Voorstel Hanco Elenbaas

Discussies over damsport (in het Nederlands)
Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Wed Nov 19, 2003 23:40

Peter van Heun wrote:Anonimiteit behoort tot de mogelijkheden van dit forum. Daar zijn we het nu wel over eens. Het heeft geen zin dit meer aan de kaak te stellen.
Dat het mogelijk is, is duidelijk. Of het gewenst is, is een andere vraag. Daar blijken de meningen ongeveer gelijk verdeeld over:
http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=366

Dieter

Post by Dieter » Wed Nov 19, 2003 23:54

De damwereld (of beter gezegd: veel forumbezoekers) zijn het nog niet eens met mij eens dat ons imago een probleem is!! Veel forumbezoekers zijn het niet met mij eens dat de veelheid aan remises een probleem is!!

Heeft het zin om over oplossingen te praten als je het nog niet eens bent met het feit dat je problemen hebt????? NEE, Koops. Dat heeft geen zin.

Stap voor stap. Eerst met elkaar eens worden dat ons imago een probleem is, dat ons imago mede wordt gedreven door de veelheid aan remises etc.

.[/quote]

Mooi guest dat je nu na al die tijd tot de ontdekking bent gekomen dat de damwereld verdeeld is over een imago probleem. Dat je eigenlijk bedoelt remiseprobleem maar even terzijde.
Als de volgende stap van guest is iedereen zover krijgen dat we een remise probleem hebben dan gaat het nog wel even duren met zinloos elkaar problemen aanpraten. Ben verdomme eens werkelijk actief en zet je in voor de damsport anders dan door problemen aan te praten die er op zijn minst in de ogen van een grote meerderheid helemaal niet zijn.
Al die verspilde energie over problemen die er niet zijn, en een imago probleem koppelen aan een zogenaamd remise probleem. Deze slepende discussie heeft nog helemaal niets positiefs opgeleverd, en inderdaad een aspirant dammer die per ongeluk via deze site kennis maakt met de damsport die zal zich wel drie keer bedenken voordat hij of zij naar een damclub gaat.
Vooral zo doorgaan guest

Guest

Post by Guest » Thu Nov 20, 2003 00:05

Dieter wrote: Al die verspilde energie over problemen die er niet zijn, ...
Dieter: jij vindt dus serieus dat we geen imago probleem hebben?

Het is precies het ontkennen van problemen dat mij zo een zorgen baart.

Zijn wij het wellicht over de volgende 2 problemen eens:
1. De bond wordt kleiner en kleiner
2. De aandacht voor de damsport in de buitenwereld is sterk verminderd de afgelopen jaren

Als we het hier over eens zouden zijn, wat zijn volgens jou de oorzaken van deze problemen?

Er is een meerderheid tegen overhaaste invoering van Delfts. Dat is echt iets anders dan dat een meerderheid vindt dat ons imago OK is en dat al die remises ook OK zijn! Maar goed. Gelukkig ken ik bosjes dammers die zich met mij zorgen maken over ons imago en over al de remise op de belangrijkste toernooien.

Eric Sanders

Post by Eric Sanders » Thu Nov 20, 2003 00:17

Ik herhaal nog maar eens wat ik ook al eens in een draad op het damwebforum http://www.startforum.nl/forums/damweb/ ... 00104.html gepost heb:
Eric Sanders wrote: Ik zou wel een gedegen enquete willen zien naar de dambeleving onder de nederlandse bevolking. Hoeveel mensen/gezinnen hebben nog een dambord, spelen ze er wel eens op? Waarom niet?
Jouw eigen vraag, hoe de clubavond eruit zou moeten zien, kan beenqueteerd worden. Zowel onder clubleden als nog-niet-clubleden.
Enquetes zouden uitbesteed moeten worden aan niet-dammende instanties, met medewerking van dammers.
(Jouw = Jaap van Galens)

Egbert van Hattem werkt bij een bureau aan de Universiteit Twente dat enquetes voor een vriendelijke prijs kan doen en heeft zich al aangeboden.

Bondsraad, doe er je voordeel mee.

