Martijn Rentmeester gaat met PWG voor handhaving in hoofdklasse
Dammen is een simpel spelletje
door Mieke van den Broek
’s-GRAVENPOLDER - Volgens de zeventienjarige Martijn Rentmeester is dammen maar een simpel spelletje op een vierkant bordje met wat ronde schijfjes. De vwo-scholier speelt dit ’simpele spelletje’ zaterdag voor het eerst als basisspeler van het vaandelteam van PWG ’s -Gravenpolder. Met zijn ploeg komt Rentmeester uit in de hoofdklasse, het op één na hoogste niveau van Nederland.
<center>
Dammer Martijn Rentmeester is dit jaar een vaste
waarde in het eerste team van PWG 's-Gravenpolder.
(foto Mechteld Jansen ©) </center>
Zijn debuut in het eerste team is het niet, merkt Rentmeester direct scherp op. Vorig jaar viel de jeugdspeler al twee keer in. Onverdienstelijk deed hij dit overigens niet. De jonge dammer is zelfs nog ongeslagen als eerste- teamspeler. Eén partij sloot hij winnend af, de andere eindigde in remise.
Rentmeester is afkomstig uit het tweede team en gaat dit jaar twee competitieklasses hoger dammen. Een al te hoog verwachtingspatroon heeft hij dan ook niet. „Ik heb de tegenstanders bekeken en hoop dat ik van de elf partijen er twee of drie winnend kan afsluiten. Maar remise zit er ook vaak in. Ik schat dat ik aan het eind van de competitie op een gemiddelde van negen punten uitkom.“
Verschil
Tussen de hoofdklasse en de tweede klasse zit volgens de scholier, die dit jaar eindexamen vwo doet, nogal wat verschil. „Vorig jaar speelde ik tegen veel oudjes die voor de gezelligheid nog wat schoven. Dit jaar krijg ik echt gedreven dammers tegenover me.“
Bang voor de tegenstand is Rentmeester overigens niet. Intussen heeft hij tijdens verschillende toernooien, waaronder het Zeeuws kampioenschap, al kunnen wennen aan het hoofdklasseniveau.
Het nieuwe team van Rentmeester is in kwaliteit flink achteruitgegaan. Twee belangrijke spelers verlieten de club. Bennie Provoost maakte de stap naar landskampioen Meurs/Denk en Zet en Johnny de Leeuw verkaste naar ereklasser Angarde Informatica in Tilburg. De doelstelling van PWG ’s-Gravenpolder, dat vorig jaar nog als tweede eindigde, is dan ook naar beneden bijgesteld.
Trainingsjaar
„Onze teamcaptain Kees Rijk denkt momenteel eerder aan degraderen dan aan promoveren. We zien dit seizoen dan ook als trainingsjaar. Hopelijk handhaven we ons. De verwachting voor de jaren daarna is dat een aantal goede spelers terugkomen naar PWG, zodat we weer bovenin mee kunnen draaien.“
Niet bang
Angst, dat zijn plaatsje in het vaandelteam dan wordt overgenomen door een terugkerende dammer, heeft Rentmeester niet. „Ik ben jong dus kan ik mezelf nog genoeg verbeteren. Ook waren er in ons team dit jaar al spelers die wilden stoppen, maar door het vertrek van De Leeuw en Provoost toch besloten door te gaan. Daarnaast komen ook veel van mijn trainingsmaatjes van de landelijke training uit in de hoofd- of ereklasse. Ik denk dan ook dat ik me wel kan meten met het niveau van de hoofdklasse en ben niet bang voor mijn plaats in het team.“
Aanstaande zaterdag staat het eerste competitietreffen tegen Constant-Charlois uit Rotterdam op het programma. Volgens Rentmeester is het een prettige eerste tegenstander „Wij moeten zaterdag wat mensen missen, dus is het fijn dat we niet tegen een degradatiekandidaat starten. Van Rotterdam mogen we verliezen. Winnen zou mooi meegenomen zijn.“
Het duel begint zaterdag om 12.00 uur in dorpshuis Ons Dorpsleven in ’s-Gravenpolder.