Guest wrote:
Zijn wij het wellicht over de volgende 2 problemen eens:
1. De bond wordt kleiner en kleiner
2. De aandacht voor de damsport in de buitenwereld is sterk verminderd de afgelopen jaren
Als we het hier over eens zouden zijn, wat zijn volgens jou de oorzaken van deze problemen?
Er is een meerderheid tegen overhaaste invoering van Delfts. Dat is echt iets anders dan dat een meerderheid vindt dat ons imago OK is en dat al die remises ook OK zijn! Maar goed. Gelukkig ken ik bosjes dammers die zich met mij zorgen maken over ons imago en over al de remise op de belangrijkste toernooien.
Hi Guest,
Volgens mij kan je probleem 1 en 2 niet zo krachtig aan elkaar verbinden als je wilt.
Als een kind dammen leuk vindt, dan gaat papa zijn bloedeigen kind toch niet zijn hobby afpakken omdat zijn kind een sport speelt met een negatief imago/remise imago?
Ik ben zelf papa en ik zou dat in ieder geval niet doen....
Dammen heeft een imago-probleem; de vele remises zijn daar een onderdeel van. Er zijn al wat ideeen opgeworpen om het imago te verbeteren; ik ben echter op dit gebied niet zo thuis.
Ik reageerde in eerste instantie op jou en Marcel omdat jullie zeiden dat de potentiele dammers afgeschrikt worden door het imago-probleem. Maar dat zie ik absoluut niet zo. Jeugddammers kennen het remiseprobleem niet. Johan Kraaijenbrink schreef in het nawoord van Strategiekompas 2 zoiets als: "Je moet ervoor zorgen dat dammers gepakt worden door het dammen. Dan laten ze niet zo snel meer los."
Ik zou me daarom nu liever even willen concentreren op het jeugddammen omdat hier zo ontzettend veel te halen valt.
Eerste vraag is: wie heeft hier een probleem? De KNDB of de clubs?
Mijn stelling is: de KNDB.
De clubs zien het allemaal wel gebeuren (op positieve uitzonderingen zoals bijv. Culemborg en Den Haag na).
"Ach ja, het ledental wordt wat kleiner. Het baart me wel zorgen hoor, maar ja, wat doe je eraan. Ach ja, de club bestaat binnenkort niet meer, dan gaan we wel bij de damclub 10 km verderop spelen."
Samenvattend: ik zie weinig engagement op clubniveau, weinig bereidheid om daadwerkelijk wat te doen aan de tanende situatie.
De KNDB moet hier hard optreden en zaken forceren. Meer druk zetten op de provinciale bonden en de clubs om te zorgen voor meer jeugdleden en jeugdkader. Bijv. verhoging van contributie/boetes als het aantal jeugdleden niet minstens .... % is van het totaal aantal leden. Financiële consequenties als er niet minstens .... leden zijn met een jeugdleidersdiploma. Bij werving van minimaal .... jeugdleden per jaar staat extra geld ter beschikking (dat weer wel besteed moet worden aan de jeugd).
Tegelijkertijd moet de KNDB zich dan wel faciliterend opstellen: eenvoudig mogelijk maken van het creëren van jeugdkader. Witte plekken op de kaart opsporen en zien of verenigingen de krachten kunnen bundelen, etc.
Uit dat schooldammen moet ook veel meer te halen zijn. Ik schrok me rot van de 12.000 schooldammers die Ebbo de Jong noemde in zijn interview in het bondsblad. Daar moet toch iets mee te doen zijn.......
Op het gebied van de jeugd zit de KNDB niet stil; die nieuwe folder DamZ wordt bejubeld; de KNDB-jeugdleidersopleidingen worden op de schop genomen; het is nu echter taak aan de clubs om daar wat mee te gaan doen; desnoods door middel van lichte dwang door de KNDB.
Stel dat je in het dalende ledenaantal inderdaad een kentering kan brengen en de damwereld treedt hiermee positief in het voetlicht, en weet zich ook naar buiten toe te verkopen als vooruitstrevende sportbond...... misschien is dat imagoprobleem dan ook meteen een stukje kleiner?