KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Karvinen

Post by Karvinen » Wed Oct 19, 2005 15:49

Als je geen Nederlands (dames)kampioen dammen kan worden, dan word je dat toch met Sudoku!
===============================================

Het Limburgs Dagblad, 19 oktober 2005

'Niemand is te dom voor Sudoku-puzzel'
Heerhugowaard/Heerlen -
De Heerlense Delia Keetman (31), woonachtig in Heerhugowaard, werd afgelopen zaterdag in Amsterdam Nederlands kampioene Sudoku. Zij wist de Japanse cijferpuzzel, sinds enkele maanden razend populair in Nederland, als snelste foutloos in te vullen. ,,Ik denk niet dat ik van Sudoku mijn beroep kan maken.''

Aan cryptogrammen heeft ze een gruwelijke hekel en kruiswoordraadsels, al dan niet Zweeds, ziet ze ook al niet zitten. Delia Keetman, die tot haar 21ste op de Schelsberg in Heerlen woonde, houdt niet van puzzels die onopgelost blijven doordat je net dat ene woordje niet weet. Geef de 31-jarige Keetman maar logische puzzels. ,,Lekker het gezond verstand gebruiken en verbanden zoeken, zonder dat er algemene kennis vereist is. Misschien is Sudoku juist daardoor zo ontzettend populair. Iedereen kan het, van jong tot oud. Niemand is er te dom voor.''

De Japanse puzzel waaide over naar Engeland alvorens in Nederland terecht te komen. De opgave: de nummers één tot en met negen moeten in een diagram van negen blokken met elk negen vakjes geplaatst worden. Hierbij mag elk cijfer slechts één keer voorkomen in elke rij, in elke kolom en in elk blok. Iedere Sudoku heeft één unieke oplossing.

Krakende hersens in de trein, op het werk, thuis op de bank en op het toilet. Kan de acht daar als de negen daar staat? En wat doen we met de één? De populariteit van Sudoku is in Nederland enorm. ,,Die puzzel werkt inderdaad verslavend'', weet ook Keetman die na het gymnasium op het Heerlense Bernardinuscollege algemene letteren studeerde in Utrecht. ,,Als je er eentje gemaakt hebt, voel je de drang om snel aan de volgende te beginnen.''

Talloze mensen zijn in de ban van Sudoku, maar er kan er maar één de beste zijn: Delia Keetman. Al is ze de eerste om toe te geven dat Vrouwe Fortuna haar wel bijzonder goed gezind was. Het begon al bij de loting: Keetman kwam met 34 andere gelukkigen uit de koker met twaalfhonderd aanmeldingen voor de finale in het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. In de eerste ronde wist ze in een kwartier zes puzzels foutloos in te vullen. Een prestatie van formaat. ,,Het is een uitdaging om telkens het gevecht met de maker van de puzzel aan te gaan.'' In de tweede ronde had Keetman geluk en niet zo'n beetje ook. Haar tegenstander dreigde haar te kloppen, maar vulde het laatste vakje met een verkeerd cijfer. ,,En dat terwijl alle andere cijfers er al stonden! Beetje stom van haar, maar ik was er echt niet rouwig om.''

Ook in de allerlaatste ronde bleef Delia Keetman, postbode van beroep, op de been. Tussen zoemende camera's en flitsende fototoestellen vulde ze in acht minuten tijd de moeilijkste Sudoku van de dag in. ,,Ik was totaal niet nerveus, omdat ik toch al met geluk de laatste ronde had gehaald. Ik had besloten gewoon maar te kijken waar het schip zou stranden. Toen ik klaar was, hoorde ik mijn broer achter me juichen. Zelf had ik nog niet door dat ik de snelste was.''

Keetman kreeg een trofee en een vakantiecheque ter waarde van vijftienhonderd euro ('waarschijnlijk gaan we naar Euro Disney in Parijs') en werd daarna overspoeld door de media. ,,Door zo'n stomme puzzel ben je plotseling een bekend persoon. Eigenlijk is dat een beetje overdreven. Maar ach, volgende week zijn ze me misschien alweer vergeten. Zo gaat dat.''

