Dammen bij kaarslicht
![Image](http://fmjd.org/gallery3/var/albums/old/04cc267b7051583a8cc37e927c24f0cd.jpg)
van onze verslaggever Co Buysman
Alkmaar-Vitalia Doumesh heeft een drukke novembermaand achter de rug. Vrijwel alle dagen was de Alkmaarse bezig met de damsport. Direct na het Nederlands kampioenschap, waarop zij als tweede eindigde, vertrok ze naar Valpollino in Italië om mee te doen aan het WK. Zaterdag was de slotceremonie en kreeg Doumesh, achtste in de eindstand, een beker voor het mooiste eindspel van de mondiale titelstrijd.
En daar is ze wel blij mee. ,,Die beker heb ik gewonnen dankzij het eindspel in mijn partij tegen Nina Hoekman. Ik heb vaak tegen haar gespeeld en ook vaak verloren. Nu is die ban doorbroken en dat is goed voor mijn zelfvertrouwen.''
Voor de Alkmaarse internationaal meester was de strijd tegen Hoekman een belangrijke. ,,Op het WK verloor ik mijn eerste twee partijen, in de derde ronde moest ik tegen Nina. Ik ben snel gaan spelen om niet in tijdnood te raken. Op een bepaald moment had zij voor remise moeten gaan, omdat er ook een remisestelling op het bord stond. Maar zij bleef voor de winst dammen. In een vijf-tegen-vijf-stand kwam er een winstvariant die ik goed had berekend en bood zij remise aan.''
Doumesh is al ruim een kwart eeuw actief op de honderd velden en heeft veel kampioenschappen en toernooien gespeeld. Toch leverde het WK in het Italiaanse dorp, gelegen tussen Napels en Bari, haar nieuwe ervaringen op. Het evenement had plaats in een afgelegen gebied. De Alkmaarse was 24 uur onderweg om er te komen.
,,In het begin was het in de speelzaal heel warm. Later viel er in die omgeving sneeuw, ging de temperatuur flink omlaag, viel de stroom uit en hadden we geen warm water. Ik heb mijn partij tegen Mijgee Khishigbayar uit Mongolië bij kaarslicht gespeeld. De laatste ronden zijn daarom verplaatst van de middag naar de ochtend, omdat het er vroeg donker was en dammen met kaarsen toch te gek werd.''
Zo'n organisatie past wel bij de huidige plaats die het vrouwendammen inneemt. Het is raar dat de data van het NK en het WK pal op elkaar volgden. Normaal gesproken zitten tussen grote denksportevenementen enkele maanden.
,,Tanja Chub (regerend Nederlands kampioene, red.) had zich voor het WK afgemeld, Nina Hoekman had het NK afgezegd. Ik ben de enige die aan beide toernooien heb meegedaan. Het was zwaar ja. Mensen hadden me aangeraden om in het begin van het Nederlands kampioenschap niet te veel energie te gebruiken. Ik ben begonnen met drie remises, Tanja met twee winstpartijen en één remise. Die twee punten achterstand bleef ik behouden. Het was een interessante ervaring om een maand lang alleen maar toppartijen spelen. Ik heb er geen spijt van.''
Wel vindt de Alkmaarse het jammer dat het vrouwendammen niet meer aandacht krijgt. ,,Een achtste plaats op het WK, vroeger kreeg je dan de A-status en behoorde je tot de elite van de Nederlandse topsport. Nu krijgen wij geen ondersteuning van het NOCNSF meer, terwijl de bond weinig op heeft met het vrouwendammen. Voor het WK hebben we alles zelf moeten doen. We hadden bijvoorbeeld geen trainer.''
Ze had in Valpollino op een paar punten meer gerekend. ,,Enkele remisepartijen had ik kunnen winnen. In de slotronde verloor ik van de nieuwe wereldkampioene, Darya Tkatchenko. Was ook niet nodig. Maar er waren televisiecamera's om haar heen en die lampen schenen in mijn gezicht. Toen zag ik niet zo veel meer.''