KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 27, 2005 21:13

de Volkskrant, 24 oktober 2005

‘Eigenlijk verdiende niemand de titel’
Van onze verslaggever Robèrt Misset

AMSTERDAM - Harm Wiersma is niet onder de indruk van het niveau van het WK dammen in Amsterdam. ‘Tsjizjov heeft een paar keer geluk gehad en Thijssen mist nog mentale hardheid.’

Oud-kampioen Harm Wiersma vindt dat de damsport zich bij het WK slecht heeft verkocht

De Russische dammer Aleksej Tsjizjov behaalde gisteren in Amsterdam zijn tiende wereldtitel, maar oud-kampioen Harm Wiersma toont zich niet onder de indruk. ‘Bij dit WK verdiende eigenlijk niemand de wereldtitel. Dit is het kampioenschap waarop Tsjizjov het minste heeft laten zien. Ik vond dat zijn overwinningen soms fortuinlijk totstandkwamen.’

De Let Valneris maakte volgens Wiersma meer aanspraak op de titel dan Tsjizjov, die na een bliksemstart in de eerste helft van de finaleronde, zijn voorsprong vervolgens consolideerde. ‘Valneris liet een gewonnen stelling tegen Georgiev nog verzanden in remise. Helaas is de geluksfactor bij dit WK bepalend geweest.’

Eigenlijk heeft de 52-jarige Wiersma maar één ‘schitterende’ partij gezien, die tussen de Afrikaan Samb en de onttroonde wereldkampioen Georgiev. ‘Samb liet soms prachtig spel zien, maar was ook kwetsbaar. Georgiev schitterde simpelweg te laat.’

Het werd Tsjizjov in de slotronden ook wel gemakkelijk gemaakt, constateert Wiersma. Zonder enige strijd stuurden Valneris en de Rus Schwarzman zaterdag op remise aan. Ook de Nederlander Kees Thijssen durfde volgens Wiersma niets te ondernemen tegen Tsjizjov. ‘Ook die partij werd veel te snel remise gegeven en dat mag op een WK niet gebeuren. Het getuigde van weinig vechtlust en dat viel me tegen van Thijssen.’

Hoewel de Nederlandse Rus Baljakin als derde eindigde en Gérard Jansen zelfs Georgiev versloeg, deden ze niet serieus mee om de hoofdprijs, zegt Wiersma. ‘De wereldtitel ligt heel ver van Nederland af.’

Zo wekte Thijssen geen moment de indruk dat hij wereldkampioen wilde worden, meent Wiersma. ‘Kees behoort absoluut tot de topspelers. Maar hij mist nog mentale hardheid. Ik denk dat Thijssen meer begeleiding nodig heeft. Ik vond de commotie overdreven, toen hij te laat bij de opening verscheen. Dat was een communicatiefout van de organisatie. Maar het maakt een slechte indruk als je de reglementen niet kent.’

Wiersma doelt daarbij op de nieuwe tijdregel tijdens het WK, die zelfs de arbitrage op een dwaalspoor zette. Thijssen had een galant gebaar nodig van Georgiev om remise te claimen na drie uur speeltijd. De partij Samb - Getmanski illustreerde vooral de gebrekkige organisatie van het WK.

Wiersma: ‘De hoofdscheidsrechter maakte een kapitale fout, alsof een voetbalarbiter al na tachtig minuten affluit. De organisatie zal dit WK grondig moeten evalueren. Een aantal basisvoorwaarden voor een goed toernooi ontbrak.’

Zo moesten de deelnemers bij de voorronde nog bij elkaar op een kamer slapen en werd het karige prijzenfonds op initiatief van de spelers herschikt. En voor een fooi wenst Wiersma niet te dammen, al deed hij onlangs – tot zijn spijt –- nog wel mee aan het ‘waardeloos georganiseerde’ WK voor landenteams in Italië. ‘Maar het lijkt soms alsof ze me er niet bij willen hebben, omdat ik te kritisch ben.’

Wiersma wil slechts het imago van de damsport verbeteren. ‘Ik erger me als Talpa het WK belachelijk maakt. Maar dat riep de toernooi-directie ook over zichzelf af.’

Reactie Harm Wiersma:

betreft: artikel over WK dammen.

Aan hoofdredacteur van “De Volkskrant”
Dhr. Pieter Broertjes,
te Amsterdam.

