KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
steenslag

Post by steenslag » Mon Oct 31, 2005 15:03

Bert Zwart wrote:Opmerkelijk is dat Sijbrands in zijn artikel wel de bijna-nederlaag van Valneris tegen Getmanski noemt, en niet de bijna-overwinning van Valneris tegen Georgiev. Dat zal wel weer aan het WK 1990 liggen, waar Valneris Sijbrands voor wist te blijven op het SB systeem.
Dus Sijbrands koestert al vijftien jaar een wrok, omdat Valneris in 1990 boven hem eindigde? En daarom verzwijgt hij dat Valneris ver kwam tegen Georgiev? Oei oei. Wat een smiecht, die Sijbrands.

Is het niet veel waarschijnlijker dat Sijbrands gewoon schrijft wat hij bedoelt en probeert te verklaren waarom Valneris niet verder aandrong na negen ronden vechtdammen?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 31, 2005 15:17

steenslag wrote:
Bert Zwart wrote:Opmerkelijk is dat Sijbrands in zijn artikel wel de bijna-nederlaag van Valneris tegen Getmanski noemt, en niet de bijna-overwinning van Valneris tegen Georgiev. Dat zal wel weer aan het WK 1990 liggen, waar Valneris Sijbrands voor wist te blijven op het SB systeem.
Dus Sijbrands koestert al vijftien jaar een wrok, omdat Valneris in 1990 boven hem eindigde? En daarom verzwijgt hij dat Valneris ver kwam tegen Georgiev? Oei oei. Wat een smiecht, die Sijbrands.

Is het niet veel waarschijnlijker dat Sijbrands gewoon schrijft wat hij bedoelt en probeert te verklaren waarom Valneris niet verder aandrong na negen ronden vechtdammen?
Wat de wrok van Sijbrands tegen Valneris betreft: Lees de WK boeken van 1990 en 1992 eens.

Het een sluit het ander niet uit. Het zou best kunnen dat Ton echt denkt dat Valneris wegens angst het toernooi met twee remises besloot. Hopelijk bespreekt Ton de partij Georgiev-Valneris een andere keer. Per slot van rekening is Ton een liefhebber van de hekstelling.

Overigens ben ik het niet met Ton eens. Valneris gaf tegen Schwarzman snel remise omdat hij aan een overwinning helemaal niets had en als er iemand niet bang is om te verliezen, dan is het Valneris wel. Die consolidatie van de tweede plaats lijkt me dan ook echt uit de lucht gegrepen.
Last edited by Bert Zwart on Mon Oct 31, 2005 15:20, edited 2 times in total.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Mon Oct 31, 2005 15:19

Ben ik hier in de draad Krantenartikelen?

Guestguest

Post by Guestguest » Mon Oct 31, 2005 17:19

Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 31 oktober 2005

DV Huissen remt DV Schiedam af
Door onze verslaggever

Valneris had tegen Dirk van Schaik junior een straalgewonnen stelling maar faalde in de afwerking. De Let, vorige week nog gehuldigd als de op één na beste dammer van de wereld, leverde zo zijn eerste puntje in. Met behoorlijk wat tegenzin, overigens. "Het is ongelooflijk dat ik deze partij niet heb gewonnen", zo reageerde Valneris na afloop. "Dit is de meest ergerlijke remise die ik ooit heb bereikt."

Van Schaik: "Dit is het meest ergerlijke krantenartikel dat ik ooit heb gelezen, graag zie ik in de rubiek Bondscompetitie 2005-2006 waar Valneris de winst heeft gemist. Overigens kan ik me niet voorstellen dat Valneris dit gezegd kan hebben, in tijdnood trapte hij bijna in een combinatie en mocht zijn bibberende handen samenknijpen dat hij 2 zetten na zijn 50ste zet door zijn vlag ging."

Het artikel vertoond grote gelijkenis met het wedstrijdverslag van Hiltex.

Hans van den Heuvel, de coach van Hiltex, schrijft het volgende:
- Chizhov had zwaar de leiding maar koos voor een te overzichtelijke spelgang. Had normaliter kunnen winnen.