Nederlands kampioene Sudoku. En nu? ,,Ik blijf gewoon de post rondbrengen. Ik denk namelijk niet dat ik van Sudoku mijn beroep kan maken.''

Vraagje

Post by Vraagje » Wed Oct 19, 2005 18:13

Nescio wrote:
Vraagje wrote:Dit zou toch niet mogen kunnen.
Toen ik de speelzaal binnenkwam had ik zoiets van: "Hmm, niet gepland". Van de andere kant: Van Stigt Thans heeft hetzelfde gedaan in de belangrijke wedstrijd tegen Hiltex door Yuri Anikyeyev (ik geloof dat je het officieel zo schrijft) op te stellen. Dus het zou hypocriet zijn om dan ophef te gaan maken als een andere het tegen mijn club doet, ook al betreft het een tweede team.

's-Gravenpolder heeft volkomen reglementair gehandeld, al is het jammer dat dit soort excessen wel een competitie beïnvloeden. Misschien moet vanaf volgend jaar dan maar de regel gelden dat iedereen die competitie wil spelen op 1 juli lid moet moeten zijn en dat tussentijds lid worden niet meer tot de mogelijkheden behoort. Als je mazzel hebt met de indeling, dan zijn ze er tegen Troesoe niet bij.
Als het vantevoren bekend is dat iemand lid is, dan is het niet fraai ze eenmalig op te stellen als ze toevallig in de buurt zijn, maar nog tot daar aan toe. Maar als de tegenstander niet redelijkerwijs kan weten dat het opstellen van die mensen tot de mogelijkheden behoort, dan vind ik dat echt niet kunnen.

Ik heb begrepen dat jullie de (gekunstelde) mogelijkheid hadden tegen ons Anton van Berkel op te stellen, maar dat te gortig vonden.
De meest gehate dammer allertijden.

Ben Anoniem

Post by Ben Anoniem » Wed Oct 19, 2005 22:54

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 00:20

De Telegraaf/ANP, 19 oktober 2005

Jansen naast Baljakin en Thijssen
AMSTERDAM - Gérard Jansen heeft zich woensdag op fraaie wijze bij het wereldkampioenschap dammen naast zijn Nederlandse collega's Alexander Baljakin en Kees Thijssen genesteld op de derde plaats. Hij won in de zevende ronde met zwart van Alexander Georgiev. De titelverdediger uit Rusland, die in Amsterdam teleurstelt, gaf na zestig zetten gedesillusioneerd op. Jansen bracht zijn totaal met deze elegante zege op 8 punten.

Aan kop veranderde verder niets. De Rus Alexei Tsjizjov bleef de belangrijkste titelkandidaat door tegen Baljakin vlot naar remise te schuiven. Thijssen trof Schwarzman, die zich ditmaal met zwart wel tot avontuur liet verleiden. De Nederlandse kampioen vond op de 59e zet met zijn witte dam tegen drie zwarte schijven veiligheid op de diagonaal. De Let Guntis Valneris, tweede op twee punten van de leider, kon met wit tegen de sterk spelende Nasevitsj het evenwicht niet in zijn voordeel verstoren.

De partij tussen Aleksandr Getmanski en Ndiaga Samb trok de meeste aandacht, door een chaotische tijdnoodfase. De Estlandse hoofdarbiter Heinar Yahu speelde daarin volgens een aantal getuigen een dubieuze rol als 'slechte klokkijker'. Toen de paniek uitbrak gaf de computer aan dat de jonge Rus er twee uur bedenktijd had opzitten, zijn Senegalese opponent stond op het moment van staken op 1.59.59.

Samb eiste prompt de zege op omdat Getmanski niet bijtijds de vereiste 50 zetten had gedaan en dus 'door zijn vlag was gegaan'. Yahu maande hem, na ampel beraad', door te spelen. De Afrikaanse grootmeester piekerde er echter niet over om opnieuw achter het bord plaats te nemen en werd vervolgens, wegens tijdsoverschrijding, tot verliezer verklaard. Dat leidde uiteraard tot protest. De jury d'appel moest derhalve voor de tweede keer bij dit WK worden opgetrommeld.

