KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 25, 2005 05:59

De Telegraaf, 25 november 2005

Tkatchenko dicht bij titel

Van onze dammedewerker

LATRONICO, vrijdag

De Oekraïense Darya Tkatchenko (22) zal vandaag vrijwel zeker de wereldtitel dammen van de Russische Tamara Tansykkuzhina overnemen. Als ze vandaag remise speelt tegen onze landgenoot Vitalia Doumesh, dan is ze niet meer in te halen voor de concurrentie.
De koploopster hield gisteren het hoofd koel tegen titelhouder Tansykkuzhina, die geen kansen wist te realiseren. Bovendien verloor de voornaamste concurrente, Irina Paskevitsj, door een blunder van Zoja Golubeva.
In de slotfase van het toernooi kwam Ludmilla Litvinenko (Oek) nog opzetten na winst tegen de Russin Elena Milshina, die in een vormcrisis verkeert.

Uitslagen 10e ronde: Arleo Hoekman 0-2, Golubeva Paskevitsj 2-0, Milshina Litvinenko 0-2, Tansykkuzhina Tkatchenko 1-1, Doumesh Balthazi 1-1 Khishigbayar Georgieva 0-2.

Stand aan kop: 1. Tkatchenko 15 pnt., 2 en 3. Paskevitsj en Litvinenko 13 pnt., gedeeld 4e Nina Hoekman 12 pnt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 25, 2005 11:56

De Stentor, 25 november 2005

College in Zwartsluis overspoeld met vragen
van onze medewerker

25 NOVEMBER 2005 - ZWARTSLUIS - Tijdens de eerste openbare gedachtenwisseling met de bevolking, woensdagavond in gebouw Vrede in Zwartsluis, heeft het college van B en W van Zwartewaterland een stortvloed van vragen over zich heen gekregen. Burgemeester Arno Hofland was ingenomen met de grote publieke belangstelling.

Hofland kondigde aan dat het de bedoeling is om elk jaar een bijeenkomst in elke kern te houden. Hij toonde zich trots over wat er in het verleden tot stand is gekomen en ziet het als een uitdaging om een impuls aan het centrum te geven. ‘Zwartewaterland heeft potentie’, zo liet Hofland horen.

Wethouder Lucas Boshove gaf ruiterlijk toe waar het de afgelopen tijd in de gemeente spaak is gelopen in Zwartsluis, met name rondom het voormalige gemeentehuis en de kruising bij de Berkenlaan.

Wethouder Wolbert Meijer kenschetste Zwartsluis als een actieve gemeenschap die zich prima naar buiten presenteert (NK en WK-dammen).

Wethouder Jan Willem Wiggers wees op de gemeentelijke structuurvisie met daarin de plannen voor Zwartewaterland tot 2020. Vooral in Zwartsluis zijn verschillende locaties nodig toe aan vernieuwing of renovatie, zoals de Kolksluis, de Arrivahal en het Besto-terrein.

De zo gevraagde publieksinbreng bleef niet achterwege. Naar aanleiding van opmerkingen zegde het college toe dat er naar de slechte verlichting van de Nieuwesluis zal worden gekeken, evenals naar de slechte bereikbaarheid van het Kulturhus. Volgens het college zijn extra parkeerplaatsen aan de Purperreigerlaan nog maar te bezien.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 25, 2005 12:02

Vlissinger wil pieken op EK dammen voor veteranen
Even geen wijntje voor Schunselaar
door Koen de Vries

VLISSINGEN - Hij damt bijna zijn hele leven en toch staat Peter Schunselaar voor een onbekend avontuur. Maandag begint hij in Zoutelande aan het EK dammen voor veteranen, een toernooi voor veertig vijftigplussers dat zes dagen duurt. ,,De laatste keer dat ik aan een meerdaags toernooi meedeed was in 1969“, herinnert de 54-jarige Vlissinger zich. ,,Het was het NK voor de jeugd in Apeldoorn.“.

Image
Peter Schunselaar: "Als er een Zeeuw
bij de eerste tien komt, zou dat al mooi zijn."

(foto Ruben Oreel ©)

Ergens in een doos onder zijn bureau moet het damprogramma Truus liggen, maar waar precies? Hij heeft de database met duizenden partijen nooit op zijn computer geïnstalleerd. Peter Schunselaar is een dammer van de oude stempel. Hij probeert zich staande te houden met behulp van zak-dambordjes, damboekjes (bijvoorbeeld met diverse edities van ’Openingen’ door Ton Sijbrands) en vooral een hoge dosis creativiteit. Vaak komt hij ermee weg tegen hoger ingeschatte spelers, maar op het EK zou dat wel eens een probleem kunnen worden, verwacht Schunselaar.