Van Schaik: "Chizhov heeft nooit de leiding gehad, laat staan zwaar, maar ook hier geef ik de schrijver de kans in de rubiek Bondscompetitie 2005-2006 zijn stelling te verdedigen. Als er iemand de leiding had in het klassieke standje waar ik naar remise afwikkelde, dan was ik het wel. Toch jammer dat wanner ik in 1 maand probleemloos remise speel tegen de nummer 1 en 2 van de wereld, dat daar niet objectief over geschreven kan worden."

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Oct 31, 2005 17:44

Bert Zwart wrote:
steenslag wrote:

Wat de wrok van Sijbrands tegen Valneris betreft: Lees de WK boeken van 1990 en 1992 eens.

Het een sluit het ander niet uit. Het zou best kunnen dat Ton echt denkt dat Valneris wegens angst het toernooi met twee remises besloot. Hopelijk bespreekt Ton de partij Georgiev-Valneris een andere keer. Per slot van rekening is Ton een liefhebber van de hekstelling.

Overigens ben ik het niet met Ton eens. Valneris gaf tegen Schwarzman snel remise omdat hij aan een overwinning helemaal niets had en als er iemand niet bang is om te verliezen, dan is het Valneris wel. Die consolidatie van de tweede plaats lijkt me dan ook echt uit de lucht gegrepen.
Toen Valneris in Den Haag wereldkampioen werd verwelkomde TS in Dammen de nieuwe wereldkampioen met de mededeling dat Valneris duidelijk niet de beste ter wereld was... Omkleed met allerhande onderlinge scores tussen GV en andere grootmeesters. Daarna won Valneris alles wat er te winnen was dat jaar (bijv. Maarstoernooi) en TS is er nooit meer op teruggekomen...
Toen Maas van 't Hoog eens Merins, vroeger secondant van Valneris, opstelde kregen alle teamspelers van de club waar TS al lang niet meer speelde een brief waarin hij de vriendschap opzegde...

Sijbrands was kwaad op merins en Valneris omdat deze niet ingingen op Tons aanbod tot het afzien van het voordeel van een beter SB (hetgeen toch echt in de reglemenenten stond al voor aanvang van het WK) in ruil voor een mooie prijzenpot, aangeboden door lakei Leo Springer. Valneris was ambitieus en wilde gewoon wereldkampioen worden, i.t.t. Gantwarg die werd bewierrrookt door TS, omdat hij destijds een mooie prijzenpot belangrijker achtte dan winnen op SB. Maar de Val koos voor sportiviteit en dat wordt hem tot op de dag van vandaag ernstig kwalijk genomen door onze toornige damgod.
Heaven is no location, but a state of mind

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Oct 31, 2005 18:22

Guestguest wrote:
Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 31 oktober 2005

DV Huissen remt DV Schiedam af
Door onze verslaggever

Valneris had tegen Dirk van Schaik junior een straalgewonnen stelling maar faalde in de afwerking. De Let, vorige week nog gehuldigd als de op één na beste dammer van de wereld, leverde zo zijn eerste puntje in. Met behoorlijk wat tegenzin, overigens. "Het is ongelooflijk dat ik deze partij niet heb gewonnen", zo reageerde Valneris na afloop. "Dit is de meest ergerlijke remise die ik ooit heb bereikt."

Van Schaik: "Dit is het meest ergerlijke krantenartikel dat ik ooit heb gelezen, graag zie ik in de rubiek Bondscompetitie 2005-2006 waar Valneris de winst heeft gemist. Overigens kan ik me niet voorstellen dat Valneris dit gezegd kan hebben, in tijdnood trapte hij bijna in een combinatie en mocht zijn bibberende handen samenknijpen dat hij 2 zetten na zijn 50ste zet door zijn vlag ging."

Het artikel vertoond grote gelijkenis met het wedstrijdverslag van Hiltex.

Hans van den Heuvel, de coach van Hiltex, schrijft het volgende:
- Chizhov had zwaar de leiding maar koos voor een te overzichtelijke spelgang. Had normaliter kunnen winnen.

