WK 2005 te Amsterdam

Post Reply
Kosmos
Real name: Tj. Goedemoed

Post by Kosmos » Fri Aug 12, 2005 17:57

Arme Ton. Wat wordt hem toch een onrecht aangedaan!
Tsjizjow, Georgiev en Valneris moeten zich natuurlijk kwalificeren en zeuren niet.
Maar zoiets kun je een god toch niet aandoen.
Die zet je toch meteen in de finale?
Ton heeft toch meer rechten dan anderen?
Schandalig hoe Ton wordt benadeeld!
Heaven is no location, but a state of mind

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Fri Aug 12, 2005 19:28

MenO wrote:
Klareveld wrote:Mijn favorieten voor de finale:

A) Baljakin, Samb, Schwarzman.

B) Tsjizjov, Thijssen, Ndjofang

C) Bassirou Bâ, Georgiev, Gérard Jansen.

D) Valneris, Podolski, Getmanski
Ik zie Ndonzi verder komen dan Samb... de man is in bloedvorm
Van hoeveel GMI's/MI's heeft Ndonzi de laatste tijd dan weten te winnen? Dat is waar het in dit toernooi om draait. Ndonzi heeft dit jaar laten zien dat hij een topper is als het gaat om het winnen van aanzienlijk mindere spelers. Die doen er aan dit WK nauwelijks mee. Vandaar dat ik denk dat Ndonzi dit WK niet zo heel hoog gaat eindigen. Wel denk ik dat hij hoger gaat eindigen dan Samb, omdat Samb ook een speler is waarvoor naar mijn mening het onderstaande geldt. Favorieten voor de titel zijn naar mijn mening Podolski, Georgiev, Valneris en eventueel Schwarzman, Tsjizjow. Dat zijn namelijk allemaal spelers die wel van toppers weten te winnen (dat geldt met name voor de eerste drie).

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Fri Aug 12, 2005 20:10

Jochem Zweerink wrote:Favorieten voor de titel zijn naar mijn mening Podolski, Georgiev, Valneris en eventueel Schwarzman, Tsjizjow. Dat zijn namelijk allemaal spelers die wel van toppers weten te winnen (dat geldt met name voor de eerste drie).
Mmm... Tsjizjow en Schwarzman kunnen zeker van toppers winnen. Georgiev ook. Valneris toch in een wat mindere mate. Maar waar haal je in dit opzicht Podolski vandaan?

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Fri Aug 12, 2005 21:22

Eric van Dusseldorp wrote:
Jochem Zweerink wrote:Favorieten voor de titel zijn naar mijn mening Podolski, Georgiev, Valneris en eventueel Schwarzman, Tsjizjow. Dat zijn namelijk allemaal spelers die wel van toppers weten te winnen (dat geldt met name voor de eerste drie).
Mmm... Tsjizjow en Schwarzman kunnen zeker van toppers winnen. Georgiev ook. Valneris toch in een wat mindere mate. Maar waar haal je in dit opzicht Podolski vandaan?
Het zonetoernooi wellicht? o.a. Milsjin verslagen.

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Aug 12, 2005 23:04

Jochem Zweerink wrote:
MenO wrote: Ik zie Ndonzi verder komen dan Samb... de man is in bloedvorm
Van hoeveel GMI's/MI's heeft Ndonzi de laatste tijd dan weten te winnen? Dat is waar het in dit toernooi om draait. Ndonzi heeft dit jaar laten zien dat hij een topper is als het gaat om het winnen van aanzienlijk mindere spelers. Die doen er aan dit WK nauwelijks mee. Vandaar dat ik denk dat Ndonzi dit WK niet zo heel hoog gaat eindigen. Wel denk ik dat hij hoger gaat eindigen dan Samb, omdat Samb ook een speler is waarvoor naar mijn mening het onderstaande geldt. Favorieten voor de titel zijn naar mijn mening Podolski, Georgiev, Valneris en eventueel Schwarzman, Tsjizjow. Dat zijn namelijk allemaal spelers die wel van toppers weten te winnen (dat geldt met name voor de eerste drie).
Dit WK is in feite het 9de Bijlmertoernooi. Kijk eens goed naar de resultaten van Ndiaga Samb in de 8 Bijlmertoernooien. Samb heeft zeker tien jaar in de Bijlmer gewoond en hij kent er bijna iedereen, zeker de mooie vrouwen. Samb speelt een thuiswedstrijd, waarin hij van iedereen kan winnen, zoals hij de afgelopen 8 Bijlmertoernooien heeft bewezen. Niet voor niets is Ndiaga de enige die kort geleden binnen een jaar twee keer van Georgiev heeft gewonnen.
In 2003 had Samb een heel slecht Bijlmertoernooi, omdat hij met een jetlag en heimwee uit Curaçao terugkwam.
Kees Thijssen doet het meestal ook zeer goed in de Bijlmer. Het is te hopen dat Kees Thijssen of Ndiaga Samb de Russen opnieuw achter zich weten te houden. Ron Heusdens of Rob Clerc of Mark Podolski wereldkampioen zou ook een verademing zijn.

