Hiltex Zeeland Open 15-20 augustus 2005

Discussies over damsport (in het Nederlands)
GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 21, 2005 14:57

Peter van Heun wrote:Denk ik een keer een scherpe opmerking te kunnen plaatsen, krijg ik meteen de halve achterban van de Delftse Telling over me heen....

[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Ik reken mijzelf niet tot de achterban van de Delftse telling. Ik ben niet voor de Delftse telling en ook niet voor puntenoverwinningen die erg dicht bij de remise liggen. Ik vind het WHDB-systeem met 1 1/2 - 1/2 wel prachtig!

tijdnood

Post by tijdnood » Sun Aug 21, 2005 20:53

Over het toernooi in Goes enkele opmerkingen:

In het toernooiboekje wordt jammer genoeg niet toegelicht waarom in de hoofdgroep voor een direct doorwerkende bonuswinst/verliestelling bij remise is gekozen. In 2004 werd een afwijkende puntentelling slechts als hulptelling gebruikt.

In enkele partijen in de hoofdgroep is niet tot het uiterste gegaan. Daardoor viel het bonusverschil hier en daar wat lager uit. Een speler kan genoegen nemen met het mindere. De strijd in de slotfase viel incidenteel dus nogal mee.

Voor de toeschouwer kan het verwarrend zijn geweest dat er twee systemen van puntentelling werden gebruikt (hoofdgroep en zwitserse groep).

Meer toeschouwers lijken er helaas niet af te komen op een toernooi met een experimentele puntentelling.

Overigens was 2de Hiltex Zeeland naar zeggen een uitstekend georganiseerd toernooi.

GuidoB

Post by GuidoB » Sun Aug 21, 2005 23:59

Fantastisch dat Ron Heusdens dit toernooi heeft gewonnen. Heel mooi dat het een Nederlander is en nog mooier dat het een Schiedammer is. Ron, van harte gefeliciteerd!

Heel opvallend dat juist een tegenstander van de puntenoverwinning het eerste toernooi met de 'plusjes' weet te winnen en nog wel door een plusje te scoren. Ron heeft in de praktijk bewezen dat je je speelstijl niet hoeft aan te passen om te kunnen winnen als de puntenoverwinning meespeelt. Je moet gewoon beter zijn dan je tegenstanders, dat is genoeg.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 22, 2005 09:59

Het is wel aardig om erbij te vermelden dat Ron zijn groep heeft gewonnen door veel partijen te winnen en enkele slechte standen tot ultra minor pico poco puntennederlagen heeft weten te beperken.

Als Zeeland Open met de 'harde' puntenoverwinning was gespeeld (dus met 1,5 - 0,5 of zo) dan was Ron in zijn groep zo te zien derde geworden en had hij om de 5e en 6e plaats kunnen strijden.

Ik vermoed dat Ron nog wel een tijdje tegen de puntenoverwinning zal blijven.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 10:15

Provinciale Zeeuwse Courant, 22 augustus 2005

Eindzege voor dammer uit Schiedam dankzij nieuwe regel
Heusdens wint op één honderdste

door Koen de Vries

GOES - Dammer Ron Heusdens was Aart Walraven zaterdag zeer dankbaar. De inwoner van Schiedam won dankzij een regel die uit de hoge hoed van de voorzitter van het organisatiecomité van het Hiltex Zeeland Damtoernooi kwam het prestigieuze evenement. De finale tegen de jonge Let Robert Misans eindigde in remise, maar toen de resterende schijven werden geteld, had Heusdens er ééntje meer.

Walraven is een professor Barabas in de damwereld. Hij doet er alles aan om de sport die geteisterd wordt door vele saaie remises een facelift te geven. Op het EK in Domburg in 2002 introduceerde hij het afvalsysteem, waarbij na remises in de klassieke partijen spectaculaire sneldampartijtjes moesten beslissen wie naar huis kon en wie mocht blijven. De dood of de gladiolen in de damsport was geïntroduceerd.

In de zesde editie van het internationale damtoernooi dat van in Goes werd gehouden, werden in geval van remise de resterende schijven geteld. Het leverde wat merkwaardige uitslagen op. Naast 2-0 en 1-1 kwamen getallencombinaties als 1,01-0,99 of 1,03-0,97 voor in de uitslagenlijst.

Als alle dammers in de wereld Heusdens en Misans hadden geheten, was een uitvinder als Aart Walraven niet nodig. De 43-jarige Schiedammer en de negentienjarige inwoner van Riga zorgden voor een catch-as- catch-can-partij, waar de liefhebbers met water in de mond naar stonden te kijken.