Maandag 24 oktober 2005.

Geachte heer Broertjes,

Vandaag 24 oktober stond een achtergrondverhaal over het WK dammen op de Sportpagina’s van de Volkskrant waar ik bij deze mijn ongenoegen even kenbaar wil maken. Het betrokken verhaal is uit zijn verband gerukt, omdat de indruk gewekt wordt, dat diverse negatieve uitlatingen door mij zelf naar voren zijn gebracht. Dit is onjuist.

Ik was inderdaad van mening, dat de nieuwe wereldkampioen Alexei Tsjizjov met het nodige geluk zijn titel heeft veroverd.
Daarnaast is ook genoemd dat Nederlands kampioen Kees Thijssen niet voldoende hardheid en mentaliteit heeft getoond. Vervolgens worden nog een aantal andere kwesties naar voren gehaald, alsof ik deze zelf expliciet genoemd heb. Het verhaal heeft hierdoor een te negatieve inhoud gekregen en dat staat niet in verhouding met de werkelijkheid. Ook is bij mij niet dié indruk gewekt om dit op een dergelijke wijze als een tweede bericht – naast de verslaggeving van het toernooi – te gaan plaatsen. Nota bene werd ik ’s avonds laat hierover nog op mijn mobiele telefoon gebeld.

Ik vind het betreurenswaardig dat “de Volkskrant” zich op een dergelijke wijze – noem het maar op de sensationele toer – met een dergelijk verhaal is gekomen, waarbij ik mij duidelijk gebruikt voel om bepaalde onvolkomenheden in dit afgelopen WK dammen, op een dergelijke wijze naar buiten te laten brengen. (“alsof ik alles zelf gezegd zou hebben”). Ik zal daarom in de toekomst geen medewerking meer verlenen zonder eerst een bericht gelezen te hebben. Het is heel jammer dat we blijkbaar tegenwoordig in een maatschappij leven, waarbij dat nodig is.

Groetend, Harm Wiersma

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Thu Oct 27, 2005 21:28

Ik vind het betreurenswaardig dat Wiersma zich op een dergelijke wijze – noem het maar op de zielige toer – met een dergelijke brief is gekomen, waarbij het mij onduidelijk is welke bepaalde onvolkomenheden in dit afgelopen WK dammen niet op een dergelijke wijze door hem naar buiten zijn gebracht.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 27, 2005 22:37

De Gelderlander, 26 oktober 2005

Sport op internet
Topdammers.

Individuele sporters met een eigen website. Het zijn er niet bar veel in de regio. Terwijl er toch diverse sporters rondlopen die op basis van prestaties een eigen website verdienen.

Guntis Valneris van damvereniging Huissen werd het afgelopen weekeinde derde op het wereldkampioenschap in Rotterdam. Clubgenoten Alexander Baljakin uit Arnhem en Gérard Jansen werden respectievelijk derde en vierde. De drie leverden een wereldprestatie, maar van hen heeft alleen Baljakin een eigen website:. www.bamhobby.tripod.com/baliakin-dammer/index.html.

De verrichtingen van het Huissense trio zijn overigens te volgen via de site van hun club:. www.dvheijtinghuissen.nl.

'Doe maar gewoon'

Neigt een eigen website naar zelfverheerlijking of is het een blijk van erkenning? Sporters die uitblinken verdienen waardering. Maar in Nederland heerst toch vooral de gedachte 'doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg'.

Buitenlandse stervoetballers hebben vaak meerdere websites. De vedettes van NEC, De Graafschap en Vitesse moeten het doen met de eigen clubsite. Vitessenaar Stijn Vreven heeft wel sites, maar die stammen uit zijn periode bij FC Utrecht. Graafschapper en oud-Vitessenaar Jhon van Beukering had een eigen site, maar die is niet meer 'in de lucht'.

Uitzondering

Een uitzondering op de regel vormen onder meer de auto- en vechtsport. Veel individuele autocoureurs en vechtsporters hebben hun eigen website. Voorbeelden in de regio zijn rallyrijder Hans Weijs uit Elst. (www.hansweijs.nl) en autocoureur Ho-Pin Tung uit Velp. (www.ho-pintung.com).

