Fries dammen
-
-
Fijn dat ik gelijk heb Ben.Ben Anoniem wrote:Piet is duidelijk een liefhebber van speakers.
En hij wil alles goed kunnen horen. Dat is ook geen probleem gezien de gehanteerde volumes.
Verder ontbreekt het Piet aan voorstellingsvermogen. Concentratie, communicatie, daar stond toch helemaal niets over in de Volkskrant?
Je hebt gelijk Piet.
Heb jij het volume gehoord in Winsum, Ben?
Is daar iets over gezegd in De Volkskrant?
Uiteraard heb ik een voorstellingsvermogen.
Ik ga uit van een positief voorstellingsvermogen, jij van een negatief.
Alles valt misschien samen te vatten in die bijzondere kreet:
Een halfvol glas en een half leeg glas.
Dat is het verschil tussen ons beiden Ben. Welterusten.
-
-
Ik maakte inderdaad een uitstapje naar een andere, mooie Friese sport, fierljeppen. Toen ik het stuk las, vooral dat stuk over 'onze Sjoukje' kreeg ik kippenvel (heb jij dat wel eens Ben, kippenvel, niet te verwarren met de kippen zijn fel vandaag?) van genot.Ben Anoniem wrote:Wie deze draad rustig doorneemt, zal moeten constateren dat het al lang niet meer over Fries dammen ging toen Kosmos kennelijk een aanval van hysterie overkwam. Jammer.
Toen moest Ben Azijn zo nodig zeiken over geluidsoverlast! Geluidsoverlast! De ambiance is gewdeldig en wat neemt Ben de Grote Negatieveling waar? Wat neemt de man waar die nog NOOIT een hartelijk woord over iets gesproken heeft op dit forum? Hij heeft het over geluidsoverlast!
En als je daar dan in gepaste bewoordingen op reageert (werkelijk alle forumdeelnemers zal jouw zieke reactie zijn opgevallen, Ben!) ben je hysterisch. Ja, Ben Azijn, hou jezelf maar lekker voor de gek. Wentel je om in je drek van negativiteit, in je diarree van onmenselijkheid, waarmee je anderen wilt besmeuren.
En je bijdehandheid gaat ook rap achteruit. Trost lepel je een achterhaald resultaat van een bakvisjesquiz op (Kutdammer, de term alleen al! Ik zou me als webmaster kapot schamen voor een dergelijke infantiele stortplaats van negativiteit!) omdat je uit pure afgunst niet kan verkroppen dat de kinderen op de foto een gouden medaille omhebben.
Heaven is no location, but a state of mind
-
Even een linkje naar een filmpje waarop de fantastische sprong van Sjoukje Tjalma te zien is:Kosmos wrote:Helaas, het record is afgelopen weekend door onze eigen Sjoukje TJALMA!!! op 15 meter 56 gebracht!Bert Zwart wrote:Bij de vrouwen verbeterede Tjalina Kosmosayeva onlangs het record tot 12 meter en 30 centimeter.
http://www.fierljeppe.nl/Leden/sjoukje/ ... _55_NR.htm
Let vooral op de concentratie, communicatie, herrie, toeschouwers etc.
Ben, jij was er live bij, wat een ambiance!!
Alle Friezen moeten maar snel doodgaan. Stokspringen, brabbeltaal spreken en relletjes ontketenen, da's het enige dat dat volk kan. Een klein atoombommetje doet wonderen
Piet Bouma wrote:Even een linkje naar een filmpje waarop de fantastische sprong van Sjoukje Tjalma te zien is:Kosmos wrote:Helaas, het record is afgelopen weekend door onze eigen Sjoukje TJALMA!!! op 15 meter 56 gebracht!Bert Zwart wrote:Bij de vrouwen verbeterede Tjalina Kosmosayeva onlangs het record tot 12 meter en 30 centimeter.
http://www.fierljeppe.nl/Leden/sjoukje/ ... _55_NR.htm
Let vooral op de concentratie, communicatie, herrie, toeschouwers etc.
Ben, jij was er live bij, wat een ambiance!!
