Nk mapjesdammen

Discussies over damsport (in het Nederlands)
User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Nk mapjesdammen

Post by Arjen de Mooij » Wed Jul 13, 2005 14:47

Excuus voor de titel, maar om het geemmer even uit het NK JUnioren topic weg te halen, mag u hier van alles zeggen over die remisehakkers.
Last edited by Arjen de Mooij on Thu Jul 14, 2005 16:58, edited 1 time in total.

Eric van Dusseldorp
Posts: 4245
Joined: Tue Sep 30, 2003 22:11

Re: Mapjesdammen op het NK Junioren

Post by Eric van Dusseldorp » Wed Jul 13, 2005 15:14

Arjen de Mooij wrote:Excuus voor de titel, maar om het geemmer even uit het NK JUnioren topic weg te halen, mag u hier van alles zeggen over die remisehakkers.
Wat is een mapjesdammer?

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Re: Mapjesdammen op het NK Junioren

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 14, 2005 13:47

Eric van Dusseldorp wrote:
Wat is een mapjesdammer?
Een clubgenoot van je begon erover.
Bert Zwart wrote:Erno heeft groot gelijk. Ik vind de stijl van Danny het minst lijken op die van een mapjesdammer en daarom hoop ik dat Danny de titel binnensleept.
Ik denk dat een mapjesdammer iemand is die zich nadrukkelijk houdt aan alles wat hij/zij geleerd heeft in de mapjes, die de KNDB tegenwoordig aan de kinderen uitdeelt, zoals de Hoogland-map, de Tsjizjov-map, enz.

joost
Posts: 60
Joined: Wed Jun 16, 2004 08:58

Re: Mapjesdammen op het NK Junioren

Post by joost » Thu Jul 14, 2005 14:17

Hanco Elenbaas wrote:
Eric van Dusseldorp wrote:
Wat is een mapjesdammer?
Een clubgenoot van je begon erover.
Bert Zwart wrote:Erno heeft groot gelijk. Ik vind de stijl van Danny het minst lijken op die van een mapjesdammer en daarom hoop ik dat Danny de titel binnensleept.
Ik denk dat een mapjesdammer iemand is die zich nadrukkelijk houdt aan alles wat hij/zij geleerd heeft in de mapjes, die de KNDB tegenwoordig aan de kinderen uitdeelt, zoals de Hoogland-map, de Tsjizjov-map, enz.
He! Is er een nieuwe map? Tsjizjov-map heb ik nog niet gezien bij de KNDB.

User avatar
Arjen de Mooij
Posts: 976
Joined: Mon Sep 29, 2003 11:23
Location: Rijnsburg
Contact:

Post by Arjen de Mooij » Thu Jul 14, 2005 16:57

Ik denk dat het niet nadrukkelijk houden aan is. Het is meer: het enige dat ze zien is mapjes, en dus dammen ze allemaal hetzelfde, namelijk zoals het in de mapjes staat. Het "Monkey see, Monkey do" principe. Het gaat niet bewust.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Thu Jul 14, 2005 17:24

Arjen de Mooij wrote:Ik denk dat het nadrukkelijk houden aan is. Het is meer: het enige dat ze zien is mapjes, en dus dammen ze allemaal hetzelfde, namelijk zoals het in de mapjes staat.
Als Henk Stroetinga onder die jongens in Westerhaar eens snel de map Wild West, de map Va Banque, de map Omsingelen en de map Bonnard zou uitdelen, zou dat helpen?

Alex
Posts: 1775
Joined: Thu Nov 20, 2003 12:52
Location: Den Haag

Post by Alex » Thu Jul 14, 2005 18:40

ik denk dat ik al weet waarom er zoveel remises vallen: ze oefenen vast voor het gewone NK...
ik stel daarom ook voor om z.s.m. de DT in te voeren!!

Bert Zwart
Posts: 2199
Joined: Tue Sep 30, 2003 01:52

Post by Bert Zwart » Thu Jul 14, 2005 19:00

Mijn opmerking was wellicht te eenzijdig/negatief. Ik ben een grote fan van de stijl van Danny, maar heb ook genoten van partijen gespeeld door de meeste andere NK deelnemers. Niettemin is Danny mijn favoriet.

De term mapjesdammers wordt veelvuldig door mij gebezigd op VOG, met name om de spermajas een beetje te plagen.