„Dit was een van de spectaculairste partijen van de laatste tijd“, vond oud Zeeuwse-kampioen Kees Rijk, die alle partijen van het toernooi voorbij zag komen omdat hij die in de computer vastlegde. „Het was zeldzaam ingewikkeld met heel kleine ruimtes. Een fantastisch sluitstuk van dit toernooi.“

Na wat inleidende manoeuvres stak Misans de lont in het kruitvat, wat Heusdens dankbaar aanvaardde. De Zuid-Hollandse damprof kwam op voordeel en leek vlak voor de eerste tijdcontrole de winst naar zich toe te trekken. Maar in de momenten dat de tijd schaars is, is Heusdens niet op zijn best. Dat was te zien aan zijn mimiek. Terwijl de klok de laatste seconden wegtikte, stegen zijn wenkbrauwen herhaaldelijk naar grote hoogten en het voorzichtige nee-schudden nam steeds heftige vormen aan. Toen de vijftig zetten waren gedaan ontsnapte zelfs een klein wegwerpgebaar aan de linkerarm van Heusdens.

„Bij de 46e zet kon ik simpel naar dam lopen, maar ik dacht dat het nog slimmer kon“, vertelde hij. „Het was een belachelijke gedachte. Het kostte me de winst, maar gelukkig hield ik nog één steen meer over. Ik ben blij met dit systeem. Ik was dicht bij de winst, en verdiende het toernooi te winnen. Het was mooier geweest wanneer ik dit toernooi op een klassieke manier gewonnen had.“

Sneldammen

Bij een barrage had Heusdens weinig kans gehad, dacht de nummer twee van het laatste NK sneldammen is niet zijn favoriete bezigheid. „Bovendien is Misans 24 jaar jonger dan ik en dat telt als het om sneldammen gaat.“

Mooi was om te zien dat het nieuwe systeem ook het naspelen van de partij beïnvloedt. Meteen nadat de vrede tussen Misans en Heusdens getekend was, gaf Afrikaans kampioen Njdofang aan hoe Heusdens had kunnen winnen. Daarmee was de kous niet af. Vervolgens werd door tal van toppers gekeken of een van de heren een schijfje meer had kunnen veroveren. De handen van de dammers plaatsten en verwijderden schijven alsof er balletje balletje werd gespeeld. Conclusie na lang beraad: Heusdens had na zijn blunder niet met 1,01-0,99 moeten winnen, maar met 1,03-0,97.

De ’Zeeuwse’ deelnemers speelden een ondergeschikte rol in de hoofdgroep. Bennie Provoost werd veertiende. Hij liet zich in de strijd om de dertiende en veertiende plaats door Marino Barkel in een vier-tegen-vier-eindspel lelijk beetnemen. De Ivoriaan Leopold Sekongo, de nummer twee van het laatste ZK, werd vijftiende en voorlaatste. Hij versloeg op de laatste dag de Rus Anatoly Pethukov.

<center>Image
Pieter Hildering feliciteert Ron Heusdens
foto: Ad Bouwens

Image
Kampioen Ron Heusdens bedankt Aart Walraven
foto: Ad Bouwens
</center>

De organisatie kon terugzien op een mooie week. Die begon al met de aankondiging van hoofdsponsor Pieter Hildering dat hij nog twee jaar hoofdsponsor blijft van het toernooi. Daarna gooide heersende wereldkampioenen als Robert Misans (junioren), Tamara Tanzjikuzjina (vrouwen) en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzmann alles in de strijd voor de eindzege. Het verzoek van Schwarzmann aan Walraven was veelzeggend: „Ik heb alle belangrijke toernooien op de wereld al eens gewonnen. Behalve de Zeeland Open. Mag ik volgend jaar aljeblieft weer meedoen?“, aldus de Rus, die op de vierde werd.

http://www.adbouwens.nl/Hiltex2005.html

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 10:17

PZC, 22 augustus 2005

Twee Zeeuwen in topdrie open groep

van onze sportredactie

GOES - Nog nooit presteerden Zeeuwse dammers zo goed in de open groep van het Hiltex Zeeland Damtoernooi als in de editie van 2005. De Middelburger Daaf Kasse eindigde zaterdag op de tweede plaats en Johnny de Leeuw uit Goes eiste de derde plaats voor zich op. De twee Zeeuwse topspelers bleven in het sterke deelnemersveld ongeslagen.

Daaf Kasse bleef slechts één weerstandspunt verwijderd van de eerste plaats. De 44-jarige dammer ging de slotronde in met dezelfde score als Johnny de Leeuw en de Rus Tchertok, maar met aanzienlijk meer weerstandspunten. In zijn partij tegen Bert Zwart uit Huizen koos Kasse daarom voor een remisestrategie. Toen na zo’n vijftig zetten inderdaad de vrede werd getekend, waren Tchertok en de Leeuw nog in een spannend duel verwikkeld. Beide spelers speelden ondanks zware tijdnood foutloos zodat ook die partij in een gelijkspel eindigde.