Dominique

Post by Dominique » Thu Nov 20, 2003 09:25

Guest wrote: Zijn wij het wellicht over de volgende 2 problemen eens:
2. De aandacht voor de damsport in de buitenwereld is sterk verminderd de afgelopen jaren

Als we het hier over eens zouden zijn, wat zijn volgens jou de oorzaken van deze problemen?

Er is een meerderheid tegen overhaaste invoering van Delfts. Dat is echt iets anders dan dat een meerderheid vindt dat ons imago OK is en dat al die remises ook OK zijn! Maar goed. Gelukkig ken ik bosjes dammers die zich met mij zorgen maken over ons imago en over al de remise op de belangrijkste toernooien.
Hi Guest,

Volgens mij kan je probleem 1 en 2 niet zo krachtig aan elkaar verbinden als je wilt.
Als een kind dammen leuk vindt, dan gaat papa zijn bloedeigen kind toch niet zijn hobby afpakken omdat zijn kind een sport speelt met een negatief imago/remise imago?
Ik ben zelf papa en ik zou dat in ieder geval niet doen....

Dammen heeft een imago-probleem; de vele remises zijn daar een onderdeel van. Er zijn al wat ideeen opgeworpen om het imago te verbeteren; ik ben echter op dit gebied niet zo thuis.

Ik reageerde in eerste instantie op jou en Marcel omdat jullie zeiden dat de potentiele dammers afgeschrikt worden door het imago-probleem. Maar dat zie ik absoluut niet zo. Jeugddammers kennen het remiseprobleem niet. Johan Kraaijenbrink schreef in het nawoord van Strategiekompas 2 zoiets als: "Je moet ervoor zorgen dat dammers gepakt worden door het dammen. Dan laten ze niet zo snel meer los."

Ik zou me daarom nu liever even willen concentreren op het jeugddammen omdat hier zo ontzettend veel te halen valt.

Eerste vraag is: wie heeft hier een probleem? De KNDB of de clubs?

Mijn stelling is: de KNDB.
De clubs zien het allemaal wel gebeuren (op positieve uitzonderingen zoals bijv. Culemborg en Den Haag na).
"Ach ja, het ledental wordt wat kleiner. Het baart me wel zorgen hoor, maar ja, wat doe je eraan. Ach ja, de club bestaat binnenkort niet meer, dan gaan we wel bij de damclub 10 km verderop spelen."
Samenvattend: ik zie weinig engagement op clubniveau, weinig bereidheid om daadwerkelijk wat te doen aan de tanende situatie.

De KNDB moet hier hard optreden en zaken forceren. Meer druk zetten op de provinciale bonden en de clubs om te zorgen voor meer jeugdleden en jeugdkader. Bijv. verhoging van contributie/boetes als het aantal jeugdleden niet minstens .... % is van het totaal aantal leden. Financiële consequenties als er niet minstens .... leden zijn met een jeugdleidersdiploma. Bij werving van minimaal .... jeugdleden per jaar staat extra geld ter beschikking (dat weer wel besteed moet worden aan de jeugd).
Tegelijkertijd moet de KNDB zich dan wel faciliterend opstellen: eenvoudig mogelijk maken van het creëren van jeugdkader. Witte plekken op de kaart opsporen en zien of verenigingen de krachten kunnen bundelen, etc.
Uit dat schooldammen moet ook veel meer te halen zijn. Ik schrok me rot van de 12.000 schooldammers die Ebbo de Jong noemde in zijn interview in het bondsblad. Daar moet toch iets mee te doen zijn.......

Op het gebied van de jeugd zit de KNDB niet stil; die nieuwe folder DamZ wordt bejubeld; de KNDB-jeugdleidersopleidingen worden op de schop genomen; het is nu echter taak aan de clubs om daar wat mee te gaan doen; desnoods door middel van lichte dwang door de KNDB.

Stel dat je in het dalende ledenaantal inderdaad een kentering kan brengen en de damwereld treedt hiermee positief in het voetlicht, en weet zich ook naar buiten toe te verkopen als vooruitstrevende sportbond...... misschien is dat imagoprobleem dan ook meteen een stukje kleiner?