Amsterdam. WK. Zevende ronde: Tsjizjov (Rus) - Baljakin (Ned) 1-1, Thijssen (Ned) - Schwarzman (Rus) 1-1, Valneris (Let) - Nasevitsj (WRu) 1-1, Georgiev (Rus) - Gérard Jansen (Ned) 0-2, Hoeseinov Farid (Aze) - Buzinski (Lit) 1-1, Getmanski (Rus) - Samb (Sen) 2-0 (onder protest).

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 00:40

Walf Fadjri, 18 octobre 2005
http://www.walf.sn/sports/suite.php?rub=7&id_art=23603

Championnat du monde Jeu de dames : Ndiaga Samb en course pour le titre

Le championnat du monde individuel de jeu de dames continue de sourire à Ndiaga Samb. Malgré sa défaite devant le Grand maître international (Gmi) Léton Guntis Valnéris, lors de la 4e ronde, il est toujours en course pour le titre avec quatre points (quatre matches nuls). A un point du champion du monde en titre, le Gmi russe Alexander Georgev, il a encore dans sa mire l'ancien champion du monde des années 1990 Alexey Chizhov qui mène la danse avec 8 points.
Derrière le leader on retrouve dans l'ordre Guntis Valnéris de la Létonie (7pts), les Hollandais Baljakin et Thijssen (6pts) et russe Alexander Getmanski (5 pts). Ndiaga Samb reste donc dans la course au titre. Une victoire contre le maître International Huseynov de l'Azerbeïdzjan, peut lui permettre de coller au peloton de tête. Il reste cinq rondes, pour attribuer le titre mondial et rien n'est encore joué.

Babacar Noël Ndoye

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 11:25

PZC, 20 oktober 2005

Jansen klimt naar drie
door Gerrit Hendriksen

AMSTERDAM - Gérard Jansen heeft zich gisteren op fraaie wijze bij het wereldkampioenschap dammen naast zijn Nederlandse collega’s Alexander Baljakin en Kees Thijssen genesteld op de derde plaats. Hij won in de zevende ronde met zwart van Alexander Georgiev. De titelverdediger uit Rusland, die in Amsterdam teleurstelt, gaf na zestig zetten gedesillusioneerd op. Jansen bracht zijn totaal met deze elegante zege op acht punten.

Aan kop veranderde verder niets. De Rus Alexei Tsjizjov bleef de belangrijkste titelkandidaat door tegen Baljakin vlot naar remise te schuiven. Thijssen en nummer twee Guntis Valneris speelden remise.

De partij tussen Aleksandr Getmanski en Ndiaga Samb trok de meeste aandacht, door een chaotische tijdnoodfase. De Estlandse hoofdarbiter Heinar Yahu speelde daarin volgens een aantal getuigen een dubieuze rol als ’slechte klokkijker’. Toen de paniek uitbrak gaf de computer aan dat de jonge Rus er twee uur bedenktijd had opzitten, zijn Senegalese opponent stond op het moment van staken op 1.59.59. Samb eiste de zege op omdat Getmanski niet bijtijds de vereiste 50 zetten had gedaan en dus ’door zijn vlag was gegaan’. Yahu maande hem, na ampel beraad', door te spelen. De Afrikaanse grootmeester piekerde er echter niet over om opnieuw achter het bord plaats te nemen en werd vervolgens, wegens tijdsoverschrijding, tot verliezer verklaard. Dat leidde uiteraard tot protest. De jury d’appel moet derhalve uitspraak gaan doen. ANP

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 11:32

De Telegraaf, 20 oktober 2005

SPORT KORT

• DAMMEN – Gérard Jansen heeft zich bij het wereldkampioenschap dammen naast zijn Nederlandse collega’s Alexander Baljakin en Kees Thijssen genesteld op de derde plaats. Hij won in de zevende ronde met zwart van Alexander Georgiev. De titelverdediger uit Rusland, die in Amsterdam teleurstelt, gaf na zestig zetten gedesillusioneerd op. Jansen bracht zijn totaal met deze elegante zege op 8 punten. Aan kop veranderde verder niets. De Rus Alexei Tsjizjov bleef de belangrijkste titelkandidaat door tegen Baljakin vlot naar remise te schuiven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 13:21

