Opheffen provinciale bonden
-
Opheffen provinciale bonden
Ja of nee.
Ik vind van wel. Persoonlijke kampioenschappen zijn vaak een zootje, provinciale clubcompetities zijn veel minder relevant en het is duidelijk dat in sommige provincies een .... beleid wordt gevoerd.
Er zijn ook nadelen, maar die hoor ik graag van de nee-stemmers.
Ik vind van wel. Persoonlijke kampioenschappen zijn vaak een zootje, provinciale clubcompetities zijn veel minder relevant en het is duidelijk dat in sommige provincies een .... beleid wordt gevoerd.
Deels mee eens. Niet allemaal opheffen, wel het aantal verminderen. Een soort provinciale herindeling, bijvoorbeeld Noord/Oost/Zuid/West (waar dan de grenzen liggen, dat moet in overleg bepaald worden). Hierdoor verminderd ook het aantal besturen, is er minder bureaucratie en hoeft er veel minder geregeld te worden. Ongeveer 30% van alle leden heeft op de één of andere manier een bestuursfunctie, sommigens zelfs meerdere. Dat is natuurlijk zwaar overdreven.
Ik vind alleen niet dat je proviciale competities moet afschaffen. Voor sommige ouderen is het lastig om grote afstanden af te leggen, maar vinden ze het wel leuk om wedstrijden in de provinciale competitie te spelen tegen clubs die niet te ver uit de buurt zijn. Hetzelfde geldt voor jonge spelers, die doordeweeks op tijd naar bed moeten en door middel van het spelen een verkorte bedenkttijd wel wat ervaring kunnen opdoen. Het gaat niet alleen om de prestaties, ook om het spelplezier.
Mijn idee: voor individuele wedstrijden wel een herverdeling, voor teamwedstrijden niet. Al zal dat wel weer lastig te creëren zijn.
Ik vind alleen niet dat je proviciale competities moet afschaffen. Voor sommige ouderen is het lastig om grote afstanden af te leggen, maar vinden ze het wel leuk om wedstrijden in de provinciale competitie te spelen tegen clubs die niet te ver uit de buurt zijn. Hetzelfde geldt voor jonge spelers, die doordeweeks op tijd naar bed moeten en door middel van het spelen een verkorte bedenkttijd wel wat ervaring kunnen opdoen. Het gaat niet alleen om de prestaties, ook om het spelplezier.
Mijn idee: voor individuele wedstrijden wel een herverdeling, voor teamwedstrijden niet. Al zal dat wel weer lastig te creëren zijn.
- Marcel Kosters
Re: Opheffen provinciale bonden
Nee. Betrokkenheid wordt nog verder verkleind. Afstanden worden nogBert Zwart wrote:Ja of nee.
groter. Er komt nog minder competitie tussen regionale spelers en regio-
nale clubs. Een groot deel van de dammers is juist van regionaal niveau
en wil niet ver reizen.
Kernwoorden zijn: betrokkenheid, concurrentie, competitie, prikkeling,
bereisbaar, persoonlijk contact, binding. Provinciale bonden opheffen om-
dat je niet voldoende capabele mensen hebt kunnen vinden is een
zwaktebod.
De provincie Noord Holland is onderverdeeld in damdistricten. Waaronder
Amsterdam en West Friesland (als ik het goed heb). Vroeger was er ook
een district Kennemerland met bijbehorende organisatorische infrastruc-
tuur. Tien jaar geleden is het district opgeheven (kadergebrek). Het ver-
val is toen in een ware stroomversnelling geraakt. Regionale kampioen-
schappen, seizoensopeningen (op een bescheiden poging in IJmuiden dit
jaar na), sneldamkampioenschappen, het wordt niet meer georganiseerd.
Voor landelijke dammers geen ramp, misschien zelfs een verlichting. Maar
voor het gros van de dammers waren het nu juist de krenten in de pap,
de competitieprikkeling. Die ontbreekt nu en sindsdien - hoewel ook an-
dere factoren een rol spelen - zijn Damclub Het Oosten en DVS verdwe-
nen. De vrije inschrijving voor de bondscompetitie en het leegzuigende
effect daarvan op de provinciale competities zie ik in dit kader dan ook
niet als gunstig.
