonds voor de bewuste zaterdagronde hebben we op de clubavond van Huizum nog met Wiersma gesproken over de mogelijkheid dat hij Sijbrands zou kunnen treffen.

Duidelijk was dat Wiersma zich eigenlijk wel verheugde op de mogelijkheid dat hij Sijbrands kon treffen.
Het enige waarover hij wat inzat, wat hij moest doen als Sijbrands na zo'n 20 zetten remise zou aanbieden:
Het aanbod accepteren in het belang van de club of doorgaan voor eigen succes?
Hij blaakte in ieder geval van zelfvertrouwen en ambitie.

Dezelfde ambitie, die hij telkens uitspreekt om alsnog eens die tweekamp tegen Sijbrands te spelen.
Waarom stort elk KNDB-lid niet 10 Euro in een fonds voor deze match van de 20e eeuw (en dat wordt zeker niet de match van de geeuw!!)?
Dan is er een redelijk beginkapitaal.
Nog wat sponsors vullen dit aan en gelijktijdig met het WK 2007 wordt dit als een supernevenactiviteit verspeeld!
Hanco, als grote animator van Wiersma-Sijbrands: Kun jij dit fonds niet in het leven roepen?
Dat fonds zal niet nodig zijn Piet. Het benodigde prijzengeld bij elkaar krijgen is het probleem niet volgens Harm (in 2003). Het enige dat nodig is, is Ton Sijbrands' instemming. Maar Sijbrands durft om een of andere reden deze match niet te spelen. In een interview in 2003 heeft Sijbrands gezegd dat hij niet wil spelen omdat de damwereld tijdens deze match in twee kampen verdeeld zou zijn en dat hij daar niet op zit te wachten. Misschien speelt bij Ton ook mee het worstelen met het voouitzicht van verliezen, want op verliezen heeft hij natuurlijk veel kans tegen een getergde Harm die al dertig jaar ongeduldig heeft moeten wachten op deze match.

Harm heeft tijdens het WK verteld dat hij een aanzienlijk deel van het prijzengeld in een fonds wil stoppen van waaruit andere damactiviteiten kunnen worden georganiseerd. Als Ton nu nog steeds niet durft dan zou dat voor de hele damwereld extra tragisch zijn.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 11:36

Hanco Elenbaas wrote:
Dat fonds zal niet nodig zijn Piet. Het benodigde prijzengeld bij elkaar krijgen is het probleem niet volgens Harm (in 2003). Het enige dat nodig is, is Ton Sijbrands' instemming. Maar Sijbrands durft om een of andere reden deze match niet te spelen. In een interview in 2003 heeft Sijbrands gezegd dat hij niet wil spelen omdat de damwereld tijdens deze match in twee kampen verdeeld zou zijn en dat hij daar niet op zit te wachten. Misschien speelt bij Ton ook mee het worstelen met het voouitzicht van verliezen, want op verliezen heeft hij natuurlijk veel kans tegen een getergde Harm die al dertig jaar ongeduldig heeft moeten wachten op deze match.

Harm heeft tijdens het WK verteld dat hij een aanzienlijk deel van het prijzengeld in een fonds wil stoppen van waaruit andere damactiviteiten kunnen worden georganiseerd. Als Ton nu nog steeds niet durft dan zou dat voor de hele damwereld extra tragisch zijn.
In datzelfde interview van 2003 geeft Sijbrands ook aan, dat wat hem betreft een tweekamp op een organische manier zou moeten ontstaan (gedeelde 1e plaats op een toernooi). In deze motivatie geloof ik nog het meest.
Een match gebaseerd op andere gronden doet gekunsteld aan. Sijbrands is m.i. iemand die wedstrijden op ‘zuivere’ gronden wil spelen.
Voor mij is die zuivere grond gewoon dat er in de vorige eeuw ongetwijfeld een WK-tweekamp Sijbrands-Wiersma was gevolgd als Sijbrands zich na 1973 niet voorlopig uit de persoonlijke wedstrijdsfeer had teruggetrokken.
En dat het toch zeer opvallend is, dat dertig jaar na dato vele damliefhebbers nog steeds in de ban zijn van zo’n tweekamp.

Natuurlijk zal de damwereld in twee kampen verdeeld raken. Is ook niks mis mee, als dit op sportieve rivaliteit gebaseerd is. Zo zal in Friesland de meerderheid wel op Wiersma’s hand zijn en in Amsterdam e.o. ongetwijfeld andersom. Een ‘scheuring’ in de damwereld zie ik er niet door ontstaan.
Nee, meer een bevrediging dat die tweekamp tussen twee van de beste spelers van de vorige eeuw toch gespeeld wordt. En wat een propaganda!

