KRANTENARTIKELEN - 2005

Post Reply
Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 17, 2005 07:12

PZC, 16 augustus 2005

<center>Image
Leo Anderson (links) ontvangt van Aart Walraven
het erediploma van de nationale dambond.
(foto Willem Mieras)

PZC, 16 augustus 2005

Dambond eert Leo Anderson

door Koen de Vries

GOES - Nog voordat er gisteren één zet gedaan was bij het Hiltex Zeeland Open damtoernooi, heerste er een opgewekt sfeertje. Pieter Hildering was een van de aanstichters. Hij maakte tijdens de opening van het evenement bekend dat hij er als sponsor nog twee jaar aan vastplakt. Leo Anderson (85) was de ander die voor een vrolijke noot zorgde. Hij kreeg uit handen van Aart Walraven het erediploma van de nationale dambond (KNDB) uitgereikt.

Anderson werd in Sportpunt Zeeland te Goes door de Zeeuwse bond en de KNDB geëerd vanwege zijn vele verdiensten voor de damsport. Zo schreef hij 55 jaar lang de wekelijkse damrubriek voor de PZC.

Het huldeblijk had voor de krasse Middelburger een verrassing moeten zijn, maar dat was het niet. Nadat de voorzitter van de Zeeuwse bond, Aart Walraven, hem het diploma had uitgereikt, toverde hij een papiertje uit zijn binnenzak met daarop een dankwoord.

Dat was vooral gericht aan het huidige bestuur van de Zeeuwse bond en het bestuur van de stichting damevenementen Zeeland, die ervoor zorgen dat tal van aansprekende damevenementen op Zeeuwse bodem plaats kunnen vinden.

Anderson: „Walraven vroeg me om hier de eerste zet te doen. Maar hij had me een paar maanden geleden ook al uitgenodigd voor de simultaan van Ton Sijbrands in Aagtekerke. Toen kon ik niet en nu bleef hij maar aanhouden. Er moest meer aan de hand zijn. Daarom had ik iets voorbereid voor vanmiddag.“

Lijstje

De man die twaalf keer Zeeuws kampioen werd en in 1945 in het Amstel Hotel te Amsterdam debuteerde op een Nederlands kampioenschap, was zeer vereerd met het diploma, dat slechts weinigen gegund wordt. „Ik laat er een mooi lijstje om maken en hang het op een plaats in ’t zicht. Ik ben er trots op dat ik het diploma heb gekregen, maar ga niet naast mijn schoenen lopen.“

Anderson, die gewoon met de auto naar Sportpunt Zeeland was komen tuffen, houdt zich nog steeds met dammen bezig, al is dat niet meer zo intensief als vroeger. „Op clubavonden kom ik niet meer. Ik speel af en toe nog een potje tegen mezelf op de laptop. En ik bekijk nog altijd allerlei partijen die gespeeld zijn. Ik analyseer altijd uit het hoofd, net als vroeger. Tegenwoordig is dat een stuk makkelijker met die computers. Maar ik ben niet zo’n computerman.“
</center>

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 17, 2005 08:11

PZC, 17 augustus 2005

Dammer uit Mongolië na drie ronden koploper Hiltex Zeeland Damtoernooi
Prachtige dag voor Ganjargal

door Daaf Kasse

GOES - De hoofdgroepen in het Hiltex Zeeland Damtoernooi hebben na de tweede speeldag twee verrassende koplopers. Geen van de spelers die maandag in de openingsronde twee punten veroverden slaagde er gisteren in zich aan de kop te handhaven.

<center>Image</center>
<center>Image
Ganbaatar Ganjargal, winnaar Open groep 2004
op het podium tussen Kudriavcev en Ndonzi
</center>

Ganbaatar Ganjargal uit Mongolië beleefde gisteren in Goes de dag van zijn leven. In de ochtendronde won hij door een prachtige combinatie van de Litouwer Aleksej Domchev en ’s middags sloeg hij opnieuw winnend toe. Marino Barkel had te kampen met een overbezette linkervleugel en daar maakte Ganjargal dankbaar gebruik van. Vorig jaar won Ganjargal de open groep, nu behoort de koploper in hoofdgroep 1 tot de kanshebbers voor een finaleplaats in het invitatietoernooi. Hij voelt wel de hete adem in zijn nek van een sterk trio, bestaande uit de Nederlanders Ron Heusdens en Martin Dolfing en de Rus Alexander Schwarzman. Heusdens won in de ochtendronde in een complexe partij van Marino Barkel en speelde ’s middags in een minstens zo enerverende partij gelijk tegen Schwarzman.

Afgrond

De Rus, die ’s ochtends tegen Tanzjikuzjina ook al langs de rand van de afgrond ging, stond op een bepaald moment twee schijven achter maar hij wist het met kunst- en vliegwerk toch nog gelijk te houden.

Martin Dolfing, de voormalig Nederlands kampioen uit Groningen, won ’s ochtends in een aanvalspartij van Leopold Sekongo en was later op de dag ook tegen Domchev dicht bij een overwinning.

In hoofdgroep 2 deed de Let Roberts Misans een geslaagde greep naar de macht. De Europees en wereldkampioen bij de junioren maakt een zeer sterke indruk. Slechts weinig toeschouwers begrepen iets van zijn strategie in de ochtendpartij, maar hij kreeg zijn tegenstander, de Russische veteraan Petukhov, toch op de knieën. De middagpartij tegen Bennie Provoost verliep minder grillig, al was het verbazend met hoeveel gemak de Let vanuit een bekende opening voordeel kreeg. De Zeeuws kampioen uit Aagtekerke liep uiteindelijk in een zetje, maar stond op dat moment al onder grote druk.