Wieger Wesselink

Post by Wieger Wesselink » Thu Nov 20, 2003 09:36

Dat dammen een imago probleem heeft ben ik volledig met Guest eens. Toen ik bijvoorbeeld in 1993 bij de verkiezing van de sportman van het jaar in Eindhoven naar voren werd geroepen lag de zaal dubbel. Veel mensen zien dammen als een spelletje en niet als sport. Wat de oorzaak is van dit imago probleem vind ik niet zo eenvoudig te zeggen. Ik houd het in volgorde van belangrijkheid op:

1) De KNDB en FMJD geven een lage prioriteit aan professionele beoefening van de damsport.

2) De eindeloze reeks van remises in NK's en WK-matches.

3) Het gebrek aan topspelers die in de schijnwerpers staan.

4) De negatieve publiciteit rondom Jannes.

Nog even ten aanzien van Dieters opmerkingen dat de remisemarge voor de dammers zelf geen probleem is: ik stoor mij wel degelijk aan het grote aantal remises. Dat ontneemt mij zelfs voor een groot deel het plezier aan het spelen van wedstrijden. Het is ook tekenend dat Arjan van Leeuwen mede daarom persoonlijke wedstrijden vaarwel heeft gezegd ten gunste van Magic.

Peter van Heun

Post by Peter van Heun » Thu Nov 20, 2003 11:49

Eric Sanders wrote:Dat het mogelijk is, is duidelijk. Of het gewenst is, is een andere vraag. Daar blijken de meningen ongeveer gelijk verdeeld over: http://fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=366
Uit het geringe aantal stemmen op http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=367 blijkt dat de meeste bezoekers wel doorhebben dat anonimiteit een eigenschap van internet en dus van forums op internet is.

NB. Ik stel voor dat we de discussie over anonimiteit, als die nog nodig is, verplaatsen naar http://www.fmjd.org/bb/viewtopic.php?t=363.

Dieter

Post by Dieter » Thu Nov 20, 2003 13:41

Guest wrote:
Dieter wrote: Al die verspilde energie over problemen die er niet zijn, ...
Dieter: jij vindt dus serieus dat we geen imago probleem hebben?

Het is precies het ontkennen van problemen dat mij zo een zorgen baart.

Zijn wij het wellicht over de volgende 2 problemen eens:

Dat zijn duidelijke vragen guest en die kan ik ook duidelijk beantwoorden.
- Imagoprobleem - Ik denk dat er best wel sprake kan zijn van een verkeerd imago maar om het een probleem te noemen gaat mij te ver. Dammen is een sport voor liefhebbers, Het is geen sport voor de massa en zal dat ook wel nooit worden. Het imago van de damsport is een imago van exentrieke personen, van sporters die zich terugtrekken en de sport vooral voor zichzelf en niet voor de buitenwacht spelen. De pers wordt bij voorbaat gemeden, of als kwaad randverschijnsel gezien. Nu voetballers een slechte relatie hebben met de pers doet dan ook geen goed aan het imago van voetbal maar aansprekende resultaten maken dat wel weer ongedaan.
Ik beweer dus niet dat er geen imago probleem zou zijn maar het heeft m.i. niets te maken met uitslagen van damwedstrijden, uitgezonderd natuurlijk een WK match die uitsluitend 1-1 1-1 1-1 laat zien maar daarover gaat de KNDB niet en daar werkt de FMJD gelukkig ook op een goede manier aan.
De punten 1 en 2 wil ik als volgt beantwoorden,
Het aantal leden is inderdaad teruggelopen daar kan niemand omheen, maar het aantal dammers binnen de KNDB is bij mijn weten door de jaren heen altijd vrij laag geweest ook in jaren dat iedereen thuis nog een dambord had telde de KNDB nooit veel meer leden dan nu. Dat we in de jaren 80 nog even richting 10.000 gingen was een hoogtepunt.
De terugloop moeten we natuurlijk proberen een halt toe te roepen maar we moeten ons wel bewust zijn van een algemene tendens in de sportwereld, ledentallen lopen overal sterk terug en in veel sportbonden zijn de aantallen nog veel schrikbarender teruggelopen. Ik wil daarmee niet zeggen dat we het alleen maar moeten vaststellen maar besef wel dat we in een veranderende maatschappij leven. 24 uur economie, computer, veelheid aan sportaanbod enz.enz.
Dat de buitenwereld minder aandacht heeft voor de damsport trek in in twijfel. Een zo kleine sport als dammen kan bepaald niet klagen over aandacht in de pers, en de aandacht en interesse in dammen bijvoorbeeld op scholen is enorm te noemen en zelfs meer dan in de jaren 80 toen het de KNDB zo goed ging.

