Art. 29.4 Spel- en Wedstrijdreglement

Discussies over damsport (in het Nederlands)

Voor wie zou deelname aan een individueel Nederlands damkampioenschap open moeten staan?

KNDB-leden met de Nederlandse nationaliteit
13
45%
KNDB-leden met de Nederlandse nationaliteit en KNDB-leden die tenminste één jaar lid zijn van de Bond en aantoonbaar een jaar ingezetene van Nederland zijn (huidige situatie)
13
45%
Alle KNDB-leden
3
10%

Total votes: 29

Vraagje

Post by Vraagje » Thu Nov 03, 2005 23:27

Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
Dit heeft niks te maken met nationalisme o.i.d., maar met het doodeenvoudige feit dat ik in de WK-finale voor 2 spelers was: Jansen en Thijssen. De scores van Baljakin lieten me volledig koud, hij is dan wel toevallig geplaatst via Nederland, maar ik beschouw hem niet als Nederlander, hij is dat niet van origine zeg maar.
Spreek je jezelf hier niet tegen Erik?
Bij nationalisme denk ik aan roepen 'wij zijn goed en de rest is fout.' Wanneer je hoopt dat je landgenoten winnen is dat chauvinisme.
De meest gehate dammer allertijden.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Thu Nov 03, 2005 23:28

Hanco Elenbaas wrote:
Repelsteel wrote:Xenofobie en Nationalisme krijgen ons land in de greep nu Ajax en PSV hun voetbalwedstrijdjes weer weten te winnen.
"Nederland voor de Nederlanders", schreeuwen wij in koor onder aanvoering van Jan Pieter, Vraagje en Vengaboy. Maar wie scoren de doelpuntjes voor PSV en Ajax?
Goed zo Repelsteel!
Jan Bom, Geo van Dam en Freek Raman zouden van blijdschap een knekeldans maken op hun kerkhof als ze die misselijke verhaaltjes hier konden lezen.
Ik hoop dat de KNDB zich er niks van aan zal trekken.
Wat een ongelooflijk goedkoop geleuter en wat een platvloerse poging om deze discussie in het obscure te trekken. We hebben een wereld die is verdeeld in landen, we hebben nationaliteiten, en we hebben vele rechten en plichten die daarmee samenhangen. Genoemd zijn bijvoorbeeld al het kiesrecht en het recht om voor 'Oranje' uit te komen. Je kunt discussieren over de vraag hoe je die rechten precies wilt invullen, maar doe alsjeblieft niet alsof het praten over rechten die samenhangen met nationaliteit per definitie fout zou zijn (tenzij je onze hele maatschappij fout vindt, maar geef dat dan even aan, dan is het tenminste duidelijk waar je staat).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 03, 2005 23:38

Jan Pieter wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Repelsteel wrote:Xenofobie en Nationalisme krijgen ons land in de greep nu Ajax en PSV hun voetbalwedstrijdjes weer weten te winnen.
"Nederland voor de Nederlanders", schreeuwen wij in koor onder aanvoering van Jan Pieter, Vraagje en Vengaboy. Maar wie scoren de doelpuntjes voor PSV en Ajax?
Goed zo Repelsteel!
Jan Bom, Geo van Dam en Freek Raman zouden van blijdschap een knekeldans maken op hun kerkhof als ze die misselijke verhaaltjes hier konden lezen.
Ik hoop dat de KNDB zich er niks van aan zal trekken.
Wat een ongelooflijk goedkoop geleuter en wat een platvloerse poging om deze discussie in het obscure te trekken. We hebben een wereld die is verdeeld in landen, we hebben nationaliteiten, en we hebben vele rechten en plichten die daarmee samenhangen. Genoemd zijn bijvoorbeeld al het kiesrecht en het recht om voor 'Oranje' uit te komen. Je kunt discussieren over de vraag hoe je die rechten precies wilt invullen, maar doe alsjeblieft niet alsof het praten over rechten die samenhangen met nationaliteit per definitie fout zou zijn (tenzij je onze hele maatschappij fout vindt, maar geef dat dan even aan, dan is het tenminste duidelijk waar je staat).
Dit is zeker een obscure discussie, alleen zorgt jouw zelfingenomenheid ervoor dat het je ontgaan is dat het obscure element er door jezelf ingebracht is.
Ik wist al dat je een tegenstander bent van sponsoring in het dammen, maar het was me nog niet bekend dat je het topdammers van buiten Nederland ook onmogelijk wilt maken om als ze hier een jaar wonen mee te doen aan de cyclus om het kampioenschap van Nederland.
Hopelijk zet de KNDB haar progressieve beleid gewoon door, ondanks dat obscure gezwam van jou.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Thu Nov 03, 2005 23:46