Het vooruitzicht van verliezen zal ongetwijfeld meespelen. Maar dit geldt ook voor Wiersma. Sijbrands is volgens mij ook ambitieus genoeg om dat aspect niet de doorslag te laten geven. Dan had hij ook nooit aan het WK 2003 meegedaan, al speelde het toen wel een rol.
Nee, als sportman, hoe vervelend ook, moet je daar gewoon rekening mee houden. En Sijbrands is m.i. nog steeds een groot sportman.

Een fonds is dus niet nodig. Hoe krijgen we Sijbrands dan wel over de brug?
Een petitie van 6000 (KNDB)dammers aan Sijbrands? Een poll op het forum, die duidelijk aangeeft dat deze match er moet komen? Moeten de liefhebbers niet actie ondernemen?
Of wachtten we het lobby-circuit (wat ongetwijfeld op de achtergrond nog steeds gaande is) af?

MenO

Post by MenO » Tue Dec 20, 2005 11:49

Piet Bouma wrote: In datzelfde interview van 2003 geeft Sijbrands ook aan, dat wat hem betreft een tweekamp op een organische manier zou moeten ontstaan (gedeelde 1e plaats op een toernooi). In deze motivatie geloof ik nog het meest.
Een match gebaseerd op andere gronden doet gekunsteld aan. Sijbrands is m.i. iemand die wedstrijden op ‘zuivere’ gronden wil spelen.
Diezelfde Sijbrands stond anders wel luidkeels te juichen bij het 'geschenk' dat de 'gekunstelde' tweekamp tussen Wiersma en Clerc in 1978 voor de (dam)wereld was

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 12:03

MenO wrote: Diezelfde Sijbrands stond anders wel luidkeels te juichen bij het 'geschenk' dat de 'gekunstelde' tweekamp tussen Wiersma en Clerc in 1978 voor de (dam)wereld was
Ik zou me nog wat meer verdiepen in de situatie rond die tweekamp, Menno.
Clerc en Sijbrands zijn daarna niet meer zo 'on speaking terms'.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Dec 20, 2005 12:04

Piet Bouma wrote:Een petitie van 6000 (KNDB)dammers aan Sijbrands?
Dat worden er dan 5999 (en waarschijnlijk veel minder) want ik ben het volkomen eens met Sijbrands dat een dergelijke match vandaag de dag gekunsteld aan zou doen. Wat valt er te winnen? Geen titel in elk geval. Ook de vraag wie 30 jaar geleden de beste was, wordt zo niet beantwoord. Het zou alleen om een zak geld kunnen gaan, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dat geld voor deze match wel binnenstroomt terwijl het bij andere damactiviteiten altijd zo moeizaam gaat.

MenO

Post by MenO » Tue Dec 20, 2005 12:12

Piet Bouma wrote:
MenO wrote: Diezelfde Sijbrands stond anders wel luidkeels te juichen bij het 'geschenk' dat de 'gekunstelde' tweekamp tussen Wiersma en Clerc in 1978 voor de (dam)wereld was
Dat sommige Nederlandse topgrootmeesters van de 'oude garde' elkaar het licht in de ogen niet gunnen (dat was toen met Wiersma en Clerc vóór die tweekamp al zo...) doet toch niks af aan het feit dat Sijbrands die tweekamp op zich een geschenk voor de damwereld vond?

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 12:59

MenO wrote:
Piet Bouma wrote:
Dat sommige Nederlandse topgrootmeesters van de 'oude garde' elkaar het licht in de ogen niet gunnen (dat was toen met Wiersma en Clerc vóór die tweekamp al zo...) doet toch niks af aan het feit dat Sijbrands die tweekamp op zich een geschenk voor de damwereld vond?
Nee, daar heb je gelijk in Menno. Iets wat ik in Sijbrands bewonder is dat hij damtechnische zaken/prestaties altijd heeft weten te scheiden van persoonlijke conflicten.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 13:13

Jan Pieter wrote:
Dat worden er dan 5999 (en waarschijnlijk veel minder) want ik ben het volkomen eens met Sijbrands dat een dergelijke match vandaag de dag gekunsteld aan zou doen. Wat valt er te winnen? Geen titel in elk geval. Ook de vraag wie 30 jaar geleden de beste was, wordt zo niet beantwoord. Het zou alleen om een zak geld kunnen gaan, hoewel ik me niet kan voorstellen dat dat geld voor deze match wel binnenstroomt terwijl het bij andere damactiviteiten altijd zo moeizaam gaat.
Ongetwijfeld zullen het er minder dan 5999 worden.
Te winnen valt er een enorm stuk propaganda, eventueel een fonds voor damactiviteiten, ledenwinst.
En voor degenen die de jaren zeventig redelijk bewust hebben meegemaakt, een stuk bevrediging dat die match toch nog een keer gespeeld is.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Tue Dec 20, 2005 15:42

