Killer toernooi Amsterdam 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Killer toernooi Amsterdam 2005

Post by Kosmos » Sun Sep 25, 2005 02:18

Amsterdam Killer tournament october 14th during Worldchampionchip Draughts 2005

Killer draughts differs from international draughts by only one rule:
If a king takes another king as the last piece taken, the king has to stop immediately behind the taken king.
As a result 2 kings beat one. Drawing-margin is very small.

Image

Diagram: White wins by 3-14 32x10 15x4
Note: If a king takes a man (in stead of a king) the king is free to take as in international draughts.

Subscription at
tjalibaba@hotmail.com
Telephone 058 267 12 11
Or
arjen@penguinpowered.nl
Tel. 0413-342939

Subscription fee € 5. Participants of World Championship Draughts for free.
Prize money:
First prize € 150
Second prize: € 125
Third prize € 100
Fourth prize € 75
Fifth prize € 50
There are additional prizes for youthplayers and players rated below 1200!

7 games are played according to Swiss system with 15 minutes + 3 seconds per move.
In case of equal points sudden death tie-break is played with 15 minutes each player and when drawn playing on with remaining time.

Killertournament october 14th starts at 10:00

Opening: 10.00 substitution of absent players

First round 10.30 – 11.10
Second round: 11.20 – 12.00
Third round 12.10 – 12.50
Fourth round 13.00 – 13.40
Fifth round 13.50 – 14.30

Break till 15.00

Sixth round 15.00 – 15.40
Seventh round 15.50 – 16.30

Tie-breaks 16.40 – 17.10

Closing ceremony with awarding of prizes 17.15
Ends at 17.30
Amsterdam Killer toernooi 14 october 2005 tijdens het Wereldkampioenschap dammen 2005
Last edited by Kosmos on Wed Sep 28, 2005 01:57, edited 2 times in total.
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Sep 25, 2005 02:20

Amsterdam Killertoernooi tijdens WK dammen 2005

Killer dammen wijkt maar op 1 punt af van het internationale damspel:
Als een dam een andere dam slaat (en daarna geen andere stukken) dan en alleen dan moet de dam direct achter de geslagen dam stoppen. Het gevolg van deze regel (de demotie-regel) is dat 2 dammen winnen van 1 dam.`

Image

Diagram: Wit wint via 3-14 32x10 15x4 +
NB: Als een dam een schijf slaat hoeft de dam niet te stoppen!

Opgave bij:
tjalibaba@hotmail.com
Telefoon 058 267 12 11
or
arjen@penguinpowered.nl
Tel.: 0413-342939

Inleggeld € 5. Deelnemers aan het WK zijn vrijgesteld van inschrijfgeld.
Prijzengeld:
Eerste prijs € 150
Tweede prijs: € 125
Derde prijs € 100
Vierde prijs € 75
Vijfde prijs € 50
Voor jeugdspelers en spelers beneden rating 1200 zijn er extra prijzen!!!

Er worden 7 ronden Zwitsers gespeeld met 15 minuten bedenktijd + 3 seconden per zet. In geval van evenveel punten wordt er een sudden death barrage gespeeld met elk 15 minuten en doorgaan met dezelfde tijd bij remise.

Speelschema Killertoernooi 14 october aanvang 10:00

Opening: 10.00 Vervanging van spelers die niet aanwezig zijn.

Eerste ronde: 10.30 – 11.10
Tweede ronde: 11.20 – 12.00
Derde ronde: 12.10 – 12.50
Vierde ronde: 13.00 – 13.40
Vijfde ronde: 13.50 – 14.30

Pauze tot 15.00

Zesde ronde 15.00 – 15.40
Zevende ronde 15.50 – 16.30

Sudden death barrages 16.40 – 17.10

Prijsuitreiking 17.15
Einde 17.30 uur
Last edited by Kosmos on Wed Sep 28, 2005 01:57, edited 1 time in total.

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Sep 26, 2005 00:25

Snel opgeven hoor mensjes, want er kunne maximaal 50 deelnemers meedoen!
En volgens goede Neerlandse traditie telt:
VOL = VOL!

