Bondscompetitie 2005-2006

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 10:18

Dieter wrote:Boze tongen in Amsterdam suggereerden een opzettelijke ontregeling door Geleen of zijn spelers, wij kunnen ons daar niet tegen verweren maar misschien is dit persbericht toch wel voldoende
Boze tongen? Ik heb geen boze tongen gehoord. We hebben ons hier alleen maar vrolijk gemaakt over de 'boerenslimheid' in Geleen.
Om 23.30 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag werd de coach van Hiltex uit zijn bed gebeld. Die was op dat moment wel even een beetje boos. En toen de coach over de telefoon hoorde wat er rond 12:00 uur op zaterdagmiddag in Geleen aan de hand was, was hij verontwaardigd en heeft hij opdracht gegeven CEMA een flinke afstraffing te geven op het dambord. Dat lukte en dus waren er alleen maar lachende gezichten in Amsterdam, geen boosheid Dieter. Proost!

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Nov 28, 2005 10:47

Dieter wrote:regel 3. bij verhindering of vertraging
dienen vervolgens a,b, en c uitgevoerd te worden.
Cema was toch niet verhinderd? De wedstrijd is gewoon doorgegaan. Artikel 3 gaat daarom niet op, want van vertraging was ook geen sprake. Volgens artikel 4 hadden de klokken om 13:00h aangezet moeten worden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Nov 28, 2005 10:49

Dieter wrote:Het is toch niet zo moeilijk om een goed Nederlandse tekst te lezen Guido.
regel 3. bij verhindering of vertraging
dienen vervolgens a,b, en c uitgevoerd te worden.
Er staat inderdaad niet dat de verhindering alleen voor de uitspelende club geldt (ook niet dat het anders is trouwens), maar voor wie de wedstrijdvoorwaarden een beetje kent, is dat direct duidelijk. Ook neem ik aan dat Ben Smeenk dat wel gezegd zal hebben toen je hem belde met de melding dat Wirny en co waren ingesneeuwd, of niet soms Dieter?

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Nov 28, 2005 10:58

tijdnood wrote:Is de achtergrond van de KNDB-regeling van overmacht historisch te verklaren in die zin dat de thuisspelende club geacht kon worden gemakkelijk op tijd aanwezig te zijn daar haar spelers meestal in de plaats van de damclub woonden?
De achtergrond van de regeling is volgens mij dat de KNDB de deelnemers aan de nationale competitie niet wil verplichten moeilijke of gevaarlijke reizen te ondernemen. Heeft een club echter spelers van verre dan is dat een eigen keus waarvan anderen niet de gevolgen hoeven te dragen.

Dieter

Post by Dieter » Mon Nov 28, 2005 11:25

Hanco Elenbaas wrote:
Dieter wrote:Boze tongen in Amsterdam suggereerden een opzettelijke ontregeling door Geleen of zijn spelers, wij kunnen ons daar niet tegen verweren maar misschien is dit persbericht toch wel voldoende
Boze tongen? Ik heb geen boze tongen gehoord. We hebben ons hier alleen maar vrolijk gemaakt over de 'boerenslimheid' in Geleen.
Om 23.30 uur in de nacht van vrijdag op zaterdag werd de coach van Hiltex uit zijn bed gebeld. Die was op dat moment wel even een beetje boos. En toen de coach over de telefoon hoorde wat er rond 12:00 uur op zaterdagmiddag in Geleen aan de hand was, was hij verontwaardigd en heeft hij opdracht gegeven CEMA een flinke afstraffing te geven op het dambord. Dat lukte en dus waren er alleen maar lachende gezichten in Amsterdam, geen boosheid Dieter. Proost!
Jammer Hanco dat we niet in de buurt wonen anders kwam ik even bij je langs om het glas te heffen, proost kerel

Dieter

Post by Dieter » Mon Nov 28, 2005 11:37

Jan Pieter wrote:
tijdnood wrote:Is de achtergrond van de KNDB-regeling van overmacht historisch te verklaren in die zin dat de thuisspelende club geacht kon worden gemakkelijk op tijd aanwezig te zijn daar haar spelers meestal in de plaats van de damclub woonden?
De achtergrond van de regeling is volgens mij dat de KNDB de deelnemers aan de nationale competitie niet wil verplichten moeilijke of gevaarlijke reizen te ondernemen. Heeft een club echter spelers van verre dan is dat een eigen keus waarvan anderen niet de gevolgen hoeven te dragen.
Wil er niet op dit forum over blijven discussieren maar toch nog even dit. Terecht merk je op Jan Pieter wat de intentie is van de regeling, mensen niet in gevaar brengen door dit soort omstandigheden. Hierbij moet m.i. gekeken worden naar de spelers van thuis en uit vereniging, ik begrijp dat jij het voor thuisspelers onbelangrijk vind of ze risico's moeten nemen hadden ze maar in Duitsland moeten blijven dammen dus.
Verder valt het me een beetje van je tegen dat je de tekst niet inhoudelijk beoordeeld waar je anders toch best wel op de letter bent. Als we samen eerlijk naar de speciale regeling kijken kunnen we samen toch niet anders vaststellen als dat punt 3 met z'n a,b en c aanvulling niets aan duidelijkheid te wensen overlaat?
Als het niet zo duidelijk op het internet was gekomen hadden we overigens in Geleen helemaal niet gespeeld, afgelasting wegens het negatieve reisadvies in zuid nederland zou niets in de weg gestaan hebben met als gevolg dat dan heel Hiltex voor niets naar Limburg zou zijn gekomen.