Ook in deze groep zijn er drie achtervolgers. Mark Podolski, die in de ochtendronde geen vat kreeg op de stelling van Bennie Provoost en in remise moest berusten, heeft op de tweede plaats gezelschap van Jean- Marc Ndjofang en Mourodullo Amrillaev. In het open toernooi hebben na drie ronden slechts twee van de vijftig spelers zes punten behaald. De grote favoriet Yuri Tchertok uit Rusland deelt de koppositie met de verrassend sterke en in Nederland volstrekt onbekende Bruno Fopa uit Kameroen.

De Zeeuwen Johnny de Leeuw, Jan van de Weteringh en Daaf Kasse maken deel uit van een groot peloton spelers met vijf punten uit drie partijen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 18, 2005 07:33

De Telegraaf, 18 augustus 2005
Image

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 18, 2005 08:16

PZC, 18 augustus 2005

Tukker stoort zich aan beeld dat men van hem heeft

Barkel is vooral prima dammer

door Roeland van Vliet

GOES - Marino Barkel staat te boek als een losbol. De dertigjarige Tukker, speler van de club Westerhaar, kreeg dat imago opgespeld tijdens het Nederlands kampioenschap in Groningen. Hij ging daar iets te graag uit, verscheen in elk geval één keer met een kater aan het bord en gaf daardoor zijn partij tegen Kees Thijssen weg. ,,Ach, laten we het dáár niet over hebben", zei hij gisteren in Goes. ,,Ik heb ervan geleerd.".

<center>Image</center>

Barkel, die niet bepaald het voorkomen van een dammer heeft, houdt van een biertje en gaat graag stappen. Daar doet hij niet geheimzinnig over. Maar hij gaat liever de annalen in als een prima dammer. Hij heeft een rating van 1415 en is in staat - zo heeft Kees Thijssen al eens tegen hem gezegd - om Nederlands kampioen te worden. Dat men nu een verkeerd beeld van hem heeft, stoort hem.

,,Het is geen fabeltje wat er over het NK van mij geschreven is, maar niet alles wat in de krant verscheen was waar. En verder wil ik er liever niets over zeggen. Het is gebeurd, ik heb ervan geleerd en ben van plan het tijdens het volgende NK heel anders aan te pakken."

Mede daarom speelt hij deze week in Goes. ,,Ik wil trainen", vertelde hij. ,,Ik wil mij zo voorbereiden op de competitie en het NK van 2006. Het gaat mij in Goes niet om het resultaat, ik speel alles of niets. Het gaat erom dat ik hier mijn spel verdiep."

Gisteren ontmoette Barkel in de vierde ronde van het Hiltex Zeeland damtoernooi Martin Dolfing, die in 2002 op zijn 24e al Nederlands kampioen werd en momenteel een rating heeft van 1509. De mannen speelden remise, waarbij Barkel 1,02 punt kreeg en Dolfing 0,98 punt. Barkel staat nu met 3,02 punten zesde in groep 1, Dolfing heeft al vijf punten en staat tweede. Het was hun achtste remise in acht onderlinge duels, zij er dat er dit keer geen 1-1 op het scorebord stond.

Barkel: ,,Ik hoef die honderdsten van een voordeelremise niet zo nodig. Ik zou eigenlijk bij de organisatie moeten eisen dat ze die twee honderdsten teruggeven aan Martin. Die kan ze wellicht nog in de rest van het toernooi gebruiken, terwijl ik er niets aan heb. Ik val aan, neem risico en als ik daarbij verlies, dan is dat niet erg."

Tegen Ron Heusdens en Ganbaatar Ganjargal gebeurde dat dinsdag ook, maar gisteren stond hij halverwege de partij op winst. Zoals normaal - Barkel heeft namelijk óók de naam zeer aanvallend en zelfs agressief te spelen - drong hij zijn tegenstander in de hoeken. Dolfing speelde het spel mee. In extreme mate zelfs, vond Barkel. ,,Hij speelde zo'n soort omsingeling, dat hij bereid was te sterven. Hij ging er echt heel ver in. Ik dacht: wat doe je nou? Maar het moment waarop ik echt voor de winst kon gaan, miste ik. ’’

<center>Image
Marino Barkel
(foto Willem Mieras ©)
</center>

Tot en met zaterdag gaat Barkel strijdlustig al zijn partijen in. Puur om zich te verbeteren, niet per se om te winnen. De Bourgondische Tukker wil pas op het NK weer echt vlammen en dan mogelijk zijn imago oppoetsen. In 2004 stond hij al dagen aan de kop op het NK, maar toen gaf hij de eindzege in de laatste speelronde uit handen. ,,Maar ach, ik hoef ook niet Nederlands kampioen te worden. Het legt zo'n druk op je. De mensen verwachten daarna wat van je, maar ik kan dat met mijn rating niet waarmaken. Aan de andere kant zou ik toch wel een keer het geschiedenisboekje in willen als kampioen van Nederland. Tja, eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit wat ik zou willen."
Last edited by Hanco Elenbaas on Thu Aug 18, 2005 08:45, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Thu Aug 18, 2005 08:22

PZC, 18 augustus 2005

Louter remises in damtoernooi Goes

door Daaf Kasse

GOES - Hoewel er gisteren absoluut niet flauw werd gespeeld in het Hiltex Zeeland damtoernooi eindigden alle partijen in de twee hoofdgroepen in een gelijkspel.

Ganbaatar Ganjargal, de koploper in hoofdgroep 1, hield maar ternauwernood stand tegen Alexander Schwarzman. Ganjargal slaagde er wel in de vijandelijke dam ten koste van veel materiaal te veroveren, maar daarna had de Rus duidelijk betere kansen. Hij kon in het vervolg van de partij echter geen sluitend winstplan vinden.

Van de drie achtervolgers had Martin Dolfing geen reden tot klagen. De Groninger had tegen de aanvallend spelende Marino Barkel een schijnbaar uitzichtloze stand, en mocht van geluk spreken dat zijn Twentse opponent de winnende variant over het hoofd zag. Met Schwarzman en Ron Heusdens blijft Dolfing in het spoor van koploper Ganjargal.

