de Volkskrant, 24 oktober 2005
‘Eigenlijk verdiende niemand de titel’
Van onze verslaggever Robèrt Misset
AMSTERDAM - Harm Wiersma is niet onder de indruk van het niveau van het WK dammen in Amsterdam. ‘Tsjizjov heeft een paar keer geluk gehad en Thijssen mist nog mentale hardheid.’
Oud-kampioen Harm Wiersma vindt dat de damsport zich bij het WK slecht heeft verkocht
De Russische dammer Aleksej Tsjizjov behaalde gisteren in Amsterdam zijn tiende wereldtitel, maar oud-kampioen Harm Wiersma toont zich niet onder de indruk. ‘Bij dit WK verdiende eigenlijk niemand de wereldtitel. Dit is het kampioenschap waarop Tsjizjov het minste heeft laten zien. Ik vond dat zijn overwinningen soms fortuinlijk totstandkwamen.’
De Let Valneris maakte volgens Wiersma meer aanspraak op de titel dan Tsjizjov, die na een bliksemstart in de eerste helft van de finaleronde, zijn voorsprong vervolgens consolideerde. ‘Valneris liet een gewonnen stelling tegen Georgiev nog verzanden in remise. Helaas is de geluksfactor bij dit WK bepalend geweest.’
Eigenlijk heeft de 52-jarige Wiersma maar één ‘schitterende’ partij gezien, die tussen de Afrikaan Samb en de onttroonde wereldkampioen Georgiev. ‘Samb liet soms prachtig spel zien, maar was ook kwetsbaar. Georgiev schitterde simpelweg te laat.’
Het werd Tsjizjov in de slotronden ook wel gemakkelijk gemaakt, constateert Wiersma. Zonder enige strijd stuurden Valneris en de Rus Schwarzman zaterdag op remise aan. Ook de Nederlander Kees Thijssen durfde volgens Wiersma niets te ondernemen tegen Tsjizjov. ‘Ook die partij werd veel te snel remise gegeven en dat mag op een WK niet gebeuren. Het getuigde van weinig vechtlust en dat viel me tegen van Thijssen.’
Hoewel de Nederlandse Rus Baljakin als derde eindigde en Gérard Jansen zelfs Georgiev versloeg, deden ze niet serieus mee om de hoofdprijs, zegt Wiersma. ‘De wereldtitel ligt heel ver van Nederland af.’
Zo wekte Thijssen geen moment de indruk dat hij wereldkampioen wilde worden, meent Wiersma. ‘Kees behoort absoluut tot de topspelers. Maar hij mist nog mentale hardheid. Ik denk dat Thijssen meer begeleiding nodig heeft. Ik vond de commotie overdreven, toen hij te laat bij de opening verscheen. Dat was een communicatiefout van de organisatie. Maar het maakt een slechte indruk als je de reglementen niet kent.’
Wiersma doelt daarbij op de nieuwe tijdregel tijdens het WK, die zelfs de arbitrage op een dwaalspoor zette. Thijssen had een galant gebaar nodig van Georgiev om remise te claimen na drie uur speeltijd. De partij Samb - Getmanski illustreerde vooral de gebrekkige organisatie van het WK.
Wiersma: ‘De hoofdscheidsrechter maakte een kapitale fout, alsof een voetbalarbiter al na tachtig minuten affluit. De organisatie zal dit WK grondig moeten evalueren. Een aantal basisvoorwaarden voor een goed toernooi ontbrak.’
Zo moesten de deelnemers bij de voorronde nog bij elkaar op een kamer slapen en werd het karige prijzenfonds op initiatief van de spelers herschikt. En voor een fooi wenst Wiersma niet te dammen, al deed hij onlangs – tot zijn spijt –- nog wel mee aan het ‘waardeloos georganiseerde’ WK voor landenteams in Italië. ‘Maar het lijkt soms alsof ze me er niet bij willen hebben, omdat ik te kritisch ben.’
Wiersma wil slechts het imago van de damsport verbeteren. ‘Ik erger me als Talpa het WK belachelijk maakt. Maar dat riep de toernooi-directie ook over zichzelf af.’
Reactie Harm Wiersma:
betreft: artikel over WK dammen.
Aan hoofdredacteur van “De Volkskrant”
Dhr. Pieter Broertjes,
te Amsterdam.
Maandag 24 oktober 2005.
Geachte heer Broertjes,
Vandaag 24 oktober stond een achtergrondverhaal over het WK dammen op de Sportpagina’s van de Volkskrant waar ik bij deze mijn ongenoegen even kenbaar wil maken. Het betrokken verhaal is uit zijn verband gerukt, omdat de indruk gewekt wordt, dat diverse negatieve uitlatingen door mij zelf naar voren zijn gebracht. Dit is onjuist.
Ik was inderdaad van mening, dat de nieuwe wereldkampioen Alexei Tsjizjov met het nodige geluk zijn titel heeft veroverd.
Daarnaast is ook genoemd dat Nederlands kampioen Kees Thijssen niet voldoende hardheid en mentaliteit heeft getoond. Vervolgens worden nog een aantal andere kwesties naar voren gehaald, alsof ik deze zelf expliciet genoemd heb. Het verhaal heeft hierdoor een te negatieve inhoud gekregen en dat staat niet in verhouding met de werkelijkheid. Ook is bij mij niet dié indruk gewekt om dit op een dergelijke wijze als een tweede bericht – naast de verslaggeving van het toernooi – te gaan plaatsen. Nota bene werd ik ’s avonds laat hierover nog op mijn mobiele telefoon gebeld.
Ik vind het betreurenswaardig dat “de Volkskrant” zich op een dergelijke wijze – noem het maar op de sensationele toer – met een dergelijk verhaal is gekomen, waarbij ik mij duidelijk gebruikt voel om bepaalde onvolkomenheden in dit afgelopen WK dammen, op een dergelijke wijze naar buiten te laten brengen. (“alsof ik alles zelf gezegd zou hebben”). Ik zal daarom in de toekomst geen medewerking meer verlenen zonder eerst een bericht gelezen te hebben. Het is heel jammer dat we blijkbaar tegenwoordig in een maatschappij leven, waarbij dat nodig is.
Groetend, Harm Wiersma