Kosmos

Post by Kosmos » Mon Sep 26, 2005 00:38

Wie wil oefenen met demotiedammen, staan de volgende links ter beschikking:

http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t= ... e&start=30

http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=1130

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 28, 2005 01:59

Voorlopige deelnemerslijst

Wjatsjeslaw Sjtsjogoljew (Pushchino, Rusland)
Peter Blokker
Arjen de Mooij
Tjalling Goedemoed
Fred Kok
Wim Bremmer
Bert Zwart
Marco de Koning
Maarten Wichgers
Last edited by Kosmos on Mon Oct 03, 2005 15:54, edited 3 times in total.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Wed Sep 28, 2005 19:48

Kosmos wrote:Er worden 7 ronden Zwitsers gespeeld met 15 minuten bedenktijd + 3 seconden per zet. In geval van evenveel punten wordt er een sudden death barrage gespeeld met elk 15 minuten en doorgaan met dezelfde tijd bij remise.
Zonder passende denktijd wordt dit geen serieuze denksport en blijft het kermisspielerei.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Sep 28, 2005 21:34

Klaas van der Laan wrote:
Kosmos wrote:Er worden 7 ronden Zwitsers gespeeld met 15 minuten bedenktijd + 3 seconden per zet. In geval van evenveel punten wordt er een sudden death barrage gespeeld met elk 15 minuten en doorgaan met dezelfde tijd bij remise.
Zonder passende denktijd wordt dit geen serieuze denksport en blijft het kermisspielerei.
Helemaal mee eens. Het is nu sneldammen volgens de killerregels.

Maar het evenement is op zich wel leuk.

Arjen de Mooij

Post by Arjen de Mooij » Wed Sep 28, 2005 21:39

Beste Klaas. Dit is een vaak gehoorde opmerking. Ik snap het nut niet van je opmerking, wat wil je er precies mee bewerkstellen?

Kosmos

Post by Kosmos » Wed Sep 28, 2005 21:50

Ik begrijp ook niet wat het mantra van Klaas in deze draad te zoeken heeft?
Wij organiseren een toernooi en je kunt je hier opegeven, maar om nou het toernooi bij voorbaat af te gaan kraken is toch wel minnetjes.
We hebben één dag de tijd gekregen van de WK-organisatie (dank!), dus moeten we snel spelen. Een toernooi met meer bedenktijd komt heus wel een keer.

Het goede nieuws is:

Denksportfanaat en Olympisch kampioen Fries dammen Fred Kok doet mee!
Wie volgt?

Casper van der Tak

Post by Casper van der Tak » Wed Sep 28, 2005 22:34

Mijn eerste dampartij duurde ook niet 4 uur, en ik denk daarin niet alleen te zijn... Eerst de belangstelling, daarna de bedenktijd.

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Wed Sep 28, 2005 23:44

Zo ontstaat er een cirkelredenering. Het dammen heeft een remiseprobleem, dat mede het imago bepaalt. Zelfs voor een groot toernooi als een NK is het moeilijk om het sponsorgeld bij elkaar te krijgen. Positieve publiciteit is belangrijk om sponsors aan te trekken, en die sponsors zijn nodig om nieuwe evenementen te organiseren, die op hun beurt weer kunnen leiden tot een stukje publiciteit, waarmee sponsors enz. enz. Je moet ergens beginnen, en dan is zo'n rapidtoernooi geen slecht initiatief. Killer en DT zijn immers de belangrijkste opties voor een spelvorm naast het huidige dammen. En natuurlijk zou het mooi zijn als er ooit een killer-toernooi kwam met louter grootmeesters, die twee uur de tijd hebben voor vijftig zetten.

Overigens, als Klaas van der Laan en Eric van Dusseldorp veel waarde hechten aan het langzame dammen, aan de tijd die nodig is voor diepe berekening en analyse, dan daag ik ze uit om te reageren op de twee analyses van partijen die ik onlangs heb gepubliceerd op het forum, onder het draadje 'Demotiedammen op de arena'. Ik ben een huisdammer en beschik niet over Truus (wel over Dam 2.2). Het zijn twee hoogstaande partijen, meen ik, en op mijn analyses is vast het nodige aan te merken. Het gaat me niet perse om deze partijen, ook andere partijen die bij 'gewoon dammen' in remise zouden eindigen kunnen interessant zijn. Maar deze partijen roepen vragen op. Bijvoorbeeld: wanneer kun je spreken over een strategisch voordeel? Is het zo dat een gunstig eindspel het resultaat is van een voordeeltje dat al in de opening of in het vroege middenspel wordt verworven? Natuurlijk zou het uitdagender zijn om een partij tussen Georgiev en Schwarzman op die manier te bekijken, maar ook partijen tussen mindere goden kunnen interessante dingen opleveren, lijkt me.

