Verslag Arbitersdag

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Hanco Elenbaas

Verslag Arbitersdag

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 20, 2005 22:14

Beste arbiter,

Bij deze sturen wij u het verslag van de arbitersdag 2005. Ook sturen wij u de tekst van het verhaal dat Evert Davelaar verteld heeft.

Met vriendelijke groeten,
namens de Arbiterscommissie,

Hans Robben.

VERSLAG ARBITERSDAG 2005.

Aanwezig.
Arbiters: :
C.P.W. v.d. Berg, C.L. Boot, J.T. van Brakel, E. Davelaar, K. Dijk, H.W.M. Fokkink, J. Folkers, B.
Graas, B.G Hageman, R.H. Hendriks, L. Holtman, F.M. Huijsen, A.M. de Jong, D.S. de Jong, H.
Ketelaars, A. Kloof, E. Korsten, B. Koster, T. de Mik, H. Posthumus, C.L. Sluisdom, T. de Veer,
H. v.d. Vegte en A.L. Weenink.

Arbiterscommissie (A.C.):
Richard van Diggele en Hans Robben

Arbitershandleiding.
De nieuwe handleiding staat op Internet. Reacties zijn welkom. Deze worden meegenomen voor de nieuwe handleiding, die in september 2006 verschijnt.
Alle arbiters worden verzocht de handleiding minimaal één keer helemaal door te lezen.

SWR.
De A.C. heeft in april een aantal voorstellen tot wijziging van het SWR ingediend bij de KNDB. De Reglementscommissie heeft bij sommige voorstellen een aantal kanttekeningen geplaatst. Over die voorstellen vindt nog nader overleg plaats tussen beide commissies. De volgende voorstellen zijn wél aangenomen, en inmiddels aangepast in het SWR:
· Artikel 9.2: Als een speler doorspeelt na 16 (5) zetten, kan hij de partij nog verliezen. Als een speler in een 1-om-3 (of 1-om-2) terecht komt moet hij aan de hand van de notatie aantonen dat 16 (5) zetten zijn gespeeld. Als een speler niet noteert (bij tijdnood) kan hij de arbiter erbij roepen. Deze telt hardop de zetten van beide spelers. Als 16 (5) zetten zijn gespeeld verklaart hij de partij remise. Als een arbiter langs een bord loopt en constateert dat er een 1-om-3 op het bord staat gaat hij aan de hand van de notatie na wanneer die is ontstaan. Vervolgens telt hij verder tot de 16 (5) zetten en daarna verklaart hij de partij remise;
· Artikel 13.3c: dit artikel is in wezen hetzelfde gebleven, maar is nu duidelijker omschreven;
· Artikel 16.1 : ook dit artikel is verduidelijkt;
· Artikel 18.5 : nieuw is nu dat de verantwoordelijkheid bij de thuisvereniging is gelegd;
· Artikel 23.3 : als een team geen opstelling inlevert, zet de arbiter namens de zwartspelers van de tegenstander de klokken om.
Arbiters moeten altijd handelen volgens het SWR en de wedstrijdvoorwaarden. Als een wedstrijd wordt gespeeld met digitale klokken moet de arbiter minimaal één keer per uur de standen op de klokken noteren. Als een team te laat is zonder een geldige reden, mogen de klokken niet worden teruggezet, ook als de tegenstander hier geen probleem mee heeft

Programmaboekje Nationale Competitie.
De toewijzing van de arbiters aan de wedstrijden is verzorgd door de A.C. Sommige arbiters hebben een aantal wensen niet opgeschreven in de veronderstelling dat die wel bekend zouden zijn. Volgend jaar graag alle wensen op het inschrijfformulier vermelden. Arbiters die verhinderd zijn moeten dit zo snel mogelijk doorgeven aan de thuisvereniging en aan Ben Smeenk, de coordinator teamwedstrijden.
De reiskostenvergoeding is 0,18 per km. Mogelijk wordt dit bedrag volgend jaar verhoogd.
Er zouden arbiters zijn die wel bereid zijn om wedstrijden te leiden in de Nationale Competitie, maar die geen uitnodiging hebben ontvangen. Volgens het Bondsbureau krijgen echter alle bekende arbiters een uitnodiging.
Arbiters krijgen drie keer per jaar post van de A.C.: in juni het inschrijfformulier voor de Nationale Competitie, in augustus het inschrijfformulier voor de Arbitersdag en in oktober het verslag van de Arbitersdag. Arbiters die één van deze stukken niet ontvangen, kunnen deze opvragen bij de A.C.