<center>Image
Roberts Misans in Praag, mei 2005</center>

In de andere invitatiegroep ondervond Kees Thijssen de kracht van koploper Roberts Misans. In het late middenspel kwam Thijssen onder grote druk te staan. Hij was geroutineerd genoeg om af te wikkelen naar een nadelige remise, maar de finale lijkt nu buiten beeld voor de Nederlandse kampioen.

Jean-Marc Ndjofang miste tegen de veteraan Anatoly Petukhov een uitgelezen kans om op gelijke hoogte te komen met de jonge koploper. Een mooie aanvalsstand leek vruchten af te werpen, maar de Rus hield het hoofd koel en veroverde zijn eerste wedstrijdpunt.

Zeeuws kampioen Bennie Provoost wacht in dit sterke gezelschap nog steeds op zijn eerste winstpartij. Hij kwam geen moment in gevaar tegen Mourodoullo Amrillaev, de Rus die met Mark Podolski en Ndjofang de tweede plaats deelt.

Yuri Tchertok is in de open groep alleen aan kop gekomen. De Rus, die vooral bekendheid geniet als trainer van de wereldkampioenen Georgiev en Tanzjikuzjina, won het topduel met de Kameroenees Bruno Fopa. De Middelburger Daaf Kasse, die Jan van de Weteringh versloeg, deelt de tweede plaats met Bert Zwart uit Huizen. Johnny de Leeuw uit Goes staat na zijn gelijkspel tegen de Limburger Brion Koullen met zes andere spelers op de vierde plaats.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 19, 2005 06:01

De Telegraaf, 19 augustus 2005

<center>Heusdens pakt koppositie</center>

Van onze dammedewerker

GOES, vrijdag

Denksportvirtuoos Ron Heusdens blijft verbazen. Na een bescheiden start in het Hiltex Zeeland Open is hij koploper na twee zeges in de dubbele ronde op de Afrikaan Leopold Sekongo en de Mongool Ganbaatar Ganjargal.
In de tweede grootmeestergroep kwam de Duitse kampioen Mark Podolski goed opzetten door in een randspelaanvalspartij de Afrikaan Jean Mark Ndjofang door de klok te jagen. ’s Middags verloor de Afrikaanse grootmeester van de Zeeuwse kampioen Ben Provoost. Jeugdwereldkampioen Robert Misans uit Letland blijft echter leider door een beter bonusresultaat naar aanleiding van voordeelremises.
Afhankelijk van de uitslagen van vandaag wordt bekend wie de finalepartij speelt.

<center>Image
Denksportvirtuoos Ron Heusdens

Uitslagen: groep 1, 5e ronde: Heusdens - Sekongo 2-0, Ganjargal - Tansykkuzhina 1-1, Dolfing - Schwarzman 1-1, Domchev - Barkel 1-1. Groep 2: Podolski - Ndjofang 2-0, Misans - Hoekman 1-1, Amrilloev - Thijssen 1-1, Petuchov - Provoost 1-1. Groep 1, 6e ronde: Sekongo - Barkel 1-1, Schwarzman - Domchev 1-1, Tansykkuzhina - Dolfing 1-1, Heusdens - Ganjargal 2-0. Groep 2, 6e ronde: Ndjofang - Provoost 0-2, Thijssen - Petuchov 1-1, Hoekman - Amrilloev 1-1, Podolski - Misans 1-1.

Stand aan kop, groep 1: 1. Heusdens 9 pnt. 2 t/m 4. Schwarzman, Ganjargal en Dolfing 7 pnt. Groep 2: 1 en 2. Misans en Podolski 8 pnt. Amrilloev 7 pnt.
</center>

Code: Select all

7e ronde vrijdag 19 augustus 2005
Groep I                          Groep II
G.Ganjargal - L.Sekongo          R.Misans     - J-M.Ndjofang
M.Dolfing   - R.Heusdens         A.Amrillajev - M.Podolski
A.Domtsjev  - T.Tansikkoezjina   A.Petoekhov  - N.Hoekman
M.Barkel    - A.Schwarzman       B.Provoost   - K.Thijssen
http://www.adbouwens.nl/Hiltex2005.html Image
Last edited by Hanco Elenbaas on Fri Aug 19, 2005 08:22, edited 1 time in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 19, 2005 08:17

<center>PZC, 19 augustus 2005

Dammer Provoost verslaat Ndjofang

door Daaf Kasse </center>

GOES - In het Hiltex Zeeland Damtoernooi heeft Bennie Provoost gisteravond zijn eerste overwinning behaald. Hij herhaalde zijn stunt van vorig jaar door Jean-Marc Ndjofang te verslaan.

De man uit Kameroen begon met een slecht humeur aan de partij, omdat hij in de ochtendronde op de klok had verloren van Mark Podolski. Ook Provoost was niet tevreden over zijn ochtendpartij: aan het treffen met de Rus Anatoly Petukhov, verreweg de zwakste speler in groep 2, hield de speler uit Aagtekerke slechts één wedstrijdpunt en éénhonderdste bonuspunt over.

Beide spelers hadden dus volop reden om er in de zesde ronde in te vliegen. Ndjofang koos voor een riskante aanval, terwijl Bennie Provoost met subtiele omtrekkende bewegingen probeerde de stelling van de sterke Afrikaan te omsingelen. Deze strategie had succes: in tijdnood maakte Ndjofang in een toch al weinig florissante stand een grote fout, die Provoost schijfwinst en even later twee punten opleverde. Provoost staat nu op de vijfde plaats, waarmee hij het beter doet dan toppers als Nederlands kampioen Kees Thijssen en Ndjofang.

<center>Image
Roberts Misans - Mark Podolski
foto: Kees Rijk ©</center>

In de groep van Provoost blijft de jonge Roberts Misans uit Letland met nog één ronde te spelen aan de leiding gaan, zij het met slechts driehonderdste bonuspunt voorsprong op Mark Podolski. De Duitser zette 's middags Misans het mes op de keel, maar de jeugdwereldkampioen kon de schade beperkt houden tot een vrijwel gelijkwaardige remise.