Van Schaik: "Chizhov heeft nooit de leiding gehad, laat staan zwaar, maar ook hier geef ik de schrijver de kans in de rubiek Bondscompetitie 2005-2006 zijn stelling te verdedigen. Als er iemand de leiding had in het klassieke standje waar ik naar remise afwikkelde, dan was ik het wel. Toch jammer dat wanner ik in 1 maand probleemloos remise speel tegen de nummer 1 en 2 van de wereld, dat daar niet objectief over geschreven kan worden."

Inderdaad twee schitterende prestaties Dirk!

en nu opletten dat je in de komende competitieronde niet van een op papier mindere speler verliest.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 01, 2005 14:35

Tubantia, 31 oktober 2005

Borne maakt grote achterstand goed
DAMMEN. Borne, dat graag wil promoveren naar de eerste klasse, won het duel in en tegen Almelo na een 5-1 achterstand toch nog: 12-8. ‘We moesten hard werken voor de winst’, zag aanvoerder Michiel Hagreis. ‘Het overwicht op de vier sterkste borden heeft ons er door gesleept.’ De thuisclub kreeg op de bewuste borden vier nullen om de oren. ‘Door slordig spel en onverantwoorde risico’s gingen de punten onnodig verloren’, mopperde clubkampioen Gertjan Kolsté namens Almelo.

Het verlies van Johan Essing was illustratief voor de ondergang. De geroutineerde Almeloër was te gretig tegen jeugdspeler Hin Wong en plaatste een wankele voorpost in het centrum. Wong, winnaar van het NK sneldammen voor junioren, wist hier wel raad mee en is na zijn derde treffer topscorer van de gehele afdeling.

Het zelfvertrouwen van de Bornse ploeg groeit gestaag. ‘We hebben afscheid van de Almeloërs genomen’, lachte Hagreis. ‘We hopen ze volgend seizoen niet meer terug te zien.’

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Nov 01, 2005 14:37

De Gelderlander, 1 november 2005

Maddy Lemmen gaat van start met remise
Door onze verslaggever

ROTTERDAM/BEMMEL - Maddy Lemmen is het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen begonnen met remise. De 21 - jarige speelster uit Bemmel deelde gisteren de punten met Astrid van der Stelt.

De openingsronde van het NK in Rotterdam leverde drie remises en twee zeges op. Torenhoog titelfavoriete Tanja Chub versloeg Marijke Koers en debutante Sarah Rijgersberg verraste de door de wol geverfde Christien Fung.

Lemmen en Van der Stelt zaten een jaar geleden tijdens het NK op Texel ook tegenover elkaar. Toen was de Bemmelse haar opponente uit Renkum nog de baas. "Misschien had een overwinning er deze keer ook ingezeten. Mogelijk heb ik een winnende voortzetting gemist, maar daarvoor zal ik de partij eerst goed moeten analyseren", zo keek Lemmen terug op de bijna vijf uur durende partij.

Lemmen is invalster op het NK. De speelster van Damcombinatie Nijmegen vervangt Olga Kamyshleeva, die zich ongeveer een maand geleden afmeldde. Ze wil zich volledig richten op het WK in Italië, dat twee dagen na het NK van start gaat.

"Die uitnodiging kwam voor mij volledig onverwacht", aldus Lemmen, die haar twee voorgaande deelnames aan het NK (in 2002 en 2004) zelf afdwong, maar dit jaar sneuvelde in de kwalificatieronde. "Ik ben er graag bij op het NK. Al was het even twijfelachtig of ik wel mee kon doen. Daarvoor moest mijn werkgever (TPG Post) me natuurlijk wel een tijdje vrijaf geven."

Lemmen eindigde bij haar twee voorgaande NK-optredens op de (gedeelde) zevende plaats. Voor dit jaar heeft ze zich geen speciale doelen gesteld. "Ik weet niet goed wat ik van mezelf mag verlangen. De vorige keren wist ik ruim van te voren dat ik mee zou doen waardoor ik me goed kon voorbereiden. Dat is er deze keer bij ingeschoten. Ik ga gewoon mijn best doen en zie wel wat het wordt."