Over de competitie wedstrijden zijn we het eens. Maar denk je er ook zo over bij individule wedstrijden? In West-Holland is er nooit een probleem met het organiseren van de door jou genoemde toernooien, maar dat is mede doordat er een capabele organisatie is en de afstanden niet zo groot zijn. Ik kan me voorstellen dat dat in een grotere provincie met grotere afstanden lastiger is.Marcel Kosters wrote:Nee. Betrokkenheid wordt nog verder verkleind. Afstanden worden nog groter. Er komt nog minder competitie tussen regionale spelers en regionale clubs. Een groot deel van de dammers is juist van regionaal niveau en wil niet ver reizen.
Kernwoorden zijn: betrokkenheid, concurrentie, competitie, prikkeling,
bereisbaar, persoonlijk contact, binding. Provinciale bonden opheffen om-
dat je niet voldoende capabele mensen hebt kunnen vinden is een
zwaktebod.
De provincie Noord Holland is onderverdeeld in damdistricten. Waaronder
Amsterdam en West Friesland (als ik het goed heb). Vroeger was er ook
een district Kennemerland met bijbehorende organisatorische infrastruc-
tuur. Tien jaar geleden is het district opgeheven (kadergebrek). Het ver-
val is toen in een ware stroomversnelling geraakt. Regionale kampioen-
schappen, seizoensopeningen (op een bescheiden poging in IJmuiden dit
jaar na), sneldamkampioenschappen, het wordt niet meer georganiseerd.
Voor landelijke dammers geen ramp, misschien zelfs een verlichting. Maar
voor het gros van de dammers waren het nu juist de krenten in de pap,
de competitieprikkeling. Die ontbreekt nu en sindsdien - hoewel ook an-
dere factoren een rol spelen - zijn Damclub Het Oosten en DVS verdwe-
nen. De vrije inschrijving voor de bondscompetitie en het leegzuigende
effect daarvan op de provinciale competities zie ik in dit kader dan ook
niet als gunstig.
- Marcel Kosters
Dat geldt juist voor de persoonlijke wedstrijden. Met een team en ver-Scoob wrote: Over de competitie wedstrijden zijn we het eens. Maar denk je er ook zo over bij individule wedstrijden? In West-Holland is er nooit een probleem met het organiseren van de door jou genoemde toernooien, maar dat is mede doordat er een capabele organisatie is en de afstanden niet zo groot zijn. Ik kan me voorstellen dat dat in een grotere provincie met grotere afstanden lastiger is.
voer is de recreërende clubdammer nog wel bereid zijn clublokaal en
eventueel zijn woonplaats uit te komen, maar die bereidheid is er niet
als hij op eigen houtje voor vervoer moet zorgen en niet verzekerd is
van de aanwezigheid van enkele gezellige club- of plaatsgenoten. Daar-
naast, als je dan als dambond eindelijk je beleid gericht op het winnen
van leden tot een succes maakt, moet je ook de infrastructuur hebben
om je nieuwe leden een afwisselende sport te bieden. Dat betekent
kampioenschappen en toernooien. Maar omdat je nieuwe leden niet alle-
maal meteen het heilige vuur hebben branden en het niveau van bijvoor-
beeld een Bert Zwart hebben, moet je deze toernooien zo laagdrempelig
en dicht mogelijk bij huis kunnen aanbieden.
Dat bedoelde ik ook met de term spelplezier. Alleen vind ik individuele toernooien van een wat andere catergorie. Ik weet niet hoe dat overal in Nederland geregeld is, maar het moet mogelijk zijn om een provinciaal kampioenschap te spelen in diverse klassen. Voor een hoofdklasse moet je je dan kwalificeren (bijvoorbeeld via een plaatselijk kampioenschap), voor de andere klasse of klasse of klassen moet er dan vrije inschrijving zijn. En ik denk dat er altijd wel clubgfenoten zijn die daar dan gezemaleijk aan deel willen nemen.Marcel Kosters wrote: Dat geldt juist voor de persoonlijke wedstrijden. Met een team en ver-
Alleen: je blijft ten alle tijden afhankelijk van mensen die iets willen organiseren. En helaas consumeren mensen vaak liever dan dat ze de handen uit de mouwen steken.
