by Ruud van Drunen » Wed Nov 19, 2003 11:58
't Is misschien maar goed dat mijn eerste reactie na gebruik van "de preview" mogelijkheid niet voor het nageslacht bewaard is gebleven.
Hobbyisten,
Wat een onverkwikkelijke zaak. Op basis van roddel en achterklap wordt hier in dit forum door een aantal scribenten "in broad daylight" een karaktermoord gepleegd die, bij mijn weten, zijn weerga in de damsport niet kent. De affaire Tjalling Goedemoed, waarover terecht zoveel verontwaardiging bestaat, kan mijns inziens niet in de schaduw staan van dit "Oordoppen Gekrakeel". Er bestaat slechts een oude onbewezen verdenking tegen Ben Meeren, welke door de beschuldigde zelf in een open brief als volgt weerlegd is (is gepubliceerd in het mededelingenblad van de provinciale dambond Zuid-Holland Zuid):
Open brief Ben Meeren / Lid van Constant-Charlois Rotterdam
Het is mij de laatste weken, tot mijn niet geringe teleurstelling, duidelijk geworden dat een oud gerucht rondom mijn integriteit opnieuw de ronde doet. Ik zou tijdens mijn partijen gebruik maken van elektronische apparatuur waarmee ik op afstand in verbinding zou staan met een sterk damprogramma dat mij behulpzaam zou zijn bij het vinden van de sterkste voortzettingen. Mede door het gebruik van de onvoltooid verleden toekomende tijd in deze laatste zin, tracht ik u duidelijk te maken, dat ik deze ongefundeerde aantijging met kracht van de hand wijs. Ik beschik namelijk niet over het karakter, de hardware, laat staan over de kennis om zo’n ingenieus plan in praktijk te brengen. Wel ben ik me ervan bewust dat de oorsprong van deze sappige roddel te vinden is bij een gebeurtenis, die twee jaar geleden, tijdens het Ordina Opendamtoernooi te Nijmegen, plaatsvond. Ik was dit toernooi met een klinkend resultaat begonnen, winst op Sven Winkels en Tanja Baljakina, waarna ik tegen Valneris opnieuw het juiste tegenspel dreigde te vinden. Op een gegeven moment hoorde mijn illustere tegenstander vreemde piepgeluidjes, afkomstig van mijn “walk/talk systeemâ€? dat aan mijn mobiele telefoon bevestigd zat (Vanwege mijn bedrijf moet ik altijd bereikbaar zijn, ook “handsfreeâ€? in de auto) Hij vertrouwde het niet en eiste, via de arbiter Henk van de Vegte, dat ik mijn “zakjapannerâ€? zou deactiveren, een eis waaraan ik onthutst gehoor gaf. Aangedaan door zoveel wantrouwen, was het niet verwonderlijk dat mijn verweer een onoverkomelijke aderlating had ondergaan en dat mijn nederlaag slechts een kwestie van tijd zou zijn. Er verschenen artikelen in de media en op het internet werd deze aangelegenheid driftig becommentarieerd. En al die tijd hield ik mij, mede op advies van derden, op de achtergrond. In plaats van olie op het vuur te gooien, leek het mij beter om de affaire dood te laten bloeden. Een handelswijze waar ik nu spijt van heb. Natuurlijk had ik, in plaats van te vertrouwen op de zalvende werking van de tijd, mijn eer en goede naam tot het uiterste toe moeten verdedigen, ik had immers een schoon geweten, bewijs voor mijn vermeende malversatie was er al helemaal niet. Ik ben nu een goed jaar vanuit het Brabantse verhuisd en in de tussentijd lid geworden van Constant-Charlois Rotterdam, waar ik mij dit seizoen middels plaatsingswedstrijden voor het eerste tiental heb gekandideerd; daarnaast ben ik tot veler verrassing clubkampioen geworden. Resultaten waarmee ik bij mijn clubgenoten, tot voor kort, respect had afgedwongen. Echter, nu het roddelcircuit zich opnieuw laat gelden en er zowel binnen als buiten mijn vereniging openlijk aan mijn damcapaciteiten wordt getwijfeld, lijkt het mij wenselijk middels deze brief een poging te wagen één en ander te ontzenuwen. Temeer daar ik het komende seizoen ook in de hoofdklasse van Zuid-Holland Zuid zal meespelen en ik door mijn toekomstige tegenstanders niet constant met scheve ogen wil worden aangekeken. Alles wat ik van u vraag is zonder vooroordeel tegen mij in het strijdperk te treden. Ikzelf zal mijn uiterste best doen geen aanleiding te geven tot verdere speculaties. De damsport is voor mij een aangename intellectuele liefhebberij waarin geen plaats is voor wantrouwen en bedrog.
