Hanco Elenbaas wrote:
Dat fonds zal niet nodig zijn Piet. Het benodigde prijzengeld bij elkaar krijgen is het probleem niet volgens Harm (in 2003). Het enige dat nodig is, is Ton Sijbrands' instemming. Maar Sijbrands durft om een of andere reden deze match niet te spelen. In een interview in 2003 heeft Sijbrands gezegd dat hij niet wil spelen omdat de damwereld tijdens deze match in twee kampen verdeeld zou zijn en dat hij daar niet op zit te wachten. Misschien speelt bij Ton ook mee het worstelen met het voouitzicht van verliezen, want op verliezen heeft hij natuurlijk veel kans tegen een getergde Harm die al dertig jaar ongeduldig heeft moeten wachten op deze match.
Harm heeft tijdens het WK verteld dat hij een aanzienlijk deel van het prijzengeld in een fonds wil stoppen van waaruit andere damactiviteiten kunnen worden georganiseerd. Als Ton nu nog steeds niet durft dan zou dat voor de hele damwereld extra tragisch zijn.
In datzelfde interview van 2003 geeft Sijbrands ook aan, dat wat hem betreft een tweekamp op een organische manier zou moeten ontstaan (gedeelde 1e plaats op een toernooi). In deze motivatie geloof ik nog het meest.
Een match gebaseerd op andere gronden doet gekunsteld aan. Sijbrands is m.i. iemand die wedstrijden op ‘zuivere’ gronden wil spelen.
Voor mij is die zuivere grond gewoon dat er in de vorige eeuw ongetwijfeld een WK-tweekamp Sijbrands-Wiersma was gevolgd als Sijbrands zich na 1973 niet voorlopig uit de persoonlijke wedstrijdsfeer had teruggetrokken.
En dat het toch zeer opvallend is, dat dertig jaar na dato vele damliefhebbers nog steeds in de ban zijn van zo’n tweekamp.
Natuurlijk zal de damwereld in twee kampen verdeeld raken. Is ook niks mis mee, als dit op sportieve rivaliteit gebaseerd is. Zo zal in Friesland de meerderheid wel op Wiersma’s hand zijn en in Amsterdam e.o. ongetwijfeld andersom. Een ‘scheuring’ in de damwereld zie ik er niet door ontstaan.
Nee, meer een bevrediging dat die tweekamp tussen twee van de beste spelers van de vorige eeuw toch gespeeld wordt. En wat een propaganda!
Het vooruitzicht van verliezen zal ongetwijfeld meespelen. Maar dit geldt ook voor Wiersma. Sijbrands is volgens mij ook ambitieus genoeg om dat aspect niet de doorslag te laten geven. Dan had hij ook nooit aan het WK 2003 meegedaan, al speelde het toen wel een rol.
Nee, als sportman, hoe vervelend ook, moet je daar gewoon rekening mee houden. En Sijbrands is m.i. nog steeds een groot sportman.
Een fonds is dus niet nodig. Hoe krijgen we Sijbrands dan wel over de brug?
Een petitie van 6000 (KNDB)dammers aan Sijbrands? Een poll op het forum, die duidelijk aangeeft dat deze match er moet komen? Moeten de liefhebbers niet actie ondernemen?
Of wachtten we het lobby-circuit (wat ongetwijfeld op de achtergrond nog steeds gaande is) af?