Niet afschaffen
Hallo Bert,
Het lijkt me geen goed idee de provinciale bonden op te heffen. Ik speel zelf in Gelderland en hier hebben we nog met een onderverdeling van de provincie te maken, t.w. district noord, oost en zuid. Laten we eerst die opheffen, lijkt mij een goed idee. De provinciale bonden niet, want hoe selecteer je mensen voor de halve finale? Open inschrijving? Lijkt me niet. We hebben in Gelderland de districtskampioenschappen al afgeschaft ivm met minimale deelname. Niemand wilde die wedstrijden in avonduren spelen. Het Gelders kampioenschap is nu vrije inschrijving en dat is al een groot toernooi. Ik ben sowieso al geen voorstander van zwiters in plaatsingswedstrijden.
Gegroet,
Damsaurus
Het lijkt me geen goed idee de provinciale bonden op te heffen. Ik speel zelf in Gelderland en hier hebben we nog met een onderverdeling van de provincie te maken, t.w. district noord, oost en zuid. Laten we eerst die opheffen, lijkt mij een goed idee. De provinciale bonden niet, want hoe selecteer je mensen voor de halve finale? Open inschrijving? Lijkt me niet. We hebben in Gelderland de districtskampioenschappen al afgeschaft ivm met minimale deelname. Niemand wilde die wedstrijden in avonduren spelen. Het Gelders kampioenschap is nu vrije inschrijving en dat is al een groot toernooi. Ik ben sowieso al geen voorstander van zwiters in plaatsingswedstrijden.
Gegroet,
Damsaurus
- Marcel Kosters
Nogmaals nee, Scoob. Je hebt gelijk dat de gemiddelde mens en zekerScoob wrote:Dat bedoelde ik ook met de term spelplezier. Alleen vind ik individuele toernooien van een wat andere catergorie. Ik weet niet hoe dat overal in Nederland geregeld is, maar het moet mogelijk zijn om een provinciaal kampioenschap te spelen in diverse klassen. Voor een hoofdklasse moet je je dan kwalificeren (bijvoorbeeld via een plaatselijk kampioenschap), voor de andere klasse of klasse of klassen moet er dan vrije inschrijving zijn. En ik denk dat er altijd wel clubgfenoten zijn die daar dan gezemaleijk aan deel willen nemen.Marcel Kosters wrote: Dat geldt juist voor de persoonlijke wedstrijden. Met een team en ver-
Alleen: je blijft ten alle tijden afhankelijk van mensen die iets willen organiseren. En helaas consumeren mensen vaak liever dan dat ze de handen uit de mouwen steken.
de gemiddelde dammer enkel wil consumeren. Het past dan ook uitste-
kend in dit straatje dat de gemiddelde (en dus niet de landelijke) dammer
geen stap verder in zijn damwereldje zet dan nodig is. En als een stap
verder wel nodig is, zal hij vaak geneigd zijn dit einfach te verdommen.
Dus moet je je toernooien en kampioenschappen om de hoek organise-
ren. Het Noord Hollands kampioenschap in lagere klassen dan de hoofd-
klasse is een uitermate trieste bedoening met geen enkele regionale
representativiteit. Men wil gewoon niet naar bijvoorbeeld Purmerend ko-
men in de eerste of tweede klasse. De deelnemers die meedoen, komen
uit de regio waarin het kampioenschap toevallig wordt georganiseerd.
NOGMAALS: HET STEEDS RUIMER OPZETTEN VAN BONDS- EN INDIVI-
DUELE WEDSTRIJDEN VERSTERKT DE DALENDE LIJN VAN HET LEDEN-
BESTAND.
Op plaatselijk en regionaal niveau verdwijnt iedere competitieprikkeling,
ook voor de vers gewonnen jeugdspelers. Betrokkenheid bij iets groters
dan het eigen clubje of misschien zelfs een groepje binnen het eigen
clubje verdwijnt zeker voor zover die aanwezig was en er is geen enkele
stimulans of toernooi om dit tegen te gaan. Betrokkenheid en binding,
daar gaat het uiteindelijk vooral om bij de niet top dammers en daarmee
de grote meerderheid van nog dammend Nederland. Zie ook de overgro-
te meerderheid van dammende meisjes. Die hebben dat in ieder geval
begrepen.