Mijns inziens een aannemelijk verklaring. Het bestuur van Constant Charlois Rotterdam heeft de zaak nog verder onderzocht (dit heeft zich trouwens allemaal in september 2003 afgespeeld) en de navolgende nadere toelichting van Ben Meeren gekregen:
"Beste Ruud,
Hiermee reageer ik op de vragen die je mij vanmiddag telefonisch hebt gesteld maar aanleiding van het e-mailtje wat je van Angelo de Bruijn had ontvangen.
De oordopjes draag ik omdat die het omgevingsgeluid dempen als ik aan het dammen ben of aan mijn administratie werk en ik me goed wil concentreren. Ik droeg ze al op mijn vroegere werkkring bij de Coca Cola. Ze werden zo'n 10 jaar geleden door dit bedrijf verstrekt aan het personeel omdat men anders doof werd van het gekletter van duizenden flessen die over de banden liepen. Ze werden aan de Coca Cola Company geleverd door een bedrijf in Dongen, genaamd Groeneveld Elcea BV, De Hak 21 te Dongen, telefoon 0162-372525. Deze oordoppen werden destijds aangemeten door dit bedrijf precies naar de binnenkant van je oren. Eerst werd er een soort wasafdruk gemaakt. De doppen passen alleen in de oren van degene die ze aangemeten heeft gekregen. De dop van je linker oor past niet in je rechteroor en omgekeerd. Nu zo'n 10 jaar later, passen deze oordoppen niet exact meer omdat de vorm van de binnenkant van mijn oren ietje veranderd is. Daarom zal ik nieuwe moeten laten maken. Ik heb bovenstaand bedrijf gebeld en kreeg te horen dat ze deze dopjes van hard kunsstof niet meer maken, maar dat ze nu siliconwenmateriaal gebruiken. Dzeze kunststof oordoppen zitten prettiger dan watjes met cellofaan eromheen, want die veroorzaken jeuk. Op de andere vraag (oftewel verzoek) of ik de mobiele telefoon op tafel wil leggen tijden het dammen: Dat wil ik wel doen, maar als ik hem niet bij me heb gaat dat wat moeilijker. groeten, Ben Meeren."
Een goed verstaander heeft uit de laatste reactie begrepen dat Ben in afwachting is van een nieuwe set oordoppen en dat hij nu meestal gebruik maakt van gewone oordoppen die je bij elke drogisterij kunt kopen. Ikzelf heb de twijfelachtige eer gehad om de "verdachte" oordoppen, voorafgaande aan een interne wedstrijd, in mijn handen te mogen houden en heb toen geen zendertje(s) kunnen ontdekken.
Ik ben van mening dat excuses aan Ben's adres zeker op z'n plaats zijn. We leven toch in een rechtstaat, waarin men onschuldig is totdat het tegendeel bewezen is.
Ik werd vanochtend pas geattendeerd op het bestaan van dit gespreksonderwerp op dit forum en heb mij nog niet met het bestuur van Constant Charlois Rotterdam kunnen verstaan. Echter, ikzelf ben van mening dat elke toekomstige onheuse bejegening van Ben voor of tijdens een partij gespeeld in de Nationale Clubcompetitie, door ons met een protest tegemoet zal moeten worden getreden waarbij de winst,wegens het hinderen van de tegenstander, zal worden opgeeist.
-.