De Formule 3-coureur vergroot via het world wide web zijn bekendheid onder een breed publiek. De site van Tung is in drie talen beschikbaar: Nederlands, Engels en Chinees.

De sportieve hoogtepunten van kickbokser Marjolein -the butcher- Hulshoff uit Westervoort zijn te volgen op haar site://home.wish.net/%7Ebutcher2/index1.htm. Wereldkampioen kickboksen Raymond Staring uit Groessen heeft nog geen eigen site, maar daar wordt aan gewerkt.

Sterkte Bram

Ook diverse regionale atleten zijn de trotse eigenaar van een eigen site. Triatleet Daniël Avant uit Arnhem, al eerder besproken in deze rubriek, heeft er een. Oud-atleet Marcel Gierman uit Duiven had tijdens zijn actieve carrière ook een site. De Achterhoekse atleet Bram Som, tegenwoordig wonend en trainend op Papendal in Arnhem, heeft een mooie, actuele site. (www.bramsom.nl). Fans gebruiken het gastenboek om de geblesseerde atleet een hard onder de riem te steken. Een van de berichten luidt alsvolgt: 'Bram, ik hoop dat je laatste operatie de laatste was en je je nu volledig kunt richten op de revalidatie en het terugkeren op de baan! Heel veel sterkte daar mee! Bas.'

Wielrennen

Wielrenner Kenny van Hummel uit Elden is ook thuis op het internet. Nieuws over de Nederlands kampioen bij de eliten zonder contract is te lezen op http://home.planet.nl/~humme276/. De site wordt 'opgeleukt' met tal van actiefoto's. Van Hummel verkoopt zichzelf. Hij wil een elitecontract afdwingen bij een profploeg. Mochten de besprekingen op niets uitlopen, dan rijdt Van Hummel volgend jaar weer voor Eurogifts. Het is voor de regio te hopen dat de Eldenaar doorbreekt bij een profploeg. Het is tijd voor een opvolger van Spankerenaar Erik Breukink. (PR)

Dammertje

Post by Dammertje » Fri Oct 28, 2005 09:33

Ben Anoniem wrote:Ik vind het betreurenswaardig dat Wiersma zich op een dergelijke wijze – noem het maar op de zielige toer – met een dergelijke brief is gekomen, waarbij het mij onduidelijk is welke bepaalde onvolkomenheden in dit afgelopen WK dammen niet op een dergelijke wijze door hem naar buiten zijn gebracht.
Brief is inderdaad onscherp geformuleerd, maakt warrige en niet zakelijke indruk.

Klareveld

Post by Klareveld » Fri Oct 28, 2005 17:23

Dammertje wrote: Brief is inderdaad onscherp geformuleerd, maakt warrige en niet zakelijke indruk.
Hetgeen niet ongebruikelijk is bij de schrijfsels van Wiersma

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 28, 2005 19:40

Klareveld wrote:
Dammertje wrote: Brief is inderdaad onscherp geformuleerd, maakt warrige en niet zakelijke indruk.
Hetgeen niet ongebruikelijk is bij de schrijfsels van Wiersma
Leve Harm Wiersma de grootste dammer aller tijden en de laatste Nederlandse wereldkampioen!
En Leve Harm Wiersma, die de damwereld hielp bevrijden van de volkomen onbekwame bestuurders Wouter van Beek en Theo van den Hoek!

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 28, 2005 19:48

Artikel uit De Gelderlander van 26-10-2005
Dammers VTD Tiel pakken koppositie

Door onze medewerker

TIEL
- De dammers van VTD behaalden in de Zuidgelderse competitie bij DC Lent 2 een kleine maar kostbare 9 - 7 overwinning. De Tielse eersteklasser pakte daarmee de eerste plaats.

DAMMEN

Eerste klasse

DC Lent 2-VTD Tiel 7-9

De voor Gerard Zijlema en Dick van Elst aan de borden 7 en 8 ingevallen Piet de Boe en Jef Mauritz leverden een keurige remise af. De Tielse captain Albert Eggink zette een winnend offensief in dat eindigde met een leuke slotstand. Johan de Jong won na een mooie slagzet dat in een beter eindspel resulteerde.

Het enige verlies kwam op naam van Piet Cevaal. Zijn opstelling bleek niet houdbaar. Kopman Ton van Adrichem speelde remise. Ook Laurens Leimena en Dick van Ommeren lieten een puntendeling noteren.