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Nov 28, 2005 11:54

Dieter wrote:Als het niet zo duidelijk op het internet was gekomen hadden we overigens in Geleen helemaal niet gespeeld, afgelasting wegens het negatieve reisadvies in zuid nederland zou niets in de weg gestaan hebben met als gevolg dat dan heel Hiltex voor niets naar Limburg zou zijn gekomen.
De voorgaande berichten nam ik allemaal al met een korreltje zout, maar dit laatste meen je toch hopelijk niet?! Zonder tegenbericht verwacht een uitspelende ploeg dat zij om 12.00 uur aan een wedstrijd beginnen. Kan de wedstrijdleider vervolgens om 13.00 uur dan niet anders dan tot een 0-20 overwinning besluiten?! Maar ja, met die arbiters van tegenwoordig weet je het natuurlijk helemaal nooit zeker...

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Nov 28, 2005 12:17

Dieter wrote:Hierbij moet m.i. gekeken worden naar de spelers van thuis en uit vereniging, ik begrijp dat jij het voor thuisspelers onbelangrijk vind of ze risico's moeten nemen hadden ze maar in Duitsland moeten blijven dammen dus.
Uiteraard wil ik niet dat mensen onnodige risico's nemen, maar ik vind wel dat wie van ver moet komen gewoon moet accepteren dat het wat lastiger en soms zelfs onmogelijk is om mee te spelen. Zelf zit ik voor mijn werk diverse maanden per jaar in het buitenland, en daardoor mis ik heel wat wedstrijden. Een duidelijk geval van overmacht, maar ik ga echt niet roepen dat ik die wedstrijden in wil halen.
Verder valt het me een beetje van je tegen dat je de tekst niet inhoudelijk beoordeeld waar je anders toch best wel op de letter bent. Als we samen eerlijk naar de speciale regeling kijken kunnen we samen toch niet anders vaststellen als dat punt 3 met z'n a,b en c aanvulling niets aan duidelijkheid te wensen overlaat?
Je kunt de tekst niet op zichzelf zien, daarvoor is hij veel te beknopt. Het is een nadere invulling van de wedstrijdvoorwaarden, en daarin staat duidelijk dat alleen de bezoekende vereniging een beroep op overmacht kan doen.
Als het niet zo duidelijk op het internet was gekomen hadden we overigens in Geleen helemaal niet gespeeld, afgelasting wegens het negatieve reisadvies in zuid nederland zou niets in de weg gestaan hebben met als gevolg dat dan heel Hiltex voor niets naar Limburg zou zijn gekomen.
Nee, dat is nou net het punt, de thuisspelende vereniging heeft het recht niet om de wedstrijd af te gelasten wegens winters weer.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Nov 28, 2005 12:18

PeterHt wrote:
Dieter wrote:Als het niet zo duidelijk op het internet was gekomen hadden we overigens in Geleen helemaal niet gespeeld, afgelasting wegens het negatieve reisadvies in zuid nederland zou niets in de weg gestaan hebben met als gevolg dat dan heel Hiltex voor niets naar Limburg zou zijn gekomen.
De voorgaande berichten nam ik allemaal al met een korreltje zout, maar dit laatste meen je toch hopelijk niet?! Zonder tegenbericht verwacht een uitspelende ploeg dat zij om 12.00 uur aan een wedstrijd beginnen. Kan de wedstrijdleider vervolgens om 13.00 uur dan niet anders dan tot een 0-20 overwinning besluiten?! Maar ja, met die arbiters van tegenwoordig weet je het natuurlijk helemaal nooit zeker...

Dieter wordt hier afgeschilderd als iemand die volledige onzin verkoopt, maar Dieters interpretatie van de tekst is helemaal niet zo onzinnig als sommige mensen durven te insinueren.