Het voordeel van de provinciale organisaties is dat ze dichter bij de plaatselijke dammers staan. Je hebt gelijk dat het belang van de provinciale club competitie steeds minder is geworden en in veel provincies is het niet veel meer dan een uitwisseling op de clubavonden omdat die anders ook helemaal dood zijn. In Limburg spelen we tenminste nog op zaterdag en blijkt daaruit hoe belangrijk de provinciale dammers een clubcompetitie vinden. De interesse neemt overigens steeds verder af en ik zie het zwart in wat dat betreft voor de toekomst. De provinciale clubcompetitie lijkt aan zijn einde te zijn.Bert Zwart wrote:Ja of nee.
Het persoonlijke kampioenschap is op provinciaal niveau natuurlijk ook uit te schrijven door de KNDB maar er moet altijd een stukje plaatselijke organisatie zijn, wil je dat de KNDB laten doen?
Verder is de rol van de provincie natuurlijk wel ver uitgespeeld als de bondsraad de bevoegdheden gaat krijgen die ze zo graag willen hebben. Persoonlijk in de raad komen en besluiten nemen zonder dat je de achterban hoeft te raadplegen is een ontwikkeling waarmee je de provincie helemaal buitenspel zet. Ik geloof niet dat de meeste provincies dit al door hebben en ik zal dan ook nog een nieuwe topic starten om dit aan de kaak te stellen, want in januari staat er anders wel iets te gebeuren.
- Hanco Elenbaas
Tsjee Dieter, het wordt tijd dat je naar Noord-Holland verhuist en hier voorzitter wordt!Dieter wrote:Het voordeel van de provinciale organisaties is dat ze dichter bij de plaatselijke dammers staan. Je hebt gelijk dat het belang van de provinciale club competitie steeds minder is geworden en in veel provincies is het niet veel meer dan een uitwisseling op de clubavonden omdat die anders ook helemaal dood zijn. In Limburg spelen we tenminste nog op zaterdag en blijkt daaruit hoe belangrijk de provinciale dammers een clubcompetitie vinden. De interesse neemt overigens steeds verder af en ik zie het zwart in wat dat betreft voor de toekomst. De provinciale clubcompetitie lijkt aan zijn einde te zijn.Bert Zwart wrote:Ja of nee.
Het persoonlijke kampioenschap is op provinciaal niveau natuurlijk ook uit te schrijven door de KNDB maar er moet altijd een stukje plaatselijke organisatie zijn, wil je dat de KNDB laten doen?
Verder is de rol van de provincie natuurlijk wel ver uitgespeeld als de bondsraad de bevoegdheden gaat krijgen die ze zo graag willen hebben. Persoonlijk in de raad komen en besluiten nemen zonder dat je de achterban hoeft te raadplegen is een ontwikkeling waarmee je de provincie helemaal buitenspel zet. Ik geloof niet dat de meeste provincies dit al door hebben en ik zal dan ook nog een nieuwe topic starten om dit aan de kaak te stellen, want in januari staat er anders wel iets te gebeuren.
-
Ik ben allang blij dat Hans Vermeulen nu voorzitter is. Nu is het nog een kwestie van meer capabele mensen vinden, die bereid zijn om nog een tijdje met de wat minder capabele mensen samen te werken, totdat er genoeg mensen zijn die bereid zijn om een functie in het bestuur te nemen. Hopelijk maak ik de tijd nog mee dat er gekozen kan worden tussen diverse kandidaten [img]images/smilies/icon_rolleyes.gif[/img]Hanco Elenbaas wrote:Tsjee Dieter, het wordt tijd dat je naar Noord-Holland verhuist en hier voorzitter wordt!Dieter wrote:Het voordeel van de provinciale organisaties is dat ze dichter bij de plaatselijke dammers staan. Je hebt gelijk dat het belang van de provinciale club competitie steeds minder is geworden en in veel provincies is het niet veel meer dan een uitwisseling op de clubavonden omdat die anders ook helemaal dood zijn. In Limburg spelen we tenminste nog op zaterdag en blijkt daaruit hoe belangrijk de provinciale dammers een clubcompetitie vinden. De interesse neemt overigens steeds verder af en ik zie het zwart in wat dat betreft voor de toekomst. De provinciale clubcompetitie lijkt aan zijn einde te zijn.Bert Zwart wrote:Ja of nee.