<center>Image
Joeri Tsjertok</center>

Het aantal weerstandspunten van Kasse nam af tijdens de slotronde, omdat enkele tegenstanders die hij in de loop van het toernooi had getroffen hun partij verloren. Toen na afloop van de partijen de uitslagen in de computer waren ingevoerd bleek de Russische dammer één weerstandspunt meer te hebben dan Kasse. Voor Johnny de Leeuw werkten de weerstandspunten juist in zijn voordeel: de Goesenaar kaapte op het nippertje de derde prijs weg voor de neus van Pim Meurs, de voormalige Nederlandse aspirantenkampioen uit Culemborg.

<center>Image
Johnny de Leeuw en Daaf Kasse
foto: Ad Bouwens</center>

De overige Zeeuwse deelnemers moesten met bescheidener klasseringen genoegen nemen. Jan van de Weteringh uit Stavenisse, die in de slotronde van Pim Meurs verloor, werd zestiende en de jeugdspeler Martijn Rentmeester uit ’s-Gravenpolder eindigde als negentiende.
Last edited by Hanco Elenbaas on Mon Aug 22, 2005 11:31, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 10:27

BN/De Stem, 22 augustus 2005

Ron Heusdens wint damtoernooi door nieuwe regel

Door Koen de Vries

Maandag 22 augustus 2005 - GOES – Dammer Ron Heusdens was Aart Walraven zaterdag zeer dankbaar. De Schiedammer won het prestigieuze Hiltex Zeeland Damtoernooi dankzij een regel die uit de hoge hoed van de voorzitter van het organisatiecomité kwam.

De finale tegen de jonge Let Robert Misans eindigde in remise, maar toen de resterende schijven werden geteld, had Heusdens er ééntje meer. Walraven is de professor Barabas van de damwereld. Op het EK in Domburg in 2002 introduceerde hij sneldampartijen om remises te beslissen.

In de zesde editie van het internationale damtoernooi dat van maandag tot zaterdag in Goes werd gehouden, werden in geval van remise de resterende schijven geteld. Het leverde merkwaardige uitslagen als 1,01-0,99 of 1,03-0,97 op.

De 43-jarige Heusdens en de 19-jarige Misans zorgden voor een catch-as-catch-can-partij, waar de liefhebbers met het water in de mond naar stonden te kijken.

<center>Image
Het podium: Mark Podolski, Ron Heusdens en Roberts Misans
foto: Ad Bouwens</center>

„Dit was een van de spectaculairste partijen van de laatste tijd“, vond oud Zeeuwse-kampioen Kees Rijk. „Het was zeldzaam ingewikkeld met heel kleine ruimtes. Een fantastisch sluitstuk van dit toernooi.“ Na wat inleidende manoeuvres stak Misans het lont in het kruitvat, wat Heusdens dankbaar aanvaardde. De Zuid-Hollandse damprof kwam op voordeel en leek vlak voor de eerste tijdcontrole de winst naar zich toe te trekken. Maar als de tijd schaars is, is Heusdens niet op zijn best. „Bij de 46e zet kon ik simpel naar dam lopen, maar ik dacht dat het nog slimmer kon“, vertelde hij. „Het was een belachelijke gedachte. Het kostte me de winst, maar gelukkig hield ik één steen meer over. Ik ben blij met dit systeem. Ik was dicht bij de winst en verdiende het toernooi te winnen. Het was mooier geweest wanneer ik op een klassieke manier gewonnen had, maar ach, daar heeft niemand het volgend jaar nog over. Dan staat alleen mijn naam op de erelijst.“ Bij een beslissingswedstrijd had Heusdens weinig kans gehad, dacht de nummer twee van het laatste NK. Sneldammen is niet zijn favoriete bezigheid. „Bovendien is Misans 24 jaar jonger dan ik en dat telt als het om sneldammen gaat.“ Het was mooi om te zien dat het nieuwe systeem ook het naspelen van de partij beïnvloedt. Meteen nadat de vrede tussen Misans en Heusdens getekend was, gaf Afrikaans kampioen Njdofang aan hoe Heusdens had kunnen winnen. Vervolgens werd door tal van toppers gekeken of een van de heren één schijfje meer had kunnen veroveren. Conclusie na lang beraad: Heusdens had na zijn blunder niet met 1,01-0,99 moeten winnen, maar met 1,03-0,97. De ’Zeeuwse’ deelnemers speelden een ondergeschikte rol in de hoofdgroep. Bennie Provoost werd veertiende. Hij verloor de strijd om de dertiende plaats van Marino Barkel. De Ivoriaan Leopold Sekongo, de nummer twee van het laatste Zeeuws Kampioenschap, werd vijftiende en voorlaatste. De organisatie kon terugkijken op een mooie week. Die begon met de aankondiging van Pieter Hildering dat hij nog twee jaar hoofdsponsor blijft van het toernooi. Daarna gooiden heersende wereldkampioenen als Misans (junioren), Tamara Tanzjikuzjina (vrouwen) en oud-wereldkampioen Alexander Schwarzmann alles in de strijd voor de eindzege. Schwarzmann’s verzoek aan Walraven was veelzeggend: „Ik heb alle belangrijke toernooien op de wereld gewonnen. Behalve de Zeeland Open. Mag ik volgend jaar alsjeblieft weer meedoen?“, aldus de Rus, die vierde werd.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Mon Aug 22, 2005 15:10