,,Ik kan de eerste vijftien zetten niet in hoog tempo spelen, zoals iemand die allerlei openingen uit z’n hoofd kent. Ik ben geen theoreticus, maar moet steeds dingen beredeneren, bedenken of uitrekenen. En dat kost tijd. In één of twee partijen is dat geen probleem. Maar in een toernooi dat van maandag tot en met zaterdag duurt, hou je dat niet vol. Zeker niet als je twee keer op één dag twee partijen moet spelen. Op een gegeven moment ben je op. Ik denk dat ik mijn krachten goed zal moeten verdelen.“

Aarzeling

Hij zegt het met enige aarzeling, want hier verkeert de dam-expert op tamelijk onbekend terrein. Het laatste meerdaagse toernooi speelde hij bijna 35 jaar geleden. ,,Aart Walraven is naar EK’s in Polen en Tsjechië geweest. Ik heb ooit met mijn vrouw in Polen een rondreis gemaakt. Het is een erg mooi land om te bekijken, maar niet om te dammen. Ik ga niet graag lang alleen van huis.“

Aan dat meerdaagse toernooi dat de laatste jaren in de zomer in Goes gehouden wordt, het Zeeland Open, kan de Vlissinger niet meedoen. Hij werkt in de zomer op Waterland Neeltje Jans en dan is het daar topdrukte.

Wat Schunselaar zich nog van het NK voor de jeugd herinnert is dat hij destijds met onder anderen Ton Sijbrands en Harm Wiersma - deelnemers aan het toernooi voor senioren - ging stappen en dat het evenement voor hem daarom niet op rolletjes verliep. ,,Pas toen de voorzitter van de Zeeuwse dambond een paar dagen langskwam, heb ik me netjes gedragen. Het ging toen ook meteen een stuk beter. Ik haalde uit de laatste vijf partijen acht punten.“

Met andere woorden: de oude Schunselaar moet zich de komende week in Zoutelande in acht nemen. De glazen wijn die hij ’s avonds zo graag voor zichzelf en zijn vrouw inschenkt, moet hij even laten staan. Dat zal hij ook doen, heeft Schunselaar zichzelf plechtig beloofd. De Vlissingse veteraan wil namelijk een goede prestatie neerzetten. Hij weet dat hij dat kan: „Als er echt iets op het spel staat, kan ik wel eens boven mezelf uitstijgen. De laatste weken heb ik wat gas teruggenomen. De partijen voor het Zeeuws kampioenschap zag ik als een testcase. Daaruit bleek dat het met de vorm wel goed zit. Ik was de eerste die Bennie Provoost op remise hield en had een plusremise tegen Martijn Rentmeester. Dat zijn signalen dat het wel goed zit.“

Eerste tien

Denk echter niet dat Peter Schunselaar komende week in Zoutelande een gooi gaat doen naar de Europese titel. Daarvoor is het toernooi veel te sterk bezet. „Als er een Zeeuw bij de eerste tien komt, zou dat al mooi zijn“, schat Schunselaar in. Natuurlijk hoopt hij dat hij diegene zal zijn, maar Kees Rijk uit Lewedorp en organisator Aart Walraven uit Zoutelande maken evenveel kans. Schunselaar verwacht op het EK een soort van toernooi in een toernooi, met als inzet de titel ’beste veteraan van Zeeland’.

„We proberen elkaar een beetje in de favorietenrol te drukken“, zegt hij. ,,Walraven heeft al gezegd dat hij mij bij de beste tien verwacht. Maar hij weet zelf ook wel dat hij, als het hem een beetje meezit, hoog kan eindigen. Hij eindigde niet voor niets bij de eerste editie op de tweede plaats. Kees Rijk doet een beetje nonchalant over het toernooi. Maar dat maakt hem juist gevaarlijk.“

Zwitsers

Aan het EK dammen nemen zes Zeeuwen deel. Naast Aart Walraven, Peter Schunselaar en Kees Rijk zijn het Jo Houmes, Frans Blaas en Evert Wiskerke.

Het toernooi voor vijftigplussers wordt gehouden in zaal Middendorp in Zoutelande. Het evenement telt negen ronden en wordt gespeeld volgens het Zwitsers systeem. Dat betekent dat de deelnemers steeds opponenten treffen die in het klassement in hun buurt staan.