- Hanco Elenbaas
Hopelijk in februari 2004, als een nieuwe Bondsraad moet worden gekozen Martin. Maar in 30 jaar dammen in Noord-Holland heb ik helaas nog nooit verkiezingen meegemaakt voor een bestuursfunctie.Dolly's brother wrote:Ik ben allang blij dat Hans Vermeulen nu voorzitter is. Nu is het nog een kwestie van meer capabele mensen vinden, die bereid zijn om nog een tijdje met de wat minder capabele mensen samen te werken, totdat er genoeg mensen zijn die bereid zijn om een functie in het bestuur te nemen. Hopelijk maak ik de tijd nog mee dat er gekozen kan worden tussen diverse kandidatenHanco Elenbaas wrote:Tsjee Dieter, het wordt tijd dat je naar Noord-Holland verhuist en hier voorzitter wordt!Dieter wrote: Het voordeel van de provinciale organisaties is dat ze dichter bij de plaatselijke dammers staan. Je hebt gelijk dat het belang van de provinciale club competitie steeds minder is geworden en in veel provincies is het niet veel meer dan een uitwisseling op de clubavonden omdat die anders ook helemaal dood zijn. In Limburg spelen we tenminste nog op zaterdag en blijkt daaruit hoe belangrijk de provinciale dammers een clubcompetitie vinden. De interesse neemt overigens steeds verder af en ik zie het zwart in wat dat betreft voor de toekomst. De provinciale clubcompetitie lijkt aan zijn einde te zijn.
Hans Vermeulen is een aardige vent, maar te zwak om echt orde op zaken te stellen, nodig na dertig jaar wanbeleid. In Hans zie ik meer een vice-voorzitter.
Wanneer kom je Dieter?
Twee puntjes Hanco.Hanco Elenbaas wrote:Hopelijk in februari 2004, als een nieuwe Bondsraad moet worden gekozen Martin. Maar in 30 jaar dammen in Noord-Holland heb ik helaas nog nooit verkiezingen meegemaakt voor een bestuursfunctie.Dolly's brother wrote:Ik ben allang blij dat Hans Vermeulen nu voorzitter is. Nu is het nog een kwestie van meer capabele mensen vinden, die bereid zijn om nog een tijdje met de wat minder capabele mensen samen te werken, totdat er genoeg mensen zijn die bereid zijn om een functie in het bestuur te nemen. Hopelijk maak ik de tijd nog mee dat er gekozen kan worden tussen diverse kandidatenHanco Elenbaas wrote: Tsjee Dieter, het wordt tijd dat je naar Noord-Holland verhuist en hier voorzitter wordt!
Hans Vermeulen is een aardige vent, maar te zwak om echt orde op zaken te stellen, nodig na dertig jaar wanbeleid. In Hans zie ik meer een vice-voorzitter.
Wanneer kom je Dieter?
Die nieuwe bondsraad verkiezing daar ben ik nog niet zo zeker van, Het bestuursvoorstel is zelfs zo dat men de bondsraadleden van nu als provincie vertegenwoordigers wil zien. Even een accoord geven aan zichzelf namens de provincie en vervolgens 5 minuten later een bondsraad vergadering houden.
Die voorstelling kan natuurlijk nooit, maar het is wel aan de provincie's om dit niet te laten gebeuren.
In mijn optiek moet er een normale ALV zijn in januari en volgt daarna inderdaad een nieuwe bondsraad verkiezing als de statuten gepasserd zijn. De bondsraadleden die willen doorgaan zullen mits gesteund door hun achterban dan snel de draad weer op kunnen nemen. Voor Limburg blijft het dan Bram Verhoef want onze Limburgse vertegenwoordiger heeft duidelijk blijk gegeven wel degelijk rekening te houden met de achterban.
Zelf zal ik toch maar beter in Limburg blijven Hanco, ik denk niet dat een Limbo de oplossing is voor jullie provincie en hier is nog genoeg werk aan de winkel om Limburg ook in de toekomst op de kaart te houden.