Persoonlijk ben ik niet erg gelukkig met dit artikel, ook niet in de nieuwe, aangescherpte vorm. Elk KNDB-lid met de Nederlandse nationaliteit mag uiteraard meedoen aan het Nederlands Kampioenschap, maar ik zie niet in waarom deelname ook mogelijk zou moeten zijn voor buitenlandse ingezetenen. Ten eerste vind ik dat een Nederlands Kampioenschap dient om te bepalen wie de beste Nederlander is, en ten tweede leidt de huidige regel tot rechtsongelijkheid: iemand als Baljakin kan kiezen of hij op basis van zijn woonplaats in het Nederlands Kampioenschap dan wel op basis van zijn nationaliteit in Wit-Rusland meespeelt.Voorstel 1: Wijziging artikel 29.4 van het SWR
Het bestuur stelt voor om de huidige tekst:
De deelname aan de in artikel 26.1a en 26.2a genoemde wedstrijden staat open voor leden van de Bond die bij sluiting van de inschrijftermijn de Nederlandse nationaliteit bezitten, of tenminste één jaar lid zijn van de Bond en een jaar ingezetene van Nederland zijn.
te wijzigen in:
De deelname aan de in artikel 26.1a en 26.2a genoemde wedstrijden staat open voor leden van de Bond die bij sluiting van de inschrijftermijn de Nederlandse nationaliteit bezitten, of tenminste één jaar lid zijn van de Bond en aan de hand van een uittreksel uit het bevolkingsregister
van de gemeente(s) waarin zij woonachtig zijn (waren), kunnen aantonen dat zij tenminste één jaar ingezetene van Nederland zijn.
Toelichting:
De term ‘ingezetene van Nederland’ is in het huidige reglement onvoldoende omschreven. De leden tonen documenten waaruit niet valt af te leiden of men ook daadwerkelijk in een bepaalde gemeente als ingezetene staat ingeschreven.
Juridisch lijkt het mij geen probleem om onderscheid te maken. Ingezetenen met een buitenlandse nationaliteit hebben bijv. ook geen kiesrecht voor de Tweede Kamer.
Wat vinden anderen hiervan?