DC Heteren-DEZ 7-9

DEZ had het goede resultaat vooral te danken aan het drietal Mirjam Hol, Cees Buis en Dick Hermsen. Hol verraste haar tegenstander, Buis dwong de winst in het eindspel af en Hermsen maakte na een eerder gehaalde dam zijn partij met een vijfklapper uit.

Kopman Marius Hol sleepte in hevige tijdnood een punt uit het vuur. Ook Jan Derksen haalde met een fraai schijfoffer een puntendeling. Wim Buis miste een winstkans en wikkelde naar een keurige remise af. Carl Meijer en Bep Janssen leden een nederlaag.

Tweede klasse

Denk en Zet-De Batavieren 11-1

De Dodewaardse formatie was kansloos tegen het zestal van Denk en Zet. Kopman Henk Bötzel greep naast de punten tegen jeugdspeler Sjoerd ten Brinke. Dat overkwam ook Dies Bouwman tegen Thijs Spreen Brouwer. Evert Verwoert en Katrien Huiberts verloren van de routiniers Ad Bronk en Co de Jongh.

De dammers van De Batavieren misten een speler aan bord 3 maar wisten de eer te redden via de remise van Gerrit Vonk tegen de jeugdige Sjuul Verheij.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 29, 2005 08:19

De Telegraaf, 29 oktober 2005
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Oct 29, 2005 08:20

Artikel uit De Gelderlander van 22-10-2005
Nieuw toptoernooi bij Denk en Zet

Door onze verslaggever

CULEMBORG
- Damvereniging Denk en Zet uit Culemborg gaat een internationaal damtoernooi organiseren. Tijdens de eerste editie eind deze maand doen al meteen vijf absolute wereldtoppers mee.

"Het was al jaren een wens van onze vereniging om een dergelijk internationaal toernooi op te zetten. Voor zo'n evenement is echter het een en ander nodig, vooral in sponsoring. Dat is ons nu allemaal gelukt, waardoor we een prachtig toernooi kunnen houden", vertelt Henk Stoop van Denk en Zet.

De toernooileider is vooral erg verguld dat de Culemborgers voor de eerste editie gelijk een aantal topdammers hebben weten te strikken. Van de tien deelnemers staan er liefst vijf momenteel in de top twintig van de wereldranglijst. De hoogstgenoteerde dammer die aan het eerste internationale damtoernooi van Denk en Zet meedoet is Guntis Valneris uit Letland, de huidige nummer vier van de wereld.

De negen andere dammers die meedoen in Culemborg zijn: Mark Podolski (Dui, 6), Jean-Marc Ndjofang (Kam, 15), Ndiaga Samb (Sen, 17), Macodou N'Diaye (Sen, 19), Ron Heusdens, Jeroen van den Akker, Bas Messemaker, Jan Peter Patist en Dik de Voogd.

"We stelden ons een bepaald doel; wat willen we en wat is haalbaar? Dit deelnemersveld komt overeen met wat we ongeveer in gedachten hadden. We wilden een gemiddelde rating van minimaal 2325 en dat is gelukt", vertelt Stoop.

"Het is ons eerste internationale toernooi. Alles is nieuw, dus er zullen vast wel kinderziektes zijn. Na afloop gaan we evalueren en kijken of de wij en de sponsors tevreden zijn. Het is de bedoeling dat het een jaarlijks toernooi wordt."
henk stoop wrote:Van 30 oktober t/m 6 november wordt in Culemborg een internationaal invitatietietoernooi georganiseerd.

Hoofdsponsor is Brons en Partners Landschapsarchitecten
www.bronsenp.nl

De deelnemers, in volgorde van hun FMJD-rating:
Guntis Valneris
Mark Podolski
Jean-Marc Ndjofang
Ndiaga Samb
Macodou N'Diaye
Ron Heusdens
Jeroen van den Akker
Bas Messemaker
Jan Peter Patist
Dik de Voogd

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 01:56

De Gelderlander, 29 oktober 2005

Astrid van der Stelt vindt het plezier terug
Door PIM ROELOFS

Tijdens de puberteit verliest veel damtalent interesse in de sport. Tieners doen liever stoere dingen. Astrid van der Stelt (23) had er op haar veertiende genoeg van. De Renkumse zette echter door en neemt vanaf maandag deel aan het NK.