Het toernooi wordt maandag om 12.00 uur geopend. De laatste ronde wordt zondag 4 december gespeeld.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 25, 2005 16:37

de Volkskrant, 25 november 2005

De lange weg naar het voorzitterschap

Van onze schaakmedewerker Gert Ligterink

GRONINGEN - Is het mogelijk op eerlijke wijze president van een internationale sportbond te worden? De Nederlander Bessel Kok, succesvol manager én schaakliefhebber, denkt van wel. Hij wil volgend jaar op faire wijze voorzitter van de wereldschaakbond worden.

Nederlander Bessel Kok stelt zich kandidaat voor de hoogste functie in de wereldschaakbond

In 1982 nam de FIDE afscheid van een onbevlekt bestuurlijk verleden. Oud-wereldkampioen Max Euwe en zijn opvolger, de IJslandse parlementsvoorzitter Fridrik Olafsson, hadden de wereldschaakbond jarenlang op integere wijze geleid. Bij presidentsverkiezingen werden de kandidaten beoordeeld op hun merites, niet op de hoogte van hun campagnebudget.

Maar tijdens de Olympiade in Luzern maakten de schakers in 1982 kennis met een andere stijl van campagne voeren. Olafsson verloor de verkiezingen van de Filippijn Campomanes, die er niet voor terugschrok met oneigenlijke middelen de congresleden aan zich te verplichten.

Die corruptie is nooit meer verdwenen. Tegenkandidaten van Campomanes of diens door hem zelf aangestelde opvolger Kirsan Iljoemzjinov hebben keer op keer ontdekt dat het bijna onmogelijk is vat te krijgen op de circa 150 gedelegeerden die eens per vier jaar hun leider kiezen. Een extra complicatie is dat de stem van elk land even zwaar telt. De macht van de vertegenwoordiger van de Seychellen is even groot als die van de Russische congresganger.

Voor een optreden in deze krokodillenvijver heeft zich nu een nieuwe kandidaat gemeld. De 63-jarige Nederlander Bessel Kok heeft zich voorgenomen volgend jaar de strijd aan te binden met Iljoemzjinov. De schakers kennen Kok uit de periode 1986-1991. Hij organiseerde toen een aantal prachtige toernooien in Brussel en was de drijvende kracht achter de succesvolle grootmeestersvakbond GMA.

Gesterkt door de vele, soms uit onverwachte hoek komende steunbetuigingen, heeft Kok vertrouwen in zijn kansen op succes: ‘Zo veel weldenkende mensen met grote invloed in hun schaakbonden hebben mij van hun medewerking verzekerd dat ik mijn kansen op vijftig procent taxeer. Anders was ik er niet aan begonnen.’

De meeste waardering voor Koks campagne komt uit het oude continent. Volgens Kok heerst bij de Europese bonden grote frustratie omdat zij de greep op de gang van zaken bij het schaken gaandeweg hebben verloren: ‘Ze beseffen dat de grote toernooien in Europa zijn, terwijl de gewichtige beslissingen over de toekomst van het spel elders worden genomen.’

Voorlopig weet Kok zich verzekerd van ongeveer 35 stemmen: ‘Dat is lang niet genoeg, maar ik wanhoop niet. Voorlopig komt er elke twee dagen een stem bij. De afgelopen week kreeg ik positieve stemverklaringen uit de Britse Maagdeneilanden, Sri Lanka en Thailand. En zojuist meldt zich Afghanistan aan onze kant. Buitengewoon toch, het is een land waarin niet meer dan zes schaakklokken te vinden zijn.

Ook de grootmeesters lijken zich achter Kok te scharen. Kasparov heeft zijn diensten aangeboden – ‘Je zegt maar wat ik kan doen’ – en de Israeliër Gelfand wil de topvijfentwintig van de wereld oproepen een steunverklaring te tekenen.

De werkelijke strijd zal pas volgend jaar mei plaatsvinden tijdens het Olympiade-congres in Turijn. Kok weet wat hem dan te wachten staat. ‘Een paar maanden geleden was ik op bezoek bij het FIDE-congres in Dresden. Er waren gedelegeerden die graag met me wilden praten, maar niet in het openbaar. Alsof de geheime dienst van de FIDE ze in de gaten hield.’