Mobiele telefoon.
Hoe te handelen als een mobiele telefoon afgaat, is afhankelijk van de wedstrijdvoorwaarden. In de Nationale Competitie krijgt een speler eerst een waarschuwing. Een algemene aankondiging voorafgaand aan de wedstrijd dat bij het afgaan van een mobiele telefoon de partij verloren wordt verklaard geldt niet als waarschuwing.
Bij een tweede overtreding bepaalt de arbiter welke straf volgt. Dit kan ook partijverlies zijn. De arbiter moet alleen afgaan op zijn eigen waarneming
Een speler die nog bezig is mag niet zelf gaan bellen, alleen met toestemming van de arbiter.

Betoog Evert Davelaar.
Evert Davelaar heeft een inspirerend en interessant verhaal verteld over de houding van de arbiter. Met zijn toestemming wordt dit verslag bijgevoegd.

Cursus.
In het najaar van 2004 is een cursus in Lent georganiseerd. De cursus werd gehouden op 5 avonden, van in totaal 12,5 uur, inclusief het examen. Alle 10 kandidaten zijn geslaagd.
Er hebben zich het afgelopen jaar nog 4 kandidaten voor de cursus opgegeven. De AC neemt contact met hen op om te zien of het mogelijk is in of rond hun woonplaats een cursus te organiseren. De AC heeft een voorkeur voor de mondelinge cursus boven de schriftelijke cursus.Geopperd wordt de mogelijkheid van een cursusweekend, waarbij de cursus in één weekend wordt gegeven.
In de maanden november en december wordt in Noord-Nederland een cursus georganiseerd.

Praktijksituaties.
· Als een speler niet noteert kan de arbiter een waarschuwing geven. Als de speler daarna nog niet noteert kan hij de partij verloren verklaren. Als beiden na een waarschuwing niet noteren bepaalt hij de uitslag op 0-0;
· Wedstrijden zonder arbiter: als geen arbiter aanwezig is, kunnen mogelijk de beide teamleiders bij een geschil samen een beslissing nemen.

Overige.
De Arbitersdag wordt in 2006 gehouden op 9 september.

Sluiting om 16.45 uur.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Nov 20, 2005 22:17

Betoog Evert Davelaar

Toen wij het formulier ontvingen van de scheidsrechtercommissie waarin wij konden aangeven welk onderwerp wij graag behandeld zagen worden heb ik ingevuld “een verhaal houden over het functioneren van de arbiter”.
Dank aan de commissie dat ik hiervoor gelegenheid krijg.

Nu wij hier zo bij elkaar zijn vraag ik mij af, hoe voelt u zich nu? Voelt u zich lid van het arbiterskorps van de KNDB of voelt u zich meer als een administratief medewerker die de uitslagen van de wedstrijden moet invullen en moet zorgen dat de formulieren op tijd bij de KNDB zijn?
Wat ik u nu ga vertellen is geen persoonlijke aanval op jan, Piet of Klaas maar de toestand van ons arbiterskorps in het algemeen. Ik heb er altijd voor gewaakt om een collega arbiter af te vallen ongeacht welke fout hij gemaakt heeft.
Wij kunnen het vandaag hebben over de spelregels. Kennen wij de spelregels wel goed? Wij denken van wel maar maken veelal fouten. Maar hoe ontstaan die fouten. Ik denk dat wij bij de basis moeten beginnen. Hoe stelt een arbiter zich op. Voelt hij zich wel arbiter. Als coach van ons team van DVSB ben ik de afgelopen jaren bij diverse verenigingen geweest. En als ik dan zie hoe mijn collega’s zich gedragen dan is het begrijpelijk dat het arbiterscorps is gedaald tot een zeer laag bedenkelijk niveau. Zelfs de spelers weten niet meer waar zij aan toe zijn.
Als u verbaast ben over deze uitspraak zal ik u uit een groot arsenaal wat voorbeelden geven.

