HET BESTE DAMBOEK

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Mon Aug 15, 2005 23:06

Hanco Elenbaas wrote:De cataloguswaarde van het ADG Jubileumboek is vandaag gestegen naar 7 euro:

16/08/2005 164/14 Euro 7.00 <069>

Strooper/Everloo: 50 jaar Amersfoorts Dam Genootschap 1955-2005. (Amersfoort 2005 p.96)

Image

http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491
Het was één van mijn impulsiefste én verstandigste beslissingen om mee te doen aan die café damdrive. Welk een rijkdom hou je er aan over.

Over rijkdom gesproken, ik ga jullie nog een verhaaltje vertellen over Rima.
In de trein naar Amersfoort las ik een boekje van Deepak Chopra, Vuur in het hart. Daarin wordt een jonge Deepak onderricht door een wijze magiër, genaamd... Baba (toen ik die naam zag, vond ik dat ik het boekje kopen moest... ). Baba noemde een aantal eigenschappen op van mensen, die Bab heel aantrekkelijk vindt.
Eén van die eigenschappen was eerst aan de medemens denken en dan aan jezelf. Een zeldzame eigenschap, bij vrouwen nog wel eens aanwezig...
We liepen met ons team naar het volgende café toen Rima plots tegen me zei: "Tjalling, waar is jouw tas gebleven?" Inderdaad bungelde mijn gele tas niet om mijn schouder. Ik ging naar de vorige kroeg, waar de tas niet bleek te zijn. Ik liep terug naar mijn teammates en zag dat Rima van een ander terras, waar wij hadden gedamd en geluncht, met de gele tas aan kwam zetten.
En nu komt het hele fraaie: Rima liep dus met de tas op mij af toen ze geroepen werd door een ober.
"Weet u misschien ook van wie dit vest is?" vroeg de kelner.
Rima had meteen haar eigen vest ook weer terug.......
Heaven is no location, but a state of mind

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 15, 2005 23:52

Image

Het beste damboek van Herman van Westerloo, nu voor Euro 2,25 bij eBay: http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... 6972840914

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Tue Aug 16, 2005 09:47

Image

Ook het nog moeilijk te pakken te krijgen eindspelboek Strategie der honderd velden uit 1966 van Johann Friedrich Moser ligt op de veiling van Marktplaats, te koop aangeboden door een zekere Henk uit Eerbeek.
Wie er meer dan 10 euro + 2,25 verzendkosten voor over heeft, mag het zeggen op
http://www.marktplaats.nl/index.php3?g= ... t&ID=53546

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Wed Aug 17, 2005 23:54

De cataloguswaarde van het ADG Jubileumboek is vandaag gestegen naar 7 euro:

16/08/2005 164/14 Euro 7.00 <069>

Strooper/Everloo: 50 jaar Amersfoorts Dam Genootschap 1955-2005. (Amersfoort 2005 p.96)

Image

http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491
9 Euro intussen: http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 21, 2005 09:35

ADG kan Ton Sijbrands zo weer terugkopen als het jubileumboek van Cees Strooper en Marcel Everloo op de markt wordt gebracht. De laatste 'cataloguswaarde' bij Piet Lauwen is 14 €: http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491

Koops

Post by Koops » Sun Aug 21, 2005 10:28

Hanco Elenbaas wrote:ADG kan Ton Sijbrands zo weer terugkopen als het jubileumboek van Cees Strooper en Marcel Everloo op de markt wordt gebracht. De laatste 'cataloguswaarde' bij Piet Lauwen is 14 €: http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491
Zo werkt dat natuurlijk niet. De huidige hoge prijs is het gevolg van het te kleine aanbod.
De inflatie van boeken is overigens enorm sinds Lauwen die veiling is begonnen. Waar twintig veilingen geleden sommige bieders zich nog doodvochten om een bepaalde titel daar zijn ze nu al voorzien en bieden ze niet meer mee.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Sun Aug 21, 2005 22:41