Hoe de campagne ook mag verlopen, Kok zal zich verre houden van omkoping of andere duistere praktijken: ‘Dat heb ik met mijn kernteam duidelijk afgesproken. Als het op een eerlijke wijze niet lukt, dan verliezen we liever. Ons doel is van de FIDE een transparante organisatie te maken waarin voor corruptie geen plaats is.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 26, 2005 06:19

De Telegraaf/ANP, 26 november 2005

Tkatsjenko wereldkampioene, brons voor Hoekman

VALPOLLINO - Darja Tkatsjenko is vrijdag in de Italiaanse plaats Valpollino wereldkampioene dammen geworden. De Oekraïense speelster won in de elfde en laatste ronde met wit van de Nederlandse Vitalia Doumesh en bracht haar totaal op 17 punten.

De Wit-Russische Irina Paskevitsj zegevierde eveneens en werd op twee punten van de winnares tweede. Nina Hoekman had een goede slotdag. Ze versloeg de Letse routinier Zoja Goloebjeva en kwam daardoor uit op 14 punten. Dank zij een plusremise pakte ze alsnog het brons.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 26, 2005 06:22

De Telegraaf, 26 november 2005
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Nov 26, 2005 06:27

De Telegraaf, 26 november 2005

Wereldtitel Darya Tkatchenko

Image

LATRINICO, zaterdag

Europees damkampioene Darya Tkatchenko heeft gisteren in ZuidItalië ook de wereldtitel bemachtigd na een gelukkige winst op de Nederlandse Vitalia Doumesh. Onder druk van de tv-camera’s maakte de Alkmaarse in de slotfase de beslissende fout. Tkatchenko heeft dit toernooi niet te klagen gehad over de rol van Vrouwe Fortuna en stond diverse keren zelfs verloren.
Tweede werd de Wit-Russische Irine Paskevitsj, die de beste prestatie uit haar damloopbaan neerzette. Verrassend derde werd Nina Hoekman, die na allerlei gezondheidsproblemen van haarzelf en van aanwezige familie het toernooi voortreffelijk afsloot. Ze won met groot vertoon van superioriteit van oud-wereldkampioene Zoja Golubeva. Een meer fitte Nina Hoekman zou zeker aanspraak gemaakt kunnen hebben op de wereldtitel.

De nieuwe kampioene Tkatchenko woont in Kiev en studeert biologie. Volgend jaar komt ze naar Nederland om een paar toernooien te spelen en staat de match met de onttroonde kampioene Tansykkuzhina op het programma.

Image

Uitslagen slotronde: Tkatchenko-Doumesh 2-0, Paskevitsj-Milshina 2-0, HoekmanGolubeva 2-0, Litvinenko-Tansykkuzhina 1-1, Balthazi-Khishigbayar 2-0, Georgeiva-Arleo 2-0. Eindstand: 1. Tkatchenko 17, 2. Paskevitsj 15, 3. Hoekman 14, 4. Litvinenko 14, 5. Georgieva 14, 6. Tansykkuzhina 13.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:22

De Telegraaf, 28 november 2005

Image
Anton van Berkel

DAMMEN

De Brabantse meester Anton van Berkel is winnaar geworden van het 1e NK rapid. Deze wedstrijdvorm duurt 20 minuten per partij en 5 seconden per zet. Het eerste WK rapid werd al in 1999 in Nederland gehouden en vervolgens kreeg dit fenomeen alleen toepassing bij beslissingswedstrijden. Van Berkel won van Jasper Lemmen, die eerder van de sterke Amsterdamse meester Hein Meijer won.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:40

De Gelderlander, 28 november 2005

Surprise DUO-speelster Hoekman op WK
Door onze medewerker

VORDEN - Dood - en doodmoe, maar intens tevreden met haar derde plaats tijdens het WK dammen in het Zuid - Italiaanse Latronico, keerde Nina Hoekman gisteren terug in Zutphen. De speelster van DUO (Dammers uit Oost) had een slopende reis via Bari en Keulen achter de rug.

<center>Image
Nina Hoekman</center>

De damster van DUO was ook zelf verbaasd over het goede resultaat. "Ik kamp met gezondheidsproblemen, waardoor ik de titel op het eerder gehouden NK niet heb verdedigd. De reis naar Italië, samen met mijn man Henk, was al geboekt, maar ik verwachtte niets van het toernooi."

De broze conditie van Hoekman speelde een belangrijke rol tijdens het WK. "De eerste vier uur speelde ik goed. Soms bijna perfect zelfs. Daarna kreeg ik last van vermoeidheid en gebrek aan concentratie."

Hoekman (41) verloor vroeg in het toernooi van landgenote Doumesh. Door een totale ineenstorting in het eindspel. Het bleek haar enige nederlaag al moest zij soms diep gaan. Zoals tegen de Russin Georgieva.