<center>Image
Ganbatar Ganjargal - Ron Heusdens

In groep 1 heeft Ron Heusdens vandaag in zijn partij tegen Martin Dolfing genoeg aan een gelijkspel om zich te plaatsen voor de finale. De veertiger uit Schiedam kwam in de ochtendronde op gelijke hoogte met koploper Ganbaatar Ganjargal door Leopold Sekongo te verslaan. De nummer twee van het Zeeuws kampioenschap probeerde met de moed der wanhoop te omsingelen maar dat werd hard afgestraft. In de middagronde deed Heusdens een geslaagde greep naar de macht. In een klassieke partij vloerde hij medekoploper Ganjargal en zag zijn voorsprong op het trio achtervolgers oplopen tot twee punten.

<center>Image
Daaf Kasse - Joeri Tsjertok

De Rus Yuri Tchertok blijft ondanks twee gelijke spelen het open toernooi aanvoeren. ’s Ochtends speelde hij in een spannende partij remise tegen Bert Zwart en in de middagronde bleek de verdediging van Daaf Kasse solide genoeg. Achter de Rus delen zes spelers de tweede plaats met een punt achterstand, onder wie de Zeeuwen Johnny de Leeuw en Daaf Kasse.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 19, 2005 21:59

Der champion, encore la magouille

par malickniang Le 19/08/2005 21:34:36

Finalement la dernière ronde a été jouée ce matin à 9h.
Le Sénégal n'est pas sorti grandi de cette compétition.
Des milliers d'euros ont été sortis pour corrompre des joueurs et acheter des parties, uniquement pour aller en Italie et en Hollande.
C'est des pratiques trés courantes qui n'honorent pas notre pays.
Toute la nuit d'hier de puissants lobbies financiers ont été mis à contribution.
Le jeune Aiou Dia de Dakar qui était 5é ex à 2 des pts des leaders, et invaincu jusqu'à présent s'est laisser battre par Abdoulaye Der de la même ville, au vu et au su de tout le monde. Aliou Dia est un récidiste et coutumier des faits. Lors du tournoi de l'expert comptable Tamsir Barry au mois de mai 2005 à Dakar, il avait la même chose. Le camerounais Jean Marc Ndiofang devait remporter ce tournoi, mais lors de la dernière ronde, Aliou Dia encore lui, s'est laisser attre par le sénégalais Bassirou Ba, permettant à ce dernier de coiffer Ndiofang au poteau. Ndiofang dégouté a crié au scandale et au complot, mais en vain. La corruption gangrenne dangereusement le jeu sénégalais, et elle est monnaie courante, ici. Der remporte un championnat sans mérite, par la petite porte parce que entaché d'rrégularité.
Baye Momar Dieng, jusque là lanterne rouge, a été gonflé à bloc, on lui a promis monts et merveilles, pour contraindre Gaoussou Sidibé au nul. Recevra-t-elle toute cette manne financière? That is the question? J'y reviendrai plus longuement.
Mor Seck a battu Demba Coly Thiam
Modou Seck a battu Bamba Solly
Ibrahima Gaye a battu Cheikhou Cissé
Abdoulaye Gaye a battu Mame Birame Sèye
Habib Kane et Pape Malick ont fait match nul

<center>Image
Abdoulaye Der </center>

resultats 13é ronde
Abdoulaye Der- Aliou 2-0
Gaoussou Sidibé- Baye Momar Dieng 1-1
Mor Seck- Demba Coly Thiam 2-0
Modou Seck- Bamba Solly 2-0
Ibrahima Gaye- Cheikhou Cissé 2-0
Habib Kane- Pape Malick Diop 1-1
Abdoulaye Gaye- Mame Birame Sèye 2-0

Classements après 13 rondes
1er Abdoulaye Der 18 pts
2é ex Gaoussou Sidibé 17 pts
2é ex Modou Seck 17 pts
2é ex Mor Seck 17 PTS
5é Ibrahima Gaye 15 pt
6é ex Demba Coly Thiam 14 pts
6é ex Aliou Dia 14 pts
6é ex Mame Birame Sèye 14 pts
9é Habib Kane 13 pts
10é Pape Malick Diop 12 pts
11é Abdoulaye Gaye 10 pts
12é Cheikhou Cissé 9 pts
13é ex Bamba Solly 6 pts
13é ex Baye Momar Dieng

© MALICK NIANG ©
COMPTABLE SODEFITEX
KAOLACK SENEGAL

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 05:54

De Telegraaf, 20 augustus 2005

Damfinalisten

Van onze dammedewerker

GOES, zaterdag

Ron Heusdens uit Schiedam had gisteren in de voorlaatste ronde van het ’Hiltex Zeeland open’ voldoende aan een nadelige remise tegen Groninger Martin Dolfing om een finaleplaats voor zich op te eisen. Hij komt daarin uit tegen jeugdwereldkampioen Robert Misans die tegen de Afrikaan Ndjofang aan een gelijkwaardige remise genoeg had.

Goes. Groep 1, zevende ronde: Ganjargal-Sekongo 2-0, Dolfing- Heusdens 1-1, Domchev-Tansykkuzhina 2-0, Barkel-Schwarzman 0-2. Stand aan kop: 1. Heusdens 9 punten, 2. Schwarzman 9. Groep 2: Misans-Ndjofang 1-1, Amrilloev- Podolski 1-1, Petuchov-Hoekman 1-1, Provoost-Thijssen 0-2. Stand aan kop: 1. Misans 9 punten, 2. Podolski 9.