Hanco Elenbaas wrote:Ik wist al dat je een tegenstander bent van sponsoring in het dammen,
Dan weet je meer dan ik, want mij is dat volkomen onbekend. Wel heb ik regelmatig kanttekeningen gemaakt bij slechte vormen van sponsoring, maar dat geldt niet alleen voor de damsport. Ook het feit dat sommige voetbalclubs volledig bezit zijn van een persoon vind ik een slechte zaak.
maar het was me nog niet bekend dat je het topdammers van buiten Nederland ook onmogelijk wilt maken om als ze hier een jaar wonen mee te doen aan de cyclus om het kampioenschap van Nederland.
Dan weet je het nu, en het is duidelijk dat jij die mening niet deelt, maar met obscuriteit heeft het niets te maken, tenzij je alles wat met nationaliteit samenhangt (zoals o.a. het stemrecht) obscuur vindt.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Nov 03, 2005 23:53

Vraagje wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Vraagje wrote:
Dit heeft niks te maken met nationalisme o.i.d., maar met het doodeenvoudige feit dat ik in de WK-finale voor 2 spelers was: Jansen en Thijssen. De scores van Baljakin lieten me volledig koud, hij is dan wel toevallig geplaatst via Nederland, maar ik beschouw hem niet als Nederlander, hij is dat niet van origine zeg maar.
Spreek je jezelf hier niet tegen Erik?
Bij nationalisme denk ik aan roepen 'wij zijn goed en de rest is fout.' Wanneer je hoopt dat je landgenoten winnen is dat chauvinisme.
De mensen kennen Alexander Baljakin nog niet goed.
Jarenlang heeft Baljakin samengewerkt met Anatoli Gantwarg, de combinekoning die als zodanig de troonopvolger was van Iser Koeperman.
Enkele jaren geleden is het tot een breuk gekomen tussen Gantwarg en Baljakin. Daarop heeft Gantwarg een brief geschreven aan de KGB over Baljakin, o.a. over diens hondenhandeltje. Gantwarg is waar het maar kan aan het vuilspuien over Baljakin.
In Varazze probeerde Gantwarg te verhinderen dat Baljakin zou kunnen meespelen in het Nederlands team. Dit werd door het FMJD-bestuur getorpedeerd.
Tijdens het WK zorgde Gantwarg voor onrust in het Russische kamp door rond te bazuinen dat Baljakin dankzij combine gewonnen had van Guseinov. De manier waarop Baljakin hier met brede glimlach op reageerde toen hij van de laatste streek van Gantwarg hoorde, heeft ervoor gezorgd dat ik sinds het WK een fan ben van Baljakin.

steenslag

Post by steenslag » Fri Nov 04, 2005 00:00

Nationaliteit doet bij gemeentelijke verkiezingen niet (meer) terzake. Hoe het bij landelijke verkiezingen ook weer zit heb ik gegoogled. Dat heb ik opgegeven, je moet door eindeloze pagina's Nieuw Rechts LPF Michiel Smits Vlaams Blok heen.
Ik weet niet hoe het bij alle andere sportbonden geregeld is, maar ik meen dat de schaakbond, de atletiekunie en de tafeltennisbond en de badmintonbond het op soortgelijke wijze als de KNDB geregeld hebben. Om Nederland te vertegenwoordigen op internationale toernooien (WK's en Olympische spelen) moet je echter overal de Nederlandse nationaliteit hebben.

Prima geregeld, vind ik. Als je de sterkste spelers in dit landje wil laten uitmaken wie er het sterkste is, heb je natuurlijk niks aan Vraagjes Kaaskoppenkampioenschap. In de jaren zeventig heeft Sosonko jarenlang de dienst uitgemaakt op NK's schaken. Wie kampioen wilde worden moest hem voorbij. Hij heeft het hele nederlandse schaken naar een hoger nivo getild.
Last edited by steenslag on Fri Nov 04, 2005 00:04, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 04, 2005 00:03

steenslag wrote:Nationaliteit doet bij gemeentelijke verkiezingen niet (meer) terzake. Hoe het bij landelijke verkiezingen ook weer zit heb ik gegoogled. Dat heb ik opgegeven, je moet door eindeloze pagina's Nieuw Rechts LPF Michiel Smits Vlaams Blok heen.
Ik weet niet hoe het bij alle andere sportbonden geregeld is, maar ik meen dat de atletiekunie en de tafeltennisbond en de badmintonbond het op soortgelijke wijze als de KNDB geregeld hebben. Om Nederland te vertegenwoordigen op internationale toernooien (WK's en Olympische spelen) moet je echter overal de Nederlandse nationaliteit hebben.