Dat je de DT er weer bij haalt is wel aardig van je, helaas besef je nog steeds niet dat het imagoprobleem (ik blijf dit en te zware kwalificatie vinden) slechts zeer, zeer ondergeschikt te maken zou kunnen hebben met remises op top toernooien. Persoonlijk geloof ik daar helemaal niets van. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand geen zin meer had in dammen omdat het spel in de top zo vaak remise is geworden, en ben nu eens eerlijk dat geloof je toch zeker zelf ook niet.
En voor die enkele die werkelijk niet gaat dammen om die reden, of de dammer die stopt omdat hij er maar niet in slaagt te winnen zouden wij daarvoor ons prachtige spel aan moeten passen?

Nee guest, we kunnen veel aan ons imago doen, en ik wil me er voor inzetten ook, sterker dat doe ik nu al 20 jaar, maar als ons spel opgeofferd moet worden om misschien, misschien hier of daar een niet dammer aan het dammen te krijgen dan is het voor mij tijd om er mee te stoppen dan is deze KNDB voor mij niet meer de plek waar ik mij thuisvoel.

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Nov 20, 2003 18:37

Guest(je),

Dat je mij Bertje noemt daar vroeg/vraag ik inderdaad min of meer zelf om en ik
begrijp dat je het niet kan laten. Het valt me overigens nog van je mee dat je me geen Ernie noemt. Ik ben zelf vaak nogal aggresief in discussies en ik vind absoluut niet dat je over de schreef gaat. Zet me maar gewoon op mijn nummer als je vind dat dat nodig is.

Ik ben het helemaal met je eens dat er harde maatregelen moeten worden genomen.
Jammer dat je zelf niet je voorkeur uitspreekt voor een concreet plan.

Net als jij vind ik ook dat er iets structureels moet veranderen. Dat lijkt me nogal evident en niet meer de moeite van het uitroepen waard. Zolang niemand nog weet wat de remedie is kan het helemaal geen kwaad om eerst wat kleine stapjes vooruit te zetten.

De coup raphael op TV laten zien lijkt me dus helemaal geen slecht idee, zeker niet
als dit wordt gedaan door een mediagenieke topper. Je denigrerende reactie hierover doet bij mij het vermoeden rijzen dat je ons spel helemaal niet zo mooi vind. Om je reacties wat beter te kunnen begrijpen zou ik graag van je willen weten of je op dit moment nog actief damt en of je het spel ondanks alle remises net zo leuk vind als alle andere forumdeelnemers.

In je reacties meende ik verder enige sympathie te bespeuren aangaande de vele incrementele plannetjes.Ik las ergens dat je 50 euro beschikbaar wilde stellen voor een coup raphael.
Het zal wel niet serieus bedoeld zijn, maar ik wil toch een poging wagen:

Ik stel voor dat wij samen een prijzenpot voor mooie partijen en combinaties voor tijdens het aankomende NK regelen. Als jij 500 euro toezegt, doe ik hetzelfde.

Guest

Post by Guest » Thu Nov 20, 2003 20:59

Bert Zwart wrote:Guest(je),

Dat je mij Bertje noemt daar vroeg/vraag ik inderdaad min of meer zelf om en ik
begrijp dat je het niet kan laten. Het valt me overigens nog van je mee dat je me geen Ernie noemt. Ik ben zelf vaak nogal aggresief in discussies en ik vind absoluut niet dat je over de schreef gaat. Zet me maar gewoon op mijn nummer als je vind dat dat nodig is.