•BRIDGE – De beide Nederlandse teams hebben de dubbele interland tegen Engeland weten te winnen. Na 128 spellen zegevierden de mannen met 289-229 en de vrouwen met 316-271.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 06:14

De Telegraaf, 20 augustus 2005

DAMMEN

Hoogtepunten Brunssum 2005

door HARM WIERSMA

De voornaamste hoogtepunten van het 28e Brunssum Open laten zich het meest overtuigend openbaren door het succes van de vrijwel onbekende Afrikaan Leopold Kouogueu uit Kameroen, die het toernooi won. Hier was dan wel de beslissende zege in de slotronde tegen oud-wereldkampioen Schwarzman voor nodig, maar in de loop van het Limburgse toernooi had de Afrikaan al diverse staaltjes van zijn kunnen laten zien. We gaan direct over op de techniek.

Zie diagram 1. Wit (L. Kouogueu): 26, 29, 31, 32, 34 t/m 39, 42, 43, 50. Zwart (G. Ganjargal): 2, 3, 6, 9, 11, 13, 15 t/m 21.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11245105442.png[/img]

Fragment uit de tweede ronde. Eén van de beste Aziatische spelers wordt op niet kinderachtige wijze van het bord gezet vanuit een geladen positie. Verloop: 27…, 9-14 28. 34-30, 20-25 29. 39-34. Wit laat zich ook opsluiten, omdat op 30-24x24 sterk 18-22! volgt en vervolgens de schijf op 24 verloren gaat. 3-9. Ook na 14-20 30. 31-27 moet zwart sterk rekening houden met de swing door 31. 29-23! en 33. 27-22 en na 18-22 30. 31-27x27, 3-9 volgt 32. 29-24! met een vergelijkbare voor zwart als in de partij. Verloop: 30. 31-27, 19-23 verscherpt de strijd. 31. 37-31, 13- 19 32. 43-39, 2-8 33. 42-37, 8-13 34. 50-45. Het hoogtepunt van het duel. Zwart kiest voor het verkeerde plan en is kansloos. 23-28? 35. 32x12, 21x41 36. 12x21, 16x27 37. 36x47, 27x36. Ganjargal had 34…, 14-20 moeten spelen. Wit moet dan op zijn tellen passen, want na 35. 39-33 volgt dan 20-24 36. 29x20, 15x24 en bijvoorbeeld na 37. 34-29? komt zwart dan tot voordeel na 23x34 38. 30x39 en nu zowel 18-22! of 18-23! en wegens combinatieve standaardmanoeuvres is niet te zien hoe wit zich moet redden. Ook na 34…, 14-20 35. 30-24!, 19x30 36. 35x24, 9-14! 37. 45-40 (op 38-33 komt zwart in het voordeel door 18-22!) 23-28 38. 32x12, 21x43 39. 12x21, 16x27 40. 39x48, 27-32! (niet direct 14-19 wegens na het slaan de tegencombinatie door 22-17, 48-43 en 29-23 enz.) 42. 37x28 en 14-19 met beter afspel voor zwart.
Partij: 38. 29-24! De verrassing 11-17 39. 39-33, 6-11. Zwart wacht – onder invloed van de wedstrijdklok – te lang met het spelen van 14-20 dat in een remiseachtig eindspel resulteert. 40. 33-28 dreigt nu met 24-20 en 28-23. 15-20 41. 24x15, 13-18 42. 47-41!, 36x47 43. 28-22! 47x40 44. 22x4, 25x34 45. 35x44 met winst voor wit (2-0). Een constructief geheel.

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11245107218.png[/img]

Zie diagram 2. Wit (L. Kouogueu): 25, 27, 30, 33, 35 t/m 39, 43, 47, 48. Zwart (S. Rijgersberg): 3, 6, 8, 9, 13, 14, 15, 17, 18, 19, 23, 26. 5e ronde. Wit liet zien ook in dergelijk open klassiek over een opmerkelijk goede techniek te beschikken. Verloop: 34…, 14-20 35. 25x14, 19x10. Dit speelt wit in de kaart. Met de opbouw 15-20 gevolgd door 20-24 had zwart de schade meer beperkt kunnen houden. De Delftse damster speelt desondanks opmerkelijk goed en is een belofte voor de toekomst. Verloop: 36. 39-34, 6-11 37. 37-32, 9-14. Zwart heeft problemen met de opbouw. 15-20, 13-19 en 26-31 waren verhinderd door lichte combinaties en op 11-16 of 10-14 zou ijzersterk 38. 30-24 zijn gevolgd met dodelijke omklemming en dreigingen. Partij: 38. 33-29, 14-20 (14- 19?, 36-31, 27-22, 38-33 en 30-25 enz.) 39. 38-33, 10-14. Actiever is 20- 25 waarna zwart zich misschien nog uit de omklemming kan redden. 40. 30-25, 14-19 41. 25x14, 19x10 42. 43-38, 10-14 43. 48-43, 13-19. Zwart raakt verstrikt in wits doelgerichte strategie met positionele en combinatieve elementen. 14-20 geeft nog de beste garanties op redelijk ongeschonden lijfsbehoud. Verloop: 44. 43-39, 18-22? De beslissende fout. Na 26-31 45. 27-21, 17x26 46. 36x27, 14-20 47. 33-28, 20-24 enz. kan zwart nog steeds probleemloos ontsnappen. Partij: 45. 27x18, 23x12 46. 36-31!, 16x28 47. 33x22, 17x28 48. 39-33! 28x30 49. 33x2 en wit won (2-0).

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11245109123.png[/img]

Het mooiste fragment uit het toernooi komt alleen m.i. op naam van de Duitser Igor Tschartoriiski, die met een kraakheldere manoeuvre van Mark Sanders uit Wageningen wist te winnen. Zie diagram 3.
Wit (I. Tschartoriiski): 26, 29, 30, 31, 33 t/m 36, 38, 40, 43, 45, 47, 49. Zwart (M. Sanders): 4, 6, 8, 10 t/m 13, 15 t/m 18, 20, 23, 25.
Na zwarts laatste 31…, 9-13 volgde 32. 33-28! 23x32 33. 38x27 en wit staat eensklaps gewonnen. Een dergelijke manoeuvre is geloof ik een keer eerder uitgevoerd in een oude partij van Alexander Dybman, maar het idee blijft super. Zwart kan wegens lichte combinaties op geen enkele wijze zijn positie meer aanvullen. Zowel 17-21 (veld 12 gaat open met als consequentie 29-24!) als 20-24 (30x19 en veld 13 gaat open, waardoor 27-21 mogelijk wordt) zijn verhinderd. Verloop: 33…, 4-9 34. 47-42, 10-14 35. 49-44, 20-24 (wat anders?) 36. 30x10, 15x4 37. 42- 38 en de schijfwinst bleek beslissend (2-0).