Klaas van der Laan
Real name: Klaas van der Laan

Post by Klaas van der Laan » Thu Sep 29, 2005 21:07

Kosmos wrote:Ik begrijp ook niet wat het mantra van Klaas in deze draad te zoeken heeft?
Wij organiseren een toernooi en je kunt je hier opegeven, maar om nou het toernooi bij voorbaat af te gaan kraken is toch wel minnetjes.
We hebben één dag de tijd gekregen van de WK-organisatie (dank!), dus moeten we snel spelen. Een toernooi met meer bedenktijd komt heus wel een keer.
Waarom niet het positieve in mijn opmerking gezocht?
Ik vindt dat Killer zoveel meer kwaliteit en diepgang te bieden heeft, dat het ongepast is om het te prostitueren in sneldamvorm.
Als kennismaking OK. Alle lof voor het initiatief. Maar het zegt zo verder weinig over de grootste specifieke meerwaarde van het spel. Het kan promotioneel een verkeerd beeld oproepen.
Flow with the Go

pietervdvorm

Post by pietervdvorm » Fri Sep 30, 2005 01:27

Mee eens dat het hoge speeltempo niet ideaal is. Maar met een beetje geluk, als het deelnemersveld gedeeltelijk gevormd wordt door sterke spelers / grootmeesters die niet door de voorronden van het WK zijn gekomen, kan het een sterk bezet toernooi worden, en daarmee een serieuze test voor killer!

En voor de toekomst? Een sterk bezet killer-toernooi met normale bedenktijd zou inderdaad een mogelijkheid zijn. Maar als ik mijn fantasie de vrije loop laat... Een killer-tweekamp tussen Kees Thijssen en Georgiev, over zes partijen... (Twee partijen, rustdag, twee partijen, rustdag, twee partijen.) Het liefst, om het nog spannender te maken, met extra veel bedenktijd en / of de mogelijkheid om Truus te raadplegen. Ben heel benieuwd hoeveel remises er dan zouden vallen en hoe de partijen zouden verlopen. En zoveel geld hoeft dat niet te kosten...

Maar eerst kijk ik met veel belangstelling uit naar het toernooi op 14 oktober. Het verloop van het toernooi en ook, of vooral, of het mogelijk blijkt een groep sterke spelers te mobiliseren. Er wordt al jaren ge-emmerd over die remises, met hoogtepunten als Wiersma-H.Jansen (dat was overigens ook sneldammen, tot een stuiver, kop of munt, de beslissing bracht...). Veel dammers (en ook de KNDB! - zie de verslagen van de vergaderingen) zijn het erover eens dat er gezocht moet worden naar alternatieven. Het toernooi zal daarmee ook iets zeggen over de bereidheid tot experiment. Als er bij het begin van het toernooi extra tafels en stoelen worden aangesleept om geen deelnemers af te hoeven wijzen, als het publiek drie rijen dik achter de borden staat... Misschien is het door al die remises, ik weet het niet, maar de damsport komt bij mij altijd bezadigd voor. Er moet iets gebeuren, ja, en interessant, en er wordt ernstig geknikt, en er wordt serieus overwogen, of het misschien... Ik zou het mooi vinden als die serieuze plooi overgaat in vitaliteit, want een dergelijk initiatief (ondanks het feit dat het op een dag moet, ondanks enz. enz.) biedt de damsport WEL de mogelijkheid om een smoel op te zetten!

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Fri Sep 30, 2005 10:07

Klaas van der Laan wrote:Waarom niet het positieve in mijn opmerking gezocht?
Ik vindt dat Killer zoveel meer kwaliteit en diepgang te bieden heeft, dat het ongepast is om het te prostitueren in sneldamvorm.
Ik zie het als positief als jij een killertoernooi organiseert met normaal speeltijd.
Klaas van der Laan wrote:Als kennismaking OK. Alle lof voor het initiatief. Maar het zegt zo verder weinig over de grootste specifieke meerwaarde van het spel. Het kan promotioneel een verkeerd beeld oproepen.
Ik zie het als positief dat kennis gemaakt kan worden met killer naast en tijdens een internationaal toernooi.

Kosmos

Post by Kosmos » Sun Oct 02, 2005 14:42

Weer een sterke deelnemer:
Wim Bremmer

Wie volgt?

Post Reply