Prima geregeld, vind ik. Als je de sterkste spelers in dit landje wil laten uitmaken wie er het sterkste is, heb je natuurlijk niks aan Vraagjes Kaaskoppenkampioenschap. In de jaren zeventig heeft Sosonko jarenlang de dienst uitgemaakt op NK's schaken. Wie kampioen wilde worden moest hem voorbij. Hij heeft het hele nederlandse schaken naar een hoger nivo getild.
<center>Image
Jean-Marc in het NK 2006?!! </center>

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Nov 04, 2005 00:26

steenslag wrote:Nationaliteit doet bij gemeentelijke verkiezingen niet (meer) terzake. Hoe het bij landelijke verkiezingen ook weer zit heb ik gegoogled. Dat heb ik opgegeven, je moet door eindeloze pagina's Nieuw Rechts LPF Michiel Smits Vlaams Blok heen.
Kun jij plotseling niet meer overweg met Google? Gebruik de toch niet zo spectaculaire zoektermen 'kiesrecht ingezetenen Nederland' en je komt terecht bij

http://www.kiesraad.nl/veelgestelde_vra ... mrecht_van

Daar zie je dat niet-EU-burgers in principe geen kiesrecht hebben. De enige uitzondering zijn de gemeenteraadsverkiezingen, waar ze actief stemrecht hebben als ze minstens 5 jaar in Nederland wonen. EU-burgers mogen iets meer, maar ook zij hebben nooit stemrecht voor Tweede Kamer en Provinciale Staten.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 04, 2005 00:33

Enkele dagen geleden las ik het onderstaande bericht van de welingelichte Malick Niang uit Senegal op het forum van de Franse dambond. Over hoe Nederland de grote Samb probeert af te pakken van Senegal:
La Hollande veut enroler Samb
Message envoyé par malickniang Le 29/10/2005 11:50:31

La Hollande étant actuellement en carence de grands joueurs cherche à décrocher Samb.
Après la nationalité, on a proposé à Samb de jouer pour la Hollande.
Baljakin avait accepté mais Samb hésite encore.

MALICK NIANG
We mogen in deze jaren getuige zijn van de laatste stuiptrekkingen van nationalisme en chauvinisme. [img]images/smilies/icon_cool.gif[/img]

steenslag

Post by steenslag » Fri Nov 04, 2005 00:45

Mijn zoektermen waren "stemrecht nationaliteit". De jouwe zijn veel beter. Maar wat denk je dat er verbetert als je deelname aan een NK afhankelijk maakt van een paspoort? Ik zie helemaal geen voordelen.

Jan Pieter

Post by Jan Pieter » Fri Nov 04, 2005 00:54

steenslag wrote:Mijn zoektermen waren "stemrecht nationaliteit". De jouwe zijn veel beter. Maar wat denk je dat er verbetert als je deelname aan een NK afhankelijk maakt van een paspoort? Ik zie helemaal geen voordelen.
Het is in het begin van deze draad al aangegeven dat je daarmee voorkomt dat spelers bij verschillende kampioenschappen kunnen 'shoppen'. Vind je het niet raar dat Ndjofang sneldamkampioen wordt in Nederland, misschien ook nog op het gewone NK mee gaat doen, maar op het WK dammen uitkomt voor Kameroen?

steenslag

Post by steenslag » Fri Nov 04, 2005 00:59

Nee. Daar kan ik best mee leven. Ik zou het wel vreemd vinden als ie ook nog kampioen van Kameroen zou worden, maar dan nog, ik zou er geen twee seconden over tobben.

Repelsteel

Post by Repelsteel » Fri Nov 04, 2005 01:13

Prachtig Samb in het NK! Nog meer Bloed aan de paal!

Nando Rafael, dankzij Drost-achtige regelfreaks/politici nu geen Ajacied meer, maar Duits jeugdinternational, speelt binnenkort voor AZ!
http://frontpage.fok.nl/nieuws/58602

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Nov 04, 2005 13:39

Ik ben het verband met het onderwerp weer helemaal kwijt. [img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]

Vengaboy

Post by Vengaboy » Fri Nov 04, 2005 14:19

Een aantal mensen hier verwarren het werken van een buitenlander in Nederland met het spelen van persoonlijke sportkampioenschappen.

[img]images/smilies/icon_confused.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Post Reply