Walf Fadjri, 20 octobre 2005
http://www.walf.sn/sports/suite.php?rub=7&id_art=23623

Championnat du monde de Jeu de Dames : Ndiaga Samb garde la bonne cadence

Ndiaga Samb s'est relancé avant-hier lors de la 6e ronde du championnat du monde de jeu de dames, en battant Farkhad Huseynov d'Azerbeidzjan. Ce qui le maintient dans le peloton de tête, avec 6 points à son compteur, à trois longueurs du grand maître international (Gmi) russe Chizhov, qui caracole en tête avec 9 pts.
A égalité de points avec le champion du monde sortant, le Gmi russe Alexander Georgev, Ndiaga Samb a de fortes chances de figurer dans le tiercé du podium final. Hier matin, il rencontrait le Gmi russe Alexander Getmanski et devait retrouver dans l'après-midi son compatriote Aleander Schwarzmann, 2e au classement général.

B. N. Ndoye

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 14:03

Weblog Egbert van Hattem
http://www.egbertvanhattem.web-log.nl/

Tsjizjov leidt weer eens
--------------------------------------------------------------------------------
Het WK Dammen is in volle gang. Het speelt zich af in het Tulip Inn Hotel in Amsterdam, met een prachtig herfstuitzicht vanuit de speelzaal.

Maar op de speelborden is meer dan genoeg te beleven. Gisteren won negenvoudig wereldkampioen Aleksej Tsjizjov al zijn derde partij in de finalegroep. De Rus Aleksandr Getmanski raakte het spoor bijster in het eindspel. Uiteindelijk verloor hij met een simpele meerslag-truc, maar daarvoor had hij al een onlogische beslissing genomen in een vijf-om-vijf stand waarin hij onder druk stond.

De Let Guntis Valneris volgt op 1 punt achterstand. Hij won gisteren (maandag 17/10) knap van de Senegalees Ndiaga Samb. Achter Valneris volgen twee Nederlanders: Aleksandr Baljakin (vroeger Wit-Rus) en Kees Thijssen.

Aardig facet van dit WK is het werken met plusjes en minnetjes, een soort 'klein resultaat' net als in judo. Een speler die in het eindspel drie schijven voorsprong kan behalen (waarbij een dam voor twee telt), maar er niet in slaagt alle schijven en dammen van zijn tegenstander te vangen, krijgt naast een remisepunt een plusje. Het aantal verzamelde plussen boven de minnen, kan in de eindrangschikking het verschil uitmaken wanneer twee of meer spelers evenveel wedstrijdpunten behalen.

Er vallen nu ongeveer net zoveel plusjes als echte winstpartijen. Voor een damjournalist die aan niet-dammende lezers verslag mag doen van de wedstrijden een gouden oplossing. Eindelijk iets substantieels om over te schrijven wanneer een partij in remise eindigt. En dat zijn er in het damspel nogal wat.

De deelnemers aan het WK staan er niet negatief tegenover. Wel vinden ze het raar dat bij gelijk eindigen eerst het aantal overwinningen geteld wordt. Wie 1 keer meer wint, en dus ook 1 keer meer verliest, eindigt boven degene die minder heeft gewonnen maar wel bijvoorbeeld twee plusjes meer heeft gescoord. Niet helemaal consistent inderdaad.

Aan de andere kant is het ook mogelijk om een winstpartij met drie punten te belonen en een remise met 1-1. Dan krijg je een asymmetrische puntentelling. Wat mij betreft .... graag! En dan ook nog de plusjes bijhouden. Dan ziet het damspel er voor de buitenwereld en voor de damjournalist een stuk frisser uit.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 20:28

Geen WK voor Nederlandse schakers
Geldproblemen
Nederland neemt niet deel aan het WK schaken voor landen dat van 31 oktober tot en met 10 november wordt gehouden in het Israëlische Beer Sheva. De schaakbond KNSB besloot op het laatste moment niet te gaan omdat de kosten te hoog zijn. Extra zuur voor de topschakers, die begin augustus in Göteborg Europees kampioen werden.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 20:30

Armlastige schaakbond zet streep door WK
HAARLEM - Nederland neemt niet deel aan het wereldkampioenschap schaken voor landen dat van 31 oktober tot en met 10 november wordt gehouden in het Israëlische Beer Sheva. De schaakbond KNSB besloot op het laatste moment niet te gaan omdat de kosten te hoog zijn. Extra zuur voor de topschakers, die begin augustus in Göteborg Europees kampioen werden.