Astrid van der Stelt lijkt voor het geluk geboren. Vorig jaar was de 23-jarige Renkumse eerste reserve voor het Nederlands kampioenschap dammen voor vrouwen. Door afmeldingen, kon Van der Stelt toch meedoen. Een jaar later herhaalt het scenario zich. "Nu heeft Erna Wanders, pas moeder geworden, zich afgemeld. Wat een geluk voor mij."

Van der Stelt is niet de enige invalster op het NK dat van maandag 31 oktober tot en met 9 november in Rotterdam wordt gehouden. Ook Maddy Lemmen en Marijke Koers ontvingen op het laatste moment een uitnodiging omdat zowel titelverdedigster Nina Hoekman (ziekte) als Olga Kamyshleeva (twee dagen na het NK deelneemster aan het WK in Italië) zich terugtrok. Het doet voor Van der Stelt geen afbreuk aan de nationale titelstrijd. "Ik wil graag naar het NK."

Van der Stelt gold in de jaren negentig als een damtalent. Ze nam deel aan Europese en wereldkampioenschappen voor de jeugd in Polen, Frankrijk, Nederland en Italië. Als junior werd ze op het WK in Frankrijk gedeeld vierde. De prestaties van de damster van vereniging VRD uit Renkum bleven niet onopgemerkt bij de grote clubs. Sinds vorig jaar speelt ze bij DEZ/NGKZ in de landelijke competitie.

Het dammen loopt als een rode draad door het leven van Van der Stelt. Pa Kees en ma Marian brachten Astrid op negenjarige leeftijd de beginselen van het spel bij. "Redelijk snel wilden mijn ouders niet meer tegen mij dammen. Keer op keer verliezen is niet leuk."

Driemaal nam Van der Stelt deel aan de Renkumse schooldamkampioenschappen, twee keer won ze. Nog steeds is ze betrokken bij het schooldamtoernooi, nu als mede-organisator. "Op 8, 11 en 18 november wordt het toernooi weer gehouden, ditmaal in het clubgebouw van VRD."

Van der Stelt is tevens jeugdleidster bij VRD en sinds begin deze maand redacteur van het bondsblad Het Damspel. Mensen zouden kunnen denken dat het leven van de Renkumse om dammen draait. Schijn bedriegt.

Van der Stelt was dertien of veertien jaar toen ze les kreeg op de damschool in Lunteren. Eenmaal in de week gaf een damtopper les aan talent uit de regio. "In de afgelopen jaren heb ik veel oud-klasgenoten gesproken. Bijna niemand damt nog. Ik vind dat opmerkelijk." Begrijpen doet Van der Stelt het wel. "Er zijn meer dingen in het leven dan alleen dammen. Daar ben ook ik gaandeweg achtergekomen."

De vele trainingen en wedstrijden gingen Van der Stelt in haar pubertijd tegen staan. "Dammen moet leuk zijn, ontspannend. Dat was het op een gegeven moment niet meer voor mij. Ik heb het een tijdje heel rustig aan gedaan. Ik bleef alleen af en toe dammen bij VRD. Het was de juiste beslissing. Ik denk niet dat ik nu nog gedamd had, als ik toen was doorgegaan met trainen, trainen, trainen."

De periode van rust deed de puber goed. Van der Stelt kroop na verloop van tijd weer met plezier achter het dambord. Vanaf maandag neemt ze alweer voor de derde keer deel aan het Nederlands kampioenschap. "Ik wil mijn spel verbeteren. Dat hoeft overigens niet snel te gaan, ik heb de tijd. Om beter te worden speel ik veel wedstrijden en zoek sterke tegenstanders op."

De absolute wereldtop is voor Van der Stelt echter onhaalbaar. Dat beseft de Renkumse, die tijdens het NK met de zwarte schijven van start gaat tegen Lemmen, maar al te goed. "Echte wereldtoppers dammen al vanaf hun vierde of vijfde levensjaar. En trainen doen ze haast elke dag. Om een kans te maken tegen een wereldtopper, zou ik veel meer moeten trainen en daar voel ik gewoon weinig voor."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 01:58

DV Huissen huldigt zijn drie WK-gangers
Door onze medewerker

HUISSEN - DV Huissen heeft zijn drie topleden Guntis Valneris, Alexander Baljakin en Gérard Jansen gehuldigd. Het trio, dat op het WK dammen deze maand in Amsterdam respectievelijk als tweede, derde en vierde eindigden werd donderdagavond in besloten clubkring in het zonnetje gezet.