Toch denk ik Dieter dat je geen enkele kans maakt. De KNDB houd immers niet van clubvoorzitters met flair.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Mon Nov 28, 2005 12:24

Bert Zwart wrote:Toch denk ik Dieter dat je geen enkele kans maakt. De KNDB houd immers niet van clubvoorzitters met flair.
Wat zeg je nou Bert? Wil je hiermee beweren dat precies hetzelfde standpunt, maar dan uit de mond van een schuchtere clubvoorzitter wel kans zou maken? Ik heb diverse rare uitspraken van de protestcommissie gezien, maar ik heb gelukkig nog nooit het idee gehad dat men uitspraken deed op basis van de persoon.

PeterHt

Post by PeterHt » Mon Nov 28, 2005 12:29

Bert Zwart wrote:
PeterHt wrote:
Dieter wordt hier afgeschilderd als iemand die volledige onzin verkoopt, maar Dieters interpretatie van de tekst is helemaal niet zo onzinnig als sommige mensen durven te insinueren.

Toch denk ik Dieter dat je geen enkele kans maakt. De KNDB houd immers niet van clubvoorzitters met flair.
Ik heb me niet willen uitlaten over de formulering van wedstrijdleider Smeek (betreft de speciale regeling in te halen teamwedstrijden of individuele wedstrijden uit de teamontmoeting?), maar een dergelijke uitspraak over het voor niets laten verschijnen van uitspelende teams was iets te gortig...

Maar goed, volgens mij betreft dit momenteel een kwestie tussen de KNDB en CEMA/DVZ. Daarna kan er altijd nog gekeken worden of de teamleider van Hiltex zal reageren.

peper

Post by peper » Mon Nov 28, 2005 12:36

dolle boel weer eens

GuidoB

Post by GuidoB » Mon Nov 28, 2005 12:42

PeterHt wrote:Kan de wedstrijdleider vervolgens om 13.00 uur dan niet anders dan tot een 0-20 overwinning besluiten?!
Het heeft niks met het onderwerp te maken, maar het kwam zo in me op. Heeft een Amsterdamse (of Amstelveense) ploeg ooit een uitwedstrijd met 0-20 gewonnen? Staat wel leuk natuurlijk. Het zal uiteraard wel eens zijn voorgekomen dat een Rotterdams of Schiedams team halverwege de wedstrijd met 0-10 voor stond. Heeft DOS Delft ten tijde van de 3-0 ooit een 0-15 stand bereikt?

Christian van der Schaaf

Post by Christian van der Schaaf » Mon Nov 28, 2005 12:58

Op http://www.damclub-franeker.com alreeds een verslag van de wedstrijd Franeker-Vad

Michel wist een aloud probleem niet op te lossen tegen Saskia, nl. het zwak maken van schijf een zwarte schijf op 35 in een omsingeling met wit. Michel werd vakkundig van het bord gezet.

Image

Stand na 24-30X30. Michel koos voor het schijnbaar interessante 40-35 14-19 35x19 19x30 en 25-20.

Het kan best ziijn dat het droge 34-29 23x34 40x29 30-35 37-32 27x38 43x32 de beste is.

Ikzelf krijg de eer toegezwaaid Foeke in een dun klassiekje 'van het bord' te hebben gezet.

Image

stand na 1. 43-39. Na toch niet oninteressante strijd lijkt zwart het spel psychologisch gewonnen te hebben, hij controleert 24, maar overschat dus zijn kansen.

1. ... 4-9 2. 40-34 9-14 Gaat op zetjes spelen en is in tijdnood (34-29??) 2.41-37 8-13?? (verhindert wederom 34-29, maar 14-19 geeft gewoon remise) 3. 37-32 en het is uit. Tegen de gecombineerde dreigingen 34-29 en 34-30 is geen kruid gewassen.

Soms zit het mee.
Last edited by Christian van der Schaaf on Mon Nov 28, 2005 13:20, edited 1 time in total.

MenO

Post by MenO » Mon Nov 28, 2005 13:03

GuidoB wrote:
PeterHt wrote:Kan de wedstrijdleider vervolgens om 13.00 uur dan niet anders dan tot een 0-20 overwinning besluiten?!
Het heeft niks met het onderwerp te maken, maar het kwam zo in me op. Heeft een Amsterdamse (of Amstelveense) ploeg ooit een uitwedstrijd met 0-20 gewonnen? Staat wel leuk natuurlijk. Het zal uiteraard wel eens zijn voorgekomen dat een Rotterdams of Schiedams team halverwege de wedstrijd met 0-10 voor stond. Heeft DOS Delft ten tijde van de 3-0 ooit een 0-15 stand bereikt?
Ik weet wel dat een Amsterdamse ploeg een thuiswedstrijd met 20-0 heeft gewonnen...
Ghandi - Mildam (promotie/degradatie 1e/2e klasse) werd vorig jaar 20-0, omdat Mildam niet de moeite nam om naar Amsterdam te komen.

Post Reply