Piet Bouma wrote:
Jan Pieter wrote:
Ongetwijfeld zullen het er minder dan 5999 worden.
Te winnen valt er een enorm stuk propaganda, eventueel een fonds voor damactiviteiten, ledenwinst.
En voor degenen die de jaren zeventig redelijk bewust hebben meegemaakt, een stuk bevrediging dat die match toch nog een keer gespeeld is.
Mochten Wiersma en Sijbrands beiden meedoen aan een EK veteranen dan zou op 'organische' wijze een tweekamp Sijbrands - Wiersma kunnen ontstaan... Image
Heaven is no location, but a state of mind

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 15:58

Kosmos wrote: Mochten Wiersma en Sijbrands beiden meedoen aan een EK veteranen dan zou op 'organische' wijze een tweekamp Sijbrands - Wiersma kunnen ontstaan... Image
Duidelijk iemand die de jaren zeventig niet bewust heeft meegemaakt...
Patatgeneratie??

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Tue Dec 20, 2005 15:58

Piet Bouma wrote:Te winnen valt er een enorm stuk propaganda, eventueel een fonds voor damactiviteiten, ledenwinst.
Elke activiteit is beter dan geen activiteit, maar een match Sijbrands-Georgiev om de wereldtitel zou ik heel wat aansprekender vinden dan een match Sijbrands-Wiersma om des keizers baard.
Ik heb de jaren zeventig bewust meegemaakt. Wat was ik teleurgesteld toen Sijbrands met de actieve wedstrijdsport stopte, en wat was ik boos toen Wiersma in Tiflis geflikt werd door Koeperman en Andreiko. Maar juist daarom zie ik anno 2005 niets in een match Sijbrands-Wiersma. Het juiste moment is al lang voorbij.

Piet Bouma

Post by Piet Bouma » Tue Dec 20, 2005 16:03

Jan Pieter wrote:
Piet Bouma wrote:Te winnen valt er een enorm stuk propaganda, eventueel een fonds voor damactiviteiten, ledenwinst.
Elke activiteit is beter dan geen activiteit, maar een match Sijbrands-Georgiev om de wereldtitel zou ik heel wat aansprekender vinden dan een match Sijbrands-Wiersma om des keizers baard.
Ik heb de jaren zeventig bewust meegemaakt. Wat was ik teleurgesteld toen Sijbrands met de actieve wedstrijdsport stopte, en wat was ik boos toen Wiersma in Tiflis geflikt werd door Koeperman en Andreiko. Maar juist daarom zie ik anno 2005 niets in een match Sijbrands-Wiersma. Het juiste moment is al lang voorbij.
Vraag 100 willekeurige Nederlanders om een bekende dammer.
Wiersma, Sijbrands en Van der Wal zullen worden genoemd.
Thijssen en Dolfing....? Ik betwijfel of die in de top 10 staan.

Het propagandamoment is nog lang niet voorbij.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Dec 21, 2005 05:07

Piet Bouma wrote: Het propagandamoment is nog lang niet voorbij.
Dat vind ik ook Piet.
We moeten hopen dat Jan Wielaard en Hetty Hilberts, die dit forum lezen, Ton op andere (meer onpersoonlijke, het algemeen dambelang voorop stellende) gedachten kunnen brengen.
Juist een match tussen De Grote Twee kan het dammen voor sponsors weer op het goede spoor brengen.
Een match tussen Sijbrands en Wiersma is natuurlijk nooit 'om des keizers baard', zelfs niet in het hiernamaals!
Ik hoop ook een beetje op de oude heer Jan de Wilde, die het WK 2007 in Hardenberg sponsort. Sijbrands èn Wiersma in dat WK zou Hardenberg en onze damwereld vanzelfsprekend veel meer media-aandacht bezorgen.

Maar het mooiste blijft natuurlijk die match Sijbrands - Wiersma! Niemand in de damwereld weet meer sponsors aan te trekken dan Ton en Harm.
Het is al een halve ramp dat Ton die match met allerlei smoesjes dertig jaar heeft weten te voorkomen, maar nog erger zou het zijn als de match er pas komt in het hiernamaals, in het Damwalhalla.
Eens zal Ton er toch aan moeten geloven!

Tot slot een voor Ton verheugende tussenstand:
<center>
Wie wint de aanstaande match tussen Ton Sijbrands en Harm Wiersma?
Ton Sijbrands
55% [ 43 ]
Harm Wiersma
44% [ 34 ]

Total Votes : 77
</center>

Post Reply