De eindklasseringen van Valneris, Jansen en Baljakin op het WK zijn een nieuw hoogtepunt in de toch al rijke historie van de Huissense damclub, zo wist voorzitter Joop Hendriksen in zijn toespraak te melden. De WK-gangers ontvingen uit handen van Jan Willem Heijting van hoofdsponsor Heijting een zogenoemde 'boardbuster' met daarop hun bereikte resultaat.

Namens de gemeente Lingewaard was wethouder Joosten aanwezig. Hij memoreerde dat DV Huissen de zaken goed voor elkaar heeft. "Ik weet dat de jeugdopleiding zorgt voor een krachtige basis en ik weet dat het eerste team voor 60 tot 70 procent gevuld wordt door de eigen aanwas."

Joosten had een mooi cadeau voor de vereniging. "DV Huissen heeft een verzoek voor een stimuleringsubsidie ingediend voor de oprichting van een damcollege. Het gemeentebestuur heeft besloten aan dit verzoek te voldoen."

Voorzitter Hendriksen toonde zich zeer ingenomen met de toezegging. "Het damcollege wordt opgericht samen met de andere damverenigingen in de regio. Dit college moet ervoor gaan zorgen dat talentvolle kinderen een goede damopleiding gaan krijgen. Dat is in het belang van de damsport in hele regio, niet alleen van de gemeente Lingewaard."

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 02:00

Topdammers willen revanche tijdens nieuw toernooi
Door ANTON JANSSEN

CULEMBORG - Het eerste internationale grootmeestertoernooi bij Denk en Zet dat zondag start is sterk bezet. Het deelnemersveld met vijf internationale grootmeesters en twee internationale meesters is de eerste krachtmeting na het wereldkampioenschap.

Guntis Valneris en Ndiaga Samb, de nummers twee en vijf van dat WK, zijn op papier de sterkste van het tiental dammers. Ze doen dat dagelijks tot en met zondag 6 november in de damzaal aan de Stationssingel 25.

Het toernooi is verder vooral is het podium waarop de voormalige jeugdtoppers van Denk en Zet de gelegenheid krijgen zich op grootmeesterniveau te presenteren. De bij Denk en Zet opgeleide Jeroen van den Akker, Jan Peter Patist en Dik de Voogd krijgen de gelegenheid zich in een persoonlijk toerooi op niveau te bewijzen.

Kenners verwachten dat Valneris en vooral Samb wat recht te zetten hebben. Mark Podolski, Ron Heusdens en Jean-Marc Ndjofang, die op het WK onverwacht de finale misten, zijn uit op herstel. Denk en Zet heeft zelf vier ijzers in het vuur: Van den Akker, Bas Messemaker, Patist en De Voogd gaan de strijd aan met de gevestigde namen. Opmerkelijk is dat bijna alle Nederlandse deelnemers in de voorbije jaren aan het Nederlandse kampioenschap hebben meegedaan. De enige uitzondering is Patist. De laatste beperkt zijn damactiviteiten tot de teamwedstrijden. Patist ziet het toernooi als een test om vast te stellen waar hij in het internationale dammen staat en of hij dit hoge niveau aan kan.

Van den Akker ziet het damtreffen vooral als een kans om minimaal zijn titel Internationaal Meester en daarmee de B-status van het NOC/NSF te verlengen. In zijn achterhoofd speelt ook mee dat hij met een score van minimaal tien punten voor de derde en laatste keer aan de norm voor Internationaal Grootmeester voldoet. Hij heeft daarvoor in de afgelopen jaren aansprekende resultaten geboekt.

De verwachting leeft dat de partijen scherp worden opgezet. De strijdlust is één van de criteria voor de uitnodiging van spelers geweest.