Bij de start loopt de arbiter naar de begeleider van de thuis- of bezoekende club en vraagt om de opstelling. Regelmatig zegt de desbetreffende persoon “heb je die van de tegenpartij al? Neen is het antwoord. Ga die dan eerst maar halen krijgt hij als wederwoord. De goede man loopt naar de andere partij en stelt de zelfde vraag.
Hij beseft niet dat hij op dat moment is afgegaan bij de begeleider als een gieter.
Tijdens de hele wedstrijd zal hij geen overwicht meer hebben bij deze damploeg.
Zoals bij elke sport wordt er van het eerste moment gekeken wat voor arbiter hebben wij. Tot hoever kunnen wij gaan. Ik kan dat begrijpen wat dit kleine onderdeeltje hoort bij het spel. Ongeacht of het dammen, volleybal, voetbal hockey, hardlopen of what ever voor sport het ook is.
Vervolgens krijgt u de opstelling en de spelerskaarten. Bij controle blijken bij 1 of meerdere kaarten, geen handtekening of foto te zitten. De arbiter loopt weer naar de belanghebbende en overleg dat dit geregeld dient te worden. De beste man verzekert dat dit opgelost wordt. De arbiter maakt geen aantekening op het wedstrijdformulier want hij wil beslist niet als een muggenzifter overkomen.
Alleen onze collega vergeet een ding, nl. dat als het bij de volgende wedstrijd nog niet geregeld is en dat is meestal zo en de collega arbiter het wel meldt hij bij de commissie afgaat als een gieter. De vorige wedstrijd was alles goed en nu niet???? Hoe kan dit????
15 jaar gelden was er wijlen arbiter Jan van Dasselaar. Hij was arbiter bij een naburige vereniging. De thuisspelende club had geen spelerskaarten. Hij kende uiteraard alle spelers van naam maar accepteerde niet dat er geen spelerskaartem waren. Een persoon moest of zoveel kilometer terug rijden naar huis of accepteren dat de vereniging 10x fl. 2,50 boet moest betalen. Nu nog heden ten dage kent men dit verhaal en vind dat het kinderachtig was. Dat is wat ik bedoel de spelers weten niet waar zij aan toe zijn.
Wij als arbiter hanteren niet een lijn. De spelers hebben recht op duidelijkheid.
Maar goed wij gaan verder met de wedstrijd. De arbiter neemt plaats achter zijn tafel, gaat de formulieren invullen (Even tussen door probeer uw situatie in te denken)
De formulieren zijn klaar u kijkt nog eens rond en pakt de courant. U verschuilt u hierachter en u laat de boel de boel. Dat doet u niet denkt u nu?? O NEE. Zeg mij dan welke arbiter om half een de tijdscontrole op zijn formulier gaat invullen. In het rteglement staat dat de arbiter minimaal 1x per uur de stand van de klokken moet noteren.
In die vijf jaar dat ik dit bijgehouden heb zag ik dit 2 a 3 arbiters dit doen. Onzin zeggen de collega’s. Waarom is dit onzin. Als de klok vooral digitaal weg valt wat mij 3x is overkomen wat doet u dan?? De tijd verdelen krijg ik dan als antwoord als ik deze vraag stel. Doet u dat maar eens bij mij als ik als coach met mijn team kom. Ik dien direct een protest in namens mijn speler en u kunt er gif op in nemen dat ik gelijk krijg. Als de tijd wegvalt is de laatst genoteerde tijd van de arbiter de juiste.
Tevens dient u naast de tijd het aantal zetten te noteren. Ziet u na een half uur of een uur of anderhalf uur of de notatie gelijk loopt??? Als u niet controleert nee dan ziet u dat niet. Bij de 50e zet de tijdscontrole heeft u een probleem welke speler heeft gelijk??? U alleen u kunt meer dan 50% van de problemen voorkomen. Alleen als u zich ook daadwerkelijk als arbiter opstelt,.
Moet ik dan constant langs de borden lopen?? Antwoord neen, maar wel zeer regelmatig. Maar een arbiter mag niet opvallen.
Antwoord correct . Neem een voetbal scheidsrechter. Ik ben zelf voetbalscheidsrechter op een redelijk hoog niveau. Hij mag niet opvallen maar is 2 stappen verwijdert van een situatie die zijn optreden vereist.
Als u achter de tafel blijft zitten en er gebeurt iets in de zaal dan moet u opstaan en zoveel stappen doen om bij het betreffende bord te komen. Als u in de zaal taktisch rondloopt heeft u maar hoogstens drie stappen nodig om bij de situatie aanwezig te zijn. U kunt dan ook voorkomen dat in een paar seconden andere spelers of belanghebbenden zich al het bord verzameld hebben en commentaar geven.