Eindstanden Grootmeestergroep van de 8 Bijlmertoernooien:

1-1997 (16-25 november)
1.Schwarzman 16; 2.Thijssen 14; 3.Mogiljanski 12; 4.Hans Jansen 11; 5.Burleson 10; 6.M. Durdiev 9; 7.Bassirou Bâ 8; 8.Alias 5; 9.Sakidin 4; 10.Dumfries 1

2-1998 (17-25 oktober)
1.Schwarzman 15; 2.Tsjizjov 12; 3/4.Gantwarg en Hans Jansen 11; 5.Koeperman 10; 6.Ribakov 9; 7.Thijssen 7; 8.Samb 6; 9.Aka Kpangni 5; 10.Sakidin 4

3-1999 (22-29 augustus)
1.Thijssen 13; 2.Samb 12; 3.Schwarzman en Hans Jansen 11; 5.Bassirou Bâ 10; 6.Hein Meijer en Sjtsjogoljev 9; 8.Koeperman 7; 9.Chmiel 5; 10.Sakidin 3

4-2000 (13-19 augustus)
1.Samb 13; 2.Schwarzman, Valneris en Baljakin 11; 5.Hans Jansen 9; 6.Thijssen en Petryla 8; 8.Hein Meijer 7; 9.Hoogteijling en M.Durdiev 6

5-2001 (21-28 oktober 2001)
1.Thijssen 12; 2.Samb 11; 3.Hein Meijer 11; 4.Tsjizjov 11; 5.Valneris 9; 6.Boezjinski 8; 7.Kalmakov 8; 8.Hoogteijling 8; 9.Ndjofang 7; 10.Oudshoorn 5

6-2002 (13-20 oktober)
1.Tsjizjov 15; 2.Valneris 13; 3.Samb en Thijssen 12; 5.Hans Jansen en Ndjofang 9; 7.Kandaoerov 7; 8.Elenbaas 6; 9.Tansikkoezjina 4; 10.Sakidin 3

7-2003 (12-19 oktober)
1.Tsjizjov 13; 2.Sijbrands 12; 3.Van den Akker 10; 4.Thijssen, Hans Jansen en Wirni 10; 7.Ndjofang 9; 8.Van Ballegooijen en Goloebjewa 6; 10.Samb 4

8-2004 (17-23 oktober)
1.Samb 12; 2.Valneris 12; 3.Thijssen 10; 4.Schwarzman 10; 5.Wirni 10; 6.Bassirou Bâ 9; 7.Goloebjewa 8; 8.Van den Akker 8; 9.Hans Jansen 7; 10.Petryla 4

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Fri Aug 12, 2005 23:25

In de finaleronde staan straks 11 super-gmi's en Podolski. Dat worden dus heel veel remises. Degene die twee partijen wint is bijna kampioen, maar met een kom je ook al een heel eind. De kans is groot dat de plusjes en minnetjes de beslissing brengen en dus is Tsjizjov de grootste kanshebber.
Why does it happen? Because it happens. - Neil Peart

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Aug 13, 2005 00:05

Eric Sanders wrote:In de finaleronde staan straks 11 super-gmi's en Podolski. Dat worden dus heel veel remises. Degene die twee partijen wint is bijna kampioen, maar met een kom je ook al een heel eind. De kans is groot dat de plusjes en minnetjes de beslissing brengen en dus is Tsjizjov de grootste kanshebber.
Nee, ik denk van niet.
De kampioen zal +4 scoren.

Jan Pieter
Real name: Jan Pieter Drost

Post by Jan Pieter » Sat Aug 13, 2005 04:49

Kosmos wrote:Arme Ton. Wat wordt hem toch een onrecht aangedaan!
Tsjizjow, Georgiev en Valneris moeten zich natuurlijk kwalificeren en zeuren niet.
Als ik het via-via goed begrepen heb, vond Ton dat ook andere toppers - de eerste 6 van het laatste wk - rechtstreeks in de finalegroep geplaatst zouden moeten worden. Hij vraagt dus niet om een uitzonderingspositie voor zichzelf.

Wel wordt weer eens duidelijk dat Sijbrands moeite heeft met de harde wetten van de sportwereld. Op het WK voetbal kan de wereldkampioen er in de groepsfase uitvliegen, maar in de damwereld vindt Sijbrands dat onaanvaardbaar.