[img]http://fmjd.org/dias2/save/11245110756.png[/img]

In het laatste fragment wist de voormalige Oost-Europese dammer oud-wereldkampioen Alexander Schwarzman ook op afstand te houden. Zie cijferstand.
Wit (I. Tschartoriiski): 24, 25, 27, 30, 32, 35, 36, 37, 42.
Zwart (A. Schwarzman): 3, 11, 13, 15 t/m 19, 26.

Verloop: 1. 25-20! De meest concrete speelwijze om nadeel te voorkomen. 19-23 (na 3-9, 2. 32-28 bereikt zwart ook niets) 2. 20-14, 26-31 3. 37x26, 13-19 4. 24x22, 17x48 5. 14-10, 15x4 6. 36-31, 48x25 en 7. 35-30, 25x21 8. 26x6 met remise. Volgende week aandacht voor de meest opmerkelijke fragmenten uit het 2e Hiltex Zeeland Open dat vandaag in Goes (Sportpunt Zeeland) zijn finale beleeft. Komt dat zien.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 08:06

Provinciale Zeeuwse Courant, 20 augustus 2005

Schiedammer eerste Nederlandse dammer in eindstrijd sinds Thijssen in 2002
Heusdens in finale Zeeland Open

van onze sportredactie

GOES - Voor het eerst sinds 2002 zit er weer een Nederlander in de finale van het Hiltex Zeeland Damtoernooi. Drie jaar geleden was het Kees Thijssen, nu is het de beurt aan Ron Heusdens uit Schiedam. Zijn tegenstander in Sportpunt Zeeland is vandaag de pas negentienjarige Let Roberts Misans.

<center>Image
Ron W. Heusdens</center>

Van de twee finalisten had Misans het gisteren het gemakkelijkst. Zijn tegenstander Jean- Marc Ndjofang had na zijn twee nederlagen van donderdag geen inspiratie meer om voluit te gaan, terwijl Misans na een blik op de partij tussen zijn concurrent Mark Podolski en Mourodoullo Amrillaev concludeerde dat remise hoogstwaarschijnlijk voldoende was voor een finaleplaats. Misans en Ndjofang waren het snel eens over de uitslag, werkten voor de vorm de verplichte vijftig zetten af en reikten elkaar toen de hand.

Enkele uren later bleek de taxatie van de jeugdwereldkampioen juist: Podolski en Amrillaev kwamen na een niet al te boeiende partij remise overeen, zodat de eerste finalist bekend was. Podolski werd tweede in de groep, Amrillaev derde.

Maatje te groot

Bennie Provoost uit Aagtekerke werd zevende. Tegen Kees Thijssen hanteerde hij dezelfde strategie als in zijn winstpartij tegen Ndjofang, maar de Nederlandse kampioen bleek een maatje te groot voor de Zeeuwse kampioen. Vandaag speelt Provoost om de dertiende plaats tegen de Twent Marino Barkel.

Ron Heusdens, die met twee punten voorsprong aan de slotronde begon, moest gisteren hard werken voor zijn finaleplek. Martin Dolfing, die in theorie nog een kansje op groepswinst had, speelde sterk en veroverde in een klassieke partij een klein voordeel. Genoeg was het niet: de man uit Schiedam vond een afwikkeling die hem een gelijkspel opleverde. Dat Dolfing nog wel bonuspunten incasseerde, was voor de groepswinnaar van ondergeschikt belang. Achter Heusdens eindigde Alexander Schwarzman op de tweede plaats. De Rus won van Marino Barkel, maar hij moest daarna nog wel strijden tegen de Mongoliër Ganjargal, die Leopold Sekongo had verslagen. Schwarzman won de sneldambarrage en speelt vandaag tegen Podolski voor de derde prijs.

In de open groep doen twee Zeeuwen het voortreffelijk. Gisteren had Johnny de Leeuw uit Goes zijn tegenstander Gerbrand Hessing al in de opening in een houdgreep en hij gaf zijn voordeel niet meer uit handen. Middelburger Daaf Kasse had meer tijd nodig tegen Brion Koullen uit Limburg, maar na zo’n vijf uur spelen was de winst een feit. De Leeuw en Kasse delen de eerste plaats met de Rus Yuri Tchertok, die remiseerde met de jonge Pim Meurs. Vandaag speelt De Leeuw tegen Tchertok, Kasse neemt het op tegen Bert Zwart uit Huizen.

De finaleronde begint vandaag om half tien, de prijsuitreiking vindt om vier uur plaats.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 08:13

PZC, 20 augustus 2005

Ganjargal verrast zichzelf en de rest

door Eugène de Kok

GOES - Thuis in de Mongoolse hoofdstad Ulanbataar heeft hij geen vereniging, geen trainer en geen damprogramma’s op zijn computer. Toch speelt Galanbataar Ganjargal de sterren van de hemel tijdens het Hiltex Zeeland damtoernooi in Goes. De verrassend goed spelende Aziaat eindigde gisteren op plek drie in poule A.