Nederland stond aanvankelijk niet op het lijstje met genodigden, maar een handige lobby van onder anderen teamcaptain Herman Hamers zorgde voor een uitnodiging. Toen eerst Afrikaans kampioen Egypte afzegde en vervolgens Zambia niet kon, claimde Nederland met succes een plek als Europees kampioen. De KNSB moest echter minimaal 20.000 euro op tafel leggen voor reiskosten en honoraria.

In een brief aan de spelers Loek van Wely, Ivan Sokolov, Sergei Tiviakov, Jan Timman en Erik van den Doel schrijft de bond dat er geen geld meer is. Het budget is geheel gespendeerd aan de deelneming aan het EK in Zweden en ook de subsidie van het NOCNSF is op. „De KNSB is in financieel zwaar weer terechtgekomen. Dit vraagt de komende tijd om een omvangrijke bezuinigingsoperatie”, staat in de brief.

De topschakers zijn verontwaardigd. Van hen is alleen Loek van Wely door de bond geraadpleegd. De anderen wisten van niets, aanvankelijk zelfs niet dat Nederland toch was uitgenodigd. Volgens Hamers resteerden na de officiële invitatie nog maar twee dagen om sponsors voor de reis te vinden. Dat lukte niet.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 20:35

Schaakster Stevanova blikvanger tussen het glas
HOOGEVEEN - Antoaneta Stefanova (26) is wereldkampioen schaken bij de vrouwen. De fotogenieke Bulgaarse heeft een elorating van 2492, goed voor de tiende plaats op de ranglijst van de vrouwen. In het negende Essent-schaaktoernooi in Hoogeveen moet ze het in de kroongroep twee keer opnemen tegen drie mannen die qua schaakkracht hoog boven haar uittorenen.

Image

De traditie wil dat in Drenthe wordt gespeeld met glazen schaakstukken. Bij het begin van het toernooi in 1997 was daar de hand in te zien van het plaatselijke Glasmuseum. Wie de stukken, destijds gemaakt door Cees van Olst, het best beroert ontvangt behalve een geldprijs een bijzonder gewild glazen schaakspel.

Het trio mannelijke tegenstanders van Stefanova wordt aangevoerd door Ivan Sokolov. De grootmeester uit Lelystad won het toernooi vorig jaar op grootse wijze. Hij heeft een rating van 2696, waarmee hij momenteel op Sergei Tiviakov (2699) na Nederlands beste schaker is. Met zijn 21e plaats op de ranglijst leunt Sokolov aan tegen de wereldtop.

De traditie getrouw nodigt de organisatie ook de wereldkampioen bij de jeugd uit. Pentyala Harikrishna uit India kan nu al bogen op een rating van 2673 punten. Daarmee neemt het 19-jarige talent de gedeelde 31e plaats in op de ranglijst.

De rij wordt gesloten door Emil Sutovsky. De Israëliër is een gewilde gast op toernooien. Zijn schaakstijl staat bekend als avontuurlijk en zonder vrees. De 28-jarige grootmeester heeft een elorating van 2654, waarmee hij de 48e schaker in de wereld is. Het viertal begint zijn strijd zondag. Het toernooi eindigt op 29 oktober.
Last edited by Hanco Elenbaas on Thu Oct 20, 2005 21:13, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Oct 20, 2005 21:06

Valneris zit Tsjizjov op de hielen
AMSTERDAM - Guntis Valneris gebruikte de partij tegen hekkensluiter Hoeseinov Farid donderdag om zijn achterstand op klassementsleider Tsjizjov tot één punt te verkleinen. De wereldkampioen van 1994 kwam door zijn winst tijdens de achtste ronde van het WK dammen in Amsterdam op elf punten.