Lemmen zet het toernooi vandaag voort tegen Jorien Alink. De Groningse zal met revanchegevoelens achter het bord verschijnen. Alink liep vorig jaar tijdens het kwalificatietoernooi op miraculeuze wijze plaatsing voor de NK-eindronde mis. De boosdoener? Maddy Lemmen.

NK dammen vrouwen

Eerste ronde: Maddy Lemmen-Astrid van der Stelt 1-1, Jorien Alink-Linda Schnieders 1-1, Sarah Rijgersberg-Christien Fung 2-0, Vitalia Doumesh-Barbara Graas 1-1, Marijke Koers-Tanja Chub 0-2.

Stand: Chub 1-2, Rijgersberg 1-2, Alink 1-1, Doumesh 1-1, Graas 1-1, Lemmen 1-1, Schnieders 1-1, Van der Stelt 1-1, Fung 1-0, Koers 1-0.

Programma vandaag (tweede ronde): Lemmen-Alink, Graas-Koers, Fung-Doumesh, Schnieders-Rijgersberg, Van der Stelt-Chub.

Jacques PERMAL

Post by Jacques PERMAL » Tue Nov 01, 2005 21:33

ITALY 2005

MICHELE BORGHETTI is the 2005 ITALIAN CHAMPION. RAOUL BUBBI finished second.

http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=1313
Information : my first priority !!

L'info en première ligne !!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 02, 2005 15:37

Tubantia, 2 november 2005

Partij verlies en winst
MAZZELTJE. Soms ligt het geluk op straat. En als je het kwartje ziet liggen, moet je het wel oprapen, zei Gerrie Knetemann ooit. Robin Hanoeman, dammer bij EDC, hoef je dat niet te vertellen. Hij speelde zaterdag met zijn team bij Oldenhove, in Leeuwarden. Dat werd bepaald geen zegetocht, getuige de 16-4 nederlaag. Maar profijtelijk werd de reis voor de Enschedese computerknutselaar wel. Want wat zag zijn oog daar? De uitbater van het speellokaal laadde een PC in zijn auto. Is dat ding te koop, wilde Hanoeman weten. Dat was-ie. Of hij er nog meer had. Tien zelfs. ‘Ik hobby een beetje’, zei Hanoeman neutraal, als verklaring voor zijn interesse. Handel, dat klinkt toch anders. Ze staan inmiddels allemaal bij hem thuis, want het paste allemaal net in de auto van een medespeler. En ze doen het, is zijn inschatting. ‘Het zijn pentium-III computers. Niet zo heel oud.’

Partijverlies in Leeuwarden werd voor Hanoeman dus compenseerd door een partij flinke winst.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 02, 2005 15:44

De Gelderlander, 2 november 2005

WINNAAR VERLIEZER
De hockeyers van Westerduiven wonnen hun eerste duel en zijn winnaar van de week, damclub Troesoe is de verliezer.

De zesde wedstrijd van het seizoen werd voor de hockeyers van Westerduiven een klinkende 5-3 overwinning op Zeewolde. Het is de eerste zege van het team dit seizoen. De druk is van de ketel. Niets is vervelender voor een sportteam om week in week uit te verliezen.

Daan te Selle (18) scoorde voor Westerduiven en verkeert al de hele week in een opperbeste stemming. "Een zege werkt stimulerend. Komend weekeinde winnen we weer. Daar ga ik vanuit."

Waarom er tot afgelopen weekeinde steeds verloren werd? Volgens Te Selle was Westerduiven nog niet echt een team. "We speelden individueel aardig, maar er werd niet goed samengespeeld. We waren eilandjes."

De 'eilandjes van Westerduiven' vonden elkaar in de wedstrijd tegen Zeewolde. De teruggekeerde veteraan Marius Kamberg nam de jongelingen bij de hand en bracht Westerduiven euforie. De zege van zondag werd gevierd met een biertje. "We hebben een gezellig team. Je kent het wel, een beetje ouwehoeren na de wedstrijd in de kantine. Zelfs als we verliezen gaan we de kantine in."

