Bondscompetitie 2005-2006

Post Reply
User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2005 13:13

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote: Rob had de vernedering van Hiltex compleet kunnen maken door in tijdnood Ndjofang te verslaan.
Bij Hiltex is de nederlaag tegen Schiedam niet aangekomen als een vernedering Guido. Van Stigt Thans heeft een sterk team bij elkaar gekocht, waar alle concurrenten van kunnen verliezen als het tegenzit.
Als je werkelijk denkt in termen als 'vernedering' wanneer een ander tiental met 11-9 van jouw jongens verliest dan doe je je clubgenoten daar ernstig mee tekort, want dan zeg je min of meer dat Van Stigt Thans eigenlijk minder sterk is dan het verslagen, 'vernederde' team.
Een team met daarin de helft van het Russische team dat zojuist onbedreigd wereldkampioen is geworden, staat na 4 uur spelen kansloos met 11-5 achter, waar het al 13-5 had moeten zijn. Hoe is de uitslag dan ontvangen in Amsterdam, Hanco? Als een eervolle nederlaag? Was Hiltex niet naar Schiedam gekomen om, dankzij de versterking met de WK-spelers, de punten mee naar huis te nemen en zo op kampioenskoers te blijven?

Wie een sterker team had? Kijk eens naar de ratings. Beide gemiddelden waren 1442, met een verschil van 0.1 voor Hiltex. Twee gelijkwaardige teams dus. Schiedam speelde Hiltex volkomen van de mat, maar liet hen in blessuretijd nog terugkomen tot 11-9.

Over het bij elkaar kopen van een team: de Russen van Hiltex speelden afgelopen zaterdag zeker gratis?
Je lijkt wel een scorebordjournalist. De meeste damwedstrijden zijn natuurlijk na 4 uur beslist. Als ik die partijen zie dan zie ik een verdiende overwinning voor Schiedam, meer niet. De competitie is trouwens nog niet voorbij...

Er zijn niet maar twee soorten nederlagen Guido. Bij jou bestaan blijkbaar naast vernederingen alleen eervolle nederlagen.
Als Feyenoord met 3-2 verliest van de FC Krommenie, dan is er sprake van een vernedering, maar verliest Feyenoord met 3-2 van Ajax dan is het vooral vernederend voor Ajax als gesproken zou worden over 'een vernedering' voor Feyenoord.
Kees Thijssen drukte het zo uit: "Jammer dat er zoveel ongelukken gebeurden in deze wedstrijd, maar de nederlaag was wel terecht."

Waar hebben we het over Guido? Jan van Stigt Thans en Pieter Hildering hebben voor een habbekrats een damteam bij elkaar gekocht. Wees blij, geniet ervan en hou op eventuele minderwaardigheidsgevoelens om te zetten in lulverhalen over vernederingen als jouw idolen een keertje met 11-9 winnen.

Mark Hees
Posts: 720
Joined: Fri Sep 19, 2003 10:43
Location: Lelytown

Post by Mark Hees » Tue Oct 04, 2005 13:17

Piet Bouma wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
[img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img] Pieter Hildering kan mij niet meer betalen, nadat hij zijn laatste stuiver in het WK heeft gestopt.
Nee, ik moest de sleur doorbreken. Alweer een jaar of 8 al die bondscompetitiezaterdagen meemaken begint te vervelen en er zijn meer dan genoeg liefhebbers voor Hiltex 2. Ook zonder mij kan Hiltex 2 kampioen worden, blijkt.
Ik zag dat Hiltex 3 niet heeft gespeeld (mag je daarin aantreden Hanco?).
Heeft ADG2 zich uit de competitie teruggetrokken?
ADG2 heeft zich inderdaad teruggetrokken. Een aantal spelers spelen nu in ADG1.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2005 13:22

Piet Bouma wrote: Ik zag dat Hiltex 3 niet heeft gespeeld (mag je daarin aantreden Hanco?).
Heeft ADG2 zich uit de competitie teruggetrokken?
Het is geen kwestie van mogen Piet, maar een van willen. Op 4 februari doe ik wel weer mee, thuis tegen Huizum. Zorg er maar voor dat Huizum tegen die tijd niet meer op degraderen staat.
ADG 2 heeft zich inderdaad moeten terugtrekken.

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Tue Oct 04, 2005 13:26

Wat ik me afvraag, Guido, is waarom Schiedam altijd zoveel moeite heeft om kampioen te worden. Dat schijnt al twinitg jaar het geval te zijn in zowel hoofd als ereklasse. Waar zou dat aan liggen?

Schiedam heeft enkele klinkende namen in de opstelling, maar ik denk dat Witte van Moort ook een goede kans maakt. In 2001 greep Witte van Moort de titel voor de neus van Hiltex weg, ondanks dat daar toen nog mensen als Clerc en Prosman meespeelden. In die tijd waren Meijer en Oudshoorn ook nog dikke 1400 spelers.

