by Hanco Elenbaas » Tue Nov 01, 2005 14:37
De Gelderlander, 1 november 2005
Maddy Lemmen gaat van start met remise
Door onze verslaggever
ROTTERDAM/BEMMEL - Maddy Lemmen is het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen begonnen met remise. De 21 - jarige speelster uit Bemmel deelde gisteren de punten met Astrid van der Stelt.
De openingsronde van het NK in Rotterdam leverde drie remises en twee zeges op. Torenhoog titelfavoriete Tanja Chub versloeg Marijke Koers en debutante Sarah Rijgersberg verraste de door de wol geverfde Christien Fung.
Lemmen en Van der Stelt zaten een jaar geleden tijdens het NK op Texel ook tegenover elkaar. Toen was de Bemmelse haar opponente uit Renkum nog de baas. "Misschien had een overwinning er deze keer ook ingezeten. Mogelijk heb ik een winnende voortzetting gemist, maar daarvoor zal ik de partij eerst goed moeten analyseren", zo keek Lemmen terug op de bijna vijf uur durende partij.
Lemmen is invalster op het NK. De speelster van Damcombinatie Nijmegen vervangt Olga Kamyshleeva, die zich ongeveer een maand geleden afmeldde. Ze wil zich volledig richten op het WK in Italië, dat twee dagen na het NK van start gaat.
"Die uitnodiging kwam voor mij volledig onverwacht", aldus Lemmen, die haar twee voorgaande deelnames aan het NK (in 2002 en 2004) zelf afdwong, maar dit jaar sneuvelde in de kwalificatieronde. "Ik ben er graag bij op het NK. Al was het even twijfelachtig of ik wel mee kon doen. Daarvoor moest mijn werkgever (TPG Post) me natuurlijk wel een tijdje vrijaf geven."
Lemmen eindigde bij haar twee voorgaande NK-optredens op de (gedeelde) zevende plaats. Voor dit jaar heeft ze zich geen speciale doelen gesteld. "Ik weet niet goed wat ik van mezelf mag verlangen. De vorige keren wist ik ruim van te voren dat ik mee zou doen waardoor ik me goed kon voorbereiden. Dat is er deze keer bij ingeschoten. Ik ga gewoon mijn best doen en zie wel wat het wordt."
Lemmen zet het toernooi vandaag voort tegen Jorien Alink. De Groningse zal met revanchegevoelens achter het bord verschijnen. Alink liep vorig jaar tijdens het kwalificatietoernooi op miraculeuze wijze plaatsing voor de NK-eindronde mis. De boosdoener? Maddy Lemmen.
NK dammen vrouwen
Eerste ronde: Maddy Lemmen-Astrid van der Stelt 1-1, Jorien Alink-Linda Schnieders 1-1, Sarah Rijgersberg-Christien Fung 2-0, Vitalia Doumesh-Barbara Graas 1-1, Marijke Koers-Tanja Chub 0-2.
Stand: Chub 1-2, Rijgersberg 1-2, Alink 1-1, Doumesh 1-1, Graas 1-1, Lemmen 1-1, Schnieders 1-1, Van der Stelt 1-1, Fung 1-0, Koers 1-0.
Programma vandaag (tweede ronde): Lemmen-Alink, Graas-Koers, Fung-Doumesh, Schnieders-Rijgersberg, Van der Stelt-Chub.