"Na vijf uur spelen was het remise, maar ik was moe en fysiek volkomen uitgeput. Ik stelde een puntendeling voor, wat zij botweg weigerde. De afwijzing pepte me op en ik maakte gelukkig geen fouten meer."

Dat gold niet voor de partij tegen winnares Darya Tkatchenko uit Oekraïne. Ook het geboorteland van Hoekman. "Van mijn kant een prachtpartij, maar hij duurde helaas te lang."

In een stelling met wederzijds dertien schijven stond de 22-jarige Tkatchenko totaal verloren, maar ook zij had profijt van het lange eindspel.

Hoekman zette uiteindelijk vier van de elf partijen in winst om. Waarbij een cruciale treffer tegen Zoja Goloebjeva in de slotronde.

Goloebjeva, recordhouder met elf wereldtitels, hield Hoekman in een match tot twee keer toe van de mondiale troon af: zowel in 1992 als in 2000 (in Zutphen).

"Ik heb niet vaak van haar gewonnen, maar dit was een mooie partij die ik perfect heb afgemaakt", gaf Hoekman te kennen."

De ijzersterke bezetting van het WK, met liefst zeven speelsters van de mondiale toptien, geeft de prestatie van Hoekman extra glans. "Natuurlijk vraag ik me wel af wat ik zou hebben bereikt als ik geheel fit was geweest", mijmerde de Zutphense.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:43

Denk en Zet geeft niets weg tegen Hijken DTC
Door onze dammedewerker

CULEMBORG - De dammers van Denk en Zet waren in de landelijke ereklasse tegen Hijken DTC goed op dreef. Ze herstelden zich in deze zesde competitieronde van de nederlaag tegen Geleen. De zege op de Drenten kwam geen moment in gevaar: 12 - 8.

De Culemborgse formatie boekte op nummer vier van het klassement een regelmatige overwinning. Teamleider Kees van den Bosch: "De gasten beschikken over een ervaren tiental. Wij hebben hun toppers afgestopt en aan de overige borden niets weggegeven. Aan onze kant gaven Bennie Provoost en Boudewijn Derkx met hun partijwinst de doorslag."

Het eerste resultaat kwam van Bas Messemaker. Hij opende de score met een remise aan bord 4 tegen Martin Dolfing. Messemaker hield enig nadeel binnen de perken; de remise was gelijkwaardig. Pim Meurs stopte ook een oud Nederlands kampioen af. Hans Jansen staat bekend om zijn grillige spelpatronen. Meurs werkte niet mee en weerlegde de pogingen van de Drent om op voordeel te komen.

Provoost bracht aan bord 10 tegen Henk Kalk een spannend spelbeeld op het bord. De situatie was lang onduidelijk. De Zeeuw in Culemborgse dienst strafte een fout hardhandig af. Na deze partijzege was er voor Denk en Zet geen vuiltje meer aan de lucht. Aan bord 3 misten zowel Van den Bosch als Alex van Prinsenbeek kansen. De puntendeling was uiteindelijk het terechte resultaat.

Ook aan bord 5 werd in een rustige partij tussen Auke Scholma en Jacob Okken het evenwicht niet verbroken: remise. De dammers aan bord 1, Jan Peter Patist en de Drent Peter Schuitema, maakten er een spektakel van. In wederzijdse tijdnood werd het bord leeg gecombineerd. De resterende positie met voor elke speler drie schijven was remise.

Dik de Voogd kwam aan bord 8 tegen oud NK-speler Jan Ekke de Vries tot een gelijkwaardige puntendeling. Boudewijn Derkx trof aan bord 2 Maikel Palmans, tot dan toe de topscorer in de Ereklasse. Die kreeg met veel terreinverlies te maken. Derkx toverde in tijdnood enkele krachtzetten uit de hoed en kwam als winnaar uit dit prestigeduel.

Evgueni Vatoetin trof aan 7 in Evert Dollekamp dezelfde tegenstander als vorig seizoen. Ze brachten ook dezelfde openingsvariant op het bord. Het voordeel was voor de dammer uit Minsk. Na de tijdnood bleek er voor de speler van Denk en Zet niet meer dan remise in te zitten.

Ook Jeroen van den Akker kwam op remise uit. De speler/trainer had aan bord 6 tegen Jan Mente Drent groot voordeel. Zijn opponent wist ondanks razende tijdnood verlies af te wenden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:46

DV Huissen lastpost voor de top
Door onze verslaggever

HUISSEN - DV Huissen is dit seizoen een lastpost voor de toppers in de ereklasse. Na koploper DV Schiedam hielden de Huissense dammers ook runner - up Westerhaar van de winst: 10 - 10.