-
In de jaren 70 was de gezonde rivaliteit tussen Hollanders en Friezen ook tijdens een NK voelbaar.damdood wrote:Alle Friezen moeten maar snel doodgaan. Stokspringen, brabbeltaal spreken en relletjes ontketenen, da's het enige dat dat volk kan. Een klein atoombommetje doet wonderen
Er werd in dat boek dat altijd uit elkaar valt zelfs een heuse tussenstand per ronde tussen Friesland en de rest bijgehouden.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat er nog nooit een afscheiding van de Friezen van de rest van de KNDB is geopperd.
De post van damdood geeft aan dat dit misschien actueel wordt. Zijn reactie is ongezond.
De PFDB zelfstandig lid van de FMJD net als bijvoorbeeld Wales?
Als dat de olympische status dichterbij brengt is er sprake van een win-win situatie. Ook meer plaatsen voor Nederlanders bij een WK.
Op het FDB-forum wordt damdood dan uiteraard niet getolereerd.
- Hanco Elenbaas
- Hanco Elenbaas
Op de achterkant van Het Nieuwe Damspel van juli/augustus 1975 staat een foto van het schilderij Damspelers uit 1790 van Dirk Jacob Ploegsma, eigendom van het Fries Museum in Leeuwarden.
Arie van der Stoep begint de inleiding bij de prent als volgt: "One of the German tribes which settled in the low countries, voluntarily or forced by the Romans to act as a buffer between civilisation and barbarism, are called the Frisians."
Arie van der Stoep begint de inleiding bij de prent als volgt: "One of the German tribes which settled in the low countries, voluntarily or forced by the Romans to act as a buffer between civilisation and barbarism, are called the Frisians."
-
Hanco,Hanco Elenbaas wrote:Op de achterkant van Het Nieuwe Damspel van juli/augustus 1975 staat een foto van het schilderij Damspelers uit 1790 van Dirk Jacob Ploegsma, eigendom van het Fries Museum in Leeuwarden.
Kun jij die prent ook digitaal maken/scannen (of heeft iemand anders hem al digitaal?) en eens afbeelden op dit forum?
- Hanco Elenbaas
Op het ogenblik heb ik geen scanner Piet. Nog even geduld dus.Piet Bouma wrote:Hanco,Hanco Elenbaas wrote:Op de achterkant van Het Nieuwe Damspel van juli/augustus 1975 staat een foto van het schilderij Damspelers uit 1790 van Dirk Jacob Ploegsma, eigendom van het Fries Museum in Leeuwarden.
Kun jij die prent ook digitaal maken/scannen (of heeft iemand anders hem al digitaal?) en eens afbeelden op dit forum?
Het Nieuwe Damspel heeft vrij veel aandacht besteed aan Friese damafbeeldingen. Achterop nummer 1 van 1977 staat een gravure uit 1765 van Rienk Jelgerhuis en achterop nummer 4 van 1976 'Damspelers in een herberg" uit 1791 van Willem Bartel van der Kooi uit Franeker, eigendom van het Stedelijk Museum in Groningen.
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?p=3550 ... ght=#35504
Dit schilderij van Van der Kooi is volgens Gerhard Bakker een reactie op het eerder genoemde schilderij "Damspelers" van Ploegsma, die bevriend was met Van der Kooi.
Interessant. Waarom verstoppen musea dit soort schilderijen toch.
Om het onderwerp Fierljeppen nog even fatsoenlijk af te sluiten het volgende.
De familie Tjalma woont in een omgebouwde kerk. De vader van Sjoukje Tjalma is Siebe Tjalma, die er een eigenaardige manier van klimmen op nahield. Hij liep als het ware bij de pols omhoog, daar waar anderen zich omhoog hijsen aan hun armen.
Ik ben een paar keer bij het FK in Winsum geweest. Siebe Tjalma met zijn lange blonde haren en zijn bebaarde kop was een bezienswaardigheid.
Siebe deed ook vaak mee aan mastklimmen, bijvoorbeeld in Akkrum, met als speakers de gebroeders Hans en Wim Anker.