Overigens was ik zelf als jeugdspeler de grootste theoreticus en dus mapjesdammer van allemaal. Daarnaast heb ik slechts 1 NK gespeelde met acht van de elf partijen remise. Het is dus misschien tijd dat alle jeugdspelers me hard uitlachen en overgaan tot de orde van de dag.

Aan de andere kant was ik zeer eigenwijs en vond ik de keller beter voor de omsingelende kleur, ondanks de veegpartijen clerc - tsjizjov.
Daarnaast nam ik ook vaak onnodig veel risico om ervoor te zorgen dat mijn tegenstander ook wilde winnen. Mijn uitspraak "een slechte Ghestemdoorstoot bestaat niet" heeft in mijn ADG tijd tot veel hilariteit geleid bij Ton S.

Ik kan me in elk geval helemaal in de opmerking van Erno vinden. Wat een jeugdspeler daar uit zou moeten halen is (denk ik): zorg dat je iets kunt wat de rest niet kan. Dat lukt alleen maar door af te wijken van wat de norm is.

Tot slot, voor mijn toekomstige tegenstanders: Tegenwoordig weet ik helemaal niets meer van theorie, jullie kunnen dus gerust een scherpe opening tegen me spelen!

User avatar
Teun van de Krol
Posts: 152
Joined: Wed May 14, 2003 16:06
Location: Waddinxveen

Post by Teun van de Krol » Fri Jul 15, 2005 08:45

Bert Zwart wrote:Ik kan me in elk geval helemaal in de opmerking van Erno vinden. Wat een jeugdspeler daar uit zou moeten halen is (denk ik): zorg dat je iets kunt wat de rest niet kan. Dat lukt alleen maar door af te wijken van wat de norm is.

Met deze stelling ben ik ook weleens. Wat maakt een spelere anders en dus gevaarlijker? Uitschuiven kan bijna iedereen, maar gecontroleeerde risico's? Dat is pas moeilijk. Zijn er tegenwoordige nog jonge spelers die proberen te begrijpen waarin de kracht van Hans jansen zit?
____________________________
Deskundigheid is het laatste wat U nodig hebt voor een levendige discussie.

User avatar
Vengaboy
Posts: 513
Joined: Mon Dec 08, 2003 11:15

Post by Vengaboy » Fri Jul 15, 2005 09:42

Het is dus eigenlijk duidelijk, het remise probleem ligt aan de mapjes, meteen afschaffen dus.

Geen landelijke training meer !! [img]images/smilies/icon_biggrin.gif[/img]
......door politie en dominee geweerd.....

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Fri Jul 15, 2005 09:42

Teun van de Krol wrote:
Bert Zwart wrote:Ik kan me in elk geval helemaal in de opmerking van Erno vinden. Wat een jeugdspeler daar uit zou moeten halen is (denk ik): zorg dat je iets kunt wat de rest niet kan. Dat lukt alleen maar door af te wijken van wat de norm is.

Met deze stelling ben ik ook weleens. Wat maakt een spelere anders en dus gevaarlijker? Uitschuiven kan bijna iedereen, maar gecontroleeerde risico's? Dat is pas moeilijk. Zijn er tegenwoordige nog jonge spelers die proberen te begrijpen waarin de kracht van Hans jansen zit?
Ik zou jonge spelers ten zeerste afraden om het spel van Hans Jansen te proberen te begrijpen. De kunst is juist om zo nuchter mogelijk te reageren op zijn speculatieve en vaak ronduit slechte zetten. Kees Thijssen heeft dat al talloze malen met groot succes gedemonstreerd. Ik zou haast zeggen dat Hans bij uitstek een speler is om tegen te 'mapjesdammen'.

User avatar
Hanco Elenbaas
Posts: 18872
Joined: Tue Apr 22, 2003 14:49

Post by Hanco Elenbaas » Fri Jul 15, 2005 10:38

Wieger Wesselink wrote:
Teun van de Krol wrote:
Bert Zwart wrote:Ik kan me in elk geval helemaal in de opmerking van Erno vinden. Wat een jeugdspeler daar uit zou moeten halen is (denk ik): zorg dat je iets kunt wat de rest niet kan. Dat lukt alleen maar door af te wijken van wat de norm is.