<center>Image
Galanbataar Ganjargal tegen kampioen Ron Heusdens

Gisteren won Ganjargal in de zevende ronde van Leopold Sekongo. De Mongoliër kreeg de Ivoriaan, woonachtig in Roosendaal, in het eindspel met een dam op de knieën. Door zijn winst kwam Ganjargal op exact hetzelfde puntenaantal (9,01) als de Rus Alexander Schwarzmann. Via een barrage van vijf minuten vochten de twee dammers ’s middags om de tweede plaats in de poule, achter Ron Heusdens. Ganjargal moest zijn meerdere erkennen in de regerend Europees en oud-wereldkampioen. Schwarzmann bemachtigde een schijf voordeel in het eindspel en won via het bonussysteem bij remise. De 28-jarige Mongoliër speelt vandaag om de vijfde en zesde plaats tegen Mourodoullo Amrillaev uit Rusland.

Uitermate tevreden

Hoewel hij de blitzpartij van Schwarzmann verloor, toonde Ganjargal zich gisteren uitermate tevreden met zijn optreden. „Ik ben erg blij met mijn spel deze week“, antwoordde de sympathieke 28-jarige in het Russisich, dat werd vertaald door de Russich-Nederlandse damster Nina Hoekman. „Vooraf had ik dit absoluut niet verwacht. Eerder rond de tiende plek. In ieder geval veel lager.“

Door onder meer winstpartijen op Alexander Domchev en Marino Barkel verraste hij echter in de eerste plaats zichzelf. Ganjargal werd uitgenodigd voor het Hiltex-damtoernooi op basis van zijn winst in de Zwitserse groep vorig jaar. De Mongoliër was toen via de Mongoolse dambond, die contact had gezocht met de Nederlandse dambond, in Goes gekomen nadat hij eerder al toernooien in Nijmegen en Brunssum had gespeeld.

<center>Image</center>
<center>Image
Galanbataar Ganjargal, winnaar Open groep 2004
op het podium tussen de Litouwer Kudriavcev en Flaubert Ndonzi
</center>

Ganjargal woont in Ulanbataar, de hoofdstad van het uitgestrekte land tussen Rusland en China, dat even groot is als Alaska en slechts 2,7 miljoen inwoners telt. „Ik werk in Ulanbataar op een elektriciteitscentrale en probeer zo veel mogelijk te dammen. Ik heb geen trainer meer. Rond mijn zestiende is hij overleden. Er zijn geen verenigingen in Mongolië, wel veel competities en toernooien. Meestal dammen we ergens thuis, zo heb ik het ook geleerd. Nu oefen ik veel op mijn computer. Ik speel partijen na op internet en lees veel Russische damboeken. Damprogramma’s heb ik niet.“ De selfmade-dammer staat momenteel 125ste op de wereldranking en is de nummer drie van Mongolië. Het gat met de nummer één, Dul Erdenebileg, is echter nog erg groot.

<center>Image
Galanbataar Ganjargal
(foto Willem Mieras ©) </center>

Verandering

Erdenebileg staat op de 25ste plek van de wereldranglijst en heeft een veel hogere rating. Ganjargal hoopt daar snel verandering in te gaan brengen. „In september zijn de Mongoolse kampioenschappen. Dat toernooi hoop ik te winnen.“ Later in de maand spelen de twee dammers samen op het Europees kampioenschap voor teams in Riviera del Beigua, Italië.
Last edited by Hanco Elenbaas on Sat Aug 20, 2005 13:04, edited 2 times in total.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 08:59

http://www.walf.sn/sports/suite.php?rub=7&id_art=22045

Championnat national de jeu de dames : Der sacré à nouveau, 12 ans après

Face à un jeune talent pour la dernière ronde d'hier, il a mis à profit son expérience. Après son dernier titre remporté en 1987, le Grand maître international a ajouté une nouvelle ligne à son palmarès.

<center>Image
Abdoulaye Der </center>

Abdoulaye Der est redevenu champion du Sénégal de jeu de dames hier. Avec 18 points au compteur, au sortir d'une victoire à la pendule devant Aliou Dia (8e, 14pts), le Grand maître international (Gmi) se retrouve sur le podium, douze ans après avoir été sacré ex-quo avec le Gmi Macodou Ndiaye.
Le sacre de Der s'est dessiné depuis la 11e ronde, après son succés sur Pape Malick Diop (10e - 12pts, vainqueur du trophée du fair play). Mais il a fallu aller jusqu'au terme pour confirmer, dans un tournoi d'un niveau technique fort acceptable, avec des damistes qui ont, dix-huit jours durant, souffert de la fatigue, du stress et de la peur de perdre. «C'est une victoire que je dédie à mon maître Boy Nar, qui a guidé mes premiers pas et m'a appris beaucoup de choses dans le jeu de dames, à ma famille, à mes supporters et à mon club Jambar». Tels ont les permiers mots du champion du Sénégal 2005.

A propos de sa victoire sur Aliou Dia, alors qu'il était au coude à coude avec Gaoussou Sidibé à l'entame de cette dernière ronde d'hier, il révèle «Avant la rencontre, je lui ai demandé de jouer sa chance, puisqu'il est jeune, talentueux et pouvait aller représenter le Sénégal comme n'importe quel joueur. C'est en ces termes que nous nous sommes engagés à jouer très franchement notre partie. Je l'ai piégé sur une combinaison qu'il avait mal évaluée. Je devais y perdre un pion, qui au finish devait s'avérer gagnant. Et une position favorable allait me permettre de gagner à la pendule. Ça fait partie des astuces des damistes».

Des soupçons d'arrangement avec Aliou Dia pesaient sur cette partie. Il n'en est rien rétorquera ce dernier. Tous les joueurs ont donné le meilleur d'eux-mêmes, en pensant à une place dans la séléction nationale en partance pour la Coupe du monde en Italie et au Championnat du monde individuel qui aura lieu en Hollande.

Les satisfactions de ce tournoi viennent des jeunes. Avec Mor Seck de Dakar, vice-champion du Sénégal 2005, qui gagne en même temps le titre Maître International que lui a décérné le représentant de la Fédération mondiale Ndongo Fall. Avec aussi Modou Seck «Gaîndé», qui vient en 4e position avec, derrière le Kaolackois Gaoussou Sidibé, 3e.