Koops wrote:
Hanco Elenbaas wrote:ADG kan Ton Sijbrands zo weer terugkopen als het jubileumboek van Cees Strooper en Marcel Everloo op de markt wordt gebracht. De laatste 'cataloguswaarde' bij Piet Lauwen is 14 €: http://www.sport-vrijetijd.info/index.php?id=18491
Zo werkt dat natuurlijk niet. De huidige hoge prijs is het gevolg van het te kleine aanbod.
De inflatie van boeken is overigens enorm sinds Lauwen die veiling is begonnen. Waar twintig veilingen geleden sommige bieders zich nog doodvochten om een bepaalde titel daar zijn ze nu al voorzien en bieden ze niet meer mee.
Het grapje over de cataloguswaarde is van Piet Lauwen.
Dankzij het ruime aanbod op de veilingen van de familie Lauwen is de hebzucht onder de verzamelaars gelukkig een beetje tot bedaren gebracht. Het is mooi dat door die veilingen moeilijk verkrijgbare damboeken weer prettiger prijzen hebben gekregen. Daardoor zijn die dam- en schaakboeken nu ook toegankelijk voor lezers en liefhebbers en niet meer alleen objecten van hebzucht voor verzamelaars.

Koops

Post by Koops » Mon Aug 22, 2005 13:02

Hanco Elenbaas wrote: Dankzij het ruime aanbod op de veilingen van de familie Lauwen is de hebzucht onder de verzamelaars gelukkig een beetje tot bedaren gebracht. Het is mooi dat door die veilingen moeilijk verkrijgbare damboeken weer prettiger prijzen hebben gekregen. Daardoor zijn die dam- en schaakboeken nu ook toegankelijk voor lezers en liefhebbers en niet meer alleen objecten van hebzucht voor verzamelaars.
Wat is het verschil tussen een liefhebber en een verzamelaar? Ik lees overigens min of meer overigens al mijn boeken voordat ik ze aan mijn verzameling toevoeg. Dat stel ik me bij andere verzamelaars ook altijd voor.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 13:31

Koops wrote: Wat is het verschil tussen een liefhebber en een verzamelaar? Ik lees overigens min of meer overigens al mijn boeken voordat ik ze aan mijn verzameling toevoeg. Dat stel ik me bij andere verzamelaars ook altijd voor.
Je geeft het antwoord zelf al. Doordat jij die boeken ook nog leest ben je een liefhebber. Er zijn helaas genoeg verzamelaars die die boeken niet lezen, maar ze slechts willen hebben, liefst alle verschillende edities.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Mon Aug 22, 2005 14:27

Hanco Elenbaas wrote:
Koops wrote: Wat is het verschil tussen een liefhebber en een verzamelaar? Ik lees overigens min of meer overigens al mijn boeken voordat ik ze aan mijn verzameling toevoeg. Dat stel ik me bij andere verzamelaars ook altijd voor.
Je geeft het antwoord zelf al. Doordat jij die boeken ook nog leest ben je een liefhebber. Er zijn helaas genoeg verzamelaars die die boeken niet lezen, maar ze slechts willen hebben, liefst alle verschillende edities.
Maar zo helaas is dat niet. Die verzamelaars zorgen er immers voor dat er voor iedere publicatie een basis-afzet is waardoor het überhaupt nog mogelijk is om nog wat op de markt te brengen.

Vroeger had je nog veel meer fanatieke verzamelaars, onder wie bijvoorbeeld Philip de Schaap, Jan Scheijen en A. v.d. Elzen. De jeugd van tegenwoordig verzamelt niet meer.

Koops

Post by Koops » Mon Aug 22, 2005 14:39

Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote:
Maar zo helaas is dat niet. Die verzamelaars zorgen er immers voor dat er voor iedere publicatie een basis-afzet is waardoor het überhaupt nog mogelijk is om nog wat op de markt te brengen.

Vroeger had je nog veel meer fanatieke verzamelaars, onder wie bijvoorbeeld Philip de Schaap, Jan Scheijen en A. v.d. Elzen. De jeugd van tegenwoordig verzamelt niet meer.
Shit, ben ik toch al te oud...

En hoezo verzamelt v.d. Elzen tegenwoordig niet meer?

Overigens heeft iemand mij ooit eens verteld (proberen wijs te maken?) dat je van elke dampublicatie, hoe slecht ook, minimaal 150 stuks kunt verkopen. Zo veel verzamelaars zouden er dus ook ongeveer moeten zijn. Ik denk echter dat het er minder zijn. Hoeveel er een verzameling hebben die echt interessant is, door de grootte of de inhoud, weet ik niet. Maar ik denk een mannetje of tien.

Het zou een mooi artikel zijn voor in Het Damspel.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 19:51

Koops wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Hanco Elenbaas wrote: Je geeft het antwoord zelf al. Doordat jij die boeken ook nog leest ben je een liefhebber. Er zijn helaas genoeg verzamelaars die die boeken niet lezen, maar ze slechts willen hebben, liefst alle verschillende edities.