Ik ben het helemaal met je eens dat er harde maatregelen moeten worden genomen.
Jammer dat je zelf niet je voorkeur uitspreekt voor een concreet plan.

Net als jij vind ik ook dat er iets structureels moet veranderen. Dat lijkt me nogal evident en niet meer de moeite van het uitroepen waard. Zolang niemand nog weet wat de remedie is kan het helemaal geen kwaad om eerst wat kleine stapjes vooruit te zetten.

De coup raphael op TV laten zien lijkt me dus helemaal geen slecht idee, zeker niet
als dit wordt gedaan door een mediagenieke topper. Je denigrerende reactie hierover doet bij mij het vermoeden rijzen dat je ons spel helemaal niet zo mooi vind. Om je reacties wat beter te kunnen begrijpen zou ik graag van je willen weten of je op dit moment nog actief damt en of je het spel ondanks alle remises net zo leuk vind als alle andere forumdeelnemers.

In je reacties meende ik verder enige sympathie te bespeuren aangaande de vele incrementele plannetjes.Ik las ergens dat je 50 euro beschikbaar wilde stellen voor een coup raphael.
Het zal wel niet serieus bedoeld zijn, maar ik wil toch een poging wagen:

Ik stel voor dat wij samen een prijzenpot voor mooie partijen en combinaties voor tijdens het aankomende NK regelen. Als jij 500 euro toezegt, doe ik hetzelfde.
Voordat een zender tijd weggeeft aan de damsport moet er veel gebeuren... Daar moest ik om lachen. Ik zou het fantastisch vinden als een mediagenieke topper dit zou uitleggen op de buis. Zoiets krijg je echter absoluut niet geimplementeerd.

Maar nu terzake: die 500 Euro vind ik een goed plan. Het principe staat me aan en ik doe mee.

Er zijn wel een paar voorwaarden die ik zou willen stellen:
- ik wil anoniem blijven (dat kan met een postwissel)
- ik wil mijn geld geven aan een toernooi waarin stappen worden gezet om het imago van de damsport te verbeteren (het NK zou kunnen, maar zijn er andere opties? Bijlmer, Delft, Jeugtoernooi?)
- het geld kan alleen uitgekeerd worden aan winnaars - geen prijzen voor remises, ook al zijn ze nog zo wonderschoon

Bert Zwart

Post by Bert Zwart » Thu Nov 20, 2003 23:27

Guest wrote: Maar nu terzake: die 500 Euro vind ik een goed plan. Het principe staat me aan en ik doe mee.

Er zijn wel een paar voorwaarden die ik zou willen stellen:
- ik wil anoniem blijven (dat kan met een postwissel)
- ik wil mijn geld geven aan een toernooi waarin stappen worden gezet om het imago van de damsport te verbeteren (het NK zou kunnen, maar zijn er andere opties? Bijlmer, Delft, Jeugtoernooi?)
- het geld kan alleen uitgekeerd worden aan winnaars - geen prijzen voor remises, ook al zijn ze nog zo wonderschoon
Mooi. Laten we eens nadenken over de precieze invulling/uitwerking van de prijzen (partijen en/of combinaties? winnaar aanwijzen via publiek/internet of een jury?).

Hier een korte reactie op je drie punten.
- ok
- goed punt; ik zal eens over andere opties nadenken. Het moet wat mij betreft wel een toernooi met veel toppers zijn. In Delft zijn de krachtsverschillen me te groot.
- uiteraard!

wie doet er nog meer mee met sponsoring?

Guest

Post by Guest » Thu Nov 20, 2003 23:40

Bert Zwart wrote:Mooi. Laten we eens nadenken over de precieze invulling/uitwerking van de prijzen (partijen en/of combinaties? winnaar aanwijzen via publiek/internet of een jury?).

- ok
- goed punt; ik zal eens over andere opties nadenken. Het moet wat mij betreft wel een toernooi met veel toppers zijn. In Delft zijn de krachtsverschillen me te groot.
- uiteraard!