Met deze stelling ben ik ook weleens. Wat maakt een spelere anders en dus gevaarlijker? Uitschuiven kan bijna iedereen, maar gecontroleeerde risico's? Dat is pas moeilijk. Zijn er tegenwoordige nog jonge spelers die proberen te begrijpen waarin de kracht van Hans jansen zit?
Ik zou jonge spelers ten zeerste afraden om het spel van Hans Jansen te proberen te begrijpen. De kunst is juist om zo nuchter mogelijk te reageren op zijn speculatieve en vaak ronduit slechte zetten. Kees Thijssen heeft dat al talloze malen met groot succes gedemonstreerd. Ik zou haast zeggen dat Hans bij uitstek een speler is om tegen te 'mapjesdammen'.
Wie niet waagt die niet wint, wie niet neukt krijgt geen kind.
Kees heeft ook regelmatig verloren van Hans en als Kees van Hans wint dan komt dat niet omdat Kees heeft zitten mapjesdammen.

Klareveld
Posts: 394
Joined: Wed Nov 19, 2003 23:09

Post by Klareveld » Sat Jul 16, 2005 00:40

De prijs voor de minste remises lijkt naar Zweerink te gaan. Slechts 60% remise gespeeld.

5 spelers volgens op 70%
2 spelers scoren 80% paaltjes
3 scoren scroren 90% paaltjes
en de lustig strijdende Meurs komt met 100% paaltjes op de proppen.

Ik heb het maar in deze draad gezet want de meerderheid van de forumdammers wil dit niet teveel zien. Wat zou de meerderheid van niet-dammers van al deze 1-tjes bij de jeugd vinden?

Ben benieuwd wat de aspiranten gaan doen. Hoe lang nog en de welpen score >50% paaltjes??

Dieter
Posts: 1379
Joined: Thu Sep 18, 2003 20:30
Location: Sittard
Contact:

Post by Dieter » Sat Jul 16, 2005 09:38

Klareveld wrote:De prijs voor de minste remises lijkt naar Zweerink te gaan. Slechts 60% remise gespeeld.

5 spelers volgens op 70%
2 spelers scoren 80% paaltjes
3 scoren scroren 90% paaltjes
en de lustig strijdende Meurs komt met 100% paaltjes op de proppen.

Ik heb het maar in deze draad gezet want de meerderheid van de forumdammers wil dit niet teveel zien. Wat zou de meerderheid van niet-dammers van al deze 1-tjes bij de jeugd vinden?

Ben benieuwd wat de aspiranten gaan doen. Hoe lang nog en de welpen score >50% paaltjes??
Rare vraag hoor wat de meerderheid van niet-dammers van deze eentjes zou vinden. Niets natuurlijk, het zal ze worst wezen.

Dit Junioren NK is gewoon heel erg spannend, het mist uitgesproken favorieten maar inderdaad ook de normaal toch altijd wel aanwezige dummie. Misschien valt de gevestigde orde, Derks, Palmans en Meurs wel een beetje tegen maar al met al lijkt me het niveau toch wel iets minder dan dat van de laatste jaren.
De term Mapjesdammer is schitterend, moet direct worden opgenomen in de dikke van Dale, ik zou willen dat ik het zelf had bedacht. Al jaren stel ik vast dat de nationale trainingen het niveau geweldig omhoog hebben gebracht maar dat daardoor ook een enorme eenheid is ontstaan in spel beleving en technische bagage. Alle waardering voor Nikhila die prachtig werk leverde in vele jaren maar naast nationaal trainen zou de groep ook meer uit elkaar door spelers met verschillende spelstijlen geschoold moeten worden. Van wie heeft Hans Janssen leren dammmen? hoe komen al die africaanse dammers zo sterk?

Wieger Wesselink
Posts: 1149
Joined: Sat Jun 28, 2003 13:22
Location: Eindhoven, The Netherlands
Contact:

Post by Wieger Wesselink » Sat Jul 16, 2005 11:46

Hanco Elenbaas wrote:Wie niet waagt die niet wint, wie niet neukt krijgt geen kind.
Kees heeft ook regelmatig verloren van Hans en als Kees van Hans wint dan komt dat niet omdat Kees heeft zitten mapjesdammen.
Hanco, ik ben blij dat jij wel met volle teugen kunt genieten van het fijnzinnige spel van Hans. Ooit had ik dat ook, maar dat is al lang verleden tijd. Als ik bijvoorbeeld terugdenk aan zijn partijen uit het laatste NK tegen Barkel en Baljakin, dan draait mijn maag om...

Post Reply