Op de training van Westerduiven gisteravond werd er gedold. Kon er elke week maar gewonnen worden. (PR)

Voordat er een schijf is geschoven al met 4-0 achter staan. Dat overkwam de dammers van het Arnhemse Troesoe in de vierde ronde van de nationale clubcompetitie.

De twee zeventienjarige spelers uit het tiental - Randy Cardozo en Joost Verplak - arriveerden te laat op het verzamelpunt, station Arnhem, en besloten daarop terug te gaan naar Nijmegen. Zij hadden in huize Verplak overnacht. Teammanager Rommy Moerlie was des duivels. "Ze vertelden dat ze geen adres hadden van de speellocatie. Dat kan dus niet. Bovendien hadden ze hun gsm niet aan staan. Randy was bij een eerdere wedstrijd in Tilburg ook al drie kwartier te laat. Hij klaagde dat hij van ver moest komen, want hij woont in Brunssum, in Zuid-Limburg." Troesoe verloor de wedstrijd in Rijnsburg tegen RDC met 12-8. De afwezigheid van de spijtoptanten was doorslaggevend. Ook in de vijfde competitieronde speelt Troesoe een uitwedstrijd. Moerlie: "Tegen Den Haag. Ja, ik weet het, Den Haag ligt niet ver van Rijnsburg." Naast de 'bescheiden' dubbele boete die de dambond oplegde roepen wij Troesoe ook nog eens uit tot 'verliezer van de week'. En die Cardozo adviseren wij in de toekomst een club in Limburg te kiezen. (LH)

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Nov 02, 2005 15:47

De Gelderlander, 2 november 2005

Mady Lemmen houdt stand tegen Alink
Door onze verslaggever

ROTTERDAM/ELST - Mady Lemmen is ook in de tweede partij op het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen in Rotterdam ongeslagen gebleven. Na de remise in de eerste ronde tegen Astrid van der Stelt, deelde de Bemmelse gisteren na 68 zetten de punten met Jorien Alink.

Lemmen bezet met twee punten de derde plaats met vier andere speelsters. Tanja Chub, de grote favoriete voor de titel, won gisteren van de Renkumse Astrid van der Stelt en gaat na twee ronden alleen aan kop. Chub is nog de enige speelster met een score van honderd procent.

Lemmen, die als invalster voor Olga Kamyshleeva aan de nationale titelstrijd meedoet, kon zich niet goed op het toernooi voorbereiden, maar houdt zich niettemin knap staande. Tijdens de twee vorige deelnames aan een NK, in 2004 en 2005, eindigde de 21-jarige speelster van Damcombinatie Nijmegen op een zevende plaats. Misschien zit er, nu de druk blijkbaar wat minder groot is, wel wat meer in voor de Bemmelse. Vandaag neemt Lemmen het in de derde ronde met zwart op tegen Sarah Rijgersberg.

NK vrouwen vrouwen

Tweede ronde: Mady Lemmen-Jorien Alink 1-1, Barbara Graas-Marijke Koers 0-2, Christien Fung-Vitalia Doumesh 1-1, Linda Schnieders-Sarah Rijgersberg 1-1, Astrid van der Stelt-Tanja Chub 0-2.

Stand: Chub 2-4, Rijgersberg 2-3, Alink 2-2, Doumesh 2-2, Koers 2-2, Lemmen 2-2, Schnieders 2-2, Fung 2-1, Graas 2-1, Van der Stelt 2-1.

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Nov 02, 2005 18:39

Hanco Elenbaas wrote:De Gelderlander, 2 november 2005

WINNAAR VERLIEZER
De hockeyers van Westerduiven wonnen hun eerste duel en zijn winnaar van de week, damclub Troesoe is de verliezer.

De zesde wedstrijd van het seizoen werd voor de hockeyers van Westerduiven een klinkende 5-3 overwinning op Zeewolde. Het is de eerste zege van het team dit seizoen. De druk is van de ketel. Niets is vervelender voor een sportteam om week in week uit te verliezen.

Daan te Selle (18) scoorde voor Westerduiven en verkeert al de hele week in een opperbeste stemming. "Een zege werkt stimulerend. Komend weekeinde winnen we weer. Daar ga ik vanuit."