Tijdens de voorspoedig verlopen reis richting Westerhaar werden de Huissense dammers opgeschrikt toen ze in een wegrestaurant in Holten aan de koffie zaten. Coach Geert van Aalten: "Westerhaar hing aan de telefoon of we de wedstrijd wegens de slecht berijdbare wegen wilden uitstellen. Daarvoor voelden we natuurlijk op dat moment niets. Bij aankomst in de speelzaal kwam de aap uit de mouw. Twee van hun steunpilaren (Mark Podolski en de Afrikaan Der) konden door het slechte weer het clubhuis niet tijdig bereiken. Westerhaar speelde onder protest. Dat wachten we maar af."

DV Huissen startte voortvarend in Westerhaar. Guntis Valneris overmeesterde invaller Eddie Hilberink en staat nu op een fantastische individuel score: elf punten uit zes partijen. Peter Hoopman onderging tegen Alexander Baljakin hetzelfde lot. De Twent speelde tegen zijn natuur in en werd door de grootmeester compleet overlopen.

Van Aalten verprutste tegen Klaas-Hendrik Leijenaar zijn voordeel en moest in remise berusten. Gérard Jansen maakte tegen Marino Barkel een positionele blunder en kwam in zwaar weer terecht. Zijn stelling leek niet houdbaar maar Barkel maakte de klus niet af. De Huissense troef ontsnapte met een nadelig eindspel.

Alex Mathijsen stond in de beslissende fase tegen Edwin Twiest verschrikkelijk goed en kwam dicht bij winst. Zijn remise werd gevolgd door de als altijd degelijk opererende Ferry Kemperman. Die deelde de punten met NK-deelnemer Sven Winkel.

Geert Berends, gestopt als basisspeler maar opgeroepen voor een invalbeurt omdat Mark Kemperman nog niet beschikbaar is, kwam er tegen Gerlof Kolk niet uit. Zijn verlies was dikke pech. De invaller hanteerde niet de botte bijl voor een punt. Zijn keuze was niet gelukkig. Kolk vond een weg die in alle varianten gewonnen was.

Hans Klaassen pareerde een wilde aanvalsopzet van Danny Slotboom. De Huissenaar stond erg kansrijk. Zijn voordelig eindspel leverde niet meer dan een punt aan het teamresultaat op. Joost Hendriksen had lange tijd nadeel tegen Gil Salomé maar zou kunnen overleven. Totdat Hendriksen een waas voor zijn ogen kreeg en na een blunder direct kon opgeven.

Theo Berends redde de 10-10 uitslag met een keurige remise met Aleksej Domchev uit Litouwen. Berends kon de druk van deze WK-ganger aan.

Van Aalten: "Ook in deze keer hebben we tegen een kanshebber op de landstitel goed verweer geboden. We hadden zelfs de beste kansen. Na afloop speelde het weer ook ons parten. De terugreis vergde drie uur, het dubbele van een normaal ritje naar Westerhaar. We zijn van de hoofdroute afgeweken en via Zutphen gereden. Op de A50 stonden weer lange files."

Westerhaar-DV Huissen 10-10: Edwin Twiest-Alex Mathijsen 1-1, Gerlof Kolk-Geert Berends 2-0, Marino Barkel-Gérard Jansen 1-1, Sven Winkel-Ferry Kemperman 1-1, Gil Salomé-Joost Hendriksen 2-0, Klaas-Hendrik Leijenaar-Geert van Aalten 1-1, Eddie Hilberink-Guntis Valneris 0-2, Peter Hoopman-Alexander Baljakin 0-2, Danny Slotboom-Hans Klaassen 1-1 en Aleksej Domchev-Theo Berends 1-1.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:48

Sporters sneeuwen onder
Door onze verslaggevers

ARNHEM - De amateursport heeft flink hinder ondervonden van de zware sneeuwval in de afgelopen dagen. Werd het voetbalprogramma helemaal geschrapt, ook in de overige takken van sport hadden veel duels geen doorgang.

De mededeling van de voetbalbond KNVB district Oost dat alle competitiewedstrijden voor het weekeinde waren afgelast, kwam voor weinigen als een verrassing. Zware sneeuwval had de velden onbespeelbaar gemaakt. Vrijdagmiddag al werd het programma voor zaterdag geschrapt, een dag later dat van zondag. De afgelaste wedstrijden worden waarschijnlijk in februari 2006 ingehaald.

