Ik ben het wel een beetje met Jan Pieter, Vengaboy en Vraagje eens. Ik vind dat alleen mensen die in Nederland geboren zijn mee mogen doen aan het NEDERLANDS kampioenschap + grote uitzonderingen. Dit heeft niks met nationalisme te maken. Maar stel je nou eens voor dat naast Baljakin ook Tsjizjow, Georgiev enz. mee kunnen doen aan het NK dan plaatsen Tsjizjow, Georgiev, Baljakin zich namens Nederland voor het WK en voor Rusland doen dan de wat 'zwakkeren' mee. Dan wordt het WK helemaal Russisch. Leuk is dat een WK zonder Jansen, Thijssen enz. Ik vind dat het NK, RK enz. dingen zijn voor mensen die geboren zijn in een bepaald land. Er zijn niet voor niets EK's en WK's. De bedoeling daarvan is dat mensen geboren in verschillende landen tegen elkaar strijden en dus niet dat mensen uit een land uitmaken wie Wereldkampioen wordt. Dan kun je het ook wel het RK gaan noemen.
Alleen mensen die echt een goede reden hebben om alleen nog in Nederland te spelen, mogen wel meedoen. Baljakin vind ik niet echt zo'n heel groot probleem, hij doet tenminste echt alles voor Nederland, hij doet ook niet meer mee aan het kampioenschap van Wit-Rusland. Dat doet Ndjofang bijvoorbeeld wel voor Kameroen. Ik zou het dan ook niet goed vinden als hij mee zou mogen doen aan het NK.
De KNDB moet dus beschermen dat er niet te veel 'buitenlanders' mee gaan doen aan het NK en moet dus goede regels maken voor het mee laten spelen vind ik. Mensen zouden dus bijvoorbeeld 5 jaar (of 3 ofzo maakt me niet zo veel uit) in Nederland moeten wonen en in die jaren ook niet meer mee gedaan hebben aan het kampioenschap van hun geboorteland.
Het is dus het een of het ander en niet 2 kampioenschappen spelen.
P.s. ik heb niks tegen Russen, voor Rusland kun je in dit verhaal dus ook Afrika ofzo invullen, Rusland was maar een voorbeeld omdat het naast Nederland het grootste damland is.
Art. 29.4 Spel- en Wedstrijdreglement
-
Ik zie niet in wat het geboorteland van een persoon er toe doet. Als je de pech hebt geboren te zijn in Kiribati, Angola of een ander land waar niet gedamd wordt en je immigreert op je 20e naar Nederland en je blijkt dammen leuk te vinden, dan zou je niet kunnen gaan dammen in een nationaal kampioenschap; noch dat van Nederland, noch dat van Kiribati of Angola.Ajax-fan wrote:Ik ben het wel een beetje met Jan Pieter, Vengaboy en Vraagje eens. Ik vind dat alleen mensen die in Nederland geboren zijn mee mogen doen aan het NEDERLANDS kampioenschap + grote uitzonderingen. Dit heeft niks met nationalisme te maken. Maar stel je nou eens voor dat naast Baljakin ook Tsjizjow, Georgiev enz. mee kunnen doen aan het NK dan plaatsen Tsjizjow, Georgiev, Baljakin zich namens Nederland voor het WK en voor Rusland doen dan de wat 'zwakkeren' mee. Dan wordt het WK helemaal Russisch. Leuk is dat een WK zonder Jansen, Thijssen enz. Ik vind dat het NK, RK enz. dingen zijn voor mensen die geboren zijn in een bepaald land. Er zijn niet voor niets EK's en WK's. De bedoeling daarvan is dat mensen geboren in verschillende landen tegen elkaar strijden en dus niet dat mensen uit een land uitmaken wie Wereldkampioen wordt. Dan kun je het ook wel het RK gaan noemen.
Alleen mensen die echt een goede reden hebben om alleen nog in Nederland te spelen, mogen wel meedoen. Baljakin vind ik niet echt zo'n heel groot probleem, hij doet tenminste echt alles voor Nederland, hij doet ook niet meer mee aan het kampioenschap van Wit-Rusland. Dat doet Ndjofang bijvoorbeeld wel voor Kameroen. Ik zou het dan ook niet goed vinden als hij mee zou mogen doen aan het NK.
De KNDB moet dus beschermen dat er niet te veel 'buitenlanders' mee gaan doen aan het NK en moet dus goede regels maken voor het mee laten spelen vind ik. Mensen zouden dus bijvoorbeeld 5 jaar (of 3 ofzo maakt me niet zo veel uit) in Nederland moeten wonen en in die jaren ook niet meer mee gedaan hebben aan het kampioenschap van hun geboorteland.
Het is dus het een of het ander en niet 2 kampioenschappen spelen.
P.s. ik heb niks tegen Russen, voor Rusland kun je in dit verhaal dus ook Afrika ofzo invullen, Rusland was maar een voorbeeld omdat het naast Nederland het grootste damland is.
Wel vind ik het raar dat een niet-Nederlander mee mag doen aan een NK. Maar een 'buitenlander' die zich het Nederlands staatsburgerschap toeëigend: welkom op het NK. Geen bezwaar daartegen, ook niet als het een wereldtopper betreft.
precies, daar zijn in andere takken van sport ook wel voorbeelden van,AntonvBerkel wrote:
Wel vind ik het raar dat een niet-Nederlander mee mag doen aan een NK. Maar een 'buitenlander' die zich het Nederlands staatsburgerschap toeëigend: welkom op het NK. Geen bezwaar daartegen, ook niet als het een wereldtopper betreft.
Mia Audina
Bart Veldkamp ( andere kant op)
Jos Lansink
Gewoon kiezen, of wel of geen Nederlander
......door politie en dominee geweerd.....
De relatie met mijn post is me niet helemaal helder.Hanco Elenbaas wrote:De mensen kennen Alexander Baljakin nog niet goed.Vraagje wrote:Bij nationalisme denk ik aan roepen 'wij zijn goed en de rest is fout.' Wanneer je hoopt dat je landgenoten winnen is dat chauvinisme.Hanco Elenbaas wrote: Spreek je jezelf hier niet tegen Erik?
Jarenlang heeft Baljakin samengewerkt met Anatoli Gantwarg, de combinekoning die als zodanig de troonopvolger was van Iser Koeperman.
Enkele jaren geleden is het tot een breuk gekomen tussen Gantwarg en Baljakin. Daarop heeft Gantwarg een brief geschreven aan de KGB over Baljakin, o.a. over diens hondenhandeltje. Gantwarg is waar het maar kan aan het vuilspuien over Baljakin.
In Varazze probeerde Gantwarg te verhinderen dat Baljakin zou kunnen meespelen in het Nederlands team. Dit werd door het FMJD-bestuur getorpedeerd.
Tijdens het WK zorgde Gantwarg voor onrust in het Russische kamp door rond te bazuinen dat Baljakin dankzij combine gewonnen had van Guseinov. De manier waarop Baljakin hier met brede glimlach op reageerde toen hij van de laatste streek van Gantwarg hoorde, heeft ervoor gezorgd dat ik sinds het WK een fan ben van Baljakin.
De meest gehate dammer allertijden.
- Hanco Elenbaas
Je schreef dat de scores van Baljakin je volkomen koud laten omdat hij geen geboren Nederlander is. Ik wou je een heel klein beetje laten zien van wat Baljakin de laatste jaren zoal heeft moeten meemaken, in de hoop dat dat voor jou de pijn zou kunnen verzachten dat Baljakin niet in ons wonderschone Nederland is geboren.Vraagje wrote:
De relatie met mijn post is me niet helemaal helder. [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]