Image

Achter Tsjizjovs naam staan twaalf punten. De Rus, wiens erelijst negen wereldtitels telt, speelde met zwart remise tegen Gérard Jansen. De elfde en laatste ronde zondag lijkt de juiste dag voor de apotheose, wanneer Tsjizjov (met wit) en Valneris tegen elkaar spelen.

De Nederlanders vormen een hechte groep achtervolgers, die zeker nog niet kansloos zijn. Jansen, Baljakin en Thijssen delen met de Rus Getmanski de derde tot en met de zevende plaats, ieder met negen punten. Baljakin hield met wit de teruggevallen titelverdediger Georgiev op een puntendeling. Thijssen remiseerde met Getmanski.

De zogenoemde jury d'appèl nam nog geen besluit over het protest van de Senegalees Samb. Die kreeg woensdag een reglementaire nul van de arbiter wegens tijdsoverschrijding. Dat gebeurde nadat hij weigerde verder te spelen toen volgens hem zijn tegenstander Getmanski door zijn vlag was gegaan. De arbiter liet de partij hervatten, hetgeen Samb weigerde.

Amsterdam. WK. Achtste ronde: Buzinski (Lit) - Nasevitsj (WRu) 0-2, Gérard Jansen (Ned) - Tsjizjov (Rus) 1-1, Valneris (Let) - Farid (Aze) 2-0, Baljakin (Ned) - Georgiev (Rus) 1-1, Samb (Sen) - Schwarzmann (Rus) 2-0, Thijssen (Ned) - Getmanski (Rus) 1-1.

Stand: 1. Tsjizjov 12, 2. Valneris 11, 3. Thijssen, Jansen, Baljakin, Getmanski, Nasevitsj 9, 8. Samb 8, 9. Schwarzmann, Georgiev 7, 11. Farid, Buzinski 3.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 21, 2005 08:41

De Telegraaf, 21 oktober 2005

Schaakbond op zwart zaad

HAARLEM, vrijdag
Nederland neemt niet deel aan het wereldkampioenschap schaken voor landen dat van 31 oktober tot en met 10 november wordt gehouden in het Israëlische Beer Sheva. De schaakbond KNSB besloot op het laatste moment niet te gaan omdat de kosten te hoog zijn. De schakers werden begin augustus in Göteborg Europees kampioen.
In een brief aan de spelers Loek van Wely, Ivan Sokolov, Sergei Tiviakov, Jan Timman en Erik van den Doel schrijft de bond dat er geen geld meer is. Het budget is geheel gespendeerd aan de deelname aan het EK in Zweden en ook de subsidie van het NOC*NSF is op. „De KNSB is financieel in zwaar weer terechtgekomen. Dit vraagt de komende tijd om een omvangrijke bezuinigingsoperatie”, aldus de brief.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Oct 21, 2005 08:43

De Telegraaf, 21 oktober 2005

Valneris rukt op

Van onze dammedewerker

AMSTERDAM, vrijdag

Oud-wereldkampioen Guntis Valneris uit Letland vormt na de achtste ronde in de finale van het WK dammen de meest serieuze bedreiging als concurrent van koploper Alexei Tsjizjov. Valneris won gedecideerd van Huseynov in een flankpartij geactiveerd in het bestrijden van een Springerdoorstoot. De tweede opmerkelijke zege werd behaald door de Senegalees Samb, die vanuit een minder klassiek middenspel ineens kansen kreeg tegen Alexander Schwarzman na een tijdelijk offer met een vleugelaanval. De Rus werd zo in problemen gebracht, dat hij uiteindelijk in kansloze stand op de klok
verloor. Uitslagen: Samb Schwarzman 2-0, Jansen Tsjizjov 1-1, Valneris Huseynov 2-0, Thijssen Getmanski 1-1, Baljakin Georgiev 1-1, Boezinski Nasevitsj 0-2.

Stand aan kop: 1. Tsjizjov 12, Valneris 11, 3. Baljakin, Thijssen, Jansen en Ba 9.

Post Reply