Ook vrijwel het hele programma in het hockey kon geen doorgang vinden. De mannen van Oosterbeek stonden in Hoevelaken al bijna op het veld, toen hun duel alsnog werd afgelast. Waarschijnlijk worden de afgelaste hockeywedstrijden op 11 december ingehaald.

Opmerkelijker was dat ook veel zaalsportwedstrijden niet doorgingen. Niet de bonden, maar de betrokken sporters zelf namen in veel gevallen het initiatief tot afgelasting over te gaan. Dichtgesneeuwde wegen, het niet of slechts deels functionerende openbaar vervoer of de te grote risicofactor vanwege gladheid was voor hen reden af te zien van de vaak verre duels van huis.

Zo konden de basketbalsters van BAS uit Biddinghuizen niet afreizen naar Arnhem voor hun treffen met Arnhemia Eagles. De dammers van Troesoe zagen hun tegenstander Raes uit Maastricht niet verschijnen en de handballers UDI'96 konden niet naar Apeldoorn voor hun duel met Achilles. Ook de waterpoloteams van ENC Arnhem en PFC Rheden hoefden niet in actie te komen. Weliswaar hadden ze een thuiswedstrijd, maar de opponenten konden niet naar Gelderland komen vanwege de barre situaties op de wegen.

In het Betuwse Bemmel ging een streep door de jaarlijkse Zwarte Pietenloop. Grote delen van het parcours waren ondergesneeuwd en daardoor niet of nauwelijks te belopen. De organiserende vereniging De Sprinters uit Bemmel was pas in een laat stadium tot afgelasting overgegaan. Gistermorgen tegen acht uur werd het besluit pas genomen de wedstrijd af te gelasten. Een aantal lopers en loopsters was al op weg naar Bemmel. Daar aangekomen werd aan hen wel de mogelijkheid geboden om onder leiding van een trainer van De Sprinters een duurloop te doen. Een twintigtal lopers maakte daar gebruik van, de anderen keerden onverrichter zake huiswaarts.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:52

DES marcheert stevig door in hoofdklasse
Door onze sportredactie

LUNTEREN - De dammers van DES zijn bezig aan een sterke serie. Het Lunterse tiental won zaterdagmiddag weer met zeer ruime cijfers. Dit keer was TDV in Tilburg met liefst 14 - 6 het slachtoffer van de Lunterse dadendrang. DES staat nu op de derde plaats in de hoofdklasse.

DES had dus weer een productieve middag. Aan vijf borden liep de partij in het voordeel van DES af. Erwin van Hierden, de topscorer bij Lunteren, profiteerde in het middenspel van positioneel zwakke zetten. Daniël Merkus won voor de derde keer op rij. De jeugdspeler trof een veel ruilende Belg tegenover zich. Merkus drukte hem langzaam weg.

Hetzelfde deed Marcel Monteba, die oud-Belgische kampioen Hugo Verpoest in het eindspel kansloos liet. Routiniers Evert van de Pol strafte een foutieve achterloop af. Aan zijn dam hield de teamleider van DES een plusschijf over.

Ook Arjen Timmer zette zijn knellende opsluiting om in een winnend eindspel. Richard Cousijnsen vormde voor de verandering een negatieve uitzondering. Hij verloor voor de eerste keer in deze competitie. Een verzwakte linkervleugel leidde tot verliezend nadeel.

De puntendelingen in de eenzijdige partij in Tilburg kwamen van de borden van Aalt van der Kuilen, Ronald van de Beek, Hermen Kroesbergen en Aldert van Eck.

Het Bennekomse BDV was kansloos (13-7) tegen Lent, de koploper in de eerste klasse. De thuisclub besliste het duel in haar voordeel met drie winstpartijen van de op papier sterkste spelers. Het stond toen nog 3-3 na remises van Harry Otten, Remco Blomsma en Ingrid de Kok. Daarna konden drie spelers van BDV hun stelling niet houden.

Johan de Haas leverde een schijf in en slaagde er niet meer in de opgelopen schade te herstellen. Chris Versteegen raakte tegen de aanvalsopzet van de Lentse speler in de verdrukking en moest ook opgeven.

Coen Bommel leed onverwacht zijn eerste competitieverlies. In het duel met Ruud Palmer, de oud-clubkampioen van BDV, tuinde de kopman in tijdnood in een combinatie. Hij verloor zijn partij daarna snel.