Shit, ben ik toch al te oud...

En hoezo verzamelt v.d. Elzen tegenwoordig niet meer?

Overigens heeft iemand mij ooit eens verteld (proberen wijs te maken?) dat je van elke dampublicatie, hoe slecht ook, minimaal 150 stuks kunt verkopen. Zo veel verzamelaars zouden er dus ook ongeveer moeten zijn. Ik denk echter dat het er minder zijn. Hoeveel er een verzameling hebben die echt interessant is, door de grootte of de inhoud, weet ik niet. Maar ik denk een mannetje of tien.

Het zou een mooi artikel zijn voor in Het Damspel.
Eric heeft gelijk over die basis-afzet door verzamelaars! Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan.

Bij Arie van der Stoep kocht ik vorig jaar de laatste Jules Bourquin. Als ik het me goed herinner was de oplaag 130 en had het zeven jaar geduurd voordat Arie alles verkocht had.

Van mij mag het een artikelenreeks worden in Het Damspel, over die verzamelaars en vooral over alle oude meesterwerken die ze bezitten. Vandaag zag ik voor het eerst Comment je suis devenu champion du monde de jeu de dames van Pierre Ghestem. Dat boek alleen al verdient een artikel van minstens vier pagina's in Het Damspel.

Weet iemand nog ergens Verhandeling over het damspel van Van Em(b)den uit 1785 te koop? Ik ken iemand die ± 400 euro over heeft voor een gaaf exemplaar.

Koops

Post by Koops » Mon Aug 22, 2005 23:01

Hanco Elenbaas wrote:
Eric heeft gelijk over die basis-afzet door verzamelaars! Daar had ik nog niet zo bij stilgestaan.

Bij Arie van der Stoep kocht ik vorig jaar de laatste Jules Bourquin. Als ik het me goed herinner was de oplaag 130 en had het zeven jaar geduurd voordat Arie alles verkocht had.

Van mij mag het een artikelenreeks worden in Het Damspel, over die verzamelaars en vooral over alle oude meesterwerken die ze bezitten. Vandaag zag ik voor het eerst Comment je suis devenu champion du monde de jeu de dames van Pierre Ghestem. Dat boek alleen al verdient een artikel van minstens vier pagina's in Het Damspel.

Weet iemand nog ergens Verhandeling over het damspel van Van Em(b)den uit 1785 te koop? Ik ken iemand die ± 400 euro over heeft voor een gaaf exemplaar.
De publiciteit die Van der Stoep opzoekt is minimaal, dat scheelt nogal. Je moet wel de toernooitjes opzoeken en het product naar de mensen toe brengen. Anders duurt het inderdaad heel lang.

Als er iemand is die de eerste druk van Verhandeling verkoopt voor ± 400 euro dan kom ik hem persoonlijk op zijn muil slaan.

Dat boek van Ghestem zou ik ook nog graag eens opsluiten in mijn eigen verzameling. Maar geen ± 400 euro hoor.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Mon Aug 22, 2005 23:53

Koops wrote:
Als er iemand is die de eerste druk van Verhandeling verkoopt voor ± 400 euro dan kom ik hem persoonlijk op zijn muil slaan.
Waarom, is 400 euro te weinig of juist teveel?
Piet Lauwen vroeg er omstreeks 1993 1000 gulden voor, maar hij wou toen ook 185 voor Het Eindspel van Moser en dat doet tegenwoordig in gave staat tussen de 50 en 70 €.
Ghestem's boek moest bij Piet Lauwen in 1993 120 gulden opbrengen.

Koops

Post by Koops » Tue Aug 23, 2005 11:54

Hanco Elenbaas wrote:
Koops wrote:
Waarom, is 400 euro te weinig of juist teveel?
Piet Lauwen vroeg er omstreeks 1993 1000 gulden voor, maar hij wou toen ook 185 voor Het Eindspel van Moser en dat doet tegenwoordig in gave staat tussen de 50 en 70 €.
Ghestem's boek moest bij Piet Lauwen in 1993 120 gulden opbrengen.
Te weinig natuurlijk.
Dat Het Eindspel aan inflatie onderhevig is snap ik. Daar zijn er in principe nog genoeg van, in ieder geval meer dan benodigd voor de huidige vraag. Maar een veel zeldzamer boek als dat van Van Emden kan natuurlijk nooit slechts 400 euro waard zijn.

Post Reply