Maar wij gaan weer terug naar de wedstrijd. De spelers zijn al een tijdje bezig en de een na de ander loopt langs de borden gaat na de bar, gaat naar de WC enz. U constateer dat en u doet niets. Moet dat dan????
Ja heel simpel. Spelers die gaan lopen gaan ook praten. Nou dat mag toch???
Nee dat mag niet. Natuurlijk in het eerste half uur komen oude bekenden elkaar ten en wisselen enkele woorden. Geen bezwaar maar als men na een uur uitvoering over weet ik wat staat te praten vraag ik vriendelijk om daar mee te stoppen. Het gebeurt meerde malen dat ik als antwoord krijg dat bepaal ik zelf. Ik heb het niet over de partij dus andere onderwerpen daar mag ik rustig over praten. De collega arbiter draait zich om en loopt door. Hij wil geen narigheid. Integendeel als er wat gebeurd
Is hij totaal verloren want hij heeft voor de zoveelste keer geen overwicht. Door Leo Mous werd ik vorig jaar gevraagd of ik er bezwaar tegen had om bij een uitwedstrijd van mijn club arbiter te zijn. Prima was mijn antwoord als de tegenpartij ook maar geen bezwaar maakt. Toen in het nieuwe programmaboekje de wedstrijden te lezen waren met de arbiters bereikte mij al spoedig het gerucht dat de thuisspelende vereniging protesteerde. Daar een der spelers in de buurt van Soest Provinciaal speelt blijf zo’n gerucht hardnekkig de ronde doen.
In December bij een vergadering kom ik de desbetreffende speler tegen en vraagt hebben jullie geprotesteert? Ik krijg dan het hele verhaal te horen. Ik vertel hem dat dat de wedstrijdcommissie dit heeft bebaald en niet ik en als zij een andere arbiter willen hebben ik dat volledig begrijp. Uiteindelijk vraag ik maar waarom zijn jullie er op tegen. Had hij geantwoord van belangenverstrengeling had ik dit volledig kunnen begrijpen. Maar zijn antwoord was beste vrienden…. Nou bij jouw mogen de spelers niet praten en daar kunnen zij niet tegen. Bij de andere arbiters kan dat wel.
Hoofdklasse mijn heren vergeet dit even niet.

Weer kom ik terug op het voetballen. Als u twee keer een overtreding over het hoofd ziet en bij de derde keer fluit of een gele kaart geeft zeggen alle spelers en de vorige keer bij hem toen heeft u ook niets gedaan.
Nogmaals spelers willen duidelijkheid. Mijn antwoord is meestal u heeft gelijk u bepaalt het zelf net zo goed als ik bepaal of u een nul krijgt
In mijn 30 jarige carriere als arbiter heb ik alle damgrootheden mogen arbitreren.
Neem van een oude rot aan, dat als het nodig is alle grootheden elkaar voorzeggen. Alleen Ton Sybrands heb ik daar nooit op kunnen betrappen. Voor mij is hij een heer van stand. Maar Harm, wijlen Jannes, onze Russische vrienden nou noem maar op stonden in de gang te zeggen wat hun medespeler moest zetten. Maar u zittend achter uw krantje achter uw arbiterstafel merkt niets. Ik hoor collega’s zeggen: Ik ben 20 jaar arbiter en er is nooit iets gebeurd. Dank je de koekoek. Die collega’s houden alleen de stand bij en de rest ontgaat hun. Een speler van mijn vereniging heeft mij verteld, dat tijdens een belangrijke wedstrijd hij tegen de tijdsnoodfase nog meer dan half uur tijd had dan zijn tegenstander. Hij woonde niet ver van de speelzaal. Hij is naar huis gegaan en heeft de stand op de computer (Truus) geanaliseerd. De arbiter had hem niet gemist. In mijn laatste toernooi in Boivec zag ik een speler buiten weglopen. Ik riep hem na, wat gaat u doen? Even winkelen en koffie drinken was het antwoord. Vanachter mijn arbitertafel had ik dit nooit kunnen constateren. Toen ik hem daar over onderhield zei Mag dat niet?? Kom op collega’s dat weet elke speler maar ze proberen u uit.