Waarom er tot afgelopen weekeinde steeds verloren werd? Volgens Te Selle was Westerduiven nog niet echt een team. "We speelden individueel aardig, maar er werd niet goed samengespeeld. We waren eilandjes."

De 'eilandjes van Westerduiven' vonden elkaar in de wedstrijd tegen Zeewolde. De teruggekeerde veteraan Marius Kamberg nam de jongelingen bij de hand en bracht Westerduiven euforie. De zege van zondag werd gevierd met een biertje. "We hebben een gezellig team. Je kent het wel, een beetje ouwehoeren na de wedstrijd in de kantine. Zelfs als we verliezen gaan we de kantine in."

Op de training van Westerduiven gisteravond werd er gedold. Kon er elke week maar gewonnen worden. (PR)

Voordat er een schijf is geschoven al met 4-0 achter staan. Dat overkwam de dammers van het Arnhemse Troesoe in de vierde ronde van de nationale clubcompetitie.

De twee zeventienjarige spelers uit het tiental - Randy Cardozo en Joost Verplak - arriveerden te laat op het verzamelpunt, station Arnhem, en besloten daarop terug te gaan naar Nijmegen. Zij hadden in huize Verplak overnacht. Teammanager Rommy Moerlie was des duivels. "Ze vertelden dat ze geen adres hadden van de speellocatie. Dat kan dus niet. Bovendien hadden ze hun gsm niet aan staan. Randy was bij een eerdere wedstrijd in Tilburg ook al drie kwartier te laat. Hij klaagde dat hij van ver moest komen, want hij woont in Brunssum, in Zuid-Limburg." Troesoe verloor de wedstrijd in Rijnsburg tegen RDC met 12-8. De afwezigheid van de spijtoptanten was doorslaggevend. Ook in de vijfde competitieronde speelt Troesoe een uitwedstrijd. Moerlie: "Tegen Den Haag. Ja, ik weet het, Den Haag ligt niet ver van Rijnsburg." Naast de 'bescheiden' dubbele boete die de dambond oplegde roepen wij Troesoe ook nog eens uit tot 'verliezer van de week'. En die Cardozo adviseren wij in de toekomst een club in Limburg te kiezen. (LH)
Weet iemand dat, krijgen we daar ook nog een boete voor???
De meest gehate dammer allertijden.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Wed Nov 02, 2005 19:13

ja: voor iedere niet opgekomen speler krijg je een boete van 10 a 20 euro.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Wed Nov 02, 2005 20:27

Hanco Elenbaas wrote:Tubantia, 2 november 2005

Partij verlies en winst
MAZZELTJE. Soms ligt het geluk op straat. En als je het kwartje ziet liggen, moet je het wel oprapen, zei Gerrie Knetemann ooit. Robin Hanoeman, dammer bij EDC, hoef je dat niet te vertellen. Hij speelde zaterdag met zijn team bij Oldenhove, in Leeuwarden. Dat werd bepaald geen zegetocht, getuige de 16-4 nederlaag. Maar profijtelijk werd de reis voor de Enschedese computerknutselaar wel. Want wat zag zijn oog daar? De uitbater van het speellokaal laadde een PC in zijn auto. Is dat ding te koop, wilde Hanoeman weten. Dat was-ie. Of hij er nog meer had. Tien zelfs. ‘Ik hobby een beetje’, zei Hanoeman neutraal, als verklaring voor zijn interesse. Handel, dat klinkt toch anders. Ze staan inmiddels allemaal bij hem thuis, want het paste allemaal net in de auto van een medespeler. En ze doen het, is zijn inschatting. ‘Het zijn pentium-III computers. Niet zo heel oud.’

Partijverlies in Leeuwarden werd voor Hanoeman dus compenseerd door een partij flinke winst.
Wat een bizar verhaal!
In 't Knooppunt waar De Oldehove speelt worden geubsieerde computerlessen gegeven. De computers waren vrij nieuw.
En dan worden ze zo even aan de eerste de beste verkocht, omdat de gemeente het tijd vindt voor nieuwecomputers ofzo?
Heaven is no location, but a state of mind

Post Reply