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Tue Oct 04, 2005 13:33

Image

L. Huitema - M. de Block 1-1

24. 38-33! 13-19* 25. 24x13 8x19 26. 43-38! 3-8?
Zwart had 10-14 moeten spelen. Wit miste nu met 48-43? de winst:
27. 47-41!! 23-28* 28. 26-21 27x16 29. 38-32!! en zwart kan niet alle gaten tegelijk dichtzetten. Ikzelf had alleen naar 26-21 en 31-27 gekeken, terwijl mijn tegenstander zelfs 47-41 in het geheel niet overwogen had...

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Tue Oct 04, 2005 13:39

MenO wrote:Image

L. Huitema - M. de Block 1-1

24. 38-33! 13-19* 25. 24x13 8x19 26. 43-38! 3-8?
Zwart had 10-14 moeten spelen. Wit miste nu met 48-43? de winst:
27. 47-41!! 23-28* 28. 26-21 27x16 29. 38-32!! en zwart kan niet alle gaten tegelijk dichtzetten. Ikzelf had alleen naar 26-21 en 31-27 gekeken, terwijl mijn tegenstander zelfs 47-41 in het geheel niet overwogen had...
Image

Veel later in deze partij mist wit volgens mij opnieuw goede kansen: 44-40 lijkt veel sterker dan 42.34-30. bijvoorbeeld 20-24 40-35 2-7(hier moet wellicht 24-29 en daarna een rommelig offer 17-22 29-33) 27-21! 7-12* 21-16 W+

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Tue Oct 04, 2005 13:46

excuus. zwart heeft na 27-21 natuurlijk een plakker...

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Tue Oct 04, 2005 13:54

Volgens Truus heeft wit zeer groot voordeel als hij een zet eerder 34-30 speelt (ipv 49-43).
Na 49-43 loop het in ieder geval vrij probleemloos remise, ondanks beweringen van sommige Franekers dat wit met 42. 43-38 nog kon winnen.

MenO
Posts: 1211
Joined: Thu Mar 17, 2005 16:32
Location: Phnom Penh

Post by MenO » Tue Oct 04, 2005 13:54

Maar het is waar dat ik verdraaid goed uit moest kijken op het eind van de partij...

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2005 15:15

GuidoB wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
GuidoB wrote: Rob had de vernedering van Hiltex compleet kunnen maken door in tijdnood Ndjofang te verslaan.
Bij Hiltex is de nederlaag tegen Schiedam niet aangekomen als een vernedering Guido. Van Stigt Thans heeft een sterk team bij elkaar gekocht, waar alle concurrenten van kunnen verliezen als het tegenzit.
Als je werkelijk denkt in termen als 'vernedering' wanneer een ander tiental met 11-9 van jouw jongens verliest dan doe je je clubgenoten daar ernstig mee tekort, want dan zeg je min of meer dat Van Stigt Thans eigenlijk minder sterk is dan het verslagen, 'vernederde' team.
Een team met daarin de helft van het Russische team dat zojuist onbedreigd wereldkampioen is geworden, staat na 4 uur spelen kansloos met 11-5 achter, waar het al 13-5 had moeten zijn. Hoe is de uitslag dan ontvangen in Amsterdam, Hanco? Als een eervolle nederlaag? Was Hiltex niet naar Schiedam gekomen om, dankzij de versterking met de WK-spelers, de punten mee naar huis te nemen en zo op kampioenskoers te blijven?

Wie een sterker team had? Kijk eens naar de ratings. Beide gemiddelden waren 1442, met een verschil van 0.1 voor Hiltex. Twee gelijkwaardige teams dus. Schiedam speelde Hiltex volkomen van de mat, maar liet hen in blessuretijd nog terugkomen tot 11-9.

Over het bij elkaar kopen van een team: de Russen van Hiltex speelden afgelopen zaterdag zeker gratis?
Hans van den Heuvel, de coach van Hiltex, schrijft het volgende:

"Die Guido begrijpt er niet zo veel van. Er was zaterdag slecht één team dat van de mat werd gespeeld: dat was Van Stigt 2 tegen Raes.

Bij Van Stigt 1 –Hiltex 1 had de uitslag net zo goed 9-11 kunnen zijn en dienen er enige nuances in de verslaggeving te worden aangebracht. De partijen staan op de website van Van Stigt. Oordeel dus zelf.

- Paul Oudshoorn miste een winnende forcing tegen Ron Heusdens.

- Hein Meijer speelde Anikeyev volkomen zoek en miste eveneens de winst. Zijn tegenstander moest vluchten in een remisecombinatie doch Meijer blunderde vervolgens in een potremise stand.

- Chizhov had zwaar de leiding maar koos voor een te overzichtelijke spelgang. Had normaliter kunnen winnen.

- Getmanski liet zijn tegenstander eveneens glippen.

- Hoogteijling kon onvoldoende doordrukken tegen Luteijn.

- Dat Kees Thijssen op termijn zou winnen van Cordier stond al direct na de opening vast.



De punten bij Van Stigt:

- Gantwarg won door een handig gambiet in een gelijkwaardige stand.