Verder doet Siebe aan schaatsen, fietsen, hardlopen en hooivorkdarten.
De Commissaris van de Koningin is altijd tegen het einde van het FK Fierljeppen aanwezig in een tot eretribune omgebouwde vrachtwagen. Grote damtoernooien weet men meestal te mijden. Loek Hermans heeft nog wel eens een damtweekamp tussen Tsjizov en Baljakin geopend.
Verder kan ik mij niet heugen, dat Hans Wiegel of Ed Nijpels ooit hun vinger naar een damschijf hebben uitgestoken.
De vroegere commissaris Linthorst Homan is nog wel eens de oude St. Jabik in Winsum over gesprongen per polsstok. Later liep hij met een stok, maar of dat daardoor kwam is onzeker.
Deze week werd er in de Leeuwarder Courant nog een rubriek gewijd aan de tragiek van de Friese sporten. Doordat ze doorgaans niet te filmen zijn, wordt er weinig aandacht aan besteed. De kaatsbal is te klein en van een zeilwedstrijd als het Skûtsjesilen is de spanning moeilijk in beeld te brengen. Het Fierljeppen is in feite hierop een uitzondering. Het is veel leuker dan polsstok hoogspringen, want daarbij staat geen bak water klaar onder de lat. De lat wort hier doorgaans ook veel te hoog gelegd.
Ook het Fries dammen ontvangt niet alle aandacht, dat het verdient.
Het is best goed in beeld te brengen, maar dan zal de kijker er in feite nog niets van snappen, zelfs niet wanneer een afwikkeling in slow motion wordt herhaald. Zo nu zijn we toch weer terug bij het prachtige Molkwerumse dammen. Ik geef u terug aan Tjalling.
Om het onderwerp Fierljeppen nog even fatsoenlijk af te sluiten het volgende.
De familie Tjalma woont in een omgebouwde kerk. De vader van Sjoukje Tjalma is Siebe Tjalma, die er een eigenaardige manier van klimmen op nahield. Hij liep als het ware bij de pols omhoog, daar waar anderen zich omhoog hijsen aan hun armen.
Ik ben een paar keer bij het FK in Winsum geweest. Siebe Tjalma met zijn lange blonde haren en zijn bebaarde kop was een bezienswaardigheid.
Siebe deed ook vaak mee aan mastklimmen, bijvoorbeeld in Akkrum, met als speakers de gebroeders Hans en Wim Anker.
Verder doet Siebe aan schaatsen, fietsen, hardlopen en hooivorkdarten.
De Commissaris van de Koningin is altijd tegen het einde van het FK Fierljeppen aanwezig in een tot eretribune omgebouwde vrachtwagen. Grote damtoernooien weet men meestal te mijden. Loek Hermans heeft nog wel eens een damtweekamp tussen Tsjizov en Baljakin geopend.
Verder kan ik mij niet heugen, dat Hans Wiegel of Ed Nijpels ooit hun vinger naar een damschijf hebben uitgestoken.
De vroegere commissaris Linthorst Homan is nog wel eens de oude St. Jabik in Winsum over gesprongen per polsstok. Later liep hij met een stok, maar of dat daardoor kwam is onzeker.
Deze week werd er in de Leeuwarder Courant nog een rubriek gewijd aan de tragiek van de Friese sporten. Doordat ze doorgaans niet te filmen zijn, wordt er weinig aandacht aan besteed. De kaatsbal is te klein en van een zeilwedstrijd als het Skûtsjesilen is de spanning moeilijk in beeld te brengen. Het Fierljeppen is in feite hierop een uitzondering. Het is veel leuker dan polsstok hoogspringen, want daarbij staat geen bak water klaar onder de lat. De lat wort hier doorgaans ook veel te hoog gelegd.
Ook het Fries dammen ontvangt niet alle aandacht, dat het verdient.
Het is best goed in beeld te brengen, maar dan zal de kijker er in feite nog niets van snappen, zelfs niet wanneer een afwikkeling in slow motion wordt herhaald. Zo nu zijn we toch weer terug bij het prachtige Molkwerumse dammen. Ik geef u terug aan Tjalling.