In het eerste genoemde geval waren de omstandigheden voor beide spelers gelijk, ook het nadeel was voor beiden gelijk. De één blijkt er alleen beter mee om te kunnen gaan. Maar goed, dat is een heel andere discussie en straks komt weer de opmerking dat er teveel off-topic gepraat wordt. Ik vind dat je niet door moet spelen in een standaard remise-eindspel en al helemaal niet in een drie om één. Dat is hooguit een mening, meer niet.Gerard de Groot wrote:Bedoel je met die echte topper misschien wereldkampioen Georgiev die in Schiedam doorging tegen Wiersma in een stand die Sijbrands dubbel geblinddoekt naar remise zou voeren, maar natuurlijk volledig terecht won omdat Wiersma er gewoon doorheen zat?
Onzin dus. Gewoon doorgaan met de wil om te winnen.
Heb je alleen het eerste diagram nagespeeld? Verbazingwekkender vind ik namelijk de remise in Boudewijn Derkx - Stijn Tuytel. De stand ziet er in eerste instantie nou niet zo remise-achtig uit. En met nog acht zetten in vier minuten lijkt me nog wel wat te bewijzen. Of id deze notatie niet volledig??
Die heb ik ook gezien en het is jammer dat er in die partij gestopt werd. Blijkbaar was de angst om te verliezen groter dan de wil om te winnen.
Maar om het toernooi eens een positieve wending te geven: werkelijk iedereen kan nog kampioen worden, zo kort voor het einde. Dat maakt het wel bijzonder spannend.