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 13, 2005 11:23

Kosmos wrote:
Eric Sanders wrote:In de finaleronde staan straks 11 super-gmi's en Podolski. Dat worden dus heel veel remises. Degene die twee partijen wint is bijna kampioen, maar met een kom je ook al een heel eind. De kans is groot dat de plusjes en minnetjes de beslissing brengen en dus is Tsjizjov de grootste kanshebber.
Nee, ik denk van niet.
De kampioen zal +4 scoren.
We kunnen ons allen lekker uitleven met de toto die de organisatie heeft bedacht. Het idee, dat vorig jaar door mij is geïntroduceerd, is kennelijk in goede aarde gevallen. Gokken op damuitslagen geeft toch een extra dimensie aan een toernooi.
Ik ga ook eens proberen een prijsje te winnen!

Eric van Dusseldorp

Post by Eric van Dusseldorp » Sat Aug 13, 2005 11:35

Dit lijkt me een juiste analyse. Ik zou er wel aan willen toevoegen, dat eerst het aantal overwinningen telt. Vanwege deze drempel kun je een plusremise dus niet als bijv. 1,01-0,99 noteren. Stel dat Georgiew 3 wint en 1 verliest en Tsjizjow 2 wint, dan heeft de laatste niets aan de batterij plusjes die hij heeft opgebouwd.
Maar de kans dat een 'Delfts eindspelletje' het WK beslist, acht ik 30-40% of misschien wel meer. Ik ben benieuwd.

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Sat Aug 13, 2005 14:23

Dit lijkt me een juiste analyse. Ik zou er wel aan willen toevoegen, dat eerst het aantal overwinningen telt. Vanwege deze drempel kun je een plusremise dus niet als bijv. 1,01-0,99 noteren. Stel dat Georgiew 3 wint en 1 verliest en Tsjizjow 2 wint, dan heeft de laatste niets aan de batterij plusjes die hij heeft opgebouwd.
Maar de kans dat een 'Delfts eindspelletje' het WK beslist, acht ik 30-40% of misschien wel meer. Ik ben benieuwd.
Wat je niet moet vergeten is dat na zo'n lang toernooi met een aantal dubbele ronden de vermoeidheid op een gegeven moment gaat meespelen. Daarom vermoed ik dat op zijn minst +3 nodig is om het toernooi te winnen. Belangrijk is ook dat er dit keer geen handenvol hangplaatsen worden vergeven, waardoor de onderste helft van de ranglijst op een gegeven moment geen enkele baat meer heeft bij remises.

Kosmos

Post by Kosmos » Sat Aug 13, 2005 15:32

Jan Pieter wrote:
Als ik het via-via goed begrepen heb, vond Ton dat ook andere toppers - de eerste 6 van het laatste wk - rechtstreeks in de finalegroep geplaatst zouden moeten worden. Hij vraagt dus niet om een uitzonderingspositie voor zichzelf.

Wel wordt weer eens duidelijk dat Sijbrands moeite heeft met de harde wetten van de sportwereld. Op het WK voetbal kan de wereldkampioen er in de groepsfase uitvliegen, maar in de damwereld vindt Sijbrands dat onaanvaardbaar.
Opvallend verschil is dat die andere 5 wel gewoon spelen.

Ratingrunner

Post by Ratingrunner » Sat Aug 13, 2005 15:56

Laster [img]images/smilies/icon_sad.gif[/img]

Jochem Zweerink

Post by Jochem Zweerink » Sat Aug 13, 2005 16:00

Bert Zwart wrote:
Het zonetoernooi wellicht? o.a. Milsjin verslagen.
Ja, zeker; daar won hij ook van Heusdens. En wat te denken van zijn overtuigende zege op Krajenbrink een paar weken geleden in Nijmegen?

GuidoB

Post by GuidoB » Sat Aug 13, 2005 16:31

Eric van Dusseldorp wrote:Ik zou er wel aan willen toevoegen, dat eerst het aantal overwinningen telt. Vanwege deze drempel kun je een plusremise dus niet als bijv. 1,01-0,99 noteren. Stel dat Georgiew 3 wint en 1 verliest en Tsjizjow 2 wint, dan heeft de laatste niets aan de batterij plusjes die hij heeft opgebouwd.
Je kunt een puntenoverwinning in dit toernooi prima als 1,01 - 0,99 noteren. Een overwinning kun je tellen als 2,1 - 0. Een asymmetrische vorm van spelen met de puntenoverwinning dus. Het lijkt een beetje op Delfts (5-0, 3-1 en 2-2), maar dit is minder asymmetrisch en de puntenoverwinning telt minder zwaar.

Post Reply