Je hebt spelers die gaan om de vijf minuten naar het toilet.
Vaak vraag ik dan als ze terug komen. Mag ik iets vragen? Bent u ziek Hoezo is dan het antwoord. U bent al 10 keer in het half uur naar het toilet geweest. Zeg ik dan. Het frappante is dan ze zeker de eerste 2 uur niet meer naar het toilet gaan.
De eerste wedstrijden voor de tijdscontrole zijn uit. De collega arbiter gaat met de spelers om de tafel zitten en gaat analiseren. Dat doe ik nooit hoor ik u zeggen. Sorry beste mensen ik maak het elk seizoen mee. Dan komt de tijdscontrole. Een belangrijk moment. En wat zien wij dan de collega arbiter gaat naar het toilet, de collega arbiter gaat koffie halen, de collega arbiter zit aan de bar te praten met spelers. Ik kan u het nog sterker vertellen: Bij een wedstrijd zijn 2 borden in hevige tijdnood. Geen arbiter te bekennen. De beste collega zit verscholen achter zijn tafel. Een speler loopt naar de man toe en maakt hem attent op dit feit. Zijn antwoord was schrik u nu niet….. Als ze mij nodig hebben roepen ze wel. Ik spreek dan over wedstrijden in de Hoofdklasse KNDB. Ik verzin niets mijne heren. Ik spreek alleen uit de praktijk. En niet een wedstrijd uit de hele competitie maar elke wedstrijd waar ik kom. Is het dan zo slecht gesteld met het arbiterskorps?? Daar kom ik aan het eind op terug.
Vroeger leerden wij opschool van onze regenten uit de 18e eeuw Zij dronken een glas, deden en plas en lieten alles zo als het was. Zo voelt het ook aan bij mijn collega’s
Want stel je voor dat ze je een zeurpiet vinden (zwakjes uitgedrukt)
Als u uw plicht doet laat dan alle commentaar langs u afgaan. Een arbiter cq. Scheidsrechter moet nu eenmaal een olifantenhuid hebben.
Bij een wedstrijd is er nog een partij niet uitgespeeld. In een zeer duidelijke remise stand blijf een speler lang tot zeer lang nadenken. Zijn tegenstander gaat naar de bar praat er rustig op los. Ik constateer dat hetniet over de partij gaat maar toch.
Ik vertel hem dat hij daar wel even mag zitten maar zeker niet praten. Zijn antwoord. Dan praat ik niet maar blijf hier een half uur zitten. Dat had hij nu niet moeten zeggen. Prompt krijg hij als antwoord dat het verboden is om de speelzaal te verlaten.
En nu kom ik aan item betreffende de spelregels. Als u constant langs de borden loopt ziet u problemen aan komen. Wat moet ik doen bij deze of genen situatie denkt u loop naar uw arbiterstafel neem de reglementen en zoek op wat u dan moet doen.
Een voetbalscheidsrechter moet in een seconde reageren. U kunt eerst nog nakijken wat u moet doen. Zo leert u het seizoen door constant uw spelregels.
Een om drie? Loop naar uw tafel en kijk het reglement door. Als u het weet neem dan ook maatregelen. Laat het niet aan de spelers over.
Tijdens een wedstrijd loopt een speler naar het toilet. Zijn tegenstander zie ik 2 schijven omruilen voor anderen. Ik heb hem daar op attent gemaakt dat dit uit de boze is. Wie zegt mij dat hij ze op de goede plaats zet. Ik constaar dit als ik in de zaal loop niet van achter mijn tafel. In een wedstrijd vorig jaar gaat een speler van de thuispelende club in de cantine achter een dambord zitten. In een flits denk ik dit klopt niet Vriendelijk heb ik hem vertelt dat dit uit de boze was. Bij controle terug lopend naar de zaal zie ik dat de stand in de cantine de zelfde was als in het speel lokaal. U moest eens weten hoe men over mij gescholden hebben. Ik denk dan Nou en……
Maar ik kom terug op doen wij het dan zo slecht??? Nou goed in iedergeval niet maar niemand wijst ons daarop en u maar ook ik denken dat wij de besten zijn. Daarin worden wij ook nog eens mee gevoed door de KNDB die arbiters bij topwedstrijden uitnodigen alleen om dat zij in de buurt wonen. Nemen we arbiter die zulke wedstrijden beter zouden kunnen leiden kost dit teveel geld.
Dit is echt onze sport naar beneden halen.
Een collega arbiter die 25 jaar niet meer actief geweest is krijgt als hij vorig jaar weer begint wedstrijden in de Ere klasse. Ik gun hem dat maar laten we eerlijk zijn dit kan niet . Er zal wel een reden zijn geweest maar die begrijp ik niet.