Speelschema: zondag 30 oktober 13.00 uur Opening, 14.00 uur Ronde 1, maandag 31 oktober 13.30 uur Ronde 2, dinsdag 1 november 13.30 uur Ronde 3, woensdag 2. november13.30 uur Ronde 4, donderdag 3 november Ronde 5, vrijdag 4 november Ronde 6, zaterdag 5 november 9.00 uur Ronde 7, 15.30 uur Ronde 8 en zondag 6 november 11.00 uur Ronde 9.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 10:30

De Telegraaf, 30 oktober 2005

DAMMEN

Damclub Van Stigt Thans uit Schiedam heeft ondanks een gelijkspel tegen het Gelderse Huissen de koppositie behouden in de nationale damcompetitie. Concurrent Witte Van Moort uit Overijssel verloor met minieme cijfers van het Amsterdamse Hiltex. Het Drentse Hijken, dat ook goed meedoet met de gewilde tweede plaats – samen met Hiltex en Witte van Moort – won door een 12-8 zege op Dammers uit Oost.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 10:40

de Volkskrant, 29 oktober 2005

De eeuwigdurende ontwikkeling van talent in de sport
Poul Annema

Het was in de aanloop naar het WK honkbal, deze zomer in Nederland, dat bondscoach Robert Eenhoorn het ‘een typisch Nederlands cultuurtrekje’ noemde om winnen niet tot het centrale thema van ware sportbeleving te maken.

Er is meer dan winnen alleen, het motief om de tegenstander te verslaan is van ondergeschikt belang

‘Eerst sociale veiligheid’, zei Eenhoorn, ‘en dan pas presteren. Terwijl het in omringende landen vaak juist andersom is: presteren om sociale veiligheid te creëren.’

Afgelopen zaterdag sprak Nederlands succesvolste basketbalcoach Ton Boot zich in Rotterdam na de nederlaag van zijn huidige team MPC Capitals uit Groningen onverbloemd uit over het opmerkelijke falen van zijn (Amerikaanse) sterspelers: ‘Elke keer zie ik het weer: ze hebben nooit geleerd wat winnen is.’

Dat AZ een vermoeiende week na een pijnlijke nederlaag tegen PSV en een verre, maar met een zege afgesloten, trip naar Dnjepropetrovsk in Oekraïne ogenschijnlijk fit en in elk geval met veel elan afsloot, schreef coach Louis van Gaal toe aan de zegening van het positieve resultaat. ‘Winnen is echt het enige dat in topsport telt.’

In zijn onlangs verschenen boek stelt ex-volleybalbondscoach Toon Gerbrands vast dat de echte topsporter zelfs in een damspelletje zijn neefje van 4 jaar van het bord veegt. ‘Want winnen of verliezen doe je niet als het je zo uitkomt. Dat is een levenshouding.’

Winnaarsdrang geldt op het hoogste niveau derhalve als een onvermijdelijke voorwaarde voor sportsucces. Wie zich niet schikt naar de mores kan het vergeten: de beste ben je immers alleen als je al je tegenstanders onder de voet loopt.

In zijn slotconclusie van een langdurig onderzoek onder jonge sporters stelt de Amsterdamse wetenschapper Jacques van Rossum deze week vast dat voor verreweg de meeste sporters het motief om de tegenstander te verslaan van ondergeschikt belang is. Ze willen zichzelf in eerste instantie voortdurend verbeteren en zijn ervan overtuigd dat ze op die manier, bijna procesmatig, ook de hoogste trede van de ladder kunnen bereiken.

Van Rossum sluit met zijn bevinding aan bij een al jaren eerder uitgevoerd onderzoek. Het wees uit dat te grote prestatiedruk op jonge leeftijd een even verlammende als catastrofale uitwerking kan hebben op de geestelijke en fysieke weerbaarheid van kinderen met aanwijsbaar talent. Uit de hand gelopen prestatiezucht van met name ouders en coaches heeft door de jaren heen een spoor van vernieling achtergelaten in het paradijs van de jeugdsport.

Excessen zijn geen alledaags verschijnsel meer; de sport heeft zich op diverse niveaus geweerd en bescherming geboden tegen het blinde verlangen naar topprestaties dat zich al op jonge leeftijd manifesteert. Van Rossum stelt nu vast dat vooral de effecten van sport de sfeer bederven waarin het talent zijn prestatievermogen het liefst demonstreert. Hij vindt dat door de nadruk te leggen op winnen te veel talent te vroeg afhaakt.