Nico Valkenburg, Gerrit Stunnenberg, Hans Robben en invaller Frans Lamers speelden remise. Lamers was als vervanger van Jorien Alink opgeroepen. Alink kon door het slechte weer niet vanuit Leeuwarden afreizen. Lamers hield knap stand en reisde direct na afloop door de sneeuw naar zijn werk in Zeist.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 09:55

PZC, 28 november 2005

Slechts twee remises in competitieduel van dammers PWG

door Daaf Kasse

MIDDELBURG - De dammers van PWG 's-Gravenpolder hebben zaterdag in Rijnsburg met 10-10 gelijkgespeeld tegen RDC. Het Zuid-Bevelandse team staat in de middenmoot van de hoofdklasse B, maar krijgt nu een paar zware tegenstanders zoals het Arnhemse Troesoe en koploper Raes Damclub Maastricht.

In Rijnsburg eindigden slechts twee van de tien partijen in een gelijkspel. Al vroeg kwamen de Rijnsburgers op voorsprong. Evert Wiskerke had geen antwoord had op een combinatie van zijn tegenstander. Kees Rijk bracht de teams in evenwicht door een klassieke overwinning. Een nederlaag van Jan van de Weteringh werd gecompenseerd door een keurige zege van Andres van den Berge. Toen Daaf Kasse in een overmachtseindspel moest opgeven, keken de Zeeuwen opnieuw tegen een achterstand aan. Aart Walraven toonde zijn goede vorm door een mooie overwinning op één van de betere spelers van RDC. Het werd 8-6 voor de thuisclub toen invalster Rianka Rentmeester zich gewonnen moest geven. Haar broer Martijn poetste de achterstand weg. Tegen de sterke Dick van Dijk had de jeugdspeler op fraaie wijze een schijf veroverd. Dat voordeel bleek in het eindspel voldoende voor de overwinning. Henk Gunter speelde vervolgens tegen de voormalige NK-finalist Cor van Dusseldorp gelijk. Topscorer Arjo Kousemaker kwam met zijn tegenstander ook remise overeen.

Hoge klassering

De wedstrijd tussen Gorinchem 2 en PWG 's-Gravenpolder 2 werd uitgesteld door het slechte weer. De Middelburgse damclub kwam zaterdag in actie tegen Heijmans Excelsior 2. De Middelburgers kunnen een hoge klassering na de 12-8-nederlaag voorlopig vergeten. Twee snelle nederlagen drukten hun stempel op de wedstrijd. David Davidse haalde te vroeg dam en verloor, terwijl Piet Nieuwenhuijzen in een combinatie liep. De Zeeuwen kwamen de achterstand niet meer te boven. Frans Blaas, Kees de Wolf en Wim Koppejan zorgden met winstpartijen voor wat tegengas, maar omdat ook Bram Goedhart, Jaap de Jonge en Ruud van Eenennaam verloren, gingen de wedstrijdpunten naar Rosmalen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Nov 28, 2005 10:01

De Limburger, 28 november 2005

Zware nederlaag voor achttal De Vaste Zet

Michel Franssen

Geleen -
CEMA/De Vaste Zet had zaterdag bij zijn ereklasseduel tegen Hiltex een ongekend grote schare supporters. De competitiewedstrijden van de eigen reserves en de beide tientallen van Raes Damclub Maastricht gingen niet door, zodat vrijwel heel landelijk spelend Zuid-Limburg in De Heremiet op de 'tribune' zat. Zelfs Michele Borghetti, de kersverse Italiaanse kampioen in Maastrichtse dienst, nam even een kijkje in De Kluis, voordat hij weer naar Pisa vloog. Het mocht niet baten, want de Amsterdammers maakten hun Geleense gastheren in met maar liefst 13-3.Vadim Virni en Jelena Altsjoel, die strandden in de Duitse sneeuw, moeten hun partijen later nog inhalen, maar dat is nog hoogstens van invloed op het bordsaldo. Virni, die in de buurt van Münster woont, stapte zaterdagochtend nog in zijn auto, maar toen hij na 75 minuten pas 25 kilometer had afgelegd, mocht hij van voorzitter Dieter van Gortel rechtsomkeer maken.

De ontmoeting tussen De Vaste Zet en Hiltex ging lang gelijk op, maar in de tijdnoodfase verknalde de ene na de andere Gelener zijn stelling. Van Gortel ziet geen gevaar voor degradatie. De club heeft weliswaar nog maar vier punten, maar tot dusver vrijwel alleen maar topploegen gehad.
maandag 28 november 2005

Post Reply