Het 2e Hiltex Zeeland open was een perfect georganiseerd toernooi. De deelnemers aan de open groep hadden hetzelfde fraaie speelmateriaal als de deelnemers aan de hoofdgroepen. Bulletins kwamen altijd op tijd. Er was onbeperkt water beschikbaar in de speelzaal. De arbitrage was goed. Alleen het weer viel een beetje tegen.

Tijdens de slotceremonie hield Kees nog een vurig pleidooi voor het doorgaan met een gedifferentieerde puntentelling, wat hem een ovationeel applaus opleverde.

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Aug 22, 2005 17:32

Geinige toernooieformule:
In de voorronden is de invloed van de 'plusjes' minimaal, in ieder geval kleiner dan bij Delfts.
Maar in de finale is het systeem revolutionairder! 1 Schijf verschil beslist al!
Heaven is no location, but a state of mind

Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Aug 22, 2005 18:25

Image

Rianka Rentmeester (Kanari) neemt het op tegen Klaas-Hendrik Leijenaar tijdens het NK sneldammen jeugdteams 2004. Achter haar in het oranje broeder Martijn (Ajax-fan)
Heaven is no location, but a state of mind

Henk de Witt

Post by Henk de Witt » Tue Aug 23, 2005 17:02

Peter van Heun wrote:Denk ik een keer een scherpe opmerking te kunnen plaatsen, krijg ik meteen de halve achterban van de Delftse Telling over me heen....

[img]images/smilies/icon_eek.gif[/img]
Heb jij duizenden brieven en/of e-mailtjes van ruimdenkende dammers gehad?

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Tue Aug 23, 2005 20:50

Henk de Witt wrote:Heb jij duizenden brieven en/of e-mailtjes van ruimdenkende dammers gehad?
Je zou mijn inbox eens moeten zien...

[img]images/smilies/icon_wink.gif[/img]

Maar je had natuurlijk gelijk, het is een woordenspelletje. Ik ben in de veronderstelling dat Arjen partijwinst bedoelt waar jij waarschijnlijk aan toernooiwinst denkt. Partijwinst was het niet. Toernooiwinst wel. Een woordenspelletje dus.

Cor van Dusseldorp

Post by Cor van Dusseldorp » Tue Aug 23, 2005 21:39

Hanco Elenbaas wrote:Provinciale Zeeuwse Courant, 22 augustus 2005

Ron heeft gewoon met 2/100 gewonnen

GuidoB

Post by GuidoB » Tue Aug 23, 2005 21:57

Cor van Dusseldorp wrote:

Helemaal mee eens. De krant heeft gelijk, Peter niet. Ron heeft gewonnen. Nipt, maar toch gewonnen. Ik sprak gisteren Erno Prosman. Die vertelde uit eigen ervaring dat een puntennederlaag niet bepaald voelt als een remise, maar toch duidelijk als een nederlaag.

Vraagje

Post by Vraagje » Tue Aug 23, 2005 22:17

GuidoB wrote:
Cor van Dusseldorp wrote:

Helemaal mee eens. De krant heeft gelijk, Peter niet. Ron heeft gewonnen. Nipt, maar toch gewonnen. Ik sprak gisteren Erno Prosman. Die vertelde uit eigen ervaring dat een puntennederlaag niet bepaald voelt als een remise, maar toch duidelijk als een nederlaag.
Logisch, maar geldt dat ook voor een minnetje? Ik denk dat dat daar veel minder speelt, omdat je evenveel punten krijgt, maar een slechter doelsaldo. (Hoewel dat in Zeeland niet helemaal opgaat doordat de plusjes als honderdsten werden geteld.)

Ik vind een plusje overigens niet echt een gewone winst, maar meer een gelijkspel met winst na strafschoppen. Neemt niet weg dat dit plus/minsysteem wat mij betreft een prachtig systeem is, de combinatie met het knock-out systeem is ook erg goed en mag wat mij betreft breder worden toegepast.
De meest gehate dammer allertijden.

Post Reply