‘De druk om te winnen’ wordt door externe omstandigheden bepaald, vindt hij, en trainers zijn gedwongen daarin mee te gaan omdat de positie op de ranglijst eerder oordeelt over hun vakmanschap dan de kunde sportende jeugd bekwaam te helpen in zijn drang beter te worden en te presteren naar de eigen mogelijkheden.

Volgens Van Rossum is er geen misverstand mogelijk: jonge sporters willen allemaal winnen, maar ze zijn in eerste aanleg niet op winnen gericht. Daar ligt voor hem de opdracht voor de coaches. Zijn credo: door een positieve omgeving te creëren voor het aanleren van sportieve vaardigheden worden zowel de jeugdige sporters als de coach zelf er beter van, ongeacht hoeveel overwinningen worden behaald.

Juist in de Sportnota, die vandaag onderwerp is van een door de Wetenschappelijke Raad belegd symposium, spreekt de overheid zich uit voor competitieve sport en een intensiever onderzoek naar talent dat niet verloren mag gaan. Kampioenen vormen de pijlers onder het sportland dat blijvend in de toptien van de wereld wil staan; die ambitie is weldoordacht en legitiem. Maar het is goed zicht te houden op elk verhaal achter het niet altijd maakbare succes.

Wat dat betreft is het onderzoek van Van Rossum een boodschap aan de sport: omdat er uiteindelijk minder winnaars zijn dan verliezers, zou winnen in elk geval aan de basis nooit het enige doel mogen zijn. Belangrijk blijft de ambiance waarin talent zich ontplooit.

Treffend in dat verband is de opmerking van trainer Foppe de Haan (deze week in Voetbal International) na zijn succes met Jong Oranje: ‘Kijk eens hoe snel die groep zich heeft ontwikkeld. Als je spelers alleen al het gevoel geeft dat aan ze gewerkt wordt, ontstaat natuurlijke ruimte voor progressie. Eigenlijk is opleiden een eeuwigdurende ontwikkeling, de eindstreep haal je nooit.’

Dat betekent ook dat er in sport meer is dan winnen alleen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Oct 30, 2005 10:47

de Volkskrant, 29 oktober 2005

Nederlandse sporter ontbeert winnaarsdrang
Van onze verslaggevers Poul Annema, John Volkers

AMSTERDAM - Winnen komt niet op de eerste plaats voor Nederlandse sporttalenten. De nationale jeugd streeft topprestaties na, wil uitgedaagd worden om zichzelf voortdurend te verbeteren, maar acht sportieve ontplooiing belangrijker dan het verslaan van tegenstanders.

Tot deze conclusie komt Jacques van Rossum, die als onderzoekspsycholoog is verbonden aan de faculteit bewegingswetenschappen van de Vrije Universiteit in Amsterdam.

Van Rossum: ‘Winnen staat in het algemeen erg laag op de ranglijst van redenen om met sport bezig te zijn.’ De Amsterdamse wetenschapper deed de afgelopen tien jaar onderzoek bij een gemengde groep van getalenteerde en wedstrijdsporters in de leeftijd van 15 tot 22 jaar. Drieëntwintig van de 352 jonge sporters behoren inmiddels tot de nationale top, een flink aantal (55 na de eerste vijf jaar) haakte voortijdig af. Volgens Van Rossum vooral doordat te veel nadruk op het winnen van de wedstrijd werd gelegd.

Zijn door NOC*NSF en het ministerie van VWS gefinancierd onderzoek is uniek. Volgens hem is alleen in de voormalige DDR op vergelijkbare wijze onderzoek verricht. De resultaten daarvan zijn nooit naar buiten gekomen.

Winnaarsdrang, waarvan topcoaches bij grote kampioenen graag spreken, uit zich volgens Van Rossum vooral in de zucht van de talenten hun eigen grenzen te verleggen. ‘Dan kom ik uiteindelijk toch wel bij de besten is hun redenering. En dat geldt in dezelfde mate voor jongens en meisjes als voor team- en individuele sporters.’

Die conclusie betekent volgens hem dat trainers en coaches hun aanpak meer moeten afstemmen op de route naar succes dan op het succes zelf. ‘De druk van het moeten winnen zet iedereen op scherp en veroorzaakt zo veel hindernissen voor de gemiddelde sporters dat de meesten eraan onderdoor gaan.’

Post Reply