Natuurlijk heb ik arbiters mogen zien werken op een correcte manier.
Voorbeeld in Delft……….

Ik kom bij een wedstrijd en de arbiter zet na zijn toespraak de klokken aan. Behalve bij twee borden waar de thuispelende speler nog niet aanwezig is. Mijn spelers vragen waarom deze klokken niet. Het antwoord was het is nog geen 12 uur.
Denk wat u wil, maar het belangrijkste van die dag was dat deze collega zich professioneel opstelde dat dit gebeuren totaal werd vergeven. Deze man straalde
Op een zeer goede manier zijn functie als arbiter uit.

Wat is uiteindelijk moraal van dit verhaal.
Ten eerste laten wij ons opstellen als arbiter laten we scherp zijn bij elke wedstrijd.
Ook ik betrap mij er op als ik langs de borden loop dat sommige details mij ontgaan en als ik daar op gewezen word denk ik steeds scherp blijven Evert.

Misschien moeten wij duidelijk in onze kleding, naambordje speldje weergeven dat wij arbiter zijn.
Een buitenstaander die bij een toernooi komt kijken ziet en weet niet wie de arbiter is.

Misschien moeten we met kaarten werken. Kaarten waarop staat u krijgt nu een officiele waarschuwing. Legt dit naast het bord van de speler. U behoeft hem niet te storen uw behoeft niet in discussie te gaan., maar vermeld het op het formulier. Bij 2 waarschuwingen kan de speler de volgende wedstrijd niet meedoen.

Waarom komen er zo weinig jeugdige arbiters bij. Zij zien ons als ouwe lummels die alleen maar formulieren invullen. Maar zogauw wij als arbiter iets uitstralen komt vanzelf de behoefte om ook arbiter te worden en vindt men dit een eer. Maar onze sport is amateuristisch laten wij nu als arbiters proberen dit seizoen ons professioneel op te stellen.

Voelt u het het gaat vaak ook om de uitstraling. Als u zegt ik doe hier niet aan mee want al 18 jaar gaat het goed. Stop dan s.v.p. Dit is niet hatelijk bedoelt

Misschien moeten we wel naar arbiters groepen die beoordeelt worden Een A- B- of C arbiter Elke sportman moet presteren Ook een arbiter is een sportman.

Gezien mijn functie in het bedrijfsleven heb ik diverse opleidingen gegeven. Ook de arbiterscommisie heb ik aangeboden om belangeloos bijscholing te geven. In Curacao heb ik dat gedaan door rollenspel. Je haalt direct de geinterseerde de gemotiveerde en de juiste arbiters naar voren.

Dank u voor het geduld om hier naar te luisteren en ik hoor graag uw commentaar.

Evert Davelaar

Post Reply