Mooi, de pot is gevuld met 1000 Euro. Dat gaat prima. Ik heb ook nog even nagedacht. Mijn punt 2 vind ik wel echt belangrijk (imago moet gesteund worden door toernooi). Even wat meer hersenspinsels:

- Delft zou wel een goede optie zijn: immers "er moet meer geexperimenteerd worden" is een veel gehoorde kreet
- Stel je nou eens voor dat er een toernooi komt met het Frederik Bos idee! Dat zou ook prachtig zijn. Zou Achfaaq dat wat vinden voor het Bijlmer toernooi? Hanco, kun je eens checken?

Hanco Elenbaas

Post by Hanco Elenbaas » Fri Nov 21, 2003 06:05

Guest wrote:
Bert Zwart wrote:Mooi. Laten we eens nadenken over de precieze invulling/uitwerking van de prijzen (partijen en/of combinaties? winnaar aanwijzen via publiek/internet of een jury?).

- ok
- uiteraard!

Mooi, de pot is gevuld met 1000 Euro. Dat gaat prima. Ik heb ook nog even nagedacht. Mijn punt 2 vind ik wel echt belangrijk (imago moet gesteund worden door toernooi). Even wat meer hersenspinsels:

- Delft zou wel een goede optie zijn: immers "er moet meer geexperimenteerd worden" is een veel gehoorde kreet
- Stel je nou eens voor dat er een toernooi komt met het Frederik Bos idee! Dat zou ook prachtig zijn. Zou Achfaaq dat wat vinden voor het Bijlmer toernooi? Hanco, kun je eens checken?
Nee, het Bijlmertoernooi is en blijft een traditioneel toernooi, gespeeld volgens de FMJD-regels en dat wil ik graag zo houden, net als Achfaaq en de Stichting Topsport Amsterdam.
Als ikzelf een ander groot toernooi zou helpen organiseren, zal dat liefst ook een traditioneel toernooi zijn, onder wat betere omstandigheden en met betere prijzengelden dan het Bijlmertoernooi. Zoiets lijkt er aan te komen.
Aan een toernooi met het Frederik Bos-systeem wil ik alleen meewerken als eerst onder de topspelers is geênqueteerd hoeveel animo daarvoor is, want ik heb van hen helaas al veel negatieve geluiden hierover gehoord.
Bovendien wil ik graag eerst de nieuwe Bondsraadverkiezingen in februari of maart afwachten.
Maar misschien wil Henk de Witt zijn toernooi in 2004 wel volgens het Frederik Bos-systeem laten verspelen, nu duidelijk is dat er geen muziek zit in DT? Wees zo vriendelijk dat aan Henk te vragen. Het zou toch een prachtig gebaar zijn als juist Henk de Witt het Frederik Bos-systeem volgend jaar lanceert in Delft?! Daaraan werk ik graag mee.

Dieter

Post by Dieter » Fri Nov 21, 2003 16:13

He Guest, ik mis je reactie op mijn antwoorden (post 20-11 om 13.41 uur) moet ik daaruit opmaken dat je het helemaal met mij eens bent?
Ook van anderen graag reactie want voor mij is dit een heel belangrijke post.
Last edited by Dieter on Fri Nov 21, 2003 16:18, edited 1 time in total.

reiger56

Post by reiger56 » Fri Nov 21, 2003 16:17

Hanco Elenbaas wrote: Maar misschien wil Henk de Witt zijn toernooi in 2004 wel volgens het Frederik Bos-systeem laten verspelen, nu duidelijk is dat er geen muziek zit in DT? Wees zo vriendelijk dat aan Henk te vragen. Het zou toch een prachtig gebaar zijn als juist Henk de Witt het Frederik Bos-systeem volgend jaar lanceert in Delft?! Daaraan werk ik graag mee.
Het DuWo Kennisstadtoernooi is en blijft wat mij betreft ook een traditioneel toernooi (dus met DT) en in de DT zit wel degelijk muziek, alleen heeft niet iedereen dezelfde muzikale smaak. Ik persoonlijk houd van vele soorten muziek.

Post Reply