- Schwartzman had vanaf de opening de leiding maar indien Lemmen gesloten klassiek had gemaakt dan stond hij beslist niet minder.

- Clerc speelde een prima partij maar Jean-Marc reageerde veel alerter toen Rob op winst meende te moeten spelen.


De wedstrijd werd in het 3e speeluur beslist toen snel achter elkaar Gantwarg, Schwartzman en Anikeyev hun partijen wonnen. Zoals Kees eerder heeft gezegd: een verdiende overwinning voor Van Stigt."



GuidoB wrote: All the games of Van Stigt Thans - Hiltex on the Van Stigt Thans website: http://www.damclub.nl/frames/comp/comp0 ... 02005.html

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Tue Oct 04, 2005 16:21

Ik vond het eigenlijk wel een aardig partijtje van Anikeev. Waar mist Hein de winst?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2005 17:20

Waar Hein de winst mist weet ik niet. Paul wist het ook niet, maar het verbaasde hem niets omdat Hein de hele partij groot voordeel zou hebben gehad.
Paul vertelde wel het volgende over zijn partij met Ron Heusdens.
<center>
Paul Oudshoorn
[img]http://fmjd.org/dias2/save/11284383997.png[/img]
Ron Heusdens
</center>

Hier volgde 27.38-33 9-13? 28.43-38 23-29 29.44-40! waarop Paul erachter kwam dat hij het geplande 18-23?? niet kon doorzetten wegens de Coup Philippe met 31-27 etc.
Daarom had Paul meteen 27...23-29! moeten spelen met een prachtige stand voor zwart, volgens Paul.

Wat Hans vermoedelijk bedoelt met de gemiste winst van Paul is dit:

<center> Paul Oudshoorn
[img]http://fmjd.org/dias2/save/11284389883.png[/img]
Ron Heusdens
</center>

Paul had hier nog 30 seconden voor 5 zetten en speelde daarom snel 46...15-20? Na 46...21-26! had Ron het waarschijnlijk niet meer gered.

RonHeusdens
Posts: 79
Joined: Tue Oct 04, 2005 18:00

Post by RonHeusdens » Tue Oct 04, 2005 18:12

Dat is nogeens objectief commentaar op mijn partij tegen Paul, maar niet heus. Paul en ik waren het er na de partij over eens dat hij geluk had, dat hij het niet verloren had. Bovendien nam ik alle risico's met een omsingeling, waarvan ik wist dat deze welhaast niet goed kon zijn. Toen hij niet in dat zetje liep, wat hij eerst wel van plan was, hadden we allebei het idee dat de stelling wel ergens gewonnen moest zijn voor mij. Waarschijnlijk valt het tegen en in wederzijdse tijdnood waren beide spelers de controle over de stand volledig kwijt. In deze fase hadden we allebei kunnen verliezen, omdat we de stand eenvoudig niet meer konden doorgronden. Dat hij met 21-26 inderdaad een goede mogelijkheid onbenut liet zal ik niet tegenspreken. Wel is de stand volgens truus nog remise, maar of ik dat gevonden had, is zeer de vraag.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Tue Oct 04, 2005 19:28

RonHeusdens wrote:Dat is nogeens objectief commentaar op mijn partij tegen Paul, maar niet heus. Paul en ik waren het er na de partij over eens dat hij geluk had, dat hij het niet verloren had. Bovendien nam ik alle risico's met een omsingeling, waarvan ik wist dat deze welhaast niet goed kon zijn. Toen hij niet in dat zetje liep, wat hij eerst wel van plan was, hadden we allebei het idee dat de stelling wel ergens gewonnen moest zijn voor mij. Waarschijnlijk valt het tegen en in wederzijdse tijdnood waren beide spelers de controle over de stand volledig kwijt. In deze fase hadden we allebei kunnen verliezen, omdat we de stand eenvoudig niet meer konden doorgronden. Dat hij met 21-26 inderdaad een goede mogelijkheid onbenut liet zal ik niet tegenspreken. Wel is de stand volgens truus nog remise, maar of ik dat gevonden had, is zeer de vraag.
Hoe objectief Paul Oudshoorn en Ron Heusdens over hun partij zijn kan ik niet beoordelen, want ik was er niet bij.
Zeker is dat Paul met 46...21-26! een uitstekende winstkans heeft gemist en dat maakt het sprookje van Guido over die zogenaamde 'vernedering' nog dubieuzer dan het al was.

Casper van der Tak
Posts: 734
Joined: Fri Dec 19, 2003 02:05
Location: Beijing / Laveno-Mombello

Post by Casper van der Tak » Tue Oct 04, 2005 19:46

Guido, schrijf maar vaker iets over vernederingen, dat geeft in ieder geval vermakelijke discussies waar ik verder niet op in zal gaan...
RonHeusdens wrote:... Bovendien nam ik alle risico's met een omsingeling, waarvan ik wist dat deze welhaast niet goed kon zijn...
Ron, in de clubcompetitie prima, maar doe dat niet in het WK... Succes!

Post Reply