La révélation du tournoi national reste le jeune Rufisquois Ibrahima Gaye, qui pointe à la 5e place. Surtout qu'il a tenu tête à tous les Gmi et Mi. Les représentants de Saint-Louis, avec Demba Coly Thiam (6e) et Pape malick Diop (10e), ont joué à fond leur chance. Surtout que Demba coly est le seul à avoir battu, durant ce tournoi, le nouveau champion du Sénégal. A confondre aussi dans ces éloges, Mame Birame Sèye (7e), auteur d'un tournoi propre. La déception est venue du Gmi Habib Kane «Moustique» qui se classe 9e avec 13pts. Quant au champion sortant, Abdoulaye Gaye (11e-10pts), il a terminé en beauté en gagnant devant Mame Birame.

Le ministre des Sports, qui a remis son trophée à Der, a annoncé d'importantes mesures pour le développement à la base du jeu de dames. Aussi bien pour les femmes que pour les jeunes. La mise à la disposition de la Fédération d'une enveloppe d'un million de francs servira aussi à aider les ligues régionales.

Babacar Noël Ndoye

Damsaurus

Post by Damsaurus » Sat Aug 20, 2005 19:43

ehhh, leuk dit soort posts, maar het gros, waaronder ik, kan geen Frans.
Is er geen vertaalgenerator ergens die een beetje fatsoenlijk werkt?
Hanco Elenbaas wrote:http://www.walf.sn/sports/suite.php?rub=7&id_art=22045

Championnat national de jeu de dames : Der sacré à nouveau, 12 ans après

Face à un jeune talent pour la dernière ronde d'hier, il a mis à profit son expérience. Après son dernier titre remporté en 1987, le Grand maître international a ajouté une nouvelle ligne à son palmarès.

<center>Image
Abdoulaye Der </center>

Abdoulaye Der est redevenu champion du Sénégal de jeu de dames hier. Avec 18 points au compteur, au sortir d'une victoire à la pendule devant Aliou Dia (8e, 14pts), le Grand maître international (Gmi) se retrouve sur le podium, douze ans après avoir été sacré ex-quo avec le Gmi Macodou Ndiaye.
Le sacre de Der s'est dessiné depuis la 11e ronde, après son succés sur Pape Malick Diop (10e - 12pts, vainqueur du trophée du fair play). Mais il a fallu aller jusqu'au terme pour confirmer, dans un tournoi d'un niveau technique fort acceptable, avec des damistes qui ont, dix-huit jours durant, souffert de la fatigue, du stress et de la peur de perdre. «C'est une victoire que je dédie à mon maître Boy Nar, qui a guidé mes premiers pas et m'a appris beaucoup de choses dans le jeu de dames, à ma famille, à mes supporters et à mon club Jambar». Tels ont les permiers mots du champion du Sénégal 2005.

A propos de sa victoire sur Aliou Dia, alors qu'il était au coude à coude avec Gaoussou Sidibé à l'entame de cette dernière ronde d'hier, il révèle «Avant la rencontre, je lui ai demandé de jouer sa chance, puisqu'il est jeune, talentueux et pouvait aller représenter le Sénégal comme n'importe quel joueur. C'est en ces termes que nous nous sommes engagés à jouer très franchement notre partie. Je l'ai piégé sur une combinaison qu'il avait mal évaluée. Je devais y perdre un pion, qui au finish devait s'avérer gagnant. Et une position favorable allait me permettre de gagner à la pendule. Ça fait partie des astuces des damistes».

Des soupçons d'arrangement avec Aliou Dia pesaient sur cette partie. Il n'en est rien rétorquera ce dernier. Tous les joueurs ont donné le meilleur d'eux-mêmes, en pensant à une place dans la séléction nationale en partance pour la Coupe du monde en Italie et au Championnat du monde individuel qui aura lieu en Hollande.

Les satisfactions de ce tournoi viennent des jeunes. Avec Mor Seck de Dakar, vice-champion du Sénégal 2005, qui gagne en même temps le titre Maître International que lui a décérné le représentant de la Fédération mondiale Ndongo Fall. Avec aussi Modou Seck «Gaîndé», qui vient en 4e position avec, derrière le Kaolackois Gaoussou Sidibé, 3e.

La révélation du tournoi national reste le jeune Rufisquois Ibrahima Gaye, qui pointe à la 5e place. Surtout qu'il a tenu tête à tous les Gmi et Mi. Les représentants de Saint-Louis, avec Demba Coly Thiam (6e) et Pape malick Diop (10e), ont joué à fond leur chance. Surtout que Demba coly est le seul à avoir battu, durant ce tournoi, le nouveau champion du Sénégal. A confondre aussi dans ces éloges, Mame Birame Sèye (7e), auteur d'un tournoi propre. La déception est venue du Gmi Habib Kane «Moustique» qui se classe 9e avec 13pts. Quant au champion sortant, Abdoulaye Gaye (11e-10pts), il a terminé en beauté en gagnant devant Mame Birame.

Le ministre des Sports, qui a remis son trophée à Der, a annoncé d'importantes mesures pour le développement à la base du jeu de dames. Aussi bien pour les femmes que pour les jeunes. La mise à la disposition de la Fédération d'une enveloppe d'un million de francs servira aussi à aider les ligues régionales.

Babacar Noël Ndoye

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sat Aug 20, 2005 23:41

Damsaurus wrote:ehhh, leuk dit soort posts, maar het gros, waaronder ik, kan geen Frans.
Is er geen vertaalgenerator ergens die een beetje fatsoenlijk werkt?
Je kunt Babelfish proberen. Van Russisch naar Engels is het behoorlijk goed. Van Frans naar Nederlands vind ik het matig, gebruik ik het ook nauwelijks, maar probeer het zelf: http://babelfish.altavista.com/tr
Die stukjes van Malick Niang en Babacar Noël Ndoye zijn interessant genoeg. Nog nooit is zoveel informatie losgekomen over het kampioenschap van Senegal. En